8 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Noordin Md Top Dilaporkan Terbunuh

Suspek pengganas rakyat Malaysia, Noordin Mohammed Top terbunuh apabila polis anti-keganasan Indonesia menyerbu tempat persembunyiannya di Indonesia hari ini, lapor sebuah stesen TV tempatan di republik itu hari ini.

Stesen itu tidak mendedahkan sumber-sumbernya dan polis juga belum mengesahkan laporan tersebut, yang dibuat ketika ambulans tiba di tempat persembunyian tersebut selepas di kepung selama 17 jam oleh pasukan polis anti-keganasan Indonesia.

Menurut seorang saksi, dua beg mayat dibawa keluar dari rumah tersebut.

Pasukan tersebut menyerbu masuk ke rumah tersebut di Jawa Tengah selepas mengepungnya berkaitan siasatan terhadap insiden pengeboman di dua buah hotel di Jakarta sebelum ini.

Polis meletup dan melepaskan tembakan ke rumah berkenaan selepas mengepungnya sejak jam 4 petang semalam.

Sebelum ini, jurucakap polis berkata, empat atau lima orang dipercayai bersembunyi dalam rumah tersebut, tetapi beliau tidak dapat mengesahkan sama ada mereka termasuk Noordin.

Dalam satu lagi operasi polis yang berkaitan dengan operasi di Jawa Tengah itu, dua orang bakal pengebom berani mati yang dipercaya merancang melakukan pengeboman kereta dua minggu lagi, ditembak mati dalam satu serbuan polis dekat Jakarta.

Ketua Polis Indonesia Bambang Hendarso Danuri dilaporkan berkata, dua suspek pengganas tersebut dikenali sebagai Air Setiawan dan Eko Gepeng

Katanya, kedua-dua pengebom berani mati itu ditembak ketika mereka hendak membaling bom tangan ke arah anggota polis yang membuat serbuan tersebut.


Tiada ulasan: