3 Dis 2009

UMNO Peralatkan JAIS Untuk Jatuhkan Kerajaan Selangor

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendakwa Umno-BN memperalatkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk menggugat kerajaan negeri.

Khalid mendakwa kes tauliah agamanya yang ditarik balik oleh pihak Jais adalah salah-satu dari percaturan Umno untuk membedung pergerakan penceramah sepertinya.

“Hubungan yang begitu rapat dengan UMNO, dia menyalahgunakan kedudukan dia bertindak untuk menyekat pemimpin-pemimpin politik dan pemimpin masyarakat dari PAS, mengadakan program dalam masjidnya,maka tindakan yang seperti itu tidak boleh diterima kerana matlamat di sebalik tauliah adalah menentukan mengenai ajaran sesat” ujarnya.

“Sebenarnya memberikan gambaran bahawa Pengarah JAIS, bertindak atas desakan kepentingan politik, kerana kita tahu bahawa dia sebelum ini adalah pembantu kepada Tan Sri Mat Taib yang merupakan pimpinan UMNO” tambahnya lagi.

Tauliah sementara Khalid yang diperoleh pada 10 Julai 2008 ditarik balik pada 8 Oktober 2008 atas alasan beliau mempunyai rekod jenayah tetapi kemudiannya JAIS mendakwa khutbah yang disampaikan oleh Khalid tidak mantap.

Malah menurut Khalid, JAIS menghantar surat amaran tidak kurang dari lima kali kepada nazir-nazir masjid di Shah Alam untuk tidak menjemput penceramah yang tidak mempunyai tauliah termasuk dirinya.

“Saya meminta supaya mereka menerima hakikat negeri Selangor telah berubah, kerajaan negeri Selangor telah berubah dan seharusnya mereka menghayati dan menjiwai dasar keterbukaan dan budaya ilmu yang ingin dibawa oleh pentadbiran yang baru”.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jabatan Agama Islam Selangor dan Perak kuda tunggangan UMNO dan BN...macam SPR,SPRM,hakim