2 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Dialog Pindaan Kuil Pada 5 Sept Di MBSA

Kerajaan Selangor akan mengadakan Dialog Awam pada 5 September ini di dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) berhubung isu pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.

Exco Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail bagaimanapun berkata, ia akan diadakan secara berperingkat-peringkat dan berkumpulan.

Katanya, ia bagi menyelesaikan masalah dan menjelaskan situasi sebenar dan mendengar pandangan serta pendapat penduduk seksyen 23 berhubung isu berkenaan.

“Kita akan buat dialog berkumpulan, pada 5 hb ini, akan jumpa penduduk Seksyen 23 sahaja, selepas itu akan panggil dialog kedua bersama leaders community, kita akan panggil ahli majlis, adun, MPS, ketua-ketua penduduk sekitar Shah Alam, orang-orang besar daerah, ketiga kita akan buat dialog dengan NGO dan media tambah lagi dialog-dialog yang lain.

“Kita nak tunjukkan takde apa nak sorokkan, kita jelas, boleh datang, mereka dialu-alukan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Mesyuarat Mingguan Exco di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, hari ini.

Menurut Rodziah, dialog pertama yang akan diadakan ini adalah khusus bagi penduduk Seksyen 23 adalah kerana mahu ia lebih jelas serta penduduk dapat bersemuka secara lebih dekat.

Di samping itu, kerajaan negeri Selangor turut akan menghantar surat kepada menteri di kerajaan persekutuan yang terbabit dalam isu ini bagi memberi penjelasan berhubung perkara sebenar dan menunjukkan ketelusan kerajaan Selangor Pakatan Rakyat dalam membuat keputusan.

“Kita juga akan menghantar surat kepada pihak menteri yang telah ada interest atau bercakap dlam isu ini iaitu kepada Datuk Hishamuddin, Datuk Noh Omar dan juga kepada MP Ibrahim Ali, beri surat penjelasan apa yang berlaku dan situasi pada ketika ini kita buat dialog dan hantar surat,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pemindahan kuil tersebut tetap akan dilakukan, bagaimanapun keputusan akan dibuat selepas dialog awam diadakan.

Katanya, masalah kuil ini telah timbul sejak pemerintahan Barisan Nasional dan kini kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Pakatan Rakyat cuba menyelesaikannya dengan cara yang baik.

Nak memindahkan ini sudah 20 tahun, tapi cakap tak serupa bikin, tak tahu mana nak pindahkan, jadi oleh sebab itulah kerajaan negeri sekarang mengambil keputusan mencari tempat untuk memindahkan, melihat persekitaran shah alam.

“Dulu mereka dah janji, tapi tak laksanakan, jadi saya datang dan cari jalan untuk pindah dan saya akan terangkan mengapa keputusan pemindahan itu kita lakukan beserta dengan kajian bagaimana kita lakukan, bukan suka-suka nak pindahkan,” katanya.



Tiada ulasan: