23 Mac 2009

Khairy : Memang Tuah Memang Sial

Khairy Jamaluddin yang sering berlagak hero semata-mata kerana menjadi menantu kepada Perdana Menteri memecahkan tembelang di ibu pejabat polis daerah Brickfields, Kuala Lumpur apabila membuat laporan polis terhadap Yahaya Ismail dengan mendakwa penulis buku "Tuah dan Sial Khairy Jamaluddin" mengugut dan memfitnahnya.

"Tujuan utama saya buat report (polis) ini adalah disebabkan kandungan buku ... yang ternyata memfitnah saya. Buku ini adalah sebenarnya satu usaha secara sengaja menjatuhkan imej dan karier politik saya," Khairy dipetik berkata.

Beliau dilaporkan berkata beliau pertama kali bertemu penulis tersebut di pejabatnya (Khairy) pada 17 Februari lepas.

Yahaya Ismail mendakwa beliau sebenarnya berunding dengan naib ketua Pemuda Umno mengenai hak cipta sebelum menerbitkan buku Tuah dan Sial Khairy Jamaluddin yang kini menjadi kes polis.

Yahaya bagaimanapun menafikan cuba mengugut calon ketua Pemuda Umno itu dalam pertemuan tersebut.

"Ugut tahi minyak apa? Ugut (itu) macam nak pukul, bubuh pasir dalam tangki minyak kereta dia. Tidak ada (ugutan). (Pertemuan) ini bisnes.

"Kalau (Khairy) nak beli, beli. Kalau tidak mahu beli, sudah. Saya pergi, saya tidak bercadang nak ugut beliau," katanya.

Banyak pihak berpendapat langkah Khairy mendedahkan isu tersebut menampakkan kebodohan dirinya sendiri kerana tidak berupaya untuk menanggung kritikan yang dihadapkan kepadanya sebagai calon yang ingin bertanding sebagai ketua pemuda di dalam pemilihan Pemuda UMNO minggu ini. Disamping itu langkah terseut hanya akan mengundang lebih ramai untuk mengetahui isi kandungan buku tersebut yang bakal meletakkan ia di dalam senarai "best-seller" di pasaran buku tempatan.

Khairy yang selama ini dilihat sebagai dalang kepada setiap tindakan dan setiap keputusan Perdana Menteri telah menjadi sasaran kritikan hebat oleh masyarakat apabila beliau didapati bersalah oleh lembaga disiplin UMNO kerana terbabit di dalam politik wang.

Sekalipun beliau tidak dihalang untuk bertanding sepertimana tindakan yang telah dikenakan keatas Mohd Ali Rustam di atas kesalahan yang sama, banyak pihak menyifatkan tindakan lembaga disiplin UMNO tersebut sebagai berat sebelah dan tidak benar-benar menampakkan keadilan dan ketelusan apabila tidak menghalang Khairy daripad bertanding.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir yang telah berulang-kali melakukan "serangan"nya terhadap keputusan Lembaga Disiplin UMNO yang enggan menghalang Khairy dari bertanding namun mesej itu jelas akan mempengaruhi pemilihan Ketua Pemuda kerana ahli-ahli pemuda akan mencari tokoh yang sehaluan dengan bakal PM.

"Memilih Khairy bererti mengundang perpecahan yang besar kepada UMNO," kata seorang perwakilan Pemuda.

"UMNO akan terus menerima nasib yang sial ekoran tindakan budak yang mentah berpolitik ini yang sentiasa mencemarkan nama UMNO dengan siri perhimpunan yang tak pernah direstui oleh pucuk pimpinan UMNO," tambahnya.

"Zaman beliau mendapat tuah telah berakhir apabila bapa mertuanya terpaksa menyerahkan jawatannya kepada timbalannya di dalam satu peralihan kuasa ekoran dari kelemahan-kelemahannya yang ketara memimpin dan mentadbir negara. Semua orang tahu Khairy adalah dalang yang selama ini membuat keputusan yang banyak untuk bapa mertuanya terutama semasa bapa mertuanya itu memegang kementerian kewangan," jelasnya.

"Dan sekarang zaman sial datang menimpanya di atas perlakuan-perlakuan buruknya dan beliau mestilah menerima sebagai satu hukuman terhadap kesalahan-kesalahannya. Pemilihan UMNO ini akan menamatkan kareer politiknya seperti tamatnya kareer politik mertuanya itu," katanya menamatkan perbicaraan.

dari Tuah Sial Khairy Jamaluddin

Sebuah buku tulisan Yahaya Ismail yang diterbitkan sempena Perhimpunan Agong UMNO pada akhir bulan Mac 2009.

Terlalu banyak pemimpin UMNO yang tidak mengukur baju di badan sendiri. Semua hendak menonjolkan diri menjadi pemimpin atasan walaupun mereka punya kudis buta , pekung, menjadi maharaja berbagai skandal yang memalukan tetapi tidak memalukan mereka . Setengah berlagak seperti ikan buntal terbojeh pusat, miskin ilmu dan jasa tetapi mengangkat diri sendiri sebagai sang satria makan diangkat.

Sesungguhnya UMNO diambang kemusnahan. Sesungguhnya kepimpinannya sudah dipertikaikan rakyat. Masa depannya suram temuram, hilang cahaya kegemilanganya. Malah ada yang menganggap UMNO sudah tidak relevan lagi sebagai parti politik Melayu yang berkuasa selepas plihanraya ketiga belas pada tahun 2013.

Ingatlah yang menentukan sesebuah kerajaan bukan ahli-ahli parti tetapi rakyat yang menjadi pengundi. Kerajaan BN hampir menerima pukulan maut dalam pilihan raya yang lalu. Apakah anda sakalian tidak insaf dan belajar dari keputusan pilihanraya tersebut? Sekali lagi diingatkan. Akar umbi UMNO jangan berlagak seperti Pak Pandir yang hanya menang sorak tapi kampong halaman dan Negara tergadai.

Fokus rakyat jelata tertumpu kepada 800 orang perwakilan pemuda yang kan menentukan kepimpinan pergerakan ini. Walaupun ketiga -tiga pemimpin yang menawarkan diri dianggap terkenal dalam kegiatan politik namum salah seorang dari mereka mempunyai kelebihan yang sukar ditandingi yang lain. Mukhriz dan KJ berpaut pada bapa dan bapa mertua untuk meraih sokongan dari para perwakilan Pemuda untuk memilih mereka. Khir Toyo, sebaliknya , tidak ada bapa atau bapa mertua yang berpengaruh untuk berteduh. Tapi dia masak dengan politik, anak petani miskin, pernah menjadi Menteri Besar Selangor dan kini duduk sebagai ahli MKT. Tidak perlu jampi dan serapah, memakai tangkal dan azimat untuk mencari kejayaan.

Pemuda tidak boleh menjadi harapan bangsa kalau para pemimpinnya berkokok berderai-derai, berbusa dengan egoism, keangkuhan dan penonjolan kekayaan dan kerakusan yang memualkan rakyat. Kalian mesti berani membuat perubahan yang radikal dalam kepimpinan Pemuda demi mendapatkan sokongan rakyat. Kalau kalian memilih badut-badut politik menguasai exco Pemuda maka janganlah meratapi nasib dengan sedu sedan, lilihan air mata buaya kalau rakyat menolak UMNO dan Pemuda dalam suatu nafas pada pilihan raya akan datang. Demikian amanat penulis kepada pembaca buku yang besar kemungkinan perwakilan pemuda UMNO.

TUAH KJ BUKAN DI KAKI

Tuah ayam di kaki. Tuah merbuk pada suaranya. Tuah Ratu cantik pada tubuhnya dan wajahnya. Tapi tuah Khairy Jamaludin (KJ) bukan pada kaki, suaranya atau wajahnya. Tuahnya berpaut pada bapa mertuanya yang disintuklimau Tun Mahathir sebagai penggantinya. Kalau tuah Awang Sulong Merah Muda terletak pada 44 panau di badan yang ada tenaga magis KJ tidak perlu tuah panau ala Awang Sulong untuk menjadi politikus muda tersohor di bawak ketiak bapa mertuanya yang menjadi imam Islam Hadhari.

Kata pribahasa Inggeris made hay while the sun shines. Kata orang Melayu pulun bila ada peluang keemasan seperti sekarang. Atau kata mereka yang sinis kalau boleh tibia, tibai Jangan lepas peluang! KJ juga bertuah kerana bapa mertuanya yang berkelulusan Pengajian Islam dari Universiti Malaya mengagumi kebijaksananya sebagai siswazah dari Universiti Oxford, England. Tidak mudah seorang pelajar hendak diterima oleh university tersebut. Pak Lah tentulah kagum bin syukur kerana mendapat menantu kelulusan Oxford yang dikagumi. Tentulak Otak KJ lebih bergeliga dari orang lain, termasuk dirinya sendiri. Tentulah dia boleh menjadi penasihat politik yang super hebat kalau dibandingkan dengan sebahagian besar ahli Majlis Tertinggi yang lebih banyak anggukan ala kaldai kenyang dari member buah fikiran yang super bernas.

Tapi yang lebih penting lagi, kata beberapa orang pemerhati politik, Pak Lah mempunyai anak perempuan yang masih solo. Tentulah dia mahu anak perempuan kesayangannya menjadi isteri kepada seorang calon lelaki yang dia sendiri kagumi inteleknya. Jodoh di tangan Allah tetapi manusia hendaklah berakhtiar untuk mendapat pasangan pilihan yang terbaik. Melihat Nori hati KJ terbuka luas. Melalui Nori jalan ke Putrajaya terpangpang sudah. Sial Jang dicari. Tuah tidak datang bergolek. Manusia boleh merancang tapi Allah yang menentukan segala. Rupa-rupanya Pak Lah bukan saja tertarik hati melantik KJ sebagi pembantu khas tetapi juga dengan senang hati menerima KJ sebagai menantunya. Inilah yang dikatakan win-win situation. Pak Lah bukan saja mendapat pembantu khas tetapi juga seorang menantu kelulusan Oxford. KJ juga seperti mendapat bulan di riba bila menjadi menantu Pak Lah.

Kata mereka yang bijaksana sekali air bah sekali pasir berubah. Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai. Kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga beb. Ukurlah baju di badan sendiri. Burung terbang jangan dipipiskan lada.

Tiada ulasan: