5 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : SPRM Nafi Teoh Dipukul

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menafikan dakwaan artikel dan klip video yang disiarkan dalam sebuah laman web menunjukkan seorang lelaki dipukul teruk oleh sekumpulan lelaki dalam satu proses yang didakwa sebagai soal siasat.

SPRM dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, tindakan penulis artikel itu yang turut mengaitkan insiden kematian melibatkan mendiang Setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock seolah-olah mendakwa SPRM telah bertindak kejam dan tidak mematuhi standard penyiasatan sehingga menyebabkan kematian Teoh.

Kenyatan itu berkata perbuatan menyiarkan artikel dan klip video itu merupakan perbuatan tidak bertanggungjawab yang disengajakan oleh penulis blog terbabit bagi menggambarkan suruhanjaya itu sebagai sebuah agensi penguatkuasaan yang kejam dan tidak boleh dipercayai.

"Ia juga bertujuan untuk menimbulkan kebencian masyarakat ke atas SPRM dan meraih simpati orang ramai demi kepentingan agenda pihak-pihak tertentu.

"Sehubungan itu, SPRM telah membuat laporan polis berhubung penyiaran dan penyebaran artikel dan video klip tersebut bagi membolehkan pihak polis mengambil tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588)," kata kenyataan itu.

Ulasan GB

SPRM perlu membuat sebarang penafian (jika ada) di depan inkues Teoh Beng Huat dan juga Suruhanjaya Diraja bagi Mengkaji Peraturan Soal Siasat yang digunapakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang akan ditubuhkan kelak, bukan dengan mengeluarkan kenyataan di luar inkues dan Suruhanjaya Diraja.

Penafian yang dilakukan pada waktu ini jelas menunjukkan SPRM sudah mula untuk melakukan cover-up terlebih awal terhadap sebarang tindakan mereka yang mana kematian Teoh JELAS berlaku di Bangunan SPRM yang taida siapa mempunyai akses ke bangunan tersebut pada waktu kejadian Teoh mengalami "kecederaan" sebelum dikatakan terjatuh atau terjun keculai para pegawai SPRM.

Siasatan belum pun bermula, tetapi SPRM telah membuat kenyataan. Video serta artikel yang diterbitkan oleh para blogger TIDAK menuduh secara terus ianya Teoh Beng Hock dan penyaisatnya dari SPRM. Jadi kenapa perlu riuh? Bukankah nanti ia mendedahkan lagi kepincangan SPRM sendiri apabila nantinya semua yang pernah disiasat oleh SPRM akan dipanggil untuk menjadi saksi terhadap apa-apa juga tindakan SPRM yang tidak mematuhi standard penyiasatan?


Tiada ulasan: