9 Mac 2009

Perisai Berkecai Di Batang Ai - Pastikan BN Bersepai!

Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat ialah satu-satunya pemimpin yang berani menyatakan “penggali itu penggali” apabila beliau melabelkan istilah “Bumiputra” tidak adil bagi kaum lain dan diskriminasi ke atas rakyat Malaysia. Tetapi bagi kami kaum Dayak, bumiputra hanyalah sebuah perkataan khayalan, aplikasinya (atau tidak) menjadikan kami masyarakat Dayak sebagai golongan yang tewas di dalam pembangunan, peluang perniagaan, kontrak dan tender, peluang pendidikan, penerimaan masuk atau peluang kenaikan pangkat di dalam perkhidmatan awam.

Di dalam terminologi politik, kaum Dayak bersama dengan orang Malayu, Kadazandusuns dan lain-lain peribumi dihimpunkan sebagai kaum Bumiputra. Apakah ertinya di sini dimana tatkala UMNO memerlukan sokongan kami untuk menguatkan polisi “ketuanan Melayu” kaum Dayak diiktiraf sebagai Bumiputra untuk menunjukkan “Kueh Merdeka” (ertinya peluang ekonomi, hak-hak dan keistimewaan) dibahagi-bahagikan untuk mencerminkan bahagian yang lebih besar untuk Bumiputra (Malayu, Dayak, Kadazandusun, dll) dan sebagai Bumiputra hak kami dikatakan termasuk sekali di dalam istilah itu.

Sedangkan di dalam perlaksanaan sebenar "polisi Bumiputra” kaum Dayak telah dipinggirkan atau tidak dipertimbangkan untuk kesekalian keistimewaan, hak dan peluang ekonomu; pada hakikatnya kaum Dayak secara rasmi tergelar sebagai “lain-lain”. Dan sebagai “lain-lain” apa yang kami dapat? Malah Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan tidak mampu melindungi kami. Apa yang nyata, kaum pendatang asing mendapat layanan lebih baik dari kami.

Saya teringat seorang rakan yang kini seorang ahli majlis tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS) mengadu permohonannya untuk mendapat satu perniagaan ditolak kerana beliau bukan bumiputra. Bayangkan seorang pemohon dari kaum Iban Dayak untuk satu peluang perniagaan tidak dipertimbangkan dengan alasan beliau bukan Bumiputra. Itu baru satu kes dari sekalian yang lain.

Istilah “Bumiputra” dan “bukan-Bumiputra” pertama kali digunakan apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (NEP) akibat rusuhan perkauaman pada peristiwa 13 Mei 1969 yang berlaku di Semenanjung. Itu kira-kira 30 tahun dulu.

Kemudian, ekoran satu mesyuarat khas bersama dengan Perdana Menteri waktu itu Dr. Mahathir Mohamad dengan pemimpin Dayak seperti Tan Sri Leo Moggie dari Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) yang sudah menjadi arwah dan NGO Dayak bersama-sama pemimpin kaum Kadazandusun seperti Tan Sri Bernard Dompok dari UPKO, Sabah pada tahun 2000, telah dipersetujui kerajaan Persekutuan akan memberikan perhatian khusus kepada rakyat Sarawak dan Sabah dalam bentuk peruntukan kewangan dan peluang perniagaan.

Dan berbangkit dari mesyuarat itu diputuskan pembentukan Dewan Perniagaan dan Industri Dayak (DCCI) dan Dewan Perniagaan dan Industri Kadazandusun(KCCI) untuk melihat keperluan dan kepentingan kaum masyarakat Dayak dan Kadazandusun. Sejak itu satu istilah baru diterbitkan, minoriti Bumiputra, yang merujuk kepada kaum Dayak dan Kadazandusuns. Dari sudut perundangannya, istilah itu tidak wujud samasekali.

Perbahasan semasa mengenai hak istimewa “Bumiputra” telah dibangkitkan oleh pemimpin pembangkang, Dr. Boo Cheng Hau di Dewan Undangan Negeri Johor minggu lalu apabila beliau menyamakan “bumiputralism” satu bentuk polisi apartheid yang dialami oleh kaum kulit hitam Afrika.

Nik Aziz melabelkan (bumiputralism) sebagai perkauman dan mahu ianya dihentikan, sementara Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek berkata Pembagkang tidak fahama pengertian dan sejarah istilah itu.

Menjadi bertambah jelas kepada kita bahawa kita selama ini dibuaikan dengan kepercayaan yang sebagai Bumiputra kita berhak menikmati hak-hak keistimewaan. Betapa bodoh kita diperlakukan sejak 30 tahun untuk terus memilih kerajaan BN? Isu ini sepatutnya menjadi isu yang perlu diketengahkan di pilihanraya kecil Batang Ai.

Nota: Tulisan di atas adalah terjemahan bebas oleh GB terhadap tulisan yang tersiar di "The Broken Shield". Untuk makluman penulisnya, GB ingin menambah dan menjelaskan sedikit bahawa peluang-peluang perniagaan atau apa juga hak keistimewaan yang dimaksudkan oleh Kerajaan bukanlah kepada kaum bumiputera, tetapi sebaliknya adalah untuk UMNOputra.

Kaum Melayu yang menyokong PAS dan PKR telah lama terpinggir. Malah kerajaan di bawah Pakatan Rakyat sentiasa menerima tekanan dalam bentuk sekatan peruntukan pembangunan sehingga wujud kes dimana royalti minyak kerajaan PAS di Terengganu satu ketika dirampas dan dirompak sebagai menghukum rakyat Terengganu kerana mengundi PAS.

Yang bertanggungjawab melakukannya ialah UMNO yang kononnya memperjuangkan nasib kaum Melayu.

Peluang perniagaan, peluang tender, peluang itu dan ini tidak pernah dapat dinikmati jika diketahui seseorang itu ahli pembangkang walaupun berbangsa Melayu.

Bayangkan saja dewan-dewan masyarakat tidak pernah dapat digunakan untuk pembangkang untuk sebarang program dengan wujudnya Yang Dipertua Majlis-majlis tempatan yang bermentalitikan UMNO.

Kalau nak diaturkan satu persatu kezaliman UMNO-BN terhadap Pakatan Rakyat terlalu banyak untuk ditulis di sini, yang diatas hanya sekelumit dari segunung kezaliman yang lain.

Kami telah lama menolak UMNO-BN, justeru itu kita meminta juga kaum Dayak di Sarawak akan melakukan perkara yang sama di dalam pilihanraya yang akan datang untuk kita mencipta satu perubahan.

1 ulasan:

tok iskandar berkata...

Eloklah bulan Mac ini kita memerangi UMNO-BN dengan mendedahkan segala kelemahan,skandal,rasuah,salahguna kuasa yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin mereka.Tak lupa di manakah sumber kekayaan mereka,berapa aset yang mereka miliki dan kat bank mana mereka simpan.Kita dedahkan satu persatu.
Pegawai-pegawai kanan kerajaan dan hakim-hakim yang bersekongkol dengan UMNO-BN juga kita bongkarkan kelemahan dan skandal mereka.

Bulan Mac kira bulan panas kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang bertanding di dalam pemilihan UMNO hujung bulan ini.Tok cadangkan beberapa nama seperti Mat Taib,Rahim Thamby Chik,Zahid Hamidi,Hishamudin,Hamid Albar,Khir Toyo,Mukhriz,Khairi dan Ismail Sabri.

Jangan lupa kat negeri pasir dua butir yang dirampas dan kini di bawah jagaan menteri pasola @ zambri.Dedahkan segala kelemahannya,sumber kewangan dan aset yang dimilikinya sampailah dia angkat bendera putih.

Rakan-rakan bloggers perlu bersatu dan bekerjasama mengumpulkan bahan-bahan bukti mendedahkan segala kekejaman dan ketidakadilan yang dilakukan oleh polis selama ini.Satu gerakan boleh dibentuk untuk mendesak Musa Hasan dan Ketua Polis KL meletakkan jawatan kerana kekejaman polis dan FRU terhadap peserta-peserta perhimpunan 100 ribu membantah PPSMI sabtu lepas.Cara yang sama yang digunakan terhadap Rashid,bekas Pengerusi SPR boleh digunakan.Desakan beliau meletakkan jawatannya berkumandang di dalam parlimen oleh MP-MP Pakatan Rakyat.

GMP atau gerakan memansuhkan PPSMI perlu diteruskan dengan siri-siri ceramah jelajah negara dan penyerahan memorandum kepada Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu.

Sebagai menghargai perjuangan rakan-rakan kita yang masih ditahan di dalam lokap kerana membantah PPSMI,eloklah semua rakan-rakan blogger memaparkan gambar penangkapan seorang anggota unit amal yang dipukul dan ditahan oleh polis ketika cuba menghalang orang-ramai keluar dari Masjid Negara.Gambarnya ada disiarkan di dalam BBC News.(www.bbc.com).Berita terkini ada menyebut hanya tinggal dia seorang sahaja lagi yang ditahan di dalam lokap dan akan dibebaskan pada hari Selasa.Tidak lupa gambar-gambar mereka yang dibelasah polis dan FRU dan yang terkena gas pemedih mata.Paling penting gambar gas pemedih mata yang dilepaskan ke dalam masjid negara.Ini boleh jadi modal kempen Pilihanraya Kecil dan juga boleh dihantar kepada Amnesty International dan media-media asing seperti Al Jazeera,BBC,Gulf News,Jakarta Post dan banyak lagi.Biar satu dunia tahu sekarang Malaysia diperintah oleh sebuah kerajaan yang barbarian dan tidak menghormati undang-undang negara dan lunas-lunas demokrasi.Semalam tok baca laporan tentang demo PPSMI yang disiarkan dalam hampir kebanyakan media antarabangsa.

Rakan-rakan bloggers juga boleh sediakan satu ruang di dalam blog mereka untuk pembaca blog menghantar segala maklumat tentang kelemahan,rasuah,skandal dan salahguna kuasa pemimpin UMNO-BN dan tidak lupa juga pegawai-pegawai kanan kerajaan yang bersekongkol dengan mereka.

Pembentukan bloggers united atau kesatuan bloggers sangat penting terutama untuk berkongsi maklumat dan juga membentuk semangat setiakawan yang jitu sesama rakan bloggers.