5 Mei 2009

UMNO BN Terus Tahan Manoharan, Pilihanraya Di Selangor Tak Mungkin Dapat Dielak

Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein de ngan angkuh menyatakan bahawa beliau tidak tunduk kepada ugutan dan ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan akan terus ditahan dan dipenjarakan di bawah ISA>

Kenyataan beliau itu sekaligus telah mengundang spekulasi bahawa pilihanraya kecil di Selangor tidak mungkin dapat dielakkan. Ini kerana ADUN berkenaan tidak dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab secara berkesan apabila terus ditahan dan dipenjara.

Manoharan yang sebelum ini telah menyatakan hasratnya untuk melepaskan jawatannya berkemungkinan memberi laluan kepada isterinya, S. Pushpaneela untuk bertanding dan mengambil alih tugas secara rasmi untuk berkhidmat dengan lebih baik kepada rakyat.

Dalam pada itu Pushpaneela ketika ditanya sama ada akan menjadi wakil rakyat Kota Alam Shah jika suaminya meletakkan jawatan, beliau berkata: "Saya menyerahkan perkara tersebut kepada pengundi Kota Alam Shah untuk membuat keputusan sama ada menerima saya ataupun sebalinya."

Bagaimanapun tegas beliau, keutamaannya ialah adalah untuk berjuang bagi membebaskan Manoharan daripada terus ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Penasihat Undang-Undang pertubuhan haram Hindraf itu ditahan pada 13 Disember 2007.

"Saya mahu membolehkan beliau berkhidmat secara peribadi kepada rakyat yang mengundinya sebelum ini.

"Beliau telah memohon untuk menghadiri persidangan dewan, tapi telah ditolak... beliau sangat kecewa," kata Pushpaneela.

DAP sebagai parti yang bertanding sebelum ini di dewan undangan negeri tersebut telah membuat kenyataan bahawa keputusan mengenainya akan diumumkan beberapa minggu lagi.

Ramai penganalisis politik berpendapat pilihanraya kecil bagi DUN Kota Alam Shah tidak dapat dielakkan dengan sikap keangkuhan kerajaan UMNO BN dan sekalipun Pakatan Rakyat dituduh sengaja mengaturkan siri pilihanraya kecil berlaku di dalam negara ini, namun rakyat melihat bahawa tindak-tanduk kerajaan BN lah yang sebenarnya menyebabkan Pakatan Rakyat terpaksa mengambil langkah tertentu untuk kembali mendapatkan mandat dari rakyat.

UMNO BN telah kehilangan integriti dan kredibiliti untuk mentadbir negara setelah terbukti ia kalah di dalam empat dari lima pilihanraya kecil yang telah diadakan.


Tiada ulasan: