14 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Khairy Pengecut, Tolak Tawaran Debat Terbuka

Kewibawaan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin sekali lagi dipertikaikan. Setelah berkali- kali berdolak dalih untuk berdepan dengan Ketua Pemuda Pas, Ustaz Nasruddin Hassan At- Tantawi menerusi debat perdana anjuran Gerak, beliau akhirnya menaikkan bendera putih seraya membuka segala ruang kritikan terhadapnya.

Gerak sebelum ini merangcang mengaturkan satu debat perdana membabitkan kedua- dua tokoh politik muda negara berhubung isu Rasuah dan masa depan Malaysia- dimana peranan pemimpin muda politik ?

Namun usaha ini menemui kegagalan apabila hanya pemuda pas yang menyatakan kesediaan untuk berdebat. Ini bukan kali pertama pemuda UMNO menolak untuk berdebat secara terbuka bagi berhujah tentang isu- isu semasa.

Naib Presiden Pas, Sallehuddin Ayub menyifatkan Khairy telah mencerminkan sikap pemimpin UMNO yang tidak mempunyai jati diri yang kuat dan tidak mempunyai keyakinan untuk berhujah memperjuangkan apa yang lantang dilaungkan parti mereka.

"Satu sikap yang pada saya tidak wajar. Tidak bijak. Ajak debat pun tidak mahu, wacana pun tidak mahu. Jadi apa yang Pemuda UMNO boleh ? Itu pada saya tidak seperti yang di perjuangkan UMNO. Apa yang tinggal pada Pemuda UMNO ?," kata Sallehuddin.

Tv Antara juga menghubungi Ketua Pemuda Pas, Ustaz Nasruddin untuk mendapatkan reaksi beliau terhadap penolakan kali kedua pemimpin UMNO itu.

Nasruddin tidak dapat mengelak daripada menyifatkan Khairy sebagai pengecut untuk berdepan membahaskan isu rasuah, isu yang membarah dalam parti anutannya itu.

"Apa lagi yang boleh saya kata kalau tidak berani untuk tampil mengulas isu atau pun berdepan dengan realiti yang perlu kita tangani bersama. Musuh akan menganaggap ini adalah satu tindakan yang penakut, atau tindakan yang tidak berani menyatakan kebenaran. Kita selalu dipesan oleh orang- orang tua kita, berani kerana benar, takut kerana salah," kata Nasruddin. -TVAntara



Tiada ulasan: