7 Mac 2009

Perjuangan Nizar Seiring Penentangan Terhadap PPSMI

Hari ini, 7 Mac 2009. Selepas kita berbicara dengan hebat mengenai krisis politik Perak - topik kita beralih kepada PPSMI.

Namun PPSMI ini ada kaitan yang erat dengan Nizar.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa anak Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin telah terlebih awal berjuang di dalam menentang PPSMI.

Mohammad Syawwaal Mohammad Nizar Jamaluddin, 10 telah menyaman kerajaan pada tahun 2006 beserta beberapa pelajar sekolah yang lain kerana melaksanakan dasar yang menyebabkan sebilangan besar para pelajar khususnya kaum Melayu tercicir dalam mencapai kejayaan di kedua-dua mata pelajaran itu.

Demikian dijelaskan Nizar di dalam satu ceramah di Felcra Kg. Serigala beberapa minggu lalu.

Katanya PPSMI membawa kesan yang negatif ke atas pencapaian keputusan peperiksaan pelajar-pelajar Melayu khususnya di luar bandar

"Kita dalam Pakatan Rakyat sudah lama membantah PPSMI dan memperjuangkan bahasa rasmi yang juga ingin dilenyapkan oleh Umno seperti mana yang berlaku ke atas tulisan jawi.

"Anak saya dan beberapa yang lain telah bertindak menyaman kerajaan kerana mencabuli perlembagaan negara yang melindungi bahasa ibunda," katanya yang turut dibantu dan diwakili oleh tujuh peguam antaranya Hanipa Maidin dan Amiruddin.

Sehingga kini katanya, kes tersebut masih dikesampingkan oleh Umno-BN yang jelas tidak menitik beratkan masalah yang dihadapi oleh para pelajar khususnya luar bandar dan mengabaikan tanggungjawab mendaulatkan Bahasa Melayu.



Tiada ulasan: