10 Nov 2007

Aneh! BERNAMA kata hanya 4 ribu sahaja....

Memang telah menjadi dasar berita BERNAMA selama ini, untuk membelitkan apa juga laporan yang tidak menyenangkan kerajaan BN/UMNO.

Di dalam berita yang diterbitkan oleh BERNAMA dan disiarkan oleh MSTAR dikatakan:

"Bagaimanapun, hanya beberapa ribu orang sahaja menyertai perhimpunan anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH) itu yang sebelum ini merancang menghimpunkan seramai 100,000 orang."

Di dalam satu berita lain pula BERNAMA menyatakan:

Sekitar 4,000 orang telah berhimpun secara haram di sekitar perkarangan Dataran Merdeka sehingga ke Masjid Jamek hari ini dan polis telah menahan 245 orang.

Bukankah itu melucukan sedang dunia menyaksikan puluhan ribu manusia (laporan AFP meyatakan 30 ribu sementara BERSIH Malaysiakini dan lain-lain pertubuhan menyatakan 40 ribu) yang berhimpun di perkarangan Istana Negara, belum lagi dicampur yang masih dalam perjalanan dari tempat berhimpun masing-masing?

Jika di Dataran Merdeka sememangnya kosong, bukan kata 4 ribu, seorang pun tidak ada, tempat yang sepatutnya Perhimpunan Aman itu diadakan. Tetapi malang, peserta perhimpunan dihalang dari memasuki kawasan Dataran merdeka, justeru itu peserta 100,000 orang itu terpaksa berpecah di empat tempat yang berlainan iaitu Sogo, Masjid India, Masjid Negara dan Pasar Seni.

Jika tidak kerana kawalan ketat polis di ibu negara sudah tentu lebih ramai wargakota dan rakyat Malaysia amnya menyertai perhimpunan hari ini.

Berkut ialah catatan seorang penulis ternama MSO:

Sore tadi kira-kira lebih 70,000 rakyat baik yang sempat berhimpun di hadapan Istana Negara, yang terkandas di Jalan Raja Laut, yang tersekat di Jalan Masjid Jamek, yang berselindung di belakang masjid negara, yang bercemperaian di Pasar Seni, yang terkurung di Sogo dan yang datang dari berbagai arah seperti kelkatu keluar dari lubang selepas hujan merasa puas dan bangga kepada apa yang sudah berlaku.

Jelek sungguh BERNAMA ini. Apa-apa pun kita akan tengok sampai bilakah ia mampu berbuat demikian sebelum nanti hukuman menimpanya lantaran pembohongan yang sengaja dlakukan untuk menipu pembaca khususnya dan rakyat amnya.

Berikut ialah foto-foto yang dikutip dari pelbagai sumber.











Tiada ulasan: