7 Nov 2009

KD Altantuya Kapalselam Yang Tak Boleh Menyelam

Kapal selam Scorpene pembelian dengan rakan kongsi Najib Altantuya tidak dapat berfungi dengan sepenuhnya setelah mengalami beberapa kegagalan untuk berfungsi di dasar laut. Agak pelik kapal selam tidak boleh menyelam.

Kapal selam yang baru dibeli dan baru sampai dikhabarkan dalam perjalanan ke Sepanggar tidak boleh menyelam di beberapa tempat. Ini menyebabkan kapal selam selam tersebut diiring oleh kapal pengiring. Ini kes yang agak pelik. Kapal selam tidak pandai menyelam.

Kapal selam malang itu diberi nama KD Tunku Abdul Rahman tetapi lebih popular di kenali sebagai ‘KD Altantuya’ dikalangan Tentera Laut Diraja Malaysia. Apa dah jadi dengan kapal selam kebanggaan Najib Altantuya ini. Kapal karam pun boleh menyelam inikan kapal selam tidak boleh menyelam.

‘KD Altantuya’ dan sebuah lagi kapal selam dibeli dengan harga RM3.4 bilion dengan Perimekar meraih komisyen RM530 juta. Komisyen itu menimbulkan kontroversi kerana nilai kapal selam berkenaan jauh lebih tinggi dari kapal selam model sama yang dibeli oleh Chile dan India.

‘KD Altantuya’ mula dibina pada tahun 2000 dan sepatutnya berkeupayaan menyelam sedalam 100 hingga 200 meter ke dasar laut. Mungkinkah kapal selam itu takut lemas? Itu yang kena siasat. -wargamarhaen

Ulasan GB

Dari maklumat yang diperolehi, belanja penyenggaraan sebuah Scorpene termasuk membersihkan kapalselam tersebut dari lumut dan sebagainya mencecah RM1 juta untuk satu hari.

Kirakan sahaja penyenggaraan tahunan untuk 2 buah Scorpene. (1 lagi kapalselam diberitakan akan tiba ke negara initidak berapa lama lagi).

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KD Najib.

Tak dapat menyelam pun tak mengapa. Buka untuk awam sebagai 'produk pelanconga'. Projek bongok. Patutlah negara kekeringan duit. PRU ke-13 bukan lama lagi..

Jika KD Najib malu-melalu nak menyelam (mungkin asal kejadiannya tercampur dengan gen wanita), kita tenggelamkan UMNO/BN tuh sebagai ganti KD Najib yang kena kenan kambing takutkan air..