19 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 19 Feb 2009

Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan Isnin ini bagi sebutan untuk mempertimbangkan bebeberapa isu yang dibangkitkan pada hari pertama prosiding undang-undang yang difailkan oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang mencabar pelantikan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak

1) Pesuruhjaya Kehakiman, Mohamad Ariff Md. Yusof hari ini mendedahkan bahawa beliau pernah menjadi penasihat undang-undang kepada parti Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Pendedahan mengenai jawatan Penasihat Undang-Undang Pas dan PKR yang dibuat oleh Mohamad Ariff sendiri adalah bagi pertimbangan sama ada beliau patut menarik diri daripada mendengar kes itu atau sebaliknya merupakan antara tiga perkara yang ditimbulkan dalam kes itu hari ini.

2) Kedudukan Penasihat Undang-Undang Negeri Perak, Datuk Ahmad Kamal Md. Shahid sama ada beliau patut mewakili Zambry dan sama ada kes itu wajar dirujuk ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan persoalan undang-undang yang timbul. Menurutnya, Zambry sepatutnya melantik peguam mewakilinya kerana saman itu dibuat bukan atas kapasiti Zambry sebagai Menteri Besar Perak, sebaliknya sebagai individu.

3) Pesuruhjaya Kehakiman itu turut menimbulkan isu sama ada persoalan undang-undang mengenai Perkara 16 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang dibangkitkan dalam saman itu harus dirujuk ke Mahkamah Persekutuan. Kes saman itu sepatutnya didengar oleh Mahkamah Tinggi Ipoh, Perak dengan alasan kedua-dua pemohon dan responden menetap di Ipoh serta melibatkan rakyat dan kerajaan negeri Perak. Peguam Nizar, Sulaiman sebaliknya berkata, memandangkan kes itu melibatkan kerajaan dan rakyat negeri Perak maka sebab itulah ia harus didengar oleh mahkamah di luar Perak bagi mengelakkan timbulnya sentimen kepada semua pihak terlibat.

ISU GAMBAR BOGEL ELIZABETH WONG: HILMI DICARI POLIS UNTUK BANTU SIASATAN

Sepasukan pegawai dan anggota forensik dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor membuat siasatan selama dua jam di rumah Ahli Exco Selangor, Elizabeth Wong Keat Ping di Jalan Gasing di sini semalam, berhubung kes penyebaran gambar separuh bogelnya.

Mereka tiba di rumah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan itu kira-kira jam 12 tengah hari dan turut mengambil gambar sekitar rumah itu termasuk tempat gambar separuh bogelnya dirakamkan.

"Pasukan itu menjalankan proses biasa seperti mengambil gambar dan melihat keadaan dalam rumah itu," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Setakat ini, polis sudah mengambil keterangan Adun itu serta empat wartawan, masing-masing dua dari The Malay Mail dan The Sun bagi membantu siasatan kes itu.

Polis juga sedang mencari dua orang "rakan" Elizabeth yang boleh membantu siasatan termasuk teman lelaki Elizabeth Wong bernama Hilmi Hazimin Malek, 34 (gambar) dipercayai mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan itu.

Bekas teman lelaki Elizabeth itu, seorang ahli PKR, adalah bekas pembantu kepada ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian.

Ramai berpendapat bahawa isu ini adalah satu konspirasi politik dan berandaian Malik "telah dilarikan" oleh pihak tertentu, sama modus operandi yang digunakan seperti kehilangan beberapa ADUN Perak sebelum ini yang mengisytiharkan diri keluar PKR dan pengakuan Saiful terhadap tuduhan liwat ke atas Datuk Seri Anwar.

Polis menasihatkan orang ramai yang memiliki gambar ini supaya memusnahkannya serta-merta atau mengemukakannya kepada pihak polis.

MB SELANGOR SAMAN KHIR TOYO

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini memfailkan dua saman fitnah terhadap bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berhubung kenyataannya mengenai Abdul Khalid bulan lalu berhubung isu pembelian kereta Lexus dan pembelian 46 ekor lembu korban.

Kedua-dua saman itu difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di Shah Alam pada jam 11.57 pagi melalui firma guaman S N Nair & Partners.

Dalam pernyataan tuntutannya, Abdul Khalid mendakwa Dr Mohamad Khir telah mengucapkan atau membuat dua kenyataan berunsur fitnah yang telah diterbitkan di dalam suratkhabar The New Straits Times bertajuk "Lexus is my own, says Khalid" pada 15 Januari lalu dan di dalam suratkhabar Utusan Malaysia bertajuk "Lepaskan Jawatan MB" pada 23 Januari lalu.

Menteri Besar itu mendakwa kedua-dua artikel itu secara langsung dan tidak langsung merujuk kepada beliau yang bermaksud antara lain bahawa beliau adalah seorang tidak jujur, tidak beretika dan sengaja menyalahgunakan kedudukannya untuk kehidupan peribadi dan jawatan awam.

Abdul Khalid mendakwa tindakan Dr Mohamad Khir itu antara lain didorong oleh niat jahat untuk mencetuskan kebencian dan kemarahan terhadap beliau serta merendahkan taraf beliau pada pandangan umum.

Ia juga berniat untuk memperkecilkan beliau dalam kapasiti persendirian dan rasmi, termasuk kapasiti beliau sebagai Menteri Besar, anggota Parlimen Bandar Tun Razak dan anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Ijok, dakwanya.

Tiada ulasan: