8 Jan 2010

Qazaf: Mahkamah Syariah Dengar Permohonan Anwar 13 Januari

Mahkamah Syariah menetapkan Rabu depan untuk mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan perintah mahkamah bagi mengarahkan pihak berkuasa Islam Wilayah Persekutuan memulakan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Permohonan itu dibuat setelah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutan gagal mengambil tindakan wajar ke atas aduan Qazaf terhadap Saiful yang difailkan hampir 18 bulan lalu.

Anwar telah menfailkan aduan Qazaf itu setelah Saiful membuat pertuduhan liwat terhadap beliau walaupun laporan tiga pakar Hospital Kuala Lumpur mendapati tidak ada bukti forensik menunjukkan Saiful diliwat.

Hari ini, Anwar meminta Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur untuk mengarahkan Ketua Pendakwa Syarie JAWI dan pengarahnya serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom meneruskan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful.

Anwar berkata pertuduhan liwatnya di Mahkamah Sivil telah dibiar berterusan dengan pelbagai kekangan yang beliau percaya berpunca daripada campur tangan politik.




Tiada ulasan: