3 Apr 2010

MB Selangor Cabar Najib BN Usah Berkempen Jika Rasa Rakyat Sudah Tolak PR

Tan Sri Khalid Ibrahim berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak seharusnya tidak berkempen di sini jika merasakan pengundi kawasan Hulu Selangor sudah hilang keyakinan terhadap Pakatan Rakyat khususnya Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Menteri Besar Selangor membuat teguran ini sebagai menjawab kenyataan Najib, Pengerusi Barisan Nasional (BN) awal pagi ini bahawa masyarakat Hulu Selangor sudah hilang keyakinan ekoran perkembangan dalam PKR sejak kebelakangan ini.

Ketua PKR Selangor itu menambah, jika begitu keadaannya Najib tidak perlu datang ke sini untuk berkempen dan menghabiskan masanya sehari suntuk di Hulu Selangor.

Semalam timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin menghabiskan masa kira-kira tiga jam di sini. -MI


Najib: Rakyat mula tidak yakin PKR

Oleh Shazwan Mustafa Kamal

HULU SELANGOR, 3 April — Datuk Seri Najib Razak meraikan ulang tahun pertama kepimpinannya sebagai perdana menteri keenam dengan menyelar Parti Keadilan Rakyat (PKR) sambil mendakwa komponen Pakatan Rakyat (PR) itu sudah kehakisan kepercayaan rakyat.

Perdana Menteri turun ke bahagian Parlimen Hulu Selangor sejak pagi ini sehari selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh pilihan raya kecil, yang dipercayai bakal menyaksikan saingan sengit.

Semalam, Hulu Selangor menyambut kedatangan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Ramai anggota dalam PKR sudah hilang kepercayaan terhadap parti ini. Lihat pada bekas setiausaha agung PKR Sallehuddin Hashim... pada satu masa dulu beliau merupakan antara orang utama merancang usaha mengambil alih kerajaan Barisan.

“Beliau sudah meninggalkan parti, hilang kepercayaan terhadap parti,” kata Najib (gambar) ketika berucap di hadapan kira-kira 2,000 orang, kebanyakannya masyarakat India dan Melayu di kawasan Felda Sungai Tengi di sini.

Pengerusi BN itu kemudian menyenaraikan nama pemimpin-pemimpin yang meninggalkan PKR iaitu bekas ketua Angkatan Muda Keadilan Mohd Ezam Md Noor, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin dan bekas timbalan ketua menteri I Pulau Pinang Mohd Fairus Khairuddin.

“Ezam, yang satu ketika dulu ketua pemuda PKR, yang satu ketika pernah masuk penjara demi (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, kemudian meninggalkan PKR. Anwar meminta dia melawan saya, untuk memfitnah saya tetapi dia tidak mahu berbuat demikian,” katanya.

“Seorang lagi ialah Zulkifli Noordin, kini seorang lelaki yang berprinsip.

“Anda boleh mengatakan dia lelaki yang berprinsip kerana dia memakai ketayap... tanya Zul mengenai Altantuya.

“Dia sendiri yang mengatakan, Datuk Seri Najib tidak terlibat dalam kes pembunuhan. Dan, dia harus tahu kerana dia peguam mewakili salah seorang yang tertuduh,” katanya.

Dengan ditemani Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar dan Timbalan Presiden MIC Datuk G. Palanivel, Presiden Umno ini menjelaskan dengan panjang lebar bahawa beliau tidak kena-mengena dengan kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu empat tahun lalu.

“Saya telah bersumpah, bersumpah di masjid bahawa saya tiada kaitan langsung dengan Altantuya.

“Adakah dia (Anwar) boleh melakukan perkara yang sama dalam kesnya?” kata Najib yang merujuk kepada kes liwat kedua yang Ketua Umum PR itu sedang hadapi sekarang.

Meskipun kehadiran pada majlis itu agar besar, tetapi para hadiran dilihat bersikap endah tidak endah memandangkan mereka jarang bertepuk atau bersorak ketika Najib menyampaikan ucapannya.

Perdana Menteri mengambil kesempatan untuk mengingatkan mereka yang hadir mengapa mereka harus mengundi BN, tidak kira sama ada calon itu dari Umno, MIC ataupun MCA.

“Kawasan ini sentiasa berada di bawah BN. Jika anda mengundi BN, anda mengundi untuk masa depan yang lebih baik. Kita ada Datuk G. Palanivel di sini.

“Dalam Umno, MIC, MCA, sentiasa wujud persefahaman, kemenangan bagi sesiapa sahaja daripada kalangan kita adalah kejayaan buat BN.

“Itu yang sangat penting dan ini yang kita lakukan sepanjang beberapa generasi lalu sejak era bekas perdana menteri-perdana menteri kita,” katanya.

Najib memberitahu peruntukkan yang diberikan hari ini bukan kerana menjelang pilihan raya kecil 25 April ini tetapi kerana beliau yang sentiasa menunaikan apa yang diperkatakan.

“Apabila saya mengumumkan sesuatu, saya akan tunaikan kata-kata saya.

“Sebanyak RM6 juta telah diberikan untuk tujuan infrastruktur... RM650,000 akan diberikan kepada kerja-kerja memperbaiki masjid dan juga kemudahan awam,” katanya.

Program Najib bermula pagi ini dengan pelancaran Yayasan Kelana Ehsan Foundation dan pertemuan dengan peneroka-peneroka Felda di Felda Sungai Tengi Felda.

Lawatan Najib akan berakhir petang ini dengan pertemuan bersama mastarakat India dan Cina di kawasan Kuala Kubu Baru.

BN dijangka menurunkan semula Palanivel yang tewas dalam pilihan raya umum ke-12 Mac 2008. -MI



Tiada ulasan: