9 Feb 2009

Berita Terkini : 9 Feb 2009 Edisi Ptg

Ahli Parlimen PAS Bukit Gantang Ustaz Roslan Shahrum telah kembali ke rahmatullah akibat satu kemalangan jalanraya pagi ini.

Pilihanraya kecil bakal diadakan di Bukit Gantang dalam tempoh 60 hari.

Dalam PRU ke-12 yang lalu, Roslan memperolehi 20,015 undi menewaskan Bendahari Umno Malaysia ( BN), Abdul Azim bin Mohd Zabidi yang memperolehi 18,449 undi dan calon Bebas Mohganan A/l P.manikam dengan memperolehi 872 undi. Roslan menang dengan majoriti 1,566 undi.

Roslan meninggalkan seorang balu Safiah Harun dan 11 orang anak.

(GB berharap selepas ini SPR tidak berdalih lagi dengan beralasan ada keraguan di dalam sijil kematian Allahyarham semata-mata untuk mengikut telunjuk Najib dan BN)

ADUN BUKIT SELAMBAU (PKR) LETAK JAWATAN?

ADUN Bukit Selambau Kedah, YB Arumugan a/l Vengatarakoo dikatakan telah mengemukakan surat peletakan jawatan, dan memberi laluan untuk pilihanraya kecil diadakan bagi kerusi Bukit selambau, Kedah.

Difahamkan Arumugam terlalu tertekan ekoran dakwaan tekanan hebat terhadapnya dan keluarganya supaya melompat menyertai Barisan Nasional (BN).

Arumugam juga mendakwa beliau dan pegawainya telah menerima banyak ugutan.

"Semua ini dilakukan untuk memaksa saya meninggalkan PKR dan menyertai BN," dakwanya dalam laporan polisnya itu.

Katanya, selain ugutan, beliau juga ditawarkan dengan tawaran lumayan untuk memujuknya meninggalkan PKR. Berikut ialah kenyataan media yang diberinya minggu lalu.

Di dalam PRU12 yang lalu, Arumugan a/l Vengatarakoo dari PKR mengalahkan calon BN dengan majoriti 2,362 undi. Beliau memperolehi 13225 undi mengalahkan Krishnan a/l Subramaniam dari BN yang memperolehi 10863 undi.

Di Kedah, Pakatan Rakyat memerintah selepas memenangi 22 daripada 36 kerusi dengan kelebihan 8 kerusi di DUN negeri. BN mempunyai 14 kerusi.

MALAM PERTAHANKAN PAKATAN RAKYAT

Semua pemimpin utama Pakatan Rakyat akan memohon untuk menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Demikian makluman yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar sewaktu berucap di Malam Pertahankan PR yang diadakan malam tadi di kediaman rasmi MB Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin.

Datuk Seri Anwar juga ditanya mengenai kenyataan Karpal Singh yang meminta beliau berundur dari memimpin Pakatan Rakyat, beliau menyatakan itu hanyalah pandangan peribadi Karpal Singh. Pemimpin-pemimpin DAP lain masih terus mahu beliau memimpin Pakatan Rakyat.

ESOK KERAJAAN HARAM BN AKAN MELANTIK EXCO

Kerajaan Haram BN yang bermenteri besarkan Zambry Abdul Kadir dijangka akan melantik barisan exconya pada hari esok.

Dua menteri besar juga dikatakan akan berebut untuk memasuki pejabatnya hari esok.

KEBAKARAN DAN BANJIR DI AUSTRALIA

Kebakaran di Australia bertambah buruk. Angka korban ialah 128 orang.

Sementara itu puluhan ribu hilang tempat tinggal di dalam kejadian banjir yang berlaku di Queensland.


Tiada ulasan: