21 Jun 2016

PAS Meroyan Bila Sendirian....

PAS: AMANAH akan hilang deposit tanpa DAP, PKR

Calon Parti Amanah Negara (AMANAH) akan hilang wang pertaruhan jika tidak kerana DAP dan PKR, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Oleh itu, katanya, AMANAH tidak mampu menjadi pengganti PAS dalam Pakatan Harapan sebagaimana yang dicanang sebelum ini dalam pakatan pembangkang.

“Walaupun jumlah undinya besar di (Parlimen) Sungai Besar tapi saya percaya 90 peratus undi itu datang daripada DAP dan juga PKR, (dan) bukan undi sebenar AMANAH.


"Dan saya percaya kalau AMANAH bertanding secara bersendirian macam kita PAS kemungkinan besar mereka akan hilang deposit," katanya yang dipetik Bernama di Kota Bharu hari ini.

Beliau berkata jika melihat keputusan di peti-peti undi di kedua-dua Parlimen berkenaan, AMANAH juga gagal menawan hati pengundi Melayu sekali gus menunjukkan parti itu tidak mendapat sokongan daripada masyarakat Melayu.

"Jadi dari sudut ini kita nampak AMANAH tidak dapat menggugat PAS sebab undi PAS ini tidak berubah, itu yang penting," katanya.

Pada pilihan raya kecil Sabtu lalu, calon AMANAH Azhar Abdul Shukor menduduki tempat kedua dalam pertandingan tiga penjuru yang menyaksikan BN muncul sebagai pemenang.

Azhar mendapat 7,609 undi manakala calon PAS Dr Abdul Rani Osman mendapat 6,902 undi.

Di Kuala Kangsar, calon AMANAH Dr Ahmad Termizi Ramli menduduki tempat ketiga di belakang calon PAS Dr Najihatussalehah Ahmad dalam pertandingan empat penjuru yang juga dimenangi oleh BN.

Sebelum ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan parti serpihannya itu sebagai parti nyamuk.

Presiden AMANAH Mohamad Sabu, selepas keputusan diumumkan Sabtu lalu berkata, terbukti bahawa mereka bukan parti kecil seperti didakwa.

Amar yang juga adalah timbalan menteri besar Kelantan juga memperlekehkan parti serpihan itu dengan mendakwa 'oren' AMANAH nanar, warna serupa tok sami manakala lambangnya pula menyerupai sebuah stesen tv di India, Imayam TV.

ULASAN GB

Makin meroyan Nik Amarkini. Begitu juga kebanyakan ahli PAS yang terpekik terlolong seolah-olah mereka telah menang walhal hakikatnya mereka pun kalah juga.

Maka dicarinya justifikasi untuk menunjukkan undi mereka lebih dari AMANAH dan salah satunya ialah menyatakan PAS besendirian sedangkan AMANAH dibantu oleh dua parti lain iaitu DAP dan PKR.

PAS melupakan hakikat bahawa parti politik ditubuhkan untuk menyertai pilihanraya. Samada parti politik itu kemudian bergabung untuk membentuk satu entiti yang lebih besar seperti Barisan nasional atau Pakatan Harapan itu adalah hak masing-masing.

Malah PAS sendiri membentuk bloknya sendiri dinamakan Blok Ketiga, TETAPI malangnya tiada parti lain yang ingin menyertainya kecuali IKATAN, maka terbentuklah PASIK.

Jadi PAS sebenarnya mendapat sokongan IKATAN semasa PRK yang lalu walaupun IKATAN hanya mempunyai 79 orang ahli.

Kerana cemburu dan irihati dengan AMANAH yang telah mendapat sokongan dari dua parti yang besar iaitu DAP dan PKR maka dijerit-jeritlah anggapan mereka, AMANAH hilang deposit jika tiada dua parti berkenaan menyokong.

PAS pernah cuba untuk mencari rakan yang lain menyertai bloknya.

"Kongres Rakyat" yang dianjurkan PAS pada tahun lepas misalnya, PAS mendakwa bakal menghimpunkan lebih 200 wakil badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti politik berhimpun.

Bila PAS dicabar untuk memberikan nama-nama 200 NGO berkenaan, terkedu dan terpinga-pinga pihak penganjur dengan memberi pelbagai dalih kerana tidak dapat menyediakan nama-nama berkenaan.

Kemudian baru-baru ini dilaporkan 500 NGO akan bersama PAS terhadap cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah yang dikemukakan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

500 NGO? Sekali dengar menggerunkan. Tapi ramai percaya, NGO-NGO itu adalah rekaan semata-mata dan banyaknya yang tidak berdaftar. Keahliannya pun diragukan. Mungkin ada Persatuan Kompang, Persatuan Main Congkak, Pertubuhan Nelayan kampung Nyior dan lain-lain.

Jika PAS kata boleh kuat secara bersendirian mengapa terpaksa mendapat sokongan 200, 500 NGO yang lain?

Malah salah seorang Naib presiden PAS mengakui PAS tidak boleh sendiirian menghadapi PRU14.


Demikianlah labun PAS dalam era politik semasa. Dan biarlah PAS terjun dengan labun-labunnya.

GB tertarik dengan ulasan Pak Shukur Harun... Katanya:

Biarkan pemimpin PAS menghina, memfitnah & mencaci AMANAH, tapi realitinya parti 62 tahun itu hampir ke garis penamatnya.

Buasanya ayam yang hendak mati, tendangan terakhirnya sangat kuat.


p/s
Sekadar untuk renungan semua, dari analisa ringkas di bawah kita boleh mengetahui masa depan AMANAH yang baharu pertama kali masuk pilihanraya di dalam arus politik Malaysia.




23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Meroyan betul org tua Nik Amar ni.dia sedor tk masa Pas dm PR pun dpt lebihan undi dri Penyokong Dap n PKR.ni lah nenek ku pernah cakap Bodoh Tak boleh di Ajor

Tanpa Nama berkata...

Pas dah berak kapor laa tu....

Tanpa Nama berkata...

Agaknya Nik Doreamon ni adalah salah seorang dari 15 penyamun dalam PAS yang diceritakan oleh Zahrain Yassin yg disuap dedak oleh Najeeb bersama pemimpin2 UMNO yang lain.

Malaysiabaru berkata...

Pulak dah !!!

Anak buah Nik abudoh ostad timur tengah bawak mulut longkang ke masjid bersama najis umno berak

' dap tidal Akan benarkan azan di pulau oinang'

Di debut dlm masjid rumah Allah

Bencinyer anak buah Nik abudoh kpd dap ???

Atas arahan najib?,setiap kali maki dap .rm$$$ juta masyuuuk .. Free buat haji.. Esok akan

Ada anak buah abudoh kata dap tak bagi tanam org Islam di p Penang? Masyuuuk lagi rm££juta dlm akaun PIS

Tanpa Nama berkata...

Pas tunggu masa jer nk masuk kubur yg dikorek sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Apa tak meroyannya, Kelantan pun akan terkubur PAS dgn sikap egonya itu.

Tanpa Nama berkata...

PAS akan aman seandainya Nik Amar mati, Hadi Awang jadi Arwah, Moktar Senik jadi mayat dan kepimpinsn sekarang dah tiada lagi.. Mereka ini pejrcah belah.. Percayalah..

Tanpa Nama berkata...

Aku pun hairan kenapa pas nak marah sgt kat geng2 Amanah...dulu pas jugak yg cantas diaorg lepas tu cabar tubuh parti sendiri, lepas tubuh sendiri dimakinya pulak tak henti2...akhlak islam apa namanya ni?

Tanpa Nama berkata...

Inilah akhlak Islam munafik yg diajari dan diberitahu rasulullah. Takkan kita tak tau, bila bercakap sumer nak menang. Bila diberi amanah, dikhianati.

Menipu blom dpt dibuktikan je lagi, setakat skrg, bunga2 balak ngan duit memali, dah ada dah. Hinggakan balu2 mangsa memali hidup mcm kucing kurap pun ada. Tapi time kutip duit, kemain laju je PAS pusat angkut balu2 dan anak2 mangsa memali dibuat modal simpati ahli. Akhirnya duit kutipan, setiap balu dan anak2 terima rm100-200 saja, sedangkan setiap kali cerama, kutipan derma bantuan memali melebihi rm30k dan ada sehingga rm100k lebih.

1. https://youtu.be/_EKmPVzbReE
2. https://youtu.be/jgQUazyD-_Q

Aku jarang2 dgr hal2'yg baik kluar dari mulut longkang pemimpin PAS slps kisah haru biru sehingga tertubuhnya AMANAH. Melainkan hanya menyakitkan hati belaka. Terlalu banyak penyelewengan dari parti kampungan ni.

zamizi zakaria berkata...

GB,, mana ada Nik Amar makruf nahi mungkar pernah sebut AMANAH,,, dia tetap dengan ego menghina sebut PAN

Tanpa Nama berkata...

Dlm pis byk unta dan keldai

Tanpa Nama berkata...

2 thn lagi kelantan tukar ke umno. Pak lebai pas bole makan duit pencen gi tangkap sotong

Tanpa Nama berkata...

Klu tak ada dap ngan pkr, nik amar tak akan merasa jadi timb mb klantan. Jadi tukang angkut tong taik mungkin le

Pemuda parit kings berkata...

Kurang matang pemimpin pas...adakah diorang gunakan akal sebelum berkata?sedarkah pas semasa awal pertubuhannya...Dari segi undi dan penerimaan rakyat lebih terus Dari amanah?berapa bykkah pas hilang deposit berbanding amanah???jgn bongkak wahai org dan ahli2 pas...klu kamu semua Bukan dtg sebagai pejuang dlm pas.. tak payah sembangla...bukak sejarah wahai org pas...kenali perjuangan pas...kenali pimpinan yg lama menaikkan pas...sedarlah...APA yg nik abduh tahu???hihihi...Malang sekali TGNA mempunyai anak seperti nik abduh...tak bijak seperti jayanya...org2 pas jgn sembang bikin bimbang...kurang Naik zaman pas dah meningkat maju...Bukan Dari bawah...maafla kawan2 Dari paspispusss...

Tanpa Nama berkata...

Datang Okt 2016, RUU akan masuk lubang yg dipatuk ular yg sama spt firasat Arwah TGNA berkali2 sarankan.

Kpd pemimpin Pakatan Harapan terutama DAP dan PKR play it cool kerana PAS sendiri yg akan membawa alasan UMNO utk tangguh kerana masa tidak sesuai dsb...

Hadi Dan Abdoh tetap akan serang Pakatan Harapan anti-Islam..relaksje PH jangan layan biarkan sandiwara PAS-UMNO ni terburai sendiri.

mfi usj berkata...

Bila mamat ni buka mulut ja.....aku jadi takut pasai nak kena jawab di akhirat esuk......ini kah ahli syorga? Aku yakin dan pasti pengawal pintu syorga pun tak kenal Pas apatah lagi Nik Nanar!????

Tanpa Nama berkata...

Kelebihan Najib dalam politik. PAS dan Amanah gaduh sama sendiri. Yg org PAS ni kalau sembang mesti fasal agama.. tapi tak muhasabah diri.. asyik menuding kesalahan orang lain... tanpa semak kelemahan dan cacat cela diri sendir.

Pemuda parit kings berkata...

Kebodohan pemimpin pas yg ada skrg buat najib ada kelebihan... itu aja...

Pemuda Pinang Sebatang berkata...

Saya setuju, sebab ramai pemimpin PIS skrg xpernah amik tau asal usul sejarah penubuhan parti mereka..tau tau duk kat atas sebab ligan dedak..naya naya

Tanpa Nama berkata...

aku ni memang minat sangat2 dengan tokoh Parti Islam SeMalaysia (PIS).Terbaek adalah ; Nik Amar Nanar, Nik Abodoh, Al Tontoni, AlTakiri, Mukhtar Snek AlMaunah, Lebai Derih & Tuan Pendekar Mustar Ibrahim. Wala' wala' walauuun ..

Tanpa Nama berkata...

Salah tu bro.lain kali jgn pgil die nik abudoh.xbaik bro.bdosa tau.bro tgk la ucapan2 dia nmpk sgt die bpikir guna kepala butoh.lain kali bro pgil dia nik abutoh.hahaha

Byieuhd Uu berkata...

Aku heran....musuh sebenar Pas ni Amanah ke BN?

Tanpa Nama berkata...

Aku cukup menyampah betol dengn nik amar....errrrrrr....grrrrr....