14 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : BN Calonkan Rohaizat Di Permatang Pasir (updated)

Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh, Rohaizat Othman, 38, dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir 25 Ogos ini.

Pengumuman itu dibuat oleh Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pusat Operasi BN di Bukit Merah, Jalan Permatang Pauh petang tadi.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pemilihan Rohaizat sebagai calon adalah tepat kerana beliau adalah yang terbaik untuk mewakili BN berdasarkan latar belakang pendidikannya, berwibawa dan merupakan tenaga profesional.

Katanya, pemilihan Rohaizat juga dipersetujui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga presiden parti, yang kini berada di luar negara.

Seorang penasihat undang-undang syarie, Rohaizat merupakan Ketua Pemuda Umno cawangan Mengkuang Titi sejak 1996 sehingga sekarang dan merupakan anggota Jawatankuasa Umno Bahagian Permatang Pauh dari tahun 2002 hingga 2008.

Beliau menerima pendidikan di Sekolah Agama Al-Mashoor Pulau Pinang sebelum melanjutkan pelajarannya dalam bidang undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Muhyiddin sepertimana majlis memperkenalkan calon BN Manek Urai di Kelantan beberapa bulan lalu menyatakan beliau yakin penduduk Permatang Pasir dahagakan pembangunan dan jika BN menang di DUN Permatang Pasir, Permatang Pasir akan jadi anak emas kepada kerjaaan Persekutuan, satu bentuk rasuah politik yang begitu gemar digunakan oleh Muhyiddin.

DUN Permatang Pasir kosong berikutan kematian wakil rakyatnya dari PAS, Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman, 63, pada 31 Julai lepas kerana serangan jantung.

Allahyarham mewakili kerusi DUN Permatang Pasir selama tiga penggal sejak tahun 1999.

Pada pilihan raya umum lalu, Mohd Hamdan yang memperoleh 11,004 undi mengalahkan calon BN Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 17 Ogos ini untuk penamaan calon dan 25 Ogos sebagai tarikh pengundian.

DUN Permatang Pasir mempunyai 20,290 pemilih berdaftar dan daripada jumlah itu hanya seorang pengundi pos.



Tiada ulasan: