7 Dis 2016

[VIDEO] Himpunan Rohingya Hanya Politik Murahan UMNO-PAS

Umno, PAS bawa lari isu Parlimen ke dalam stadium, kata Amanah

PETALING JAYA: Amanah hari ini mempersoalkan sikap Umno dan PAS yang membisu terhadap usul dibawa pembangkang di Dewan Rakyat baru-baru ini bagi membincangkan krisis terbaru melibatkan penduduk Rohingya di Myanmar, sambil mendakwa kedua-dua parti menganjurkan perhimpunan di sebuah stadium semalam demi kepentingan politik masing-masing.

Datuk Raja Bahrin Shah yang mengetuai Biro Antarabangsa Amanah berkata usul membincangkan isu itu ditolak dengan alasan ia mencampuri hal ehwal negara luar.


“Anehnya lebih kurang seminggu selepas itu, Umno-BN bersama PAS menyertai Himpunan Solidariti dengan Rakyat Rohingya di Stadium Titiwangsa. Tajuk isunya adalah sama, kekejaman atas Muslim Rohingya.

“Ini bermakna isu-isu yang sepatutnya dibahas secara serius di Parlimen telah dibawa lari ke sebuah stadium untuk dibahas oleh hanya Umno dan PAS,” kata ahli Parlimen Kuala Terengganu itu dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, tindakan speaker Dewan Rakyat menolak usul membincangkan kekejaman ke atas etnik Rohingya pada 24 November lalu menunjukkan ahli Parlimen dinafikan hak untuk menyuarakan pandangan rakyat diwakili mereka.

Malah, katanya, Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya yang diadakan semalam bertujuan mengambil kesempatan daripada penderitaan etnik Rohingya demi kepentingan politik dua PAS dan BN, bukannya untuk mencari penyelesaian bagi menamatkan isu itu.

“Kami ahli Parlimen pembangkang terutamanya, tidak redha isu sepenting ini di ‘hijack’ parti politik tertentu sahaja untuk kepentingan politik murahan mereka dan menafikan Parlimen Malaysia membuat ketetapan rasmi untuk negara dan rakyat Malaysia.

“Oleh itu, kami menuntut perdana menteri mengadakan satu sidang Parlimen khas untuk membahas isu kekejaman ke atas Muslim Rohingya.”

Ribuan orang menghadiri Himpunan Solidariti Ummah anjuran bersama Yayasan Dakwah Islam Malaysia (Yadim) dan pelbagai NGO Islam di Stadium Titiwangsa, semalam.

Turut hadir ialah Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri; Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang; timbalannya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man; Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan dan Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Abdul Aziz. -FMT







ULASAN GB

Betul-betul wayang.

Sebenarnya bukan isu Rohingya yang menjadi keutamaan Najib kelmarin, tetapi yang penting dapat memerangkap PAS untuk turut serta dengan himpunan anjuran UMNO itu.

Si bebal yang bernama PAS tak sudah-sudah dikencingkan UMNO.

Dah bagus-bagus bersama Pakatan Rakyat, buat perangai hodoh, lepas tu tercampak keluar dari PR. Wujudkan pulak blok ketiga bersama parti yang ahlinya hanya 79 orang.

Dan ada hati nak tawan Malaysia, ada hati nak jadi PM walaupun Allah sudah beri peluang menang di Terengganu tapi hanya mampu bertahan hanya sepenggal.

Beralasan pula katanya semasa PRU12 itu, UMNO rampas Terengganu dengan cara tidak demokratik, UMNO perompak kata mereka. Tetapi kini sanggup berbaik dan mendekati si perompak yang dituduh itu.





FEATURED ADS



27 ulasan:

Unknown berkata...

Najib & Zahid menyertai Rally ni tanpa berpikir panjang.
Sekarang tentu mereka dah menyesal. Masa berrally tu,
tak pernah terpikir kesan akibatnya ke atas Myanmar.
Masa tu hanya pikir keuntungan politik dapat
mempengaruhi orang Melayu untuk memihak kepada umno & PAS.
Sekarang dah BOOMARANG.
Senjatamakan tuan.
Rakyat Myanmar dah membalas balik.
Mereka berdemo depan kedutaan Malaysia di Yangon bantah
camportangan Najib dalam hal ehwal Myanmar.
Mereka tuduh Najib nak tutup pekong 1MDB.
Siap lukis karton hypokrasi Najib dalam surat kabo.
Padan Muka Najib.
Cer buat bantahan melalui saloran yang betul,
takdalah dimalukan sedemikian rupa.
Mana Jamal Jamban, bila nak tunjuk kejantanan
awak pada pendemo Myanmar........?????
Janganlah jadi jagoh kampong.
Kenapa senyap.

Unknown berkata...

Kerana 90 juta.. PAS sanggup dibogelkan oleh UMNO.

Goodbye PAS...

Tanpa Nama berkata...

Kelakar-kelakar sungguh PAS/UMNO ni buat wayang.Untuk pengetahuan semua 2 hari lepas,diberitakan 10 warga rohingya merogol bergilir-gilir gadis tempatan di Puchong selangor.Keturunan rohingya ni memang jahat-jahat belaka,mereka kebanyakkannya dari Bangla/india.In salah satu sebab allah amat murka dgn mereka,mereka dihalau keluar dari Myanmar.mereka adalah puak-puak imigrant.

Kehadiran mereka di sini,mencacatkan pemandangan di malaysia.Bayangkan di KL sahaja,mereka2 ini dgn mendokong anak2 kecil,meminta sedekah di tengah2 kesibukkan trafic jamm di bandaraya.

Andaikata mereka dibenarkan bermestautin di Malaysia,banyak perkara2 keburukkan sosial akan berlaku.

Tanpa Nama berkata...

Mmg elok sgt pas bergabung dgn umno..pas dah sgt busuk dgn pelbagai isu terutama isu balak kelantan sgt memalukan islam menindas org asli kerana duit..elok lah pas dgn umno bgabung..busuk sama busuk. Jgn ph pula tumpang busuk sama...

Tanpa Nama berkata...

Pasal Dewan Parlimen tolak lah Najib buat demo. Najib dan Haji Hadi kecewa dengan keputusan Parlimen. Keyakinan mereka pada Parlimen sama dengan keyakinan kebanyakkan rakyat yang melihat Parlimen gagal berfungsi dengan tahap yang paling baik dan tulus.

Sebab itu sebaik-baik nya selepas ini apa jua isu kezaliman antarabangsa hendak lah di adakan di stadium bukannya untuk di bahaskan di Parlimen.

Lagi baik Nik Abduh bawa kan cadangan ini untuk menukar nama stadium kepada Stadium Titi Myanmar.

Tanpa Nama berkata...

Selepas ini UMNO dan PAS akan berarak menyambut Maulidur Rasul.

Yang ini Najib kena ikut Hj Hadi pulak.

Mana boleh asyik Hj Hadi sahaja yang menjadi nombor dua. Lagi pun ini bab agama dan Rasul. Najib apa tahu?

Tanpa Nama berkata...

Ini penting. Ada hikmah disebalik perhimpunan Rohingya yang di pimpin oleh Najib. Mengikut kedudukan, Najib tidak sepatutnya mengetuai malah terlibat kerana Myanmar adalah anggota ASEAN yang disokong oleh Kerajaan Malaysia.

Najib perlu sedar dan terima perkara ini. Tetapi sebaliknya Najib tidak boleh bisu dan buta dengan kezaliman keatas rakyat Rohingya. Kerana ini isu kemanusian.

Jika itu alasan Najib, institusi Raja-Raja juga boleh menyuarakan kebimbangan mereka terhadap Kerajaan Najib dan Hadi (Kelantan) yang menzalimi dan menindas rakyat Baginda Sultan. Isu kemanusian tidak boleh lari dari kezaliman dan ketidak-adilan.

Najib Hadi punya bebal, yang kena hina Agung dan Raja. Apa mesej dari Allah apabila gambar Agung dan Raja di hina dengan digantung selipar dan seluar dalam di kedutaan Malaysia?

Pernah kah ini terjadi se belum pentadbiran Najib ? Pernah kah PAS terlibat dengan permainan UMNO seperti ini se belum ini ?

Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

masa tgk kat tv pok jib buat demo dgn pak lebai malang..aku tgk pun da salah BESAR sebab Myanmar dlm ASEAN klau yg bedemo si tongkol parang tumpol n de gang ok la b cos dia ranking bawah capal nie pok jib yg terpekik2 macam rumah dimasuki perompak ..patut bawa ke sidang ASEAN baru terror baru ada rakyat respek .. amba yg tak dok dlm parlimen pun lagi bijak...silap betul la rakyat da sokong anta monyet2 BN n PAS jenis cam nie masuk parlimen..pru yg akan dtg ramai2 anta diorang g duduk dlm zoo lagi molek tak yah buang masa duduk bersidang pikirkan masalah rakyat

Tanpa Nama berkata...



AR-RAHMAN AR-RAHIM...Pem-BERI Pe NYAYANG
Siratol MUSTAQIM...Lurus dan TERANG
Kaseh Yg TULUS...Terus Ber KEMBANG
Bak Kaseh-AZALI...Yg Menjulang JULANG
Kaseh Mem-BERI...Segar CEMERLANG
Kaseh Mem-BERI...Tak Akan KECUNDANG
Kaseh Mem-BERI...Tak Mampu DiHALANG
Kaseh Mem-BERI...Melimpah Men DATANG
Melimpah MenDATANG...Bak "Sakti" Yg TERBANG


Kaseh Mem-BERI...Lurus dan SUCI
Kaseh Mem-BERI...Ibarat "SAKTI"
Kaseh Mem-BERI..."Sakti" ILAHI
Kaseh Mem-BERI..."Power" yg ABADI
"Power" Yg Menjelma...Berganda Tak HENTI

Kaseh Mem-BERI...Ber Sumber AZALI
Kaseh Mem-BERI...Tak Minta SIMPATI
Kaseh Mem-BERI...Tak Pentingkan DIRI
Tak Hinginkan Glamor...Tak Hinginkan PUJI
Kaseh Mem-BERI..."Power" yg ABADI
Unlimited POWER...Infinite wt ENERGY
Itulah Solusi...Fitrah SYURGAWI


Fitrah SYURGAWI...Fitrah SYURGAWI
Fitrah Memancar...Di Langit dan BUMI
Kaseh Mem-BERI...Oh! Kaseh Mem-BERI
Begitulah Fitrah...Nabi dan WALI
Yg HALUS-Kudus...Tak Menipu-menCURI



Yg LURUS-Kudus...Merit and INTEGRITY
The Miracle-Source Of ABUNDANCE...Unlimited INFINITY









Tanpa Nama berkata...

saja copy tuk tuan tanah keduang..
ADA yang menyebar cereka bahawa PAS hanya mahu bersandiwara politik dalam isu Rohingya apabila turut bersama PM dalam Himpunan Solidariti di Stadium Tertutup Titiwangsa pada Ahad lepas.

Mereka bising kerana usul isu Rohingya oleh YB PAN Kuala Terengganu ditolak oleh Speaker Dewan Rakyat pada hari terakhir sidang, 24 November 2016. Mereka menjaja berita di alam maya bahawa ketika usul itu ditolak, tidak ada YB PAS yang bangun pertahankan usul PAN tersebut.

Mudah bukan? Sebar sahaja berita tanpa tahu apa yang sebenarnya berlaku pada hari kejadian?

Saya meneliti kembali rakaman video dan hansard penyata rasmi Dewan Rakyat yang bertarikh 24 November 2016. Isu penolakan usul YB PAN Kuala Terengganu dibangkitkan sejurus sahaja YB Marang selesai membaca pindaan usul RUU 355.

Tuan Guru Presiden PAS bersama para Ahli Parlimen PAS mengadakan sidang media di Lobi Parlimen ketika para YB PAN, PKR dan DAP bangkit mengenai penolakan usul mereka.

Jadi, adakah adil membuat tuduhan sedemikian rupa dek kerana PAS tidak bangkit membela usul PAN yang ditolak.

Cereka itu disebar meluas oleh juak mereka untuk dijadikan modal serangan menggambarkan kononnya Ahli Parlimen PAS ini bisu, tidak berperanan, hanya Ahli Parlimen PH sahajalah yang menjadi jaguh juara membela isu rakyat.

Kita jawab kembali dengan hujah bukan fitnah.

Untuk rekod, Ahli Parlimen PAS sudah pun menyuarakan isu Rohingya 10 hari lebih awal sebelum usul tergempar YB PAN Kuala Terengganu. Sila semak penyata rasmi (handsard) Dewan Rakyat bertarikh 14 November 2016, bahkan rakaman video pun ada di Channel Youtube TV PAS.

Naib Presiden PAS, YB Ustaz Idris Ahmad yang merupakan Ahli Parlimen Bukit Gantang telah menyentuh isu Rohingya dalam perbahasan Bajet 2017 peringkat Jawatankuasa Kementerian Luar Negeri.

Begitu juga dengan seorang lagi Ahli Parlimen PAS, YB Pasir Puteh, Dato' Dr. Nik Mazian Nik Mohamad turut membahaskan isu yang sama ketika perbahasan tersebut.

YB PAS sudah sebut isu Rohingya dalam Dewan 10 hari lebih awal daripada usul YB PAN. Bahkan, Tuan Guru Presiden PAS berucap isu Rohingya di dalam Parlimen sudah bertahun-tahun lamanya.

Mereka yang terlewat sebenarnya, tetapi masih berbangga mendabik dada seolah hanya merekalah pejuang sejati lagi tulen.

Tanpa Nama berkata...

Simpati pas jgn hanya kpd rohingya di Myanmar sahaja. 12 ribu Orang asli dikelantan yg senang dibuli juga perlu simpati drp pas.

Tolong jgn jual agama.

Tanpa Nama berkata...

apa nye lawak tanya Jamal jamban suroh bedemo..dia demo dlm jamban mana kita tau sebab tak kluar berita yg pemberita pun tak nak masuk dlm jamban buat ulasan tak pernah berlaku jgn cakap kat Malaysia satu dunia pun tak pernah buat

Tanpa Nama berkata...

Adakah dgn sengaja ahli pigs keluar dewan?.. apabila bnyak lg perkara perlu dibahaskan dlm dewan..

Tanpa Nama berkata...

Tak kesah lah PAScai usul dulu ke,PAScai yg cerita pasal rohingya dulu.yg jadi masalah kenapa tak dibahas isu rohingya di parlimen wahai anon 800 yg bangang ni. Kau ingat kau dan PAScai yg usul dulu pasal rohingya di parlimen kau dh jadi hero melayu la kt malaysia ni?ape pasal tak bahas di parlimen hari tu bangang?kena tunggu habis PAU kt PWTC baru nk buat pendirian. Ape ke gila kerajaan malaysia ni?mesyuarat ahli parlimen kt PWTC ke kt putrajaya?..jahanam..

Tanpa Nama berkata...

Persembahan PAS di Parlimen 'hanya sekadar di pinggiran'.. kemudian jadi 'Teratai Layu Di Tasik Madu'..

Jika PAS telah bangkit kan di Parlimwn, apa hal Speaker tolak usul AMANAH dengan alasan mencampuri urusan negara lain? Jika di tolak bermakna apa yang PAS telah ucapkan pun di tolak sekali gus.

Adakah PAS berpuas hati dengan menyentuh isu tersebut sambil lalu? PAS mendabik dada pada hal tindakan PAS seperti Astro siarkan iklan.

Jika PAS berpuas hati setelah membangkitkan isu tersebut apa hal Hadi menyertai perhimpunan yang di anjur oleh Najib? Biarlah UMNO sahaja yang berdemo.

Membahas secara khusus untuk mengecam kezaliman Myanmar dengan memutuskan apa tindakan seharusnya di ambil sepatutnya di sokong oleh semua MP. Tetapi Dewan tidak putuskan apa-apa apabila kedua-dua pemimpin PAS menyentuh isu tersebut.

Jika tidak apa-apa keputusan atau tindakan, itu bukan usul namanya.

Berapa bajet yang di peruntukan untuk rakyat Rohingya yang di minta oleh Idris Ahmad dan Nik Mazian?

Tanpa Nama berkata...

Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta, Ya 90juta...

Tanpa Nama berkata...

"..sejurus sahaja YB Marang selesai membaca pindaan usul RUU 355..."

Apa yang Hadi baca ?

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan isu usul AMANAH di tolak tetapi membawa isu dengan cara yang matang.

Cuba fikirkan apakah Stadium Titiwangsa lebih mulia dari Dewan Parlimen?

Parlimen ada satu institusi yang paling tinggi dan negara ini adalah negara demokrasi berparlimen bukannya demokrasi berstadium .. tutup pulak tu.

Apakah Kerajaan Kelantan akan membenarkan orang asli berdemo di stadium kerana tanah mereka telah dicerobohi ?

Tanpa Nama berkata...

Lobai2 dh kona koncing

Tanpa Nama berkata...

Aku masih pelik ttg pendirian ph pada pas....apa lagi tunggu wahai ph.beri tempoh pas selangor smpi ujung tahun ni.kalau masih berteka teki terus pecat sht pas dr selangor...kena tegas la wan azizah dan pimpinan pkr.. Jgnla lembik sgt seolah2 kena buli dgn pas je..islam tu berprinsip tegas.. Sebenarnya rakyat dah tolak pas sptmana tolak umno..jgnla smpi rakyat tolak pkr jua..fikir2kanlah...pru xlama lagi...

otaiblues.blogspot berkata...

buruk perangai hangpa no...persidang belum habis hangpa sebuk buat sidang media...
ini semua curi tulang
tak salah atau berdosa ke kalau waktu bersidang kui 10 pagi sampai 5 petang..tp hangpa kui 4 dah kelua dewan?
ape kata pejawat awam kain buat mcmtu?
hangpa di pilih berkerja untuk rakyat...membicang menyelesaikan perkara untuk rakyat..
kalau RU 355 tu di bawa bincang ok juga ni takat baca usul pas tu tunda next persidangan.ape barang
pas sebuk keluar ramai ramai buat sidang media...
hangpa jadi wakil jepada rakyat dan hangpa akan di tuntut di akhirat kelak

Tanpa Nama berkata...

Kira ok lah tu..
Dari ponteng tak tentu pasal..

Tanpa Nama berkata...

Pengomen PAS menegur kerana tidak berpuas hati sebab usul Rohingya di bangkitkan selepas bacaan RUU oleh Hj Hadi. Ini tidak adil sebab Hj Hadi pening kepala ketika itu untuk menjelaskan mengenai penangguhan RUU kepada wartawan. Dalam keadaan Hj Hadi sedang sakit kepala boleh pulak Raja Bahrin usul kan isu Rohingya. Mungkin ketika itu Hj Hadi tidak dengar atau mungkin tidak perasan ada usul lain... kau orang tak rasa apa yang Hj Hadi rasa sebelum dan selepas minta penangguhan kali ke dua.

Dan pengomen PAS tu keciwa apabila Hj Hadi buat sidang media, jangan lah PH pun buat sidang media. Tenguk apa jadi .. yang media siarkan ia lah mengenai PAS tolak usul Rohingya ! Yang penjelasan Hj Hadi buat penangguhan kali kedua tak ada cerita pun.



Lain kali selepas dua hari Hj Hadi buat sidang media baru lah PH buat sidang media. Baru lah adil.

Yang ayat 'Untuk rekod...' itu memang kena respek.. GB sila rekodkan ya ! Kah. Kah. Kah.

Tanpa Nama berkata...

Wahai walaun pas yg sgt bodoh.yg ahli parliament bwk tu merupakan perbahasan.bukan usul....yg PH bwk tu adalah Usul. Kalu xfhm bahas dan usul sila dok diam2 ya walaun.sekian...

Tanpa Nama berkata...

Pengomen PAS menegur kerana tidak berpuas hati sebab usul Rohingya di bangkitkan selepas bacaan RUU oleh Hj Hadi. Ini tidak adil sebab Hj Hadi pening kepala ketika itu untuk menjelaskan mengenai penangguhan RUU kepada wartawan. Dalam keadaan Hj Hadi sedang sakit kepala boleh pulak Raja Bahrin usul kan isu Rohingya. Mungkin ketika itu Hj Hadi tidak dengar atau mungkin tidak perasan ada usul lain... kau orang tak rasa apa yang Hj Hadi rasa sebelum dan selepas minta penangguhan kali ke dua.

Dan pengomen PAS tu keciwa apabila Hj Hadi buat sidang media, jangan lah PH pun buat sidang media. Tenguk apa jadi .. yang media siarkan ia lah mengenai PAS tolak usul Rohingya ! Yang penjelasan Hj Hadi buat penangguhan kali kedua tak ada cerita pun.



Lain kali selepas dua hari Hj Hadi buat sidang media baru lah PH buat sidang media. Baru lah adil.

Yang ayat 'Untuk rekod...' itu memang kena respek.. GB sila rekodkan ya ! Kah. Kah. Kah.

Unknown berkata...

Jurucakap pas ketika ini selain presiden dan si setiausaha agung, adalah nik abduh, takiri, tantawi
Timbalan presiden p mana?

Tanpa Nama berkata...

- CERITA HANTU -

Dulu kecoh paling terkecoh ialah di Terengganu konon nak tangkap hantu.
Ura2 hantu ceroboh berbas2 dari selatan Tahiland.
Mana muke yang tak kenal itu adalah hantu.

Tiba jer musim, kayu dilintang buluh dipacak
Jalan dibongkah lorong dikepung
Hinggakan Polis nok pecoh pala pikir hal2 PAS Terengganu nih
Sebijik tak cukup kena sewa berbijik heli halau penangkap hantu

Ada satu cerita sorang bernama Hadi
Dia mendapat ilham dari mimpian terserempok dengan pala hantu
Hantu yang menjelma pakai baju gelap!
Pelik jugok hantu pakai gelap pun boleh kaya raya
Bukankah hantu2 biasanya pakai putih
Pencuri jer suka pakaian gelap
Putih itu bersih, suci dan jauh2 orang nampok
Yang tak nampok tu hanya siku dan lutut
Ganer gamok kalu PAH tukor baju songket kelip2 Panglima Tukarasa
Gerenti lagi sodap molek meletung derma jatuh melimpoh
Lagi pon tak nampoklah hantu ngat

Selatan Tahiland lenni dah ubah tren
Dah naiktaraf citarasa songket ala promosi PAH
Takder bagi gred XXVVIP, kalau jemput dah tak layan

Apa kata main Rohingya pulak
Dulu British guna pakai bagi senapang lawan Jepun
Lepas jepun Bangladesh tambah kuota bunuh pulak puloh ribu orang asal Arakan
Pakistan pulak masuk campur, 3 kali perang gerila lawan tentera Burma
Lepas kalah licin, Amerika jemput pulak sisa2 ke Afghanistan sarung jaket bom

Kalu komunis Malaya pakat hanya negeri china, kita taknak bagi kerakyatan
Rohingya semua bole, entah kenapalah Burma tak bagi kerakyatan

Kita bagi kad jer, 1juta yang belum belayar berpusu2 nak jadi HANTU