26 Jan 2010

PAS bertahan di Kelantan selagi Nik Aziz kekal

Meskipun dibanjiri berita-berita negatif sejak tahun lalu, tetapi kerajaan PAS dijangka akan tetap bertahan di Kelantan, selagi Menteri Besarnya, Nik Aziz Nik Mat kekal pada tempatnya.

Demikianlah analisa ahli akademik yang mengamati perkembangan politik di Malaysia. Berita negatif seperti perlantikan menantu MB, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kelantan Menteri Besar Incorporated, yang mengundang pertikaian amalan nepotisme, isu Bazar Tok Guru dan sebagainya yang menyarat di dada Utusan Malaysia, lidah UMNO, memberi gambaran seolah-olah kedudukan kerajaan PAS di Kelantan semakin tergugat.

Biarpun pergelutan kuasa dalaman PAS turut memberi kesempatan kepada UMNO untuk menonjolkan kecelaruan yang berlaku dalam parti, namun penganalisa menganggap ia tidak menjejaskan kedudukan Nik Aziz. Cuma, senario ini mengundang permasalahan di sebaliknya, iaitu kebergantungan PAS terhadap karisma Nik Aziz. Persoalannnya, sejauh manakah PAS boleh bertahan atas imej Tok Guru yang sudah berusia 79 tahun?


Pergelutan dalaman semakin ketara

Ketika ditemuramah MerdekaReview melalui email, Profesor Madya di Singapore Management University, Bridget Welsh berkata, secara umumnya, prestasi kerajaan PAS di Kelantan memperlihatkan penambahbaikan dalam jangka lima tahun kebelakangan ini, dan kemajuan ini menjadi faktor PAS diberi mandat semula dalam PRU ke-12.

Walau bagaimanapun, Bridget mengakui bahawa pergelutan dalaman di PAS Kelantan telah membawa imej negatif kepada kerajaan Kelantan, mencungkil keraguan sama ada parti ini mampu mentadbir di peringkat persekutuan. Namun, Bridget gagal meramalkan sejauh manakah pergelutan dalaman ini memberi kesan kepada PAS dalam PRU setakat ini. "Terpulang kepada bila PRU diumumkan," katanya.

"Sementara itu, sama ada PAS mampu menyelesaikan pergelutan kuasanya sebelum pemilihan parti pada tahun depan (2011), juga menjadi faktor penting. Seandainya tidak, isu ini akan menjadi semakin ketara dan terus menghakis kekuatan dalam parti. Sepanjang tahun yang lalu, serangan peribadi semakin ketara, tanpa mengendahkan imej parti," tambahnya.

Ahli akademik yang mengamati politik PAS sekian lama ini berpendapat, sememangnya kekuatan UMNO juga menjadi punca yang penting, tetapi PAS perlu meneliti kelemahan sendiri.

Kestabilan kerajaan mengalihkan medan pertarungan

Menurut sumber yang mendekati PAS, walaupun perbezaan pendapat dalam parti adalah sesuatu yang lumrah sejak dahulu, tetapi keadaannya tidak dahsyat kerana parti berdepan dengan ancaman UMNO. Namun demikian, apabila kuasa kerajaan menjadi stabil selepas PRU ke-12, maka medan pertarungan politik dialihkan dari luar parti ke dalam parti.

Namun, beliau tidak menganggap kedudukan kerajaan akan tergugat, memandangkan pergelutan kuasa ini hanya terbatas kepada pimpinan atasan, dan belum menular ke peringkat akar umbi. Dengan kata lain, sokongan akar umbi terhadap PAS masih kukuh.

Analisanya dilanjutkan kepada pemilihan parti pada tahun 2009. Salah satu faktor pemimpin Kelantan kecundang adalah kerana perwakilan melihat ketidaksepaduan antara mereka. Menurut sumber ini, ketika pemilihan parti pada tahun 2007, perwakilan pusat telah memenangkan pemimpin Kelantan, agar mengekalkan kerajaan Kelantan PAS dalam PRU ke-12. Selepas tewas dalam pemilihan parti tahun lalu, pemimpin Kelantan telah kehilangan medan politik di peringkat ahli jawatankuasa pusat, maka medan pertarungan politik dialih ke dalam kerajaan Kelantan sendiri.

Sumber ini menambah, perlantikan EXCO kerajaan Kelantan, Takiyuddin Hassan sebagai Penolong Setiausaha Agung PAS pada 24 November 2009 bertujuan untuk menyisihkan pengaruh pemimpin ini dari Kelantan. Takiyuddin Hassan juga menyandang jawatan Timbalan Yang Dipertua PAS Kota Bahru.

Sebagaimana yang difahami, Takiyuddin Hassan tidak sehaluan dengan Husam Musa, malah dikhabarkan cuba "cah keting" Husam Musa lantaran cemburu terhadap pemimpin yang lebih "dimanjakan" ini. Bahkan, Takiyuddin Hassan disindir sesetengah orang kerana cara hidupnya yang mirip dengan orang UMNO.

Nik Aziz terlalu lama di tempatnya...

Sementara ada yang melihat Nik Aziz sebagai kekuatan PAS, ada pula yang bertanggapan kemelut kebelakangan ini berpunca daripada Nik Aziz yang terlalu lama memegang kuasa. Beliau berkata, mungkin keluarga Nik Aziz beranggapan bahawa mereka memiliki kekebalan, dan boleh memperolehi kepentingan daripada kerajaan negeri, kerana keadaan ini sesuatu yang lumrah dalam politik.

Penganalisa ini mengambil bekas PM Mahathir Mohamad sebagai contoh, yang terlalu lama pada tempatnya, sehingga perkara yang kecil diperbesarkan. Beliau berkata, Nik Aziz telah memerintah hampir 20 tahun. Seperti manusia yang lain, beliau juga mempunyai kelemahan sendirinya. "Hal yang remeh-temeh seperti kek di perbesarkan, sebaliknya isu kehilangan enjin jet yang bernilai RM100 juta ditutup begitu sahaja."

Pada pendapatnya, perlantikan Abdul Ariffahmi Abdul Rahman adalah berdasarkan kepada kemampuannya, seperti perlantikan Khairy Jamaluddin oleh Abdullah Badawi (bekas PM), tetapi Nik Aziz terlupa bahawa isu seperti ini mudah menjadi buah mulut orang lain.

Tumbang kerajaan Kelantan, Musnahnya PAS

Bridget Welsh juga membuat andaian bahawa jikalau PAS kehilangan kuasa di Kelantan, maka ia mungkin mengundang kesan yang "memusnahkan". Menurut Bridget, PAS memerlukan masa yang lebih memulihkan partinya, jikalau sokongan asas PAS itu dileraikan dari kubunya.

Sejak tahun 1960-an, Kelantan menjadi kubu PAS, dan diperluaskan pengaruhnya ke negeri lain di Utara Semenanjung oleh bekas Presiden PAS, Allahyarham Mohamad Asri Muda. Bekas Menteri Besar ini pernah memimpin PAS untuk menyertai Barisan Nasional, yang berakhir dengan pemecatan PAS dari BN. Beliau meletak jawatan pada 23 Oktober 1982, ketika Muktamar PAS ke-23 bersidang, lantaran pelbagai tuduhan dan skandal yang dilemparkan terhadapnya.

Nik Aziz masih teguh

Profesor Sains Politik Univerisiti Kebangsaan (UKM) Malaysia, Mohd Agus Yusoff beranggapan bahawa tuduhan nepotisme terhadap Nik Aziz tidak akan menjejaskan kedudukan dan sokongan terhadap beliau. Beliau berkata, imej Nik Aziz sukar untuk di-demystify, kerana beliau seorang penganut Islam yang beriman, dan tidak akan melakukan sesuatu yang bercanggah dengan Islam.

"Saya tak nampak pokok bergoncang, air berkocak. Nik Aziz masih dihormati rakyat dan sesetengah ahli UMNO," katanya. Malah, profesor ini menganggap kerajaan negeri PAS tidak akan tumbang di Kelantan, selagi Nik Aziz kekal pada tempatnya.

Untuk Mohd Agus Yusoff, UMNO gagal mencari seorang pemimpin yang setanding Nik Aziz di Kelantan. Keadaan menjadi lebih sukar untuk UMNO Kelantan apabila penduduk Kelantan mengambil berat terhadap apa yang berlaku di peringkat kebangsaan.

"UMNO Kelantan susah nak mempertahankan apa yang dilakukan pemimpin UMNO di peringkat persekutuan," ulasnya.

Kerajaan bertukar setiap dua dekad?

Ironinya, kelemahan PAS tersembunyi di sebalik kekuatan ini. Bukan sahaja UMNO gagal mendapatkan seorang tokoh yang setanding dengan Nik Aziz, bahkan PAS sendiri gagal menemui pemimpin sedemikian. Jika dilihat pada barisan pimpinan yang ada dalam kerajaan Kelantan, Timbalan MB Ahmad Yaakob antara calon yang paling diterima sebagai pengganti Nik Aziz, tetapi masih jauh ketinggalan, dari segi karismanya berbanding Nik Aziz.

Keadaan ini mendedahkan dilema PAS. Persoalannya, sejauh manakah kerajaan PAS ini mahu bertahan atas imej dan karisma seorang tokoh bernama Nik Aziz?

PAS membentuk kerajaan negeri buat kali pertama pada tahun 1959, dan memerintah untuk 18 tahun (1959-1978). Kemudiannya, kuasa beralih kepada BN untuk 12 tahun (1978-1990), sebelum merampas kembali Kelantan bersama dengan Semangat 46 yang terpisah dari UMNO pada tahun 1990.

UMNO Kelantan melaungkan slogan "Cukuplah 18 tahun" pada PRU ke-12, sebagai cubaan merampas kembali kerajaan negeri tersebut, tetapi berakhir dengan hanya mendapat 6 dari 45 kerusi DUN.

*Chen Shaua Fui ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting Lim Hong Siang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau begitu TGNA juga perlu kerusi parlimen untuk ke Putrajaya PRU13