9 Mac 2009

Siapa Yang Bakal Terlentang Di Bukit Gantang?

Menuju ke Bukit Gantang, di mana satu pilihanraya kecil akan diadakan di tengah-tengah kemelut krisis politik yang sedang melanda Perak, jalannya agak mudah - terima kasih kepada Lebuhraya Utara Selatan.

Senario politik telah menjadikan jalan-jalan ke hadapan lebih rencah, termasuklah untuk Barisan Nasional dengan strategi kempen 3M nya yang konvensional money, machinery dan media (wang, jentera dan media).

Dan tugas yang lebih sukar ialah untuk memenangi hati dan minda 24,396 pengundi di Changkat Jering, yang dimenangi oleh bekas wakil Parti Keadilan Rakyat-melompat-bebas, Mohd Osman Jailu.

Lompatan Osman dan dua yang lain (yang menjadi mesra-BN) telah menimbulkan satu krisis perlembagaan yang kini menunggu keputusan di mahkamah, dan ramai menyatakan yang Bukit Gantang bakal menjadi referendum samada rakyat menerima atau tidak rampasan kuasa yang berlaku di Perak.

Kain rentang yang mengutuk Osman muncul di beberapa lokasi strategik, termasuklah di Pusat Operasi Pas di Air Kuning.

Satu kain rentang di simpang tiga di Trong merupakan satu tempelakan yang serius yang membayangkan Osman telah dibeli oleh BN.

Kawasan yang didominasikan oleh pengundi Melayu, yang merupakan 63.5 peratus dari jumlah pengundi Bukit Gantang yang seramai 54,894 orang telah berpecah di dalam pilihanraya umum yang lalu dan, berdasarkan perkembangan mutakhir, beberapa andaian menyatakan Pakatan Rakyat akan memperolehi undi simpati dan justeru itu akan memberi kelebihan kepadanya.

Fokus Umno, mengikut Timbalan Ketua Bahagian UMNO Bukit Gantang Kamarulail Sulaiman, ialah untuk memenangi sebahagian daripada 16,000 penyokong pembangkang dan memujuk semula 17,000 ahli UMNO yang mengundi untuk memberikan kemenangan kepada Pas tahun lalu.

"Kami telah bertemu dengan para pengundi dan cuba untuk mendapatkan undi orang muda sejak itu," katanya.

Pengundi Cina, yang membentuk 26 peratus, dikatakan kecewa dengan rampasan kuasa yang dilakukan ke atas kerajaan negeri Pakatan yang telah memperkenalkan polisi yang popular dengan mereka seperti pemberian tanah untuk perkampungan baru.

Terdapat juga isu-isu tempatan yang melibatkan kaum Cina, yang bertumpu kepada Kuala Sepetang dan Simpang dan kerana faktor ini, seorang peniaga Loh Swee Eng menyatakan, seorang penduduk tempatan perlu menjadi wakil mereka.

"Kita perlukan seorang wakil rakyat yang sentiasa ada untuk menolong menyelesaikan masalah dan menjaga kebajikan rakyat. Dalam ertikata lain, seseorang yang tidak berat sebelah malah mampu untuk masuk ke dalam rumah ibadat kita," katanya.

Loh, 49, yang juga merupakan Pengerusi SRJK(C) Sin Min menyatakan 11 sekolah Cina di dalam parlimen ini memerlukan kemudahan yang lebih baik.

Komuniti nelayan Kuala Sangga, dan sebuah pulau dengan 300 penduduk inginkan prasarana yang lebih sempurna.

"Kita dapat jetti baru beberpa tahun lalu namun masih terpaksa bergantung kepada air hujan untuk bekalan minuman dan generator untuk sumber eletrik," kata Beh Joo Siang, 45, seorang nelayan di pulau tersebut, yang terletak kira-kira 20-minit menaiki bot dari Kuala Sepetang.

Oleh kerana undi Melayu akan berpecah, undi kaum Cina akan menjadi perhatian kerana ia bakal dilihat sebagai memainkan peranan penentu di dalam pilihanraya kecil nanti.

Gerakan, nampaknya merupakan parti yang memancing semula sokongan masyarakat Cina yang telah hilang. Ketua Wanitanya, yang merupakan timbalan menteri penerangan dan bekas ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Tan Lian Ho, belum lagi mengenepikan parlimennya itu, meneruskan khidmatnya di pejabat barunya di bangunan Wisma Gerakan setelah kerusi itu jatuh ke tangan Pas. Tan kini ialah ahli Parlimen Grik.

Daripada 3 kerusi DUN yang ada di dalam parlimen Bukit Gantang ini, Kuala Sepetang merupakan kawasan yang mengandungi pengundi Cina paling ramai iaitu 32 peratus, diikuti Changkat Jering (26 peratus) dan Trong (20 peratus).

Isu paling utama di kalangan masyarakat India yang membentuk 9 peratus atau 5,783 pengundi, menurut Ketua MIC Bukit Gantang, Y. Kanaiah, ialah penahanan berterusan pemimpin Hindraf tanpa perbicaraan.

Menjelaskan rasional terhadap penahanan itu bukanlah satu perkara yang mudah kerana kaum India, yang secara tradionalnya adalah penyokong BN, telah menolak BN di dalam pilihanraya umum yang lalu kerana menyokong isu-isu yang ditimbulkan oleh Hindraf.

"Ketua parti, termasuk Datuk Seri S. Samy Vellu, sedang cuba untuk menjelaskan alasan yang menasabah yang menyebabkan penahanan itu kepada komuniti ," jelas Kanaiah yang berumur 68 tahun.

Bukit Gantang merupakan kubu kuat BN sehinggalah tahun lepas, yang menurut pemimpin UMNO tempatan, kekalahan kepada pembangkang adalah kerana perpecahan dalaman, termasuklah apa yang dikatakan pemilihan bendahari Umno Datuk Abdul Azim Zabidi, yang menjadi calon payung terjun di situ.

"Kita telah dijanjikan berpuluh tahun yang kita akan mendapat calon tempatan. Sekarang masanya untuk memenuhi janji itu," kata bekas Ketua Bahagian UMNO Bukit Gantang Datuk Ahmad Mansor.

Terlalu banyak politiking dalaman dan keupayaan untuk mengambil kesempatan daripada tsunami politik yang berlaku di seluruh negara waktu itu, Osman menjadi ahli dewan undangan negeri Changkat Jering tanpa perlu bekerja keras untuk memenangi kerusi tersebut. Beliau dilaporkan membelanjakan cuma RM2,000 wang poketnya untuk perbelanjaan kempennya.

Bukit Gantang dimenangi oleh Roslan Shaharum dari Pas yang meninggal dunia pada Feb 9, yang memberi laluan untuk satu pilihanraya kecil diadakan.

Hari penamaan calon dan mengundi masih jauh dan terdapat banyak masa untuk kedua-dua pihak BN dan Pakatan Rakyat untuk memancing undi.

Bukit Gantang, yang muncul di tengah-tengah kemelut politik Perak yang melibatkan istana, akan menyaksikan satu pertandingan sengit berbanding dengan pilihanraya kecil Bukit Selambau dan Batang Ai yang berlansung pada hari yang sama.


New Straits Times (7 Mac 2009)
news@nst.com.my
terjemahan bebas: Greenboc

Tiada ulasan: