5 Mei 2009

Isu Kerajaan Nizar : Pakaian Hitam Tanda Bantah Rampsan Kuasa Najib Di Perak

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengajak seluruh rakyat Malaysia berpakaian serba hitam pada 7 Mei sebagai tanda berkabung bagi memprotes rampasan kuasa yang didalangi Umno dan Barisan Nasional di Perak.

Dalam satu kenyataan akhbar yang disiarkan hari ini gabungan itu berkata protes tersebut akan menjadi simbol kuat tetapi aman kepada keingkaran sivil di mana rakyat sebenarnya adalah ketua ahli politik. Keengkaran ini bakal dimanifestasikan dalam pilihan raya umum yang akan datang kata Bersih.

"Marilah kita tunjukkan kepada dunia bahawa rakyat Malaysia akan berdiri menentang sebarang pencerobohan terhadap demokrasi, kebebasan dan keamanan oleh segelintir ahli politik. Kita tidak merestui sebarang perampasan kuasa seperti yang berlaku di Perak, atau di mana sahaja di Malaysia.

"Kita tidak akan membenarkan sesiapa juga merampas hak demokrasi, kebebasan dan keamanan. Najib mungkin akan mencolek institusi yang tidak dipilih di dalam keadaan demokrasi sebenar seperti dalam penghakiman, khidmat sivil, polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya, tetapi beliau tidak akan memenangi hati kita semua. Dia bukanlah reformis sehinggalah dia berani berhadapan dengan pilihan raya di Perak," tegas Bersih.

Untuk itu Bersih mencadangkan agar rakyat Malaysia berpakaian hitam ke pejabat, ke sekolah, ketika beriadah mahupun di rumah bagi menunjukkan kepada Perdana Menteri Najib Razak tanda "1MalaysiaGELITA", lawan kepada konsep yang dibawa oleh Najib, Satu Malaysia.

"Slogan Najib, 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan sekarang menjadi bahan lawak rakyat Malaysia. Adakah slogan 1Autoritarian-dan-Korup Malaysia menjadi bertambah buruk? Apakah yang dimaksudkan dengan rakyat didahulukan sekiranya mata rakyat dipaksa pejam,pekak, bisu dan tidak boleh bergerak dengan sekatan media dan seluruh bandaraya?

"Apakah yang dimaksudkan dengan pencapaian diutamakan sekiranya pencapaian di dalam perihal undang-undang tidak diketahui?," ujar Bersih lagi.

Merujuk kepada sekatan yang dikenakan terhadap media bagi membuat liputan berita pada sidang Dewan Undangan Negeri Perak Khamis ini, Bersih menyifatkan tindakan itu sebagai kebobrokan Najib terhadap kedaulatan undang-undang dan demokrasi perlembagaan di Malaysia.

"Segala perkembangangan yang berlaku menunjukkan beliau telah mengabaikan pilihan pengundi dengan bertindak tidak berlandaskan perlembagaan dengan merampas kuasa.

"Pengundi membalasnya dengan keputusan di pilihan raya kecil Bukit Gantang di mana marjin kemenangan bagi MB Mohammad Nizar meningkat melebihi 2000 undi," tegas gabungan itu lagi dalam kenyataan bersama dengan Centre for Orang Asli Concerns, Centre for Policy Initiatives (CPI) and Anwar Ibrahim Club (AIC). - TVA


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAINT IT BLACK
The Rolling Stones

I see a red door and I want it painted black
No colors anymore I want them to turn black
I see the girls walk by dressed in their summer clothes
I have to turn my head until my darkness goes
I see a line of cars and theyre all painted black
With flowers and my love both never to come back
I see people turn their heads and quickly look away
Like a new born baby it just happens evry day
I look inside myself and see my heart is black
I see my red door and it has been painted black
Maybe then Ill fade away and not have to face the facts
Its not easy facin up when your whole world is black

No more will my green sea go turn a deeper blue
I could not foresee this thing happening to you
If I look hard enough into the settin sun
My love will laugh with me before the mornin comes

I see a red door and I want it painted black
No colors anymore I want them to turn black
I see the girls walk by dressed in their summer clothes
I have to turn my head until my darkness goes
Hmm, hmm, hmm,...
I wanna see it painted, painted black
Black as night, black as coal
I wanna see the sun blotted out from the sky
I wanna see it painted, painted, painted, painted black
Yeah!

4RAKYAT