16 Dis 2009

Layakkah Mahathir Bidas Dasar "Pro-Amerika" Najib.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa kecewa dengan perubahan dasar luar Malaysia terhadap Amerika Syarikat khususnya dalam isu menyentuh Iran baru-baru ini, G.Manimaran menulis di dalam Malaysian Insider.

Kata beliau, sedangkan dunia mengharapkan Amerika Syarikat di bawah pimpinan Presiden Barack Obama akan mengubah dasar-dasarnya, Malaysia pula sudah mengambil langkah menukar dasar.

"Tetapi kita sudah tukar. Dahulu kita pertahan negara-negara yang ditindas Amerika Syarikat. Sekarang kita sokong Amerika Syarikat menindas Iran," kata beliau dalam blognya.

Beliau melahirkan persoalan itu ekoran keputusan Wisma Putra baru-baru ini memanggil balik Wakil Tetapnya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Datuk Mohd Arshad M. Hussain.

"Tetapi sekarang duta kita dipanggil balik untuk disoal kenapa tidak sokong Amerika.

"Dasar-dasar lama memang patut dihapuskan. Tetapi inikah dasar baru kita?" kata beliau.

Awal bulan ini, Hamidon dipanggil pulang oleh Menteri Luar untuk konsultasi berhubung pengundian terhadap resolusi berkaitan isu nuklear Iran yang diluluskan mesyuarat Lembaga Gabenor Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) bulan lepas.

Menurut Kementerian Luar, pengundian itu dilihat tidak selaras dengan tatacara kerajaan dan oleh sebab itu wakil berkenaan dipanggil pulang oleh Menteri Luar Negeri untuk konsultasi.

Dalam mesyuaratnya pada 27 November lalu, Lembaga Gabenor IAEA telah meluluskan resolusi bertajuk Resolusi Mengenai Pelaksanaan Triti Pengawalan Nuklear (NPT) Perjanjian Perlindungan dan peruntukan berkaitan resolusi-resolusi Majlis Keselamatan PBB (UNSC) 1737 (2006); 1747 (2007); 1803 (2008) dan 1835 (2008) di Republik Islam Iran) yang dibentangkan Jerman dan disokong 25 negara anggota IAEA.

Malaysia bersama-sama Cuba dan Venezuela mengundi menentang resolusi itu manakala enam negara lain berkecuali.

Dalam tulisannya, Dr Mahathir berkata Obama berjanji akan tukar dasar-dasar Amerika Syarikat seiring dengan slogan manifesto pemilihan jawatan presiden tahun lalu.

"Tetapi jauh daripada menukar Obama sudah tambah tentera Amerika di Iraq dan Afghanistan. Kem tahanan Guantanamo pun masih diteruskan," katanya.

Menurut Dr Mahathir, yang sudah menggunakan senjata nuklear ialah Amerika Syarikat dan Israel bukan sahaja di Hiroshima tetapi semasa Perang Teluk dan di Gaza.

"Mereka guna "depleted uranium" daripada bahan nuklear. Kita relakan. Secara rasmi kita tidak protes.

"India punyai senjata nuklear. Begitu juga Pakistan. Kenapa Iran tidak boleh?" katanya lagi.

Oleh itu beliau persoal lagi, "gilakan Iran hendak lancar perang nuklear dengan dua biji bom nuklear?"

"Jika India, Pakistan, China, Perancis, Britain, Amerika Syarikat dan Israel boleh memiliki senjata nuklear kenapa Iran tidak boleh?" soalnya lagi.

Dengan menyentuh soal sekatan ke atas Iran, bekas perdana menteri menambah, Malaysia tidak membantah perkembangan terbaru ini.

"Tetapi kita tidak pernah sokong sekatan," katanya.

Ulasan GB

Kenyataan baru mantan PM itu tidak samasekali memberikan imej bahawa beliau anti-Amerika.

Satu ketika di zaman reformasi dahulu, seorang sahabat saya, Bakar (Penarik Beca) ada menulis dan tulisannya masih ada di dalam arkib mahazalim. Ikutilah tulisannya:


BAGAIMANA AKU BOLEH MEMAAFKAN MAHATHIR?

Penarik Beca

Bila Dr Mahathir menembak kata-kata pedasnya terhadap musuh orang-orang tertindas, Amerika, Yahudi dan pengganas-pengganas ekonomi yang menjajah pasaran bebas, mahu rasanya saya maafkan penjenayah itu. Tetapi bila teringat penjenayah Mesir bernama Gamal Abdel Nasser yang tak kurang pedas lidahnya membuas terhadap Amerika, niat saya ditahan kewarasan.

Sejarah meriwayatkan, di waktu siang Nasser mencaci Amerika, di waktu malam presiden Mesir itu menelefon duta Amerika memohon maaf. Ada pula penonton lakonannya yang meriwayatkan bahawa ucapan-ucapan Nasser membantai Amerika sebenarnya ditulis oleh CIA. Siapakah saya hendak menolak kemungkinan bahawa Dr Mahathir juga mungkin pelakon jempolan seperti Nasser itu? Siapa saya mahu memalingkan akal dari kemungkinan bahawa Dr Mahathir juga adalah seorang lagi "clever operator"? (Meminjam istilah dia sendiri).

Bgaimana pula saya melupakan bahawa kerajaan Dr Mahathirlah yang menjadi salah satu lanjutan tangan Amerika di dalam Majlis Keselamatan PBB untuk membuat ketetapan menyerang Iraq dalam Perang Teluk dahulu? Mengapakah penjenayah-penjenayah itu memangsakan rakyat tertindas Iraq yang tak berdosa dan berpura-pura tak pandai menangkap Saddam yang kejam dan munafiq itu? Nyatalah penjenayah-penjenayah itu sengaja memangsakan orang tak berdosa demi bermain wayang untuk menyelamatkan rakan mereka yang jahat dan sesat itu.

Tak berdaya saya yang lemah ini untuk memaafkan Dr. Mahathir bila Allah s.w.t. melaknatkan orang-orang yang zalim seperti itu. Siapa saya mahu berlawan dengan Tuhan? Sungguh saya tak mahu melakukannya. Dalam hadith qudsi, Allah s.w.t. memberi amaran: "Suruh orang-orang yang zalim untuk tidak berzikir dengan nama-nama-Ku kerana sudah menjadi kewajipan-Ku untuk menyebut orang-orang yang menyebut nama-Ku. Setiap orang yang zalim yang menyebut nama-Ku, maka aku pun akan menyebut namanya dengan melaknatnya". Siapakah saya mahu merasa kasihan dan memaafkan Dr. Mahathir bila Allah s.w.t. sendiri melaknat orang-orang yang zalim seperti doktor itu?

Berkesankah kemaafan kepada orang-orang seperti itu? Apa terjadi kalau penjenayah-penjenayah zalim seperti Dr. Mahathir itu selalu saja dimaafkan dan dibiarkan banyak? Tidakkah dunia ini akan ditimpa badai dan gelombang kesengsaraan? Dan, bolehkah orang-orang yang tak berdosa terlepas bebas bila bala Tuhan menerkam untuk menghukum gerombolan penzalim?

Adakah rakyat tertindas seperti saya harus merasa kasihan kepada si zalim seperti Dr. Mahathir, tidak membalas kejahatan mereka serta melupakan firman Allah dalam Surah An-Nahl ayat 126: "Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu".

Bila Dr. Mahathir digigit krisis demi krisis, siapakah yang dia panggil untuk menolongnya? Bukankah ketika kita susah,h anya sahabat sejati yang datang menolong? Siapakah sahabat sejati Dr. Mahathir yang datang menolong ketika dia dibelasah kesusahan kalau bukan Solomon, Smith and Barney, yahudi laknatuLlah, yang perut mereka penuh terisi dengan darah dan penderitaan golongan tertindas atau mustadh'afin?

Kaum yahudi selalu dipanggil lintah darat. Siapa lagi yang menjadi sahabat lintah darat kalau bukan lintah darat juga? Atau memang benar kata orang, "It takes a satan to help a satan"?

Tolonglah! Bagaimana saya mahu memaafkan si zalim? Bagaimana saya mahu meaafkan lintah darat? Bagaimana saya mahu memaafkan "satan"



Tiada ulasan: