30 Apr 2009

UMNO BN Semakin Kecut: Pilihanraya Kecil Ke 7 Bakal Menjelma

Belum pun reda isu Penanti, kemungkinan negara perlu bersedia untuk menghadapi pilihan raya kecil yang ketujuh yang boleh menyebabkan UMNO dan BN menggigil sampai ke gigi.

Kemungkinan ini mula 'terbayang' ekoran desas-desus bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan, yang kini ditahan di Kamunting akan melepaskan kedudukannya.

Bagaimanapun sama ada beliau, antara pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), hanya akan diketahui Sabtu ini.

"Saya tidak mengesahkan apa-apa, tunggu sehingga Sabtu, saya menemui suami saya di Kamunting Sabtu ini," kata isterinya, S. Puspaleela demikian dilaporkan oleh akhbar MSTAR.

Puspaleela ditanya mengenai laporan media bahawa suaminya sudah memutuskan untuk melepaskan jawatan sebagai ADUN.

"Saya tidak tahu... tunggu sehingga saya menemui suami saya, tunggu saya di Kamunting Sabtu ini," katanya.

Manoharan antara satu-satunya tahanan ISA yang bertanding dan memenangi pilihan raya umum 2008.

Satu sumber yang rapat dengan peguam tersebut berkata, beliau semakin kecewa kerana tidak dapat memberi khidmat kepada para pengundinya di DUN tersebut.

"Beliau juga menyedari bebanan yang ditanggung oleh isterinya yang terpaksa menjadi wakilnya semasa ketiadaannya sekarang," tambah sumber itu.

"Isterinya terpaksa membahagikan masanya antara menjaga empat anak-anak mereka, menjaga firma guamannya dan kawasan pilihanrayanya," kata sumber itu lagi.

Manoharan bertanding atas tiket DAP di DUN tersebut dalam pilihanraya umum tahun lalu, dan berjaya menewaskan calon BN dari Gerakan, Ching Su Chen dengan majoriti 7,184 undi.

Dengan majoriti sedemikian terasa amat mustahil untuk BN merampasnya dari tangan Pakatan Rakyat, demikian menurut beberapa penganalisis politik tempatan.

Walaubagaimana pun, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan berita peletakan jawatan M. Manoharan masih sebagai satu spekulasi.


1 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Bijak...

Ini lah kata pepatah.,

Pukul anak sindir Menantu.

Kalau Fairuz (PKR _ Penanti) bole lepas.,dgn meletakan jawatannya.

Mengapa Monoharan tak Bole???

Buat lah apa yang patut.

Jangan marahkan nyamok,kelambu di bakar sudahlah.

Jgn Maree!!!