27 Mei 2010

Polis Dingatkan Jangan Main Politik Dalam Kes Aminulrasyid

Saksi utama kes remaja Aminulrasyid Amzah ditembak mati polis bulan lalu, Azamuddin Omar, dan kakak Aminulrasyid dipanggil ke Ibupejabat Polis Bukit Aman hari ini untuk merekodkan kenyataan mereka.

Mereka yang diiringi oleh abang Aminulrasyid dipanggil ekoran laporan polis kali kedua yang difailkan terhadap polis Selangor atas kelewatan membuat penyiasatan dan keengganan polis membersihkan nama Aminulrasyid serta keengganan polis mengakui parang sengaja diletakkan dalam kereta yang dipandu remaja tersebut.

"Azamuddin sedang melalui saat-saat yang genting dalam hidupnya, tambahan pula beliau akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah hujung tahun ini. Bayangkan tekanan yang dikenakan ke atas Azamuddin yang tinggal di dalam kuarters polis, dikelilingi oleh polis yang berpotensi memberikan tekanan selagi Azamuddin berada di situ.

"Isu ini mudah sahaja untuk diselesaikan, kesemua saksi telah beri keterangan dan saya rasa seluruh masyarakat tahu apa yang telah terjadi malam itu.

Pihak polis telah membuat kesalahan dan patutnya mengakui dan meminta maaf. Itu sahaja," kata Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dalam satu sidang media semalam di pejabatnya.

Khalid yang kagum dengan pendirian Azamuddin walaupun dengan tekanan yang diterima berkata polis perlu melihat isu ini dari mata masyarakat dan jangan mengorbankan Azamuddin dalam proses ini.

"Sudah cukuplah kita kehilangan seorang remaja, jangan kerana kedegilan sesetengah pihak, menyebabkan sesuatu yang buruk menimpa Azamuddin yang sudah cukup terseksa dengan apa yang telah dan sedang berlaku," kata Khalid lagi.

Menurut beliau, polis Negeri Sembilan telah menunjukkan satu contoh yang amat baik dalam bagaimana menangani situasi sebegini berhubung insiden anggota polis menembak seorang remaja yang cuba melarikan diri daripada sekatan jalan.

"Apabila polis Negeri Sembilan sedar kesilapan mereka, tanpa berlengah lagi dan tanpa membuat alasan remeh, terus mengambil tindakan tegas terhadap anggota yang melepaskan tembakan, dan Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh sendiri telah menemui keluarga mangsa dan meminta maaf," kata Khalid lagi.

Beliau menyuarakan ketidakpuashatian terhadap institusi kepolisan kerana seolah-olah wujudnya percanggahan dalam cara bekerja mengikut negeri.

"Jika di Negeri Sembilan, polis boleh mengaku kesilapan, kenapa tidak di Selangor? Adakah hanya kerana kerajaan pemerintah Negeri Sembilan ialah dari Umno-BN dan kerajaan Selangor ialah Pakatan, maka wujudnya 'double standard' ini"," soal Khalid.

Tambah Khalid lagi, keadaan ini seolah-olah menunjukkan polis juga kini sudah mula bermain politik dengan bertindak menyebelahi kerajaan Umno-BN dan menentang kerajaan Pakatan, dan ini adalah sesuatu yang tidak patut berlaku memandangkan polis sepatutnya merupakan satu badan bebas. -SK

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau nak adil BN mesti ditumbangkan