6 Jan 2009

Kempen P36 Bermula: 3 Calon Bertanding

3 orang calon telah menyerahkan borang penamaan mereka untuk bertanding untuk pilihanraya kecil P036 Kuala Terengganu yang bakal berlansung pada 17 Januari ini.

Mereka ialah daripada Barisan Nasional (BN), Wan Ahmad Farid Wan Salleh, calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endot dan seorang calon bebas, Azharudin Mamat @ Adam.

Calon parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), Harun @ Abd Rahman Mohamad, yang disebut-sebut akan bertanding telah mengumumkan penarikan diri sejurus tiba di pusat penamaan calon pada jam 9.20 pagi tadi. Beliau menyatakan perjuangan beliau adalah sama dengan perjuangan PAS. Walau bagaimanapun pada pukul 9.58 pagi tiba-tiba muncul seorang ahli perniagaan, Azharudin Mamat @ Adam mengemukakan kertas pencalonannya.

Sebanyak empat bantahan diterima oleh SPR tetapi tiada sebarang pencalonan ditolak. Sebanyak 80,229 pemilih berdaftar termasuk 1,035 pemilih pos layak mengundi pada pilihan raya kecil kali ini. Jumlah penyokong Pakatan Rakyat dianggarkan melebihi 40,000 orang manakala penyokong BN pula kurang dari 10,000 orang sekalipun menurut sebua akhbar arus perdana online menyatakan penyokong BN seramai 10,000 dan PAS cuma 8,000 orang. Paling teruk akhbar TheStar yang menyatakan BN 30,000 PAS 15,000.

Calon PAS tiba pada 9.15 pagi diiringi oleh Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang dan Pesuruhjaya PAS Terengganu Datuk Mustafa Ali.

Menurut sebuah akhbar online, MalaysianInsider penyokong BN dibenarkan berkumpul betul-betul di hadapan stadium manakala kumpulan Pakatan Rakyat dipaksa berada di belakang pagar besi sekitar 50 metre di belakang. Namun kumpulan Pakatan Rakyat dikatakan seperti sebuah gelombang tsunami.

BN terus menyanyikan lagu patriotik lama, manakala PR mengibarkan bendera rasaksa Pas dengan laungan penuh bersemangat : “Reformasi! Hidup Hidup Hidup Keadilan! Allahu Akbar! Undur BN!”

Sebagai tanda solidariti, pemimpin-pemimpin DAP Liu dan Tan Kok Wai mengenepikan perbezaan dengan PAS didalam isu hudud untuk berarak bersama-sama mengiringi Abdul Wahid ke pusat penamaan calon disertai oleh Naib Presiden PKR Azmin Ali dan Ketua Penerangannya, Tian Chua.

Pengundian akan diadakan selepas 11 hari berkempen bermula SEKARANG!



Akan dikemaskinikan pada pukul 2.00 petang untuk paparan rakaman dari sumber lain.

Tiada ulasan: