16 Jan 2010

Serang Gereja Kes Ke 10 Di Seremban Serang Masjid Di Sarawak

Gereja Grace Global Prayer di Rasah, dekat Seremban, diserang lewat petang semalam dengan tingkapnya didapati pecah, menjadikan kes yang ke-10 setakat ini — dipercayai berkait rapat dengan isu kontroversi penggunaan kalimah “Allah”.

Polis Negeri Sembilan sedang menyiasat insiden tersebut.

Ia merupakan kejadian terakhir gereja di pelbagai lokasi di seluruh negara diserang dengan bom petrol dan perbuatan vandalisme sejak awal pagi Jumaat lalu.

Pekerja-pekerja gereja menyedari kemusnahan kira-kira 7.30 malam tadi.

“Kami sedang menyiasat dan akan mempertingkatkan keselamatan di kawasan sekitar gereja,” katanya.

Sementara itu, sebuah masjid menjadi sasaran kerja vandalisme sehari selepas gereja di Seremban, yang ke-10, dibaling dengan objek besar semalam, perkembangan yang dikhuatiri boleh memburukkan lagi suasana tegang ekoran isu kontroversi penggunaan kalimah “Allah”.

Insiden terbaru ini dilaporkan berlaku di Sarawak.

Ia merupakan kejadian pertama membabitkan masjid selepas 10 gereja dan sebuah kuil Sikh berhadapan dengan perbuatan serangan dan vandalisme sejak lebih seminggu lalu.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang dihubungi Reuters berkata, polis mengesan cermin di bahagian luar dinding masjid berkenaan pecah.

Beliau memberi amaran akan mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang cuba mencetuskan situasi huru-hara.

“Jangan buat spekulasi. Kami sedang menyiasat insiden ini.

“Keadaan masih aman dan tiada sesiapa yang harus mengambil kesempatan dengan memburukkan keadaan,” katanya.

Beliau percaya tindakan itu perbuatan vandalisme.

Dalam pada itu, polis percaya perbuatan seorang lelaki yang melempar objek keras ke tingkap Gereja Grace Global Prayer di Rasah, Seremban malam tadi yang menyebabkan kaca tingkap itu pecah merupakan perbuatan “nakal”.

Ketua Polis Negeri Datuk Osman Salleh berkata jika lelaki itu berniat mahu melakukan serangan terhadap rumah ibadat itu, sudah pasti kerosakan yang dialami adalah besar.

Dalam kejadian 7.30 malam itu, kaca tingkap gereja yang terletak dalam sederet rumah kedai dua tingkat itu, pecah.

“Kita yakin akan dapat menangkap suspek kerana kita ada petunjuk selepas berjaya menemui seorang pengawal keselamatan yang terlihat perbuatan lelaki itu dari jauh,” katanya kepada pemberita hari ini.


Najib, rombongan kerjakan umrah

MAKKAH: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang melakukan lawatan rasmi empat hari ke Arab Saudi, meluangkan masa untuk mengerjakan umrah, malam kelmarin (awal pagi semalam waktu Malaysia).

Beliau yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan anggota delegasinya, memulakan ibadah itu kira-kira jam 11 malam dan selesai melakukan tawaf tujuh kali sekeliling Kaabah serta sa'ie kira-kira dua jam kemudian.

Ibadah yang diketuai Jamil Sulaiman Jalal, berkata beliau turut menjalankan tugas sebagai mutawif kepada bapa Najib, Allahyarham Tun Razak Hussein, iaitu Perdana Menteri Malaysia Kedua.

Pemimpin Malaysia itu menunaikan solat Jumaat dan melakukan tawaf Wida lewat hari ini (semalam) sebelum berlepas ke Jeddah untuk menghadiri perhimpunan bersama anggota komuniti perniagaan Malaysia di Arab Saudi pada petang.

Lawatan beliau ke Arab Saudi bertujuan menggalakkan hubungan lebih akrab antara Malaysia dan negara yang kaya dengan minyak itu, termasuk bidang ekonomi.

Rombongan beliau turut dianggotai beberapa menteri, termasuk Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein;
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam. -BH


Ulasan GB

Kalimah Allah - semuanya sudah jadi kecoh apabila petrol dituangkan ke dalam api... semakin bersemarak jadinya apatah lagi diperburukkan dengan golongan politik yang mengharapkan laba dari isu berkenaan.

PM dan Menteri Dalam Negeri berada di luarnegara tatkala negara sedang "dibakar" dengan api permusuhan antara-agama yang dimainkan oleh media massa yang pro-kerajaan.

Atau apakah mungkin kerajaan sudah tahu "kejadian-kejadian" yang berlaku itu cuma satu "permainan" pihak tertentu untuk menunjukkan konon betapa seriusnya umat Islam terhadap isu kalimah Allah?


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mana polis yang kata segala tindakan mereka tu profesional. KPN tak berani bersuara untuk bertindak?