24 Mei 2010

Dah Dijangkakan : Mahkamah Tolak Permohonan Sivakumar

Mahkamah Tolak Permohonan Sivakumar Semak Keputusan 3 ADUN Lompat Parti

PUTRAJAYA 24 Mei - Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak Pakatan Rakyat, V Sivakumar untuk menyemak semula keputusan yang dibuat mahkamah tersebut sebelum ini yang membenarkan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri yang keluar parti menjadi wakil Bebas mengekalkan kerusi masing-masing.

Keputusan panel tiga hakim juga mengesahkan bahawa speaker tidak mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan kerusi berkenaan kosong.

Sivakumar ketika dihubungi Suara Keadilan berkata keputusan mahkamah hari ini mentafsirkan speaker tidak mempunyai kuasa di bawah Perkara 63 Undang-undang Tubuh Negeri Perak sebaliknya yang mempunyai kuasa adalah Suruhanjaya Pilihan Raya.

"Perkara ini telah dirujuk oleh Mahkamah Tinggi ke Mahkamah Persekutuan yang telah menetapkan keputusan yang mempunyai kuasa membuat keputusan adalah SPR.

"Mahkamah Persekutuan juga dalam hujahnya berkata speaker tidak mempunyai kuasa untuk mentafsir Perkara 63 Undang-Undang Tubuh Negeri Perak," kata Sivakumar.

Menurutnya lagi, keputusan hari ini oleh tiga panel hakim itu juga menganggap mahkamah tidak mempunyai kuasa untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Persekutuan pada 9 April lepas.

"Keputusan yang dibuat mahkamah itu juga tidak boleh ditarik balik," tambahnya lagi.

Pada 9 April tahun lepas, panel lima hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff mengisytiharkan Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Kapt (B) Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) sebagai anggota Dewan Undangan Negeri bagi ketiga-tiga kawasan.

Osman dan Jamaluddin, bekas anggota KEADILAN Perak dan Hee daripada DAP, meninggalkan parti masing-masing untuk menjadi wakil rakyat Bebas yang menyokong Barisan Nasional, sehingga membawa kepada kejatuhan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Perak.

Panel itu juga memutuskan bahawa SPR adalah badan yang berhak mengisytiharkan kekosongan sesebuah kerusi di Perak, dan bukannya speaker DUN Perak iaitu Sivakumar.

Mahkamah tersebut juga, pada 8 April tahun lepas, telah memutuskan bahawa ia mempunyai bidang kuasa mendengar kes ketiga-tiga wakil rakyat yang dirujuk secara langsung kepadanya dari Mahkamah Tinggi Ipoh mengikut Perkara 63 Perlembagaan Perak berhubung isu perlembagaan iaitu siapa yang berkuasamengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Perak.

Menerusi notis usul yang difailkan pada 19 April lepas, Sivakumar mendakwa beliau berhak, di bawah undang-undang, untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Persekutuan bertarikh 9 April yang terbatal kerana dibuat tanpa bidang kuasa.

Ketika mencabar keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung isu bidang kuasa, Sivakumar berkata mahkamah tersebut telah secara tidak selaras dengan perlembagaan atau kaedah-kaedah prosedur, menganggap ia mempunyai bidang kuasa untuk mendengar perkara itu.

Beliau mendakwa Mahkamah Persekutuan telah tersalah tafsir Perlembagaan Persekutuan apabila memutuskan bahawa undang-undang di bawah Perlembagaan Perak adalah undang-undang Persekutuan yang membolehkan bidang kuasa diberikan kepada Mahkamah Persekutuan menerusi Perkara 121(2)(c) Perlembagaan Persekutuan.

Dalam pada itu, Sivakumar juga berkata satu lagi kes di mana speaker lawan SPR akan diputuskan di Mahkamah Rayuan Kuala Lumpur, Khamis ini. -SK

Ulasan GB

Kan GB dah tulis dulu,

Ada beberapa kes terpilih yang mana Pakatan Rakyat atau mana-mana individu yang melawan institusi kerajaan akan PASTI ditewaskan apabila ianya sampai ke penal Mahkamah Persekutuan. Diantaranya kes Perak, kes liwat DSAI, kes melibatkan SPRM, kes melibatkan SPR, kes melibatkan PDRM.

Buka semula penghakiman kes-kes berkenaan Mahkamah Persekutuan, jika anda rasa GB tidak berkata benar.

Dan ingat juga kes correct, correct, correct. Si hakim bedebah yang membaca kertas penghakiman yang disediakan oleh peguam yang terlibat di dalam kes yang dibicarakan masih lepas bebas dan tidak diambil sebarang tindakan.


3 ulasan:

DREBAA berkata...

Pinn...pinn...ya betul tu ...senang-senang je dia orang terlepas...di dunia boleh lah....tunggulah masa "the ultimate judgement day" akan datang jua..

Tanpa Nama berkata...

Tuan GB nampaknya kuasa SPR lagi tinggi.SPR sebagai sebuah badan dilantik oleh kerajaan tetapi kuasa speaker termaktub didalam perlembagaan

Tanpa Nama berkata...

mahkamah BN, suara hakim adalah suara najib