10 Mac 2016

Tinjauan: 70% Sokong Deklarasi Rakyat Turunkan Najib

Tinjauan M'kini: Lebih 70% sokong Deklarasi Rakyat

Satu tinjauan media sosial yang dilakukan Malaysiakini mendapati terdapat sokongan padu terhadap Deklarasi Rakyat dan peranan dimainkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam gerakan itu.

Daripada 5,852 responden di Facebook dan akaun Twitter Malaysiakini (Bahasa Inggeris), 76.2 peratus memihak perisytiharan itu yang bertujuan untuk menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada jawatannya.


Bagaimanapun, 11.6 peratus memilih untuk menolak perisytiharan itu dan keputusan pembangkang bekerja dengan Mahathir, 8.8 peratus mengatakan ia tidak akan berjaya, 16 peratus berasa skeptikal dan 7 peratus lagi berkata mereka tidak peduli.

Deklarasi Rakyat untuk 'Menyelamatkan Malaysia' itu ditandatangai Jumaat lalu dan diketuai oleh Mahathir dalam usaha menyingkirkan Najib sebagai PM, serta melaksanakan pembaharuan terhadap institusi negara.

Antara mereka yang menandatangani deklarasi itu ialah timbalan presiden Umno yang digantung jawatannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ahli-ahli parlimen pembangkang Azmin Ali dan Lim Kit Siang, serta pemimpin masyarakat sivil, Ambiga Sreenevasan dan Maria Chin Abdullah.

ULASAN GB

UMNO dan rakan-rakannya di dalam BN tentulah tidak bersetuju. Selain mereka ialah PAS. PAS sebelum ini telah membuat kenyataan yang memperkecilkan Deklarasi Rakyat.




Sikap yang ditunjukkan PAS tidaklah mengejutkan kerana sebelum ini pun PAS tidak seiring dengan pendirian rakan-rakan pembangkang yang lain khususnya di dalam isu Najib, malah dalam banyak ketika lebih banyak mempertahankan Najib.

Tetapi rakyat Malaysia umumnya telah bersuara, pimpinan Najib ditolak kerana ia meletakkan keadaan politik, ekonomi dan sosial negara semakin parah dan bakal hancur binasa.

12 ulasan:

pemuda parit kings berkata...

Bagusla...lagi mudah rakyat tolak umno dan pas...pas x setuju sebb terlebih makan dedak...sebb itu jadi bingai dan benggap!!!

Tanpa Nama berkata...

hahaha dah lama makan dedak sikalang dgn sampah pun makan sekali gus , itu lah kata dok tahu natang aper ni??

Tanpa Nama berkata...

Bila melihat ragam pemimpin PAS seolah-oleh mereka cuba meresapkan 'fahaman politik PAS' dalam UMNO. Bagi mereka hanya cara begini sahaja untuk lenyapkam UMNO.

Seperti diketahui pembawaan 'fahaman' dalam Islam ada berbagai-bagai 'fahaman' sedangkan Islam adalah agama (Addin) bukan 'fahaman'.

Fahaman Islam Hj Hadi dan Harun Din mengatakan untuk memperbetulkan Najib dan memperbaiki UMNO perlu jadi macam Najib dan UMNO dulu. Tapi yang kita tenguk akhir nya mereka yang meneruskan apa yang dilakukan oleh UMNO.

Mereka sendiri adalah taik nya.

Tanpa Nama berkata...

Kata-kata mereka adalah satu cabaran untuk rakyat Malaysia.

Bukan nya lagi Anwar Ibrahim yang lawan Najib dan UMNO. Bukan Tun Mahathir yang di biarkan cuba menyingkirkan Najib.

Tapi rakyat sendiri lah yang kena lawan UMNO untuk jatuhkan Najib. Lakukan lah untuk diri kita sendiri dan buktikan kita benci rasuah dan salah-guna kuasa.

Tanpa Nama berkata...

Kerapkali rakyat cuba memahami pandangan atau pendapat yg dikeluarkan oleh presiden dan mursyidul am pas serta beberapa org lagi pimpinan pas...tetapi pendirian mereka juga berbeza dgn beberapa pimpinan pas yg lain contohnya dgn tuan ibrahim...seolah olah wujud dua kem didalam pas kebelakangan ini...seorg lagi dilihat mcm pro umno dan seorg lagi dilihat mcm pro ph...seorg dilihat lambat dlm melakukan gerakkerja dan seorg lagi dilihat proaktif dan progressif...tetapi yg progressif ni xdpt berbuat apa2, sb tidak dipilih sbg pemimpin...jd duduk dibawah pemimpin yg lembab...ibarat air sedang mengalir tetapi ada halangan tebing batu yg keras dihadapan..terpaksa la air membuat laluan baru untuk terus mengalir..begitulah perjuangan bekas pemimpin pas yg terpaksa keluar pas mewujudkan amanah supaya mereka dapat bergerak lancar tanpa halangan..kerna sifat mereka sentiasa cerdas dan pantas serta sentiasa bergerak.itulah sepatutnya sifat org politik.seperti air yg mengalir.mereka ini xboleh nk duduk dlm parti yg slow...tp bila mereka ini pantas dan sentiasa bergerak, ada yg mengatakannya gopoh..gopoh ni tindakan yg tidak berfikir panjang..selagi ada rasional, tidaklah gopoh namanya...lawan gopoh apa? lembab? xbergerak langsung??skrg yg tggl dlm pas ada juga yg berbaki yg proaktif..sbb itulah dpt dilihat mereka itu kdg2 melebihi presiden itu sendiri...sbb presiden yg slow bergerak...jd bila timbul sesuatu isu, statement yg dikeluarkan oleh presiden dan golongan proaktif (progresif) ini seakan berbeza..sbg contoh deklarasi rakyat ini.mahfuz dan husam umpamanya bersetuju utk menandatangani deklarasi rakyat bersama-sama tun mahathir dan konco2nya sbg cara utk mendesak najib meletak jawatan..manakala presiden pas sebaliknya..hadi mengatakan jika najib jatuh, umno akan jatuh..maka beruntunglah pas...sebab sekarang org marah pada najib, justeru org akan menghukum umno..maka kemungkinan pas akan memerintah selepas pru akan dtg..ada jugak logiknya...tetapi kita fikir begini, seorang ibu telah melarang anaknya memanjat pokok kelapa, tetapi anaknya degil..mahu panjat juga.berkata lah si ibu, biarkanlah dia panjat, nanti dia jatuh, biar dia rasa...manakala bapanya melarang anaknya memanjat dikhuatiri jatuh...jadi ibunya berpendapat, anaknya akan belajar dr kesilapan setelah jatuh.tanpa memikirkan kesan kejatuhan itu boleh menyebabkan anaknya mati. Manakala bapanya akan memikirkan kesan kejatuhan anaknya apabila anaknya memanjat semakin tinggi dan jatuh.semakin lama najib memerintah, semakin teruk ekonomi malaysia terutamanya..jadi semakin susah untuk diperbaiki jika perdana menteri baru ambil alih tidak kira bn atau pakatan harapan..kesannya nanti pada rakyat...sebab untuk membaikpulihnya nanti kalau melibatkan hutang negara yg semakin teruk dan kesan tppa umpamanya, rakyat akan menanggungnya..najib selepas itu kamu nak hukumnya pun sudah terlambat...begitulah pendapat hamba pacal yg hina ini.mungkin benar mungkin salah..lu pikirlah sendiri...eden org nogori menolak najib..sekian..

Tanpa Nama berkata...

Muka yang dengki iri hati dengan Anwar Ibrahim.

Ini lah muka yang desak supaya Tengku Razaleigh jadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat menang bukan Anwar Ibrahim.

Tanpa Nama berkata...

Hadi ngan harun bukannya ada tulur..berani hanya slps tok guru nik aziz dh meninggal.ceritanya selama ini mereka hidup dalam kepura_puraan.ingatlah bahawa bukan semua yg mengaku ulama akan masuk syurga.aku penyokong pas lebih 30 tahun dan aku tak halal dunia akhirat pemimpin pas yang bersekongkol dengan dajal yg zalim..din kubur panjang,kedah.

Tanpa Nama berkata...

apa kata lepas ni kita buat pilihanraya dlm talian internet jugak.. mesti pembangkang blh menang punya lah..

Tanpa Nama berkata...

Yape hardcore supporter Pas + unmo 30% rakyat!

pemuda parit kings berkata...

Doa yg baik buat pejuang rakyat...tsk kira apa latarbelakang...yg penting selamatkan malaysia dari tangan2 musibat2 yg menghancurkan negara demi tembolok mereka...memang haram dan celakalah org yg guna duit rakyat demi kepentingan sendiri...

Tanpa Nama berkata...

Puak umno celaka dulu kini dan selamanya.

Pakar Upload berkata...

Aku juga menyokong deklarasi tapi aku tak setuju perbuatan mencelakakan seluruh warga umno......sbb ada di antara mereka tak menyokong kerana tak tahu, takut dan ada yang menyokong dlm senyap.......wallaualam