22 Jun 2016

Ia Bukan Edit, Tapi Real.... :)

Malam ini GB kekurangan masa untuk membuat ulasan terhadap pelbagai isu politik walaupun banyak isu yang ada yang boleh diulas.

Jadi untuk memenuhi masa dan ruang malam ini, ada sebuah video yang agak melucukan. Walaupun sebelum ini sudah tersiar beberapa gambar namun ia didakwa gambar edit dan terus menyatakan ia satu fitnah.



Jadi di sini kita lampirkan video berkenaan yang menunjukkan gambar itu tidak diedit dan bukan fitnah.

Ku Nan jangan marah. Anggapkan ia fenomena biasa yang berlaku di mana-mana dan oleh sesiapa juga. Seluarnya tertanggal....masa sambut kemenangan calon BN PRK Sungai Besar. Berhati-hati di lain kali.

Ada yang menyatakan kita jangan melakukan sesuatu yang sesuatu yang mengaibkan saudara kita, tetapi hukum Allah yang berjalan menunjukkan pelakunya itu sedang diaibkan oleh Allah dan ia tentunya bersebab. Justeru itu kita perlu muhasabah diri sendiri mengapa keaiban itu tertimpa.


12 ulasan:

Lelaki Dicermin berkata...

Sian tengku adnan ni.. nasib burung dlm sangkar.. kalau burung dah terbang..selalu kalau kena situasi begini...semak2 peristiwa dulu2.. apa yg kita buat kat org.. dulu rumah dah terbakar isyarat pertama.. ni isyarat yg kedua.. takut tak sedar lagi..hembus nafas akhir dlm keadaan hina nanti.

Mat Safian berkata...

Kalau terlondeh pun, takdak sapa kelapaq nak tengok. Anjing pun blh lari...kah3

AF Global berkata...

Kihkiki

Tanpa Nama berkata...

Hehehe teuku nan.... teuku nan.... macam2 awak ni....

khalid ros berkata...

Kalau butang dan zip seluarnya pun dia tak boleh jaga, camna dia nak jaga mulut busuknya pula!

Tanpa Nama berkata...

hahahah.. rupanya TENGKU pun orang biasa gak.. ingatkan TENGKU level nya lagi tinggi dari aku.. terlondeh... haha.. jenama apa seluar tu.. tali pinggang harga berapa...

Tanpa Nama berkata...

Ko jgn kata camtu.ada artis tu bkn main kelapaq dgn kunan.dpt juta2 oooooo

Tanpa Nama berkata...

Pengajaran pada semua parti pembangkang prk lepas pembangkang kalah dsbbkan perpecahan. Pas dan Amanah xkurang juga perpecahan pkr dap disarawak.semua perlu check semula muhasabah diri dan betulkn mana yg silap.jgn pandang pas lagi tp ph betulkan parti dan lebih agresif kempen kuatkan ph dr sekarang.masih ada masa lagu sbl pru akan dtg.kita usaha yg terbaik pasti ada balasan baik yg Allah berikan.walaupun prk lepas agak mengecewakan tp semua warga ph harus ambil pelajaran jgn putus asa.Teruskan perjuangan, rakyat bersama anda

Dan berkata...

Pemuda AMANAH Serdang:
TUTUP AIB SAUDARAMU

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Saya merayu kepada seluruh rakyat Malaysia agar menghentikan serta merta penyebaran gambar dan video yang mengaibkan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (Ku Nan).

Tidak timbul samada peristiwa itu benar atau palsu.

Itu keaiban peribadi yang wajar sama-sama kita lindungi.

Tidak kira dari apa fahaman politik, bangsa atau warna kulit, sama-sama kita pertahankan.

لَا يَسْتُرُ عَبْدٌ عَبْدًا فِي الدُّنْيَا إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Tidaklah seseorang menutupi aib orang lain di dunia, melainkan Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat kelak.” (HR. Muslim)

Melainkan kalau keaiban yang merosakkan dan memudharatkan orang ramai atau negara seperti rasuah, pecah amanah, ketirisan, pembaziran atau penipuan.

Ustaz Haji Hasanuddin Mohd Yunus

Naib Presiden Parti AMANAH Negara

Green Boc berkata...

Ada yang menyatakan kita jangan melakukan sesuatu yang sesuatu yang mengaibkan saudara kita, tetapi hukum Allah yang berjalan menunjukkan pelakunya itu sedang diaibkan oleh Allah dan ia tentunya bersebab. Justeru itu kita perlu muhasabah diri sendiri mengapa keaiban itu tertimpa.

Apatah lagi pelakunya memang kita semua kenal adalah seorang yang bukan seorang yang selama ini mempunyai perwatakan yang sesuai dengan Islam.

penyebaran berita dan video itu untuk "pengajaran" kepada yang lain-lain.

Tanpa Nama berkata...

Orang terlupa tutup zip memang ramai tapi orang lupa ikat tali pinggang sampai seluar terlondeh, tak pernah di buat orang.

Ini bukan dibuat-buat samada terlupa atau tidak, ini terjadi.

Begitulah sekiranya Allah mahu mengaibkan (sebagai peringatan) tak kira bagaimana, tak kira bila dan tak kira di mana.

Terlupa zip, terlupa cangkok seluar dan terlupa ikat tali pinggang, ada sesuatu perlu di ingatkan selalu. Ia itu Dia yang Maha Adil boleh membalasnya pada bila-bila masa bukan hanya di akhirat.

Itu masih lagi dapat kasih-sayang dari Nya. Bagaimana jika semasa berjalan di hadapan orang ramai seluar nya terlondeh? Jadi apakah kita ingat pada Nya kerana Dia Maha Adil atau kita ingat Dia kerana Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang?

Terima kasih pada Ustaz Hasanuddin Serdang kerana meningatkan kita supaya menutup aib saudara kita. Memang saya tidak nafikan.

Tetapi bagi saya perkara ini belum sampai mengaibkan sampai begitu teruk kerana dia masih sempat menarik seluar semula dan tersenyum. Kedua, adakalanya saya berfikir kerana asyik menutup aib seseorang, manusia termasuk saya sendiri jadi 'kurang ajar' pada Allah. Malah orang yang kita tutup aib nya di lihat lebih baik dari kita.

Adakalanya biar Allah tunjuk bagaimana orang zalim dan munafik menghadapi kematian agar kita yang hidup tidak berani melakukannya. Allah Maha Bijaksana. Banyak kematian orang berkuasa yang zalim seperti Zamrud tetapi mengetahui dengan mendengar dengan mengetahui dwngan melihat (bersaksikan) tidak sama. Allah Maha Pengasih dan Maha Pengampun.

Bagaimanapun hanya anak isteri yang baik (soleh) yang dapat menutup aib kita. Jika anak dan isteri, ambil contoh Ku Nan, yang baik agamanya maka di sini lah terletak kewajipan kita menutup aib mereka iaitu aib kepada anak dan isterinya.

Wallahualam. Semuga Allah ampunkan semua dosa saya. Amin.



andikbolong berkata...

mungkin nilah kali terakhir kunannan naik pentas .. nilah akibat calap besar dan lua burung mau trebang..