23 Dis 2009

Lupus Dakwat Kekal Bukti Pembaziran Kerajaan Pusat

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) menyifatkan tindakan kerajaan pusat yang melupuskan dakwat kekal sebagai satu pembaziran.

Ahli Jawatankuasanya yang juga Exco Selangor, Teresa Kok berkata, ia sekaligus menunjukkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) lemah dalam membuat keputusan sendiri.

“Ini merupakan satu pembaziran wang dan menunjukkan bahawa memang SPR tidak ada boleh membuat keputusan sendiri la…kerana dulu pengerusi SPR yang sudah bersara itu mencadangkan buat dakwat kekal.

“Namun selepas cadangan itu, ada segelintir orang umno dan pemimpin umno protes dengan mengatakan ini cara kuno,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi TvSelangor hari ini mengulas berhubung tindakan kerajaan pusat melupuskan dakwat kekal yang sepatutnya digunakan pada Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu namun dibatalkan pada saat akhir oleh SPR.

Kata Teresa, keputusan membatalkan penggunaan dakwat kekal dalam PRU lepas telah menjejaskan kredibiliti suruhanjaya pilihanraya itu dan pemerintah yang dilihat enggan mengadakan pilihanraya telus, bersih dan adil.

“Kerana pengumuman itu, secara tidak langsung membantu menyumbang kepada kemenangan Pakatan Rakyat kerana orang ramai marah kenapa keputusan yang baik yang dibuat itu telah bertukar-tukar,” katanya.

Terdahulu, dakwat yang dibeli pada PRU ke-12 lalu telah dilupuskan mengikut prosedur yang ditetapkan kerajaan melalui proses pembakaran kerana tidak dapat dijual semula berikutan tarikh luputnya sudah tamat.

Tambah Teresa, perkara ini akan menjadi satu isu yang akan dibangkitkan dalam kempen pilihanraya akan datang.-ATIQAH YAACOB (TVS)



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah lama SPR menyokong penuh BN.

Tanpa Nama berkata...

Membazir adalah amalan syaitan. Percayakah golongan UBN ni dengan kewujudan makhluk Allah yang bersifat penghasut anak Adam ke arah kesesatan ini?