6 Mei 2010

Abu Seman Ada Konflik Kepentingan

Kes Aminulrasyid: Panel tiada asas undang-undang

Dua peguam keluarga Aminulrashid Amzah, 14, yang ditembak mati polis mendakwa penubuhan panel khas untuk menyiasat kejadian tersebut sebagai tiada asas undang-undang.

Peguam-peguam itu, N. Surendran dan Latheefa Koya menolak penubuhan panel tersebut dan menurut mereka ia lebih kepada "amalan perhubungan awam dan mengalih pandangan orang ramai."

"Panel khas itu tidak perlu kerana ia tidak ada sebarang kuasa. Ia bukan suruhanjaya diraja atau suruhanjaya hak asasi manusia yang mana penubuhannya tertakluk kepada undang-undang yang mengurustadbir prosidur, tingkah laku dan kuasa-kuasanya," kata mereka dalam satu kenyataan bersama semalam.

Mereka berkata, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop tersilap mengambil terma rujukan, tujuan dan kuasa panel khas yang pada asalnya beliau berkata sama ada menjalankan siasatan sendiri atau membuat cadangan kepada polis.

Katanya, panel seharusnya diberi kuasa untuk memanggil saksi, melihat prosedur membabitkan penggunaan senjata api dan pengeluaran kertas siasatan oleh polis dan pejabat Peguam Negara.

"Kami terkejut bahawa panel khas itu memulakan siasatan tanpa kehadiran peguam keluarga kerana ia kes serius," kata mereka.

Mereka berkata, mereka akan menulis surat kepada Kementerian Dalam Negeri Isnin ini bagi pihak keluarga meminta pertemuan diadakan.

Mereka juga berkata, mereka prihatin wujudnya percanggahan kepentingan kerana Abu Seman merupakan salah seorang ahli panel tersebut.

Abu Seman ada konflik kepentingan

"Ada percanggahan kepentingan kerana beliau adalah menteri yang menjaga polis," kata mereka.

Surendran dan Latheefa menggesa kerajaan segera menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja menyiasat pembunuhan Aminulrashid.

Sementara itu, kedua-dua peguam tersebut terkilan dengan tindakan terburu-buru panel khas melawat lokasi kejadian pada waktu malam.

Latheefa juga melahirkan rasa sedih dengan tindakan panel khas tersebut tanpa memberitahu peguam dan keluarga Aminulrasyid berhubung lawatan tersebut.

"Panel khas ini sepatutnya membuat lawatan ke tempat kejadian pada waktu siang dan dengan cara yang tertib," katanya.

Malam kelmarin, panel tersebut yang diketuai Abu Seman menaiki bas bermula di Hotel Concorde jam 9.30 malam melawat beberapa lokasi dan laluan yang dipercayai dilalui oleh remaja tersebut bersama rakannya Azamuddin Omar.

Sementara itu, Majlis Peguam berkata, sidang media yang dianjurkan oleh para peguam yang mewakili Allahyarham Aminulrasyid Isnin lalu bukannya tidak bererti seperti mana yang didakwa oleh piihak polis.

Presidennya, Ragunath Kesavan berkata, "kami yakin sidang media itu diadakan ekoran tindak balas polis terhadap kejadian tersebut. Ianya perlu dan saksama dengan membenarkan seorang saksi menceritakan tentang kejadian itu untuk kepentingan awam.

Aminulrasyid ditembak mati dikepalanya oleh polis pada jam 2.00 pagi pada 26 April lalu ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Seksyen 11, Shah Alam. -FMT

Tiada ulasan: