13 Feb 2010

Hanipa Sertai Pasukan Peguambela Anwar

Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menambah pasukan peguamnya untuk mengendalikan kes liwat beliau dengan mengambil penasihat undang-undang PAS Hanipa Maidin sebagai anggota baru.

Dalam Twitternya malam tadi Anwar berkata, “panel guaman setuju penyertaan Hanipa”.

Hanipa ketika dihubungi The Malaysian Insider juga mengesahkan pelantikan beliau untuk menyertai pasukan peguam Anwar yang sedia ada.

Kini selain Karpal Singh sebagai peguam utama, Anwar juga diwakili Datuk Param Cumaraswamy, Datuk CV Prabakharan, Ram Karpal Singh Deo, Sankara Nair, Mohd Radzlan Jalaludin dan Marisa Regina Fernando.

“Secara rasmi saya memulakan penyertaan (dalam pasukan Anwar) semalam... saya juga hanya akan memainkan peranan macam biasa, macam peguam-peguam lain beliau... sumbangan saya sebagai peguam sahaja,” kata Hanipa.

Selain kes di mahkamah sivil Anwar juga ada memfailkan tuntutan qazaf di Mahkamah Syariah.

“Setakat ini saya hanya akan terlibat dalam kes sivil,” kata Hanipa yang mempunyai kepakaran kedua-dua bidang syariah dan sivil.

Perbicaraan kes liwat Anwar ini, yang kedua sejak 1998, bermula 3 Feb lalu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Setakat ini hanya satu saksi sahaja yang memberi keterangan iaitu pengadu itu sendiri, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Sesi soal balas pembela ke atas Saiful yang sepatutnya bermula Isnin lalu ditangguhkan ekoran permohonan Anwar untuk melucutkan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Anwar, penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat Saiful di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan.

Perbicaraan bermula 18 bulan selepas Anwar didakwa di mahkamah pada Ogos 2008.

Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan menetapkan 17 Feb ini untuk mendengar bantahan awal tiga responden berkaitan permohonan Anwar untuk mendakwa Saiful, bekas pembantunya, atas kesalahan qazaf atau tuduhan palsu berhubung kes liwat yang dihadapinya. -malaysian insider

Ulasan GB

Sdra Hanipa Maidin menjadi peguam kepada Datuk Seri nwr tatkala ramai yang tertanya-tanya mengapa tiada pimpinan PAS (kecuali TunGuru Nik Aziz Nik Mat) datang memberi sokongan moral kepada Ketua Umum Pakatan Rakyat tersebut di hari perbicaraan kes Anwar samada di Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Rayuan.

Sepastinya Hanipa tidak perlu mendapat endorsement partinya kerana menjadi peguambela kepada DSAI kerana beliau melakukan demikian di atas kapasitinya sebagai peguam, buak sebagai Peguam PAS.

Hanipa sebelum ini telah menyuarakan bahawa penghakiman Jawatankuasa disiplin PAS mengenakan hukuman menggantung semua jawatan selama enam bulan ke atas Khalid dan amaran kepada Hasan pula disifatkan sebagai berat sebelah.

Dalam laporannya kelmarin beliau telah berkata bahawa jawatankuasa pusat PAS harus membuka semula kes siasatan membabitkan Hasan dan Khalid kerana hukuman mereka tidak adil dan tidak logik.

Hanipa memberitahu berdasarkan pengalaman beliau sebagai seorang peguam keputusan yang diumumkan bulan lalu tidak kelihatan sebagai sesuatu yang “logik dan rasional serta munasabah”.

Beliau juga mahu menulis surat kepada lembaga disiplin bagi mendapatkan penjelasan tentang alasan yang digunakan untuk mencapai keputusan mereka.

Hanipa berkata beliau akan menentukan tindakan susulan berdasarkan penjelasan yang akan diberikan oleh jawatankuasa disiplin kelak.

1 ulasan:

Nizam berkata...

Puak-puak UG memang suka anwar masuk penjara supaya bila menang nanti hadi awang boleh jadi pm. Tapi... boleh menang ke nanti? Mimpi disiang hari je kot.

Layak ke hadi awang yang dianggap pak lah versi pas tu menerajui negara suatu hari nanti sedangkan terengganu pun fail?