3 Feb 2010

Dubur Saiful Ganti Tilam Sebagai Bahan Bukti?

Mengikuti perbicaraan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim petang tadi mengingatkan kita tentang peristiwa paling memalukan dalam sejarah politik Malaysia pada tahun 1998.

Pada tahun itu kali pertama Anwar telah diheret ke dalam mahkamah atas tuduhan MELIWAT pemandu peribadinya Azizan dan adik angkatnya Sukma Darmawan.

Pegawai polis yang menjadi agen utama konspirasi untuk menjatuhkan Anwar tampil dengan satu helah yang direka. Dia mengemukakan di mahkamah bahan "bukti" yang kononnya air mani Anwar terdapat pada sehelai tilam yang diambil dari sebuah flat di mana beliau dikatakan mengadakan hubungan jenis.

Sebenarnya bahan bukti demikian rupa hanya layak dikemukakan oleh seorang ahli kimia. Tetapi tujuannya sudah pasti bukan untuk mencapai kesahihan dari segi undang-undang, semata-mata untuk mengelirukan orang ramai. Malah keterangan Musa Hasan ini, bagi orang yang berfikiran waras, lebih banyak menimbulkan kemusykilan dan keraguan kepada kes pendakwa daripada mengesahkan tohmahan yang ditimpakan ke atas tertuduh.

Allah Maha Kaya dan Maha Mengetahui, dengan izin-Nya, sekali lagi terdedah komplot keji untuk mencemarkan nama baik Anwar.

Dari mulut Musa Hasan sendiri, tilam itu diambil dari flat tersebut pada 10 July 1998. Ia diserahkan pada Jabatan Kimia pada 5 November 1998. Selama hampir empat bulan tilam itu disimpan di Bukit Aman.

Kenapa tilam itu tidak diserah pada Jabatan Kimia dengan segera? Ini menimbulkan keraguan sama ada terdapat apa-apa tanda atau bekas (stain) terdapat pada asalnya. Kemungkinan juga tilam itu telah diserahkan pada Jabatan Kimia pada ketika itu dan hasilnya tidak memuaskan pihak polis.

Namun, pada 28hb September semasa ditahan di bawah ISA di Bukit Aman, Anwar membenarkan darahnya diambil. Beliau diberitahu darah itu untuk tujuan ujian HIV menurut peruntukan Akta Dadah Merbahaya. Hanya kemudian apabila dibenarkan bertemu peguamnya, beliau dinasihatkan tidak perlu menurut undang-undang memberi darah itu kerana dia bukan dituduh di bawah Akta Dadah Merbahaya. Jadi pengambilan darah itu sebenarnya sudah melanggar undang-undang.

Apa yang berlaku, sebahagian darah inilah yang mungkin telah dipercikkan kepada tilam itu. Darah atau air mani kedua-duanya mengandungi DNA yang boleh dikesan oleh ahli kimia untuk mengesahkan bawah kesan darah atau air mani itu milik sesorang.

Dalam hal ini, kalau kesan darah sudah lama pada tilam itu memang serupa dengan kesan air mani. Tidak dapat dibezakan sama ada betul air mani atau darah yang sedang diperiksa oleh ahli kimia yang berkenaan. Tambahan pula memang ada cara untuk menghilangkan warna darah itu, tetapi masih meninggalkan maklumat DNA-nya. Pihak polis memang dengan mudah mencipta bukti mengatakan kesan "air mani" yang terdapat pada tilam berkenaan datang dari tubuh Dato Seri Anwar!

Oleh kerana contoh darah didapati dari Dato Seri Anwar hanya pada 28 September, maka terpaksa menunggu hingga 5 November baru tilam itu diserahkan pada Jabatan Kimia!

Kemudian pada 6 Disember sebahagian lagi contoh darah Anwar diberi kepada Jabatan Kimia (tanpa izin Anwar) dengan tujuan untuk "membuktikan" yang DNA yang dikatakan didapati melalui bekas air mani pada tilam adalah sama dengan DNA dalam contoh darah Anwar.

Suatu kemungkinan lagi ialah air mani itu diambil dari tilam bilik tidur utama rumah rasmi Anwar di 47 Jalan Damansara. Anwar keluar dari rumah itu pada tengahari 3 September 1998, setelah dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri pada petang 2 September. Pihak polis telah menggeledah rumah itu sebaik sahaja dikosongkan.

Cara yang ketiga ialah semasa beliau tidak sedarkan diri setelah dipukul pada malam 20 September, satu jarum suntikan boleh dibuat untuk mendapatkan air mani dari tubuh beliau. Ini boleh dilakukan oleh mana-mana doktor.

Air mani yang diperolehi dengan dua cara terakhir ini boleh dengan mudah dipindahkan kepada tilam berkenaan yang dipamerkan di Mahkamah.

Kesimpulannya, walaupun terbukti sah terdapat kesan air mani Dato Seri Anwar pada tilam berkenaan, ini tidak membuktikan yang beliau pernah menggunakan tilam itu, apalagi membuktikan beliau telah mengadakan hubungan jenis dengan sesiapa seperti yang didakwa.

Sebaliknya, pihak pendakwa sepatutnya menjelaskan kenapa terlalu lama waktu (hampir 4 bulan) tilam itu disimpan di Bukit Aman sebelum diserah kepada Jabatan Kimia. Ini menunjukkan percubaan sengaja untuk mencipta bahan bukti palsu yang memburukkan lagi Dato Seri Anwar.

Dan apa yang tidak ditimbulkan ialah "usia" air mani yang dikatakan menjadi tompokan di tilam itu. Sepatutnya peguam pada ketika itu menyoal ahli kimia, berapa lamakah tompokan itu telah berada di atas tilam tersebut.

Bertambah pelik, kesaksian mengenai tilam ini dibenarkan oleh Hakim, sedangkan ia tidak ada kena mengena langsung dengan tuduhan yang sedang dibicarakan! Hakim yang beberapa kali menghalang pihak peguambela untuk menanyakan soalan kepada saksi kerana kononnya "tidak relevan" membenarkan kesaksian yang lebih tidak relevan lagi.

Dan kini, bukan tilam yang di usung, dubur Saifulkah yang akan dijadikan bahan bukti? Dan ingat Anwar telah ditahan semalaman pada 16 Julai 2008 lalu secara kasar selepas dua minggu setengah laporan Saiful diterima. Menurut Sivarasa:

Namun beliau ditahan seolah-olah beliau mahu melarikan diri. Anwar ditahan semalaman di penjara.

Beliau tidur di atas lantai simen, memburukkan lagi sakit belakang yang telah lama ditanggung. Alasan yang diberi oleh pihak polis atas tahanan semalaman ialah bagi menghabiskan rakaman keterangan beliau.

Komitmen Anwar untuk kembali memberi keterangan pada keesokan harinya ditolak. Adalah jelas beliau ditahan semalaman dalam usaha mereka untuk mendapatkan DNA beliau secara haram.


Apakah episod lama berulang dan hakim yang kita dengar tadi jelmaan mendiang Augustine Paul?

4 ulasan:

azman kamarul berkata...

Zaman paling canggih dan paling tidak bertamadun.....dulu depa lelong tilam..lani depa lelong pungkoq

MANSOR JUNUS berkata...

Semua mereka yang percaya Anwar liwat Saiful adalah terdiri dari badut2 yang kurang akal. Sebab:

1. Nak bantai buntut orang bukan senang, kalaulah dia tidak rela, gigi depan nanti melayang, mata yang dah sembuk nanti lebam lagi. Apatah lagi Saiful pula bukanlah budak2 lagi dan Anwar pula sudah warga emas.

2. Kalaulah nak berlaku pun, Saiful kenalah bagi jalan dengan penuh 'kasih sayang' dengan menungging buntut dia, barulah daging punggung terbuka. Kalau tidak macam mana nak jolok. Kayu pun tak boleh masuk kalau tak tungging. Kalaulah Saiful sudah tungging, itu bermakna dia pun sudah rela hati, apa nak kecuh lagi. Kalau macam saiz Saiful, kena cari paling kurang 3 orang, baru boleh buat. Boleh cuba 'experiment' di rumah kalau kurang percaya.

Kesilapan Anwar ialah beliau tidak usul periksa latar belakang si mala'un Saiful sebelum ambil bekerja.

Tanpa Nama berkata...

Allah Maha Adil. Kalau kita mengaibkan orang lain, kita juga akan dapat aib. Sekarang ni pun dah terlihat bila Mamat yang jadi pegawai khas PM tu sampaikan di Melaka. Sekalipun media arus perdana cuba sembunyikan, tapi ada media alternatif pula dedahkan. Bukan di Malaysia saja, tapi seluruh dunia. Ambik kau!!

Tanpa Nama berkata...

sekarang ni semua orang pon bcakap tanpa bukti...dgr desas-desus trus menghukum...
keadilan hanye datng dari Allah, manusia hnye lah hamba yg bnyk kkurangn...maka, yg berhak menghukum scara adil adalah Allah...
oleh itu, ikot lah saranan nabi kita, bercakap skiranya kite benar2 tahu n pada pkare yg pnting shje...

dalam kes ini, yg mngetahui kejadian sbnr hnye lah Allah, Saiful dan Dato Sri Anwar Ibrahim...