30 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Angin Apa Landa Permatang Pasir

Timbalan Presiden UMNO, mengepalai kempen BN di Permatang Pasir mengisytiharkan angin perubahan sedang melanda kawasan itu. Beliau menjangka calon BN boleh memenangi pilihan raya kecil Selasa kelmarin berdasarkan adanya bertiupnya angin itu.

Pengundi Permatang Pasir sendiri dalam tempoh setahun lebih ini telah keluar mengundi berkali-kali. Kali pertama pada Mac 2008 di mana terpilihnya Wan Azizah Wan Ismail sebagai Ahli Parlimen. Kali kedua apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menawar diri sebagai calon mengganti isterinya.

Kali ketiga ialah awal minggu ini apabila satu pilihan raya kecil (PRK) diadakan bagi menggantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mohd Hamdan Abdul Rahman yang meninggal dunia. Sebelum itu, April lalu, jirannya, Penanti juga melihat berlakunya satu PRK. Permatang Pasir terletak dalam Parlimen Permatang Pauh.

Barisan Nasional (BN) memangnya terpukul teruk di Permatang Pauh. Wan Azizah dan Anwar menang besar. Di Penanti pula, BN mengangkat bendera putih, enggan bertanding. Menentang calon-calon bebas, calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang mudah di situ. Permatang Pasir menjanjikan sesuatu yang lain. Semua tukang kempen BN mencanangkan BN mempunyai peluang besar merampas kawasan itu dari Pas.

Angin perubahan yang mula melanda Manek Urai dijangka sekali lagi akan bertiup kencang di Permatang Pasir. Muhyiddin mendakwa melihat sekali lagi pangkal angin itu semasa proses pengundian sedang berlangsung. Ramai terpengaruh dengan telahan dibuat bahawa sukar bagi Pas untuk mempertahankan majoriti. Pemerhati politik, rata-rata menganggarkan majoriti Pas kali ini tidak akan melebihi 2,000 undi.

Namun, keputusan yang dibuat oleh para pengundi pada Selasa lepas mengejutkan. Pas hampir mempertahankan majoriti yang dimenangi. Benar Pas kehilangan 900 undi tetapi calon BN kehilangan 500 undi, secara relatifnya, kehilangan dirasai Pas adalah sedikit lebih kecil dalam bentuk peratusan berbanding BN.

Jika dilihat dari jumlah undi dimenangi oleh calon BN, nyata kriteria pemilihan calon BN tidak menjejas peluang parti itu untuk menang. Imej calon tidak penting. Integriti calon tidak penting. Pernah terjadi calon yang dikenakan hukuman oleh mahkamah kerana menyahgunakan duit koperasi masih berupaya memenangi pilihan raya.

Juga terdapat beberapa orang yang terlibat dalam rasuah di mana kertas pertuduhan sudah pun disediakan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR), sekarang dikenali sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tetapi dikekalkan sebagai calon parlimen oleh BN, masih berjaya menangi pilihan raya dengan jumlah majoriti yang besar. Pokoknya, mereka mestilah bertanding di atas tiket BN. Tetapi itu cerita pra 2008, Mac.

Maka, saya tidak menganggap ‘tragedi’ yang menimpa calon BN di Permatang Pauh ini telah menjejaskan bilangan undinya. Kalangan penyokong ‘hardcore’ tetap menyokong calon pilihan parti mereka. Bagaimanapun, saya kira sikap yang diambil oleh rakan kongsi calon berkenaan itulah yang menjejaskan teruk bilangan undi diraih calon BN. Rakan itu, suatu hari muncul meminta calon turut sama memikul beban dan malah berkempen di atas pentas Pas berkaitan soal itu.

Tiba-tiba, pada suatu hari lain dia muncul dengan versi lain menyalahkan Pas mengambil kesempatan dari musibah dihadapi oleh mantan rakan kongsinya. Dia membela BN pula. Sikap ‘turnover’ inilah yang menjadikan undi BN hilang kerana integriti perayu, calon BN dan BN terpalit kotor. Sekonyong-konyong ingatan segera mengimbasi Detektif P Balasubramaniam. Kemudian Bala hilang sampai hari ini. 'Turnover'?


Entah mengapa, orang BN dikaitkan dengan kehilangan Bala ini dan taktik ‘turnover’ ini dikaitkan disangkut dengan BN. Orang menuduh Yusri ‘diturnover’. Simpati beralih kepada calon Pas. Terbaik dilakukan oleh BN sebaik sahaja menyedari bahawa ia telah membuat kesilapan dalam pemilihan calon ialah mengundur diri dan mengakui bahawa calon itu bermasalah. Masa ‘cooling off’ yang diperuntukkan oleh SPR bagi membolehkan calon mengundur diri sepatutnya digunakan sebaik oleh BN.

Kalaulah BN lakukan itu, imej BN selepas ini, iaitu selepas penarikan diri itu akan melonjak naik dan ramai orang akan ‘salute’ sikap terbaharu BN sesuai dengan resolusi Najib. Najib pasti disangka serius dengan kata-katanya bersikap lebih telus.

Sebaliknya, kita lihat para pemimpin BN bertindak lain. Mereka bertindak menegak ‘benang basah’ sedangkan pihak berkaitan, Bar Council telah menghuraikan keadaan sebenarnya. Maka, jika ada pegawai tinggi UMNO menganggap calon pilihan mereka sebagai ‘hero’, itu adalah satu perbuatan memperbodohkan orang cerdik.

Terpengaruh dengan keyakinan bahawa orang Melayu mula kembali menyokong UMNO, pemimpinnya bertindak lebih ghairah memujuk Melayu lain kembali bersama mereka. Keyakinan ini diperoleh selepas UMNO hampir berjaya merampas kembali Manek Urai.

Akhbar-akhbar milik UMNO menjalan tugas menanam jarum menghasut Melayu membenci Anwar. Anwar lantang dituduh sebagai pengkhianat Melayu. Dengan berbuat demikian, para pemimpin UMNO mengimpikan ribuan Melayu meninggalkan PKR dan Pas kembali menyokong UMNO.

Hujah diutarakan bahawa Pas hanyalah budak suruhan DAP sebuah parti didominasi oleh kaum Cina yang anti-Islam. Kegagalan Pas mendapat peruntukan kerusi Exco dalam kerajaan Pulau Pinang digambarkan sebagai bukti DAP tidak mempedulik kehadiran Pas.

BN menyanyikan lagu yang berbeza di kawasan bermajoriti Cina. Pas tidak digambarkan sebagai budak suruhan DAP tetapi DAP pula dituduh sebagai ‘terbeliak mata’ tanpa kuasa melihat kerakusan Pas yang dikata sebagai parti ekstremis Islam. Contoh perobohan kandang babi di Alor Star dan pengharaman jualan arak di Selangor sebagai bukti.

Gambaran yang bercanggah ini lebih membuka mata para pengundi. Tuduhan terhadap Anwar, seorang jagoan kelahiran tempatan tentunya dipandang sinis. Tuduhan terhadap Pas dan DAP dikatakan melucukan. Tuduhan mirip ini dulu pernah dikenakan kepada seorang tokoh UMNO sendiri. Dia dituduh komunis dan pada masa yang sama dikatakan kapitalis. Tuduhan-tuduhan BN dianggap tidak berpihak kepada kenyataan.

Akhirnya, taktik kempen BN tidak mengena. Pas menang di semua kawasan bermajoriti Cina dengan majoriti besar. Di Sama Gagah, di mana BN terutamanya Gerakan dan MCA memberi tumpuan, Pas mendapat 1,397 undi berbanding BN hanya 594 dan di Permatang Pauh, Pas memperolehi 875 undi mengatasi undi BN, 354 sahaja.

Kempen berbentuk perkauman ini tidak membawa calon BN ke mana-mana. Mereka kalah dengan teruk di kawasan Cina dan tidak juga berjaya menambat hati sebilangan besar Melayu. Akhirnya, Pas menang semua peti undi, bermajoriti Melayu dan bukan Melayu, iaitu Sama Gagah, Permatang Pauh, Permatang Ara, Bukit Indera Muda, Kampung Pelet, Kubang Semang, Tanah Liat, Kampung Cross Street dan Permatang Tengah.

Lebih manis bagi Pas dan PR ialah hakikat bahawa kecuali tiga saluran warga emas dan pesara dan undi pos, Mohd Salleh calon Pas menang kesemua baki 36 saluran mengundi di semua peti undi. Trend ini sudah terpamer dalam tujuh PRK dalam masa setahun ini, di mana golongan muda dan bukan Melayu kekal tidak memilih BN dan undi Melayu berpecah di antara BN dan PR dan berulang kali ini.

Polar pengundian Melayu kali ini kekal di mana BN berjaya mendapat tambahan undi di beberapa kawasan Melayu miskin atau di mana ‘habuan’ lebih ketara dan Pas menambah undi Melayu di mana integriti calon BN dianggap tidak sesuai sebagai wakil rakyat.

Perubahan-perubahan ini tidak ketara sehingga untuk kita merumuskan bahawa terjadinya peralihan sokongan. Ia adalah jauh dari sebuah angin perubahan yang didakwa terjadi oleh Timbalan presiden UMNO itu.

Keputusan yang dibuat oleh pengundi Permatang Pasir ini sepatutnya dikaji dengan mendalam oleh pihak berkuasa dalam BN dan UMNO. Ia tidak boleh mengatakan itu terjadi kerana kesilapan memilih calon atau terdapatnya krisis dalaman dalam parti. Krisis dalaman dan pertikaian memilih calon adalah cerita lapuk.

Sesungguhnya, di kalangan orang Melayu, ironisnya integriti tidak diutamakannya. Taat setia kepada parti itu adalah lebih penting. Apa pun pendapat orang tentang Mahathir, Abdullah atau Najib, Nik Aziz, Haji Hadi atau Anwar, sokongan kepada mereka tetap diberikan selagi mereka memimpin UMNO atau Pas atau PKR. Sebutlah apa skandal sekalipun, ini tidak menjejas. Keluar sahaja UMNO atau Pas, terimalah nasibnya.

Namun, masa berubah, seperti ditunjukkan di Permatang Pasir, saluran-saluran satu yang terdiri dari warga emas dan pesara di kawasan Melayu, sokongan kepada UMNO tetap padu tetapi di kesemua saluran yang lain, di kawasan Melayu dan bukan Melayu, BN kalah. Trend ini pastinya mencemaskan UMNO.

Sikap UMNO bermain dengan isu perkauman dalam usaha mewujudkan suasana takut dan bimbang membuka cabaran yang lebih besar bagi UMNO. UMNO bertindak menentang arus dengan konsep yang diketengahkan oleh pemimpinnya sendiri, iaitu satu Malaysia. Ia dianggap talam dua muka oleh generasi baru.


Sesetengah daripada logik yang diutarakan oleh UMNO dan mesin propagandanya, membingungkan seperti mengkritik SPRM dianggap sebagai mencabar kekuasaan Melayu sedangkan badan itu mahu melihat ia bertindak sebagai sebuah Suruhanjaya dibentuk Agong untuk rakyat Malaysia. Mereka melihat ini logik songsang.

Maka, tidak salahlah kalau lebih ramai pengundi bukan Melayu di Permatang Pauh kali ini memilih Pas hanya semata-mata kerana berlakunya kematian ke atas Teoh Beng Hock, seorang berketurunan Cina dan mereka sanggup lupa kandang babi dirobohkan Pas.

Kegembiraan yang disambut selepas berjaya merapatkan jurang di antara undi di Manek Urai, sangkaan angin perubahan sama akan melanda Permatang Pasir nyata meleset. Manek Urai tidak boleh dijadikan ukuran kerana kemenangan BN di sana tidak menjejaskan kerajaan Pas dan masyarakat yang berdikari dan canggih seperti rakyat Kelantan mampu melakukan sesuatu yang di luar jangkaan sebagai strategi politik mereka. Ia tidak kena mengena dengan angin perubahan.

Angin perubahan di Permatang Pasir nyata tidak berlaku tetapi angin apakah yang bertiup membawa isyarat buruk kepada BN itu? Pastinya angin itu tidak berbau harum. -SH

Tiada ulasan: