19 Feb 2009

Pemimpin UMNO/BN Mula Berkuak

Apabila tersentak dan terpukul dengan tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V.Sivakumar, maka berteriaklah beberapa pemimpin UMNO/BN yang mempersoalkan tindakan Speaker berkenaan kononnya Sivakumar telah melakukan tindakan yang bersifat kelakar, menyalahgunakan kuasa, menderhakai Sultan dan seumpanya. Tak lebih dari sekadar berkuak umpama katak-katak selepas hujan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Abdul Aziz menyifatkan tindakan Speaker berkenaan sebagai kelakar dan seluruh episod itu adalah satu "komedi" kerana keputusan oleh Sivakumar itu "amat tidak masuk akal".

"Speaker bertindak sendiri menjadi hakim dan juri sedangkan beliau tidak langsung mempunyai bidang kuasa itu."

Sekadar itu. Tiada hujjah lain yang mampu diketengahkan. Tetapi Nazri melupakan tindakan Speaker Dewan Rakyat yang sebelum ini begitu banyak membuat keputusan-keputusan yang lebih "kelakar gila". Rujuk kembali episod penggantungan ahli-ahli parlimen dari pembangkang oleh Speaker Dewan Rakyat yang kadang-kadang bersifat lebih emosional dan "bias".

Jadi jika Speaker dari BN kalau lakukan tak apa, jika dari Pakatan Rakyat, tak boleh?

Ahmad Shabbery Chik pula menyifatkan tindakan Sivakumar sebagai bukti penyalahgunaan kuasa yang begitu teruk.

"Kebiasaannya, jawatankuasa itu mencadangkan kepada dewan untuk mengambil tindakan, dan akhirnya yang mengambil tindakan adalah semasa sidang DUN atau Dewan Rakyat," tambahnya.

Itu persoalan "kebiasaannya". Terdapat banyak ketika dimana Speaker boleh mengambil tindakan di luar kebiasaan asalkan ia masih di dalam lingkungan had-kuasanya.

Sekarang terbeban ke atas Shabbery untuk berhujjah dari perspektif undang-undang bagi membuktikan penyalahgunaan kuasa yang dimaksudkan yang ada dilakukan oleh Sivakumar.

Hal yang sama dilakukan oleh Ketua Pemuda Umno Perak, Zainol Fadzi Paharudin yang berkata, laporan polis akan dibuat terhadap Sivakumar mengikut Akta Hasutan.

Manakala laporan kepada SPRM dibuat atas dakwaan Sivakumar menyalahguna kuasanya sebagai Speaker DUN Perak.

Tidak ada asas, tidak ada merit untuk diterima perkataannya. Ia hanya satu gimik untuk menegakkan benang basah setelah kerajaan BN yang naik melalui rampasan kuasa mendapati mereka kini di dalam suasana begitu kalut dengan tindakan Speaker berkenaan.

Sekali lagi Pemuda UMNO cuba menjadi "pembela istana" apabila mendakwa tindakan Speaker itu sebagai telah menderhaka kepada Sultan Perak dan beliau tidak memperakui titah Sultan.

Perlu diingat bahawa sebarang kerajaan yang dibentuk selain dari pilihan rakyat adalah dengan sendirinya bertentangan dengan Perlembagaan. Saya ingin memetik titah ucapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan pada mesyuarat pertama penggal kedua Parlimen Ke-12:

Perlembagaan Persekutuan juga adalah undang-undang tubuh dan tertinggi di negara ini yang telah dipersetujui oleh semua pihak semasa negara mencapai kemerdekaan. Oleh itu, beta ingin mengingatkan supaya kesepakatan tersebut dihormati dan tidak ada sebarang percubaan untuk mewujudkan undang-undang lain yang bertentangan dengan keluhuran Perlembagaan Persekutuan.

Mesej dari titah Yang Dipetuan Agong adalah jelas. Jangan cuba mencari jalan lain untuk menegakkan kerajaan kecuali apa yang telah ditetapkan di dalam Perlembagaan. Rampasan kuasa apatah lagi dengan taktik dan teknik yang kotor ala mafia sepatutnya ditentang habis-habisan.

Itu sebab mengapa kita meminta supaya pilihanraya diadakan semula di Perak supaya biarlah rakyat yang menentukan kerajaan mana yang dipilih untuk mentadbir negeri Perak.

Kenapa takut sangat nak menghadapi rakyat? Bukankah berani kerana benar takut kerana salah?

Tiada ulasan: