5 Feb 2010

Minta Maaf, Aduka Tetap Digari, Datuk Safar Bila Lagi

Tindakan Bekas Pembantu Khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar, yang mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman dianggap amat sensitif kerana menyinggung perasaan kaum Cina dan India di negara ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teratai, Janice Lee berkata, sebagai orang kepercayaan kepada perdana menteri Malaysia, beliau seharusnya mendokong kefahaman gagasan 1Malaysia dan bukan meningkatkan ketegangan sedia ada.

Beliau berkata, tindakan meminta maaf secara terbuka tidak cukup untuk mengubati kaum lain yang terguris dengan sindiran sebagai pendatang dan diugut ditarik kerakyatan jika membantah penetapan 12 subjek dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurutnya, Nasir bukan sahaja perlu meletakkan jawatan sebagai pembantu khas tetapi semua jawatan termasuk wajar digantung keahliannya oleh Umno.

“Sebenarnya, Nasir sudah menyimpan isu perkauman ini di dalam fikirannya sehingga ia dikeluarkan dalam ucapan dengan mengutuk kaum Cina dan India di negara ini. Masalah ini perlu menggunakan undang-undang bagi menyelesaikannya kerana melibatkan isu sensitif. Sebagai tunggak kepada UMNO, seharusnya Nasir diambil tindakan jika parti itu ingin mengekalkan perpaduan rakyat,” katanya.

Janice berkata demikian ketika mengulas kenyataan sebuah media tempatan bahawa Nasir sudah meminta maaf secara terbuka semalam.

Janice berkata, jika sikap pemimpin UMNO sebegini, sudah pasti gagasan 1Malaysia tidak akan berjaya.

“Gagasan 1Malaysia tidak akan berjaya kerana UMNO, MIC dan MCA harus dibubarkan jika ingin melaksanakannya bersungguh-sungguh. Kita semua tahu Barisan Nasional (BN) adalah parti perkauman dengan membataskan penglibatan perkauman di bawah parti komponennya,” katanya.

Janice berharap tindakan sewajarnya harus dipertimbangkan UMNO supaya keadaan tidak bertambuh keruh lantaran isu perkauman ini. - FANSURINA ABDULLAH

Ulasan GB

Menteri KDN, datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein menyatakan bahawa walaupun Aduka Taruna sudah meminta maaf tetapi polis akan tetap ambil tindakan ke atasnya.

Kini bagaimana dengan kes Datuk Nasir Safar?

Sedangkan kes Datuk Nasir Safar lebih berat yang melibatkan ketegangan kaum.

3 ulasan:

AMENO ChaCHA Marba berkata...

NI dinamakan DOUBLE STANDARD...
kalau puak UMNO terlibat,PRDM(Polis
Raja Di-Malaysia)...ambil action
acuh tak acuh aje...tapi kalau di-
lihat kesalahan puak PAKATAN,wah bukan main lagi...,LANYAK LUMAT2.!!

Macam ni lah cara Najib memerintah,
ambil penasihat yang akal tak berapa sihat,maka PUNOH RUNOH lah UMNO...dan kalau ambil si-SaiFOOL sebagai PELAKUN UTAMA drama siri SODOMY,maka RAKYAT ingin dijadikan
sebagai RAKYAT BLOODY FOOL...!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Mamat ni kecik saja dosa dia. Tak gari pun tak apa!!

Martoiriat berkata...

Mengikut undang2 Malaysia yg dibentangkan diParlimen... orang2,
ahli2 dan pemimpin2 UMNO tidak boleh didakwa, ditangkap atau dipenjara.. dan yg boleh ditangkap
hanyalah rakyat biasa, pemimpin pembangkang, ahli2 PAS, PKR dan DAP.

Jika sasaorang itu hendak melakukan jenayah, rasuah, mencuri, merogol, penyamun dan along.. disyaratkan daftar dan jadi ahli UMNO, selamat didunia dan neraka diakhirat..