29 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Bayar Segera Royalti Kelantan!

Selepas bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim pula berkata Kelantan berhak ke atas royalti minyak.

Kedua-dua mereka mengesahkan Petronas mesti membayar royalti minyak lima peratus itu kepada Kelantan kerana sememangnya itu perjanjian antara Petronas dengan kerajaan-kerajaan negeri termasuk Kelantan.

Razaleigh berkata, jika dia masih menjadi Pengerusi Petronas, dia akan membayar royalti itu tanpa berdolak daleh lagi.

Zaid pula berkata, tidak ada sebab untuk kerajaan pusat menolak tuntutan Kelantan itu kerana sememangnya itu yang tertera dalam perjanjian.

Ia ditandatangani Razaleigh selaku Pengerusi Petronas dengan Mohamad Nasir, Menteri Besar Kelantan ketika itu, kata Zaid.

Hari ini, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, pihaknya akan terus memperjuangkan hak rakyat Kelantan itu.

"Tidak sebab kerajaan pusat tidak mahu memberikan royalti itu kepada Kelantan kerana minyak yang diambil itu dari perairan Kelantan," katanya.

"Kami akan berbincang, jika tidak boleh bincang kita akan bawa ke mahkamah, jika di sini tidak boleh ke mahkamah antarabangsa," kata beliau hari ini.

Sebelum ini, Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, kerajaan negeri telah menuntut royalti minyak bernilai RM1 bilion dari Petronas.

Pada 4 Ogos ini, 30 pemimpin termasuk wakil rakyat dan wartawan akan dibawa ke pelantar minyak terdekat untuk membuktikan pelantar itu berada dalam perairan Kelatan.

Tiada ulasan: