25 Feb 2017

Isu Dedak RM90 juta, Kalau Tak Ada Apa-apa Masakan Tempua Bersarang Rendah...

Menantu Hadi lapor polis tuduhan Pas terima RM90 juta

Yang Dipertua Pas Kawasan Subang Zaharudin Muhammad membuat laporan polis terhadap Penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa berhubung tuduhan wang RM90 juta yang dimasukkan ke dalam akaun pemimpin parti itu.

Zaharuddin, yang juga menantu Presiden Pas, telah menfailkan laporan polis di Balai Polis Sungai Buloh pada 20 Februari lalu dengan mendakwa tuduhan Husam itu bersifat ‘membuat kecoh’ walhal diketahui maklumat dalaman bank di Malaysia dilindungi oleh akta dan undang-undang.


Tindakan Husam itu dakwanya melibatkan keselamatan data pelanggan di Affin Bank Berhad yang dilindungi di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013) jika ia membabitkan akaun perbankan Islam dan Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA 2013) jika ia membabitkan akaun perbankan konvensional.

Zaharuddin tidak menolak Husam menipu orang ramai kerana mustahil untuk beliau mendapat maklumat sulit daripada pihak bank memandangkan ia dilindungi mengikut akta sedia ada.

“Mungkin YB Datuk Husam menipu orang ramai kerana mustahil beliau boleh mengetahui data bank yang dikategorikan sebagai maklumat sulit yang dilindungi oleh FSA 2013 dan IFSA 2013.

“Atau mungkin Husam diberikan maklumat yang salah oleh pihak ‘orang dalam’ Affin Bank dan jika ini benar, maka kesemua penyimpan di Affin Bank adalah tidak selamat dan ‘orang dalam’ itu mesti dicari oleh pihak polis dan Affin Bank sendiri,” katanya seperti dilapor Malaysiagazette.

Menurutnya, tuduhan berhubung wang tersebut juga tidak berasas memandangkan Pas tidak mempunyai akaun di Affin Bank seperti didakwa Husam.

“Atau jika benar itu adalah duit Umno yang disalurkan melalui ‘orang Umno’ kepada ‘orang Pas’ untuk parti sebagaimana dakwaan Datuk Husam, maka saya dan ahli Pas keseluruhannya juga ingin tahu siapakah orang itu supaya senang saya dan ahli-ahli Pas lain menendang orang itu keluar daripada parti.

“Yang cukup pasti ialah Pas tidak menerima apa-apa jumlah daripada Affin Bank Berhad kerana Pas tidak mempunyai akaun di bank tersebut,” katanya.

Dakwanya, tindakan Husam itu sekadar membuat kecoh demi meraih kepentingan politik untuk partinya.

“Justeru itu, Pas Kawasan Subang melihat dakwaan YB Datuk Husam Musa ini lebih bersifat untuk membuat kecoh demi kepentingan politik partinya, bukan menjaga kepentingan awam.

“Jika benar sebagaimana dakwaannya, maka pihak kami mencabar Datuk Husam Musa bertanggungjawab mendedahkan siapakah orang yang didakwa itu supaya ia ditendang keluar daripada parti oleh ahli-ahli yang ikhlas,” katanya.

ULASAN GB

Menarik. Jika tak ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah. Biasanya tempua bersarang tinggi atas pokok. Tiba-tiba kali ini tempua kelihatan membuat sarangnya rendah di dahan pokok. Rupa-rupanya ada pemangsa di atasnya samada helang yang berlegar-legar atau ada ular yang menjalar di batang pokok.

Jika tak betul isu dedak RM90 juta itu takkan tiba-tiba menantu Hadi buat laporan polis mengenai keselamatan data pelanggan di Affin Bank Berhad yang dilindungi di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013).

Laporan polis berkenaan seperti pihak berkenaan takut dengan maklumat akaun bank itu jika benar Husam memperolehinya.

Sekaligus laporan polis berkenaan seperti mengiyakan wujudnya isu dana RM90 juta tersebut.

Pada awalnya Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man mahu Husam Musa disaman.


Tetapi PAS tak saman, sebaliknya masing-masing berkilas dengan pelbagai dalih. Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan Tantawi cukup hanya dengan penafian dari PAS. Nampaknya, Nasruddin pun seperti takut-takut nak saman Husam Musa.

Sarawak Report yang paling awal mendedahkan isu dedak RM90 juta ini pun belum disaman lagi oleh PAS walaupun PAS sebelum ini berdegar-degar kata nak saman.


Arahan TITM supaya PAS saman Husam itu juga tidak dindahkan oleh Pemuda PAS dimana Ketua Pemuda PAS Wilayah Khairil Nizam Khirudin menyatakan saman tidak diteruskan parti itu memfokuskan laporan polis terlebih dahulu.

Suara dan arahan TITM sebagai timbalan presiden parti seperti sudah tidak laku dan tiada nilainya. Ada pihak-pihak tertentu yang dah tak tidur malam memikirkan bagaimana jika maklumat akaun bank itu betul-betul bocor macam dalam kes lembu NFC dahulu. Maka itu tiada pilihan lain kecuali buat laporan polis untuk menutup maklumat yang disifatkan "maha rahsia" oleh menantu Hadi berkenaan.

Sementara itu Husam di dalam kenyataannya sudah bersedia sekalipun diheret ke mahkamah.







FEATURED ADS



23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS tada teloq.

Tanpa Nama berkata...

bodohler pas ini. almaklumlah... yg professional semua dah keluar dari pas. tinggallah yg bingai bodoh dungu takbur sombong bongkak dan jahil tak lulus universiti yg jadi pemimpin.

kalau polis siasat pun, apa jenayah YB Husam? dia tak sebut pun penama akaun affin tu.

kalau dilihat video yg mula2 dulu, YB sebenarnya suruh hadirin bertanya pd dia, dan dia akan teka. tekaan bukan suatu jenayah.

dgn melapor pd polis, sebenarnya pas cuba nak gunakan hubungan rapat pas dgn umno utk beri tekanan pd YB.

dgn secara tak langsung pas cuba nak menutup kes ini. bila org tanya knp tak saman2 lg, pas jwb tak boleh komen sbb dlm siasatan polis.

pd ding ayam tak bertelur tu, elok dia debat dgn YB Husam spt cabaran yg dia buat ketika YB Husam ke Negara China.

aku percaya YB Husam sudah siap sedia utk ke mahkamah bg mendedahkan penama akaun rm90juta tu. spt yg lepas2, isu2 yg YB Husam dedahkan, semua benar. hingga kini, tiada jwpn dr kerajaan negeri Kelantan.

pembalak haram pun tak mampu nak dakwa, nak laksana hudud?

Malaysiabaru berkata...

Din Ayam

Apa ko dah buat dgn perangsang seks Selangor... Brp juta skes bhd rugi tahun sebelumnya

Apa kelayakan rm25000 ko jd ketua ayariah .. Sebelum ni guru taduka gaji rm1250

Hebat ayoh hadi pin. Buat magik. Dari 1250 jadi 25000...

Semua hotel syariah mungkin dah bankrap krn din ayam sebab tak ikut syariat islam sebenar ... Tak pecaya booking bilik di de palma dan bawak pelacur Vietnam masuk...

Kena cekup ke tak?... Syariah my a$$ ! Pembohong party ajaran sesat (pis)

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa polis pun dok gelak. Apa punya hal itu pun nak lapor polis. Ingat polis tak ada kerja lain ka? Saman saja, itu baru tindakan betul

Unknown berkata...

Salam:

Mula2 malas nak comment,Keadaan ini kes besar,apa orang puteh kata "CLEAN,MUST BE SEEN CLEAN".Nak-nak yg tertuduh adalah kumpulan2 yg datangnya dari Naib president ULAMAK DUNIA.

persoalannya sekarang adalah MARUAH AGAMA ISLAM itu sendiri,naib president ulamak mewaki seluruh orang2 islam dunia.

Adakah cukup dgn REPORT POLIS????????????????Maruah sudah terbela!!!.

"Tindakan Husam itu dakwanya melibatkan keselamatan data pelanggan di Affin Bank Berhad yang dilindungi di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013) jika ia membabitkan akaun perbankan Islam dan Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA 2013) jika ia membabitkan akaun perbankan konvensional. "


statement di atas,macam selalu dengar bila kes-kes orang besar yg songlap duit.BERMAKNA,WISTLEBLOWER akan menjadi mangsa.INILAH TUJUAN SEBENARNYA,REPORT POLIS DIBUAT,UNTUK COVER..COVER DAN COVER.

Andaikata memang benar orang dalam yg buat report ini semestinya orang dalam yg faham keatas agamanya,dan tak sangup melihat agama islam dipermainkan oleh orang2 yg digelar TOKOH ULAMAK.

BAGAIMANA AGAKNYA ,JIKA HUDUD DIJALANKAN,Sedangkan dalam proses untuk menjalankan HUDUD,segala kepincangan BERLAKU,Ianya bukan calang-calang yg melakukannya adalah orang2 yg nak membuat hukum hudud.

TENTULAH HUDUD INI ber VERSI PAS/UMNO,kelompok aku buat silap TAK DIKIRA SALAH,HANYA BERLAKU PADA MUSUH-MUSUH POLITIK SAHAJA DAN RAKYAT mARHAEN.

Jadilah DAKWAAN,HUKUMAN,TANGKAPAN,KEADILAN BERPILI-PILIH... jadilah hudud macam hudud brunei..

ORang-orang Atasan tak kena..hanya orang bawahan/ikian2 bilis sahaja yg kena.
JADI JALAN YG BERMARUAH,ADALAH DGN SAMAN SI HUSAM,Boleh dibicarakan,kedua2 pehak boleh berhujah/ada peguam bela dan dakwa..dgn bukti dan fakta.

QALAS...

Tanpa Nama berkata...

Laa, harga diri Parti Isle hanya RM 90 juta? Aku ingat sekitar US 9 billion.

Tanpa Nama berkata...

.

Din Ayam harap dengan lapuran Polis siasatan ke atas Husam akan di jalankan seperti memanggil Husam ke Ibu Pejabat, menyerbu rumah atau pejabat Husam dan merampas file atau komputer Husam.

Macamlah apa yang Husam akan dedah atau apa yang maklumat Husam ada akan memberi kesan sangat pada negara.

Jangan samakan kes begini dengan kes Najib !

Tanpa Nama berkata...

Din ayam menantu Hadi nie muka dia tebal macam talam tembaga dia tak sedar yang dia dok jawat jawatan dalam GLC kerajaan selagor tu tapi bapa mentua dia kata nak putus hubungan dengan PKR dan PH duit punya pasal muka tampal kulit b*** pun tak mengapa.

Tanpa Nama berkata...

.

Husam bersedia ke mahkamah. Bagaimana jika Husam sanggup masuk penjara ?

Dengan mendedahkan maklumat tersebut , apa jadi pada PAS ?

Sekarang pun orang sudah bersangka siapa penama kerana anak atau menantu pemimpin lain tidak buat lapuran Polis.

Din Ayam mengambil tindakan sendiri atau di minta oleh parti ?

Lain lah kalau Husam dah dedahkan maklumat tersebut, tak payah susah-susah buat repot sebab Bank yang akan saman Husam mengikut akta.



Tanpa Nama berkata...

Dah yang tinggal kat pas semua bengong, itu lah jadinya. Apa rasionalnya nak buat report polis kenyataan Dato' Husam pasal 90 juta masuk akaun pas di Affin Bank. Tak lebih hanya nak tunjuk kebodohan Pemuda pas Kelantan dan Din Ayam menantu abah. Kalau Din ayam jantan saman aje Dato' Husam, kalau tak berani confirm engkau ni Din Ayam Togel.

Tanpa Nama berkata...

Pas tk saman SR dn Husam sbb Najib tk bagi saman. Kalau saman, pecahlah skandal Najib mencuri duit.1mdb. Mana dia dpt duit 90juta tu melainkan duit curi.

Percayalah.Pas tk akan saman kecuali dpt kebenaran Najib. Bgtu juga dan lappran polis. Polis tk akan ambik tindakan krana 90juta dtg dari Najib.

Tanpa Nama berkata...

Din ayam nak cari pemecah lobang. PEMECAH LOBANG DUIT HARAM RASUAH NAJIB 90JUTA. Yang pasti Husam dan geng Amanah tak terlibat. Ini group Lobai sendiri dan geng Najib dari Umno punya kerja. Suspek besar mestilah yang serah sendiri direct kepada Lobai sebab data dibocorkan kepada Sarawak Report. Biasa SR ni sah ada bahan bukti kalau dah lapor. MALAH SAMPAI SEKARANG 90JUTA BELUM DITARIK BALIK TAPI DIULANG2 DLM SR..Din Ayam patot gi minum teh tarik dengan Pengarang SR untok korek pemecah lobang tu.

Tanpa Nama berkata...

Beranikah dia tendang 'abah' jika akaun itu akaun abah? Silap-silap abah yang tendang dia. Jika akaun itu, akaun 'abah', dengan Ding Ayang sekali kena tendang dari kerajaan Selangor. Ada berani nak saman?

Tanpa Nama berkata...

Perangai pas dah jauh dari masyarakat Islam zuhud, sederhana yg mcm dulu2... Dah berubah 180

Tanpa Nama berkata...

Teloq dlm serban

Tanpa Nama berkata...



BACA

BACA dan BACA lah..

Quran = BACAAN yg sgt2 terang

Apa itu FITNAH? = Sedahsyat2 pembunuhan!Lebih dahsyat dr membunuh!
Krn FITNAH itu pembunuhan MINDA, membunuh sel2 OTAK yg mematikan indera JIWA!

Jika sekadar pembunuhan "jasad" tidaklah sedahsyat FITNAH yg membunuh MINDA.
MINDA yg terbunuh itu meliputi ramai pengikut pentaksub serta sgl keturunan siku dan lutut!

Apb "TOPENG" jubah serban hadis & Quran mnjd senjata FITNAH, sudah pasti MINDA yg terbunuh mnjd begitu ramai trajis serta "kronik" skali..dan sel2 OTAK mrk pasti lumpuh dan mati semati2nya & tidak akan berfungsi lg!


Akibatnya..

Sgl perbuatan belit U-Turn ponteng FITNAH memaki menCURI = yg songsang tunggang terbalik @"MURTAD" yg terang2 berlawanan dgn FITRAH suci insani itu tetap kekal mrk anggap SUCI dan abadi!?

Memang betul, mrk pun membaca Quran ttpi skadar hafal-kulit-&-tajwid yg tidak melepasi ISI dan pati nya...krn sel2 OTAK mrk tlh pun MATI!

TUHAN tlh pun membunuh sel2 OTAK mrk tanpa mrk "SEDARI" krn mrk sendiri yg tlh memilih utk mnjd "MURTAD" sbg pemFITNAH dan penCURI!


Nota:

MURTAD = Tunggang terbalik @ songsang, yg melanggar FITRAH univrsal insani yg suci serta FITRAH kudus system di Langit & Bumi..


Tanpa Nama berkata...



Aku cilok dr Bloger Addin:

"RUU 355 Langgar Syariah Dakwa Bekas Pakar JAKIM"

Lihatlah ulasan drp "pakar" ini yg dpt menguasai 7 BAHASA termasuk bahasa Arab Yunani Ibrani & Latin..

PRIME purpose ddlm system Islam itu adalah : RAHMAT dan Kaseh Sayang

Secondary purpose @ Syariah itu bertujuan kearah matlamat MUTLAK demi PRIME purpose trsbut

Bukan Tunggang terbalik @ SONGSANG @ MURTAD yg dilihat kejam lg zalim sprt Ruu itu!


Coba kita bandingkan IQ beliau dgn morsyidol serta barisan olamak yg "prasan" syiok sendiri sbg olamak IQ ciput siku dan lutut itu





Tanpa Nama berkata...

WOW SAMPAI NAK GUNA AKTA UNDANG-UNDANG. DO U KNW OR NOT UNDANG-UNDANG M,SIA ALSO ADA BAGI MELINDUNGI PEMBERI MAKLUMAT,WHISTLE BLOWER MENGENAI SALAH LAKU JENAYAH? HOW MAKLUMAT DIDEDAHKAN TIDAK SEMESTI MELALUI PEGAWAI BANK,COULD BE HUSAM DPT MAKLUMAT ORG YG ACCESS CAULD BE SEORG PELANGGAN AFFIN BANK, WHERE UNDANG-UNDANG U GUNA PAS UTK SAMAN HANYA TERIKAT KPD PEGAWAI BANK NOT PELANGGAN BANK. IF PELANGGAN BANK WE CAN USED WHISTLE BLOWER ACT TO PROTECT THE PERSON. SO, PAS WHAT IS THE PROOF YG HUSAM DPT MAKLUMAT DARI PEGAWAI BANK,WHERE UNDANG-UNDANG U GUNA HANYA BLH GUNA PAKAI IF TRUE MAKLUMAT DIDEDAHKAN IS TRUE FRM PEGAWAI BANK?

Tanpa Nama berkata...

.
.

PAS tidak boleh di menjadi pemerintah.

90 juta, baiah dan balak telah terbongkar.

PAS guna RUU rupa-rupa nya nak tutup 90 juta. Ada yang tidak percaya, masakan parti yang nak angkat mahkamah Syariah terlibat dengan 90 juta.

Jika UMNO tidak hulur RUU susah PAS nak berselindung dari 90 juta.

Semoga ahli PAS sedar dan jangan hanya menerima kata pemimpin tanpa berfikir.

Wassallam.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak puas hati, saman dengan i civil law. Apa kaitan dengan lapor police? Tak Ada kaitan pun crime law.

Part Amat Sial.

Din berkata...

Paspispus..elok la mampus.. 1.parti keras kepala
2.parti pembohong bersiri
3.parti penjual agama
4.parti perosak hubungan sesama manusiawi
5.parti yg tidak boleh dibawa berunding
6. Parti tuang presiden yg dunia dia dlm sarban dia... ..

Tanpa Nama berkata...

ingat hg menantu President,hg senang2 je nk tendang org Ding Ayang...samseng gak Ding Ayang ni.. ingat sama penendang kami Ding Ayang... x berkokok kot hg Ding Ayang...

Tanpa Nama berkata...

satu soalan aku nk tanya kt korang????
kenape name dia Ding Ayang?
gamak korang gelar kt menantu kesayangan ulama no2 Donia ni oooo.... Untung dia dpt pulak cop mohor khas VVVvvipppp dari Tuang Presiden utk calon kt DUN Damansara... bunga2 pengkhianatan awal dari Tuang Presiden? gaji pekak dia X0000 ... keta BMW ooo... ala dpt keje pun sb kabel Pak mertua dia je.. Ijazah pekak je dia ade.. sb tu Pak mertua dia bela sgt Khld Ibrahm... takut bila tukaq MB.. dia takut Ding Ayang ni kena tendang.. takut bekalan dedak gandum Ding Ayang habis...