20 Feb 2016

Bangla Pun Tak Percaya Putrajaya & Zahid Hamidi...

Pembekuan pekerja Putrajaya karut, pegawai Bangladesh beritahu Dhaka Tribune

Langkah Putrajaya membekukan pengambilan pekerja asing, termasuk 1.5 juta dari Bangladesh, diragui pegawai negara itu, lapor Dhaka Tribune. Memetik pemangku setiausaha Kementerian Kebajikan Ekspatriat dan Pekerjaan Luar Negara Bangladesh Begum Shamsun Nahar, beliau percaya, kerajaan Malaysia masih akan mengambil pekerja dari Bangladesh seperti dipersetujui dalam memorandum persefahaman yang ditandatangani 18 Februari lalu.

Memorandum itu dimeterai hanya sehari sebelum Putrajaya mengumumkan ia menangguhkan pengambilan pekerja asing dari semua negara sumber.


"Kerajaan Malaysia membuat pengumuman itu untuk menenangkan kumpulan pendesak tempatan yang menentang pengambilan pekerja asing," Begum Shamsun dipetik berkata.

Dhaka Tribune juga berkata, beliau menyifatkan pengumuman Putrajaya itu "mengarut".

Menurut laporan itu, Bangladesh masih belum menerima sebarang kenyataan rasmi berhubung tindakan pembekuan Putrajaya itu.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Putrajaya menangguhkan pengambilan pekerja asing dari semua negara sumber, termasuk Bangladesh.

Pengumuman itu dibuat sehari selepas kerajaan Malaysia dan Bangladesh menandatangani memorandum persefahaman membawa masuk 1.5 juta pekerja dari negara Asia Selatan itu dalam tempoh 3 tahun akan datang.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, penggantungan itu dibuat supaya Putrajaya boleh menilai semula status pekerja asing sedia ada di negara ini.

Beliau berkata perjanjian yang ditandatangani dengan Dhaka akan tamat tempoh dalam masa 3 tahun dan Malaysia tidak perlu melaksanakannya dengan segera.

Pertubuhan tempatan mengkritik rancangan membawa masuk lebih ramai pekerja asing sedangkan sebilangan besar di negara ini adalah pekerja tanpa izin, manakala majikan bimbang kesan pembekuan ke atas perniagaan mereka.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia N Gopal Kishnam menyambut baik langkah menangguhkan pengambilan pekerja asing, tetapi masih mahu sebuah suruhanjaya diraja dibentuk bagi mengenai keperluan pekerja asing di negara ini.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia Datuk Shamsuddin Bardan bagaimanapun berkata, beliau berharap pembekuan itu tidak akan menjejaskan pengambilan pekerja asing yang berjalan ketika ini. -TMI


Zahid bidas kritikan bekas pemimpin terhadap usaha kerajaan

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini membidas sikap sesetengah bekas pemimpin kerajaan yang menuduh kerajaan tidak tetap dengan pendirian apabila membuat sesuatu perubahan dasar selepas mendengar suara desakan rakyat.

Katanya pemimpin atau tokoh-tokoh ini juga semasa memiliki kuasa dalam kerajaan turut sensitif terhadap desakan ramai dan bertindak membuat perubahan serta pembaharuan bagi memenuhinya, namun apabila kerajaan sekarang melakukannya, mereka sebaliknya menuduh kerajaan sebagai tidak tetap pendirian.

Katanya ada juga mereka yang semasa memegang jawatan dan kuasa dalam kerajaan, tidak melakukan apa-apa perubahan, tetapi apabila sudah tiada lagi jawatan, mereka terus membidas segala usaha gigih kerajaan.

"Orang ini adalah orang 'gila talak', apabila ada jawatan tidak mahu buat, bila hilang jawatan dan nakkan jawatan, barulah kata kerajaan tidak betul... padahal semasa mereka ada jawatan dulu, ia adalah disebabkan sokongan pegawai dan kakitangan akar umbi," katanya semasa berucap di majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Kementerian Dalam Negeri di sebuah hotel di Kuching.

"Tokoh itu ingat dialah yang terpandai, dia yang terbaik, terbagus, sampai begitu. Zaman dia sudah berlalu, tolong hormat kepimpinan sekarang, pegawai yang ada sekarang," katanya, dan menambah kenyataan itu tidak merujuk kepada individu tertentu.

Sementara itu, Zahid berkata dasar terbuka kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Razak kini menyebabkan perdana menteri dihujani dengan "peluru-peluru" kritikan yang pelbagai.

Beliau berkata zaman kerajaan tahu semua perkara, atau betul dalam semua tindakannya sudah berlalu; dan kepimpinan sekarang bukan sahaja lebih prihatin dalam mendengar segala keperluan ramai, malah sentiasa berusaha mengekalkan kesejahteraan rakyat.

Beliau yang memuji media 'konvensional' yang melaporkan setiap fakta yang tepat atas platform yang jelas, turut membidas "wartawan" yang tiada platform sebenar, yang menulis mengikut 'suka hati' di media sosial.

Menurutnya mereka ini melakukan analisis dengan niat tersendiri, melakukan perancangan media, membuat fitnah, berusaha mencipta suatu imej yang amat negatif terhadap kerajan, semata-mata untuk melakukan tindakan mencemarkan reputasi.

"Mereka mahu gambarkan setiap tindakan kerajaan itu sentiasa tidak betul. Ini tidak adil," katanya dan menambah mereka tidak seharusnya melihat yang negatif sahaja, sedangkan segala tindakan positif kerajaan diketepikan begitu sahaja.

Zahid juga menasihatkan seluruh warga Kementerian Dalam Negeri supaya terus melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka dengan ikhlas untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada orang ramai.

Beliau berkata bagi orang ramai menyedari kebaikan yang dilakukan memang amat sukar sekali, namun jika segala tindakan dilakukan dengan ikhlas dan berniat baik, kejayaan akan tetap tercapai.
– Bernama


ULASAN GB

Bangla pun kurang yakin dan kurang percaya dengan pengumuman Putrajaya pembekuan pengambilan pekerja dari negara itu yang dilaporkan sebelum ini.

Pegawai bangladesh itu menyifatkan pengumuman Putrajaya itu "mengarut".

Apakah benar kerajaan telah membekukan pengambilan pekerja Bangladesh sehari selepas menandatangani perjanjian persafahaman membawa masuk 1.5 juta pekerja dari negara itu?

Atau ia hanya sandiwara untuk meredakan penentangan rakyat terhadap langkah kerajaan tersebut?

Pengumuman itu meragukan kerana tidak mungkin ia dilakukan sehari selepas perjanjian dimeterai dan apatahlagi dimaklum bahawa pihak kerajaan Bangladesh lansung tidak tahu menahu mengenai pembekuan itu.

Nampaknya Putrajaya sudah kantoi. Sekarang menteri itu membidas pula mereka yang mempertikaikan langkah kerajaan yang tidak tetap itu.

Beliau menyatakan beliau mendengar suara rakyat. Benarkah? Jika benar, sekarang rakyat mahu Najib dan konco-konconya berundur. Boleh dengar tak?

Jika enggan letak jawatan tunggu hukum kebenaran dan keadilan sampai. Ia tetap tiba dan yang "bersalah" tetap menerima hukuman.

19 ulasan:

mustapa m said berkata...

Apa cakap pun majoriti rakyat, kecuali mereka yg sentiasa makan dan berharap dapat dedak meskipun tahu telah bercampul dengan najis, sudah tidak percaya lagi.

usop ali berkata...

sarawak kan tiada internet
...malang nya.ada orang bocor kan rahsia la......kah kah kah....undi jangan x undi lagi bn...semuga sejahtera rakyat Malaysia...

Tanpa Nama berkata...

Hahaha...nak main wayang pulak...sampi bila nk tipu rakyat???sedarlah skit...rakyat skrg payah nk dpt kerja dgn harga gaji yg setimpal..ini ko sibuk nk masukkan bangla lg..apehal!!???letihla layan pemimpin berjiwa rakyat ni...hahaha...

Tanpa Nama berkata...

Sanggup ke zahid kena saman kerana langgar perjanjian. Mungkin ia sanggup kerana Malaysia yg kena bayar, bukan zahid

Tanpa Nama berkata...

Kalau najib undur, zahid yg naik jadi pm. masalah tetap tak akan selesai.
najib yang tenang pun boleh jadi buaya apakan pula zahid yang pantang dicabar.

Tanpa Nama berkata...

Jk dh bekas penipu...slalu menipu....ramai dh tk percaya....

benartetapbenar berkata...

Peminpinberjiwa bangla.... teheehee

Al-Ahmad Othman berkata...

Siapa tak kenal TPM Zahid Hamidi, menteri yang sering berubah-rubah pendirian, lalang,pong-pang,propa lebih, lihatlah bagaimana beliau kendalikan Kes,dari lahat Datu sampailah Kes 1.5juta Bangla(perjanjian dahpun ditandatangi)macam2 kenyataan yg dikeluarkan,boleh dikatakan semua menteri UMNO kalau keluar kenyataan satu sen pun tak boleh di percayai, Majlis raja2 pun diorang boleh tipu,apatah lagi rakyat jelata,(semua dah makan Dedak) Menteri Bangladesh pun tak percaya kan beliau,auta je lebih. Kalau lah ditakdirkan beliau jadi PM Malaysia,in shaAllah akan lebih banyak lagi bala bencana yg akan menimpa rakyat,standard menteri UMNO memang tak kenal dosa pahala,syurga Neraka,selagi bernafas apa yg terlintas di fikiran mereka asal mendatangkan WANG apa cara sekalipun mesti jadi,lebih-lebih lagi bila dah dapat "bekalan oksigen"dari PAS(tuan penasihat) Wang mengatasi segalanya, sehinggakan ada pandangan (pengikut taksub)mengatakan kalau Umno ambil rasuah takpe asalkan Melayu? menteri UMNo yg buat khianat balik2 Cina DAP jugak disalahkan(Dari dulu sampai kini)Mereka di beri AMANAH Tapi Khianat,bila berjanji mereka mungkiri, mungkin inilah apa yg nabi katakan pemimpin akhir zaman. Pesanan kepada PM & TPM, berundurlah sebelum kamu diundurkan,malaikat maut menjengok manusia 70kali sehari (sama ada kita sedar atau tidak)kalau 2.6b itu boleh melepaskan kamu dari azab sakaratul maut teruskanlah, kumpulkanlah khazanah negara ini semahu-mahu kamu,buatla ape yg kamu mahu,KUASA DITANGAN KAMU. Tapi.....Kamu,kami,semua manusia akan MATI!!!!!DUNIA kamu boleh terlepas/ dilepaskan tapi Ingat!!! Mahkamah Allah taala(Mahsyar sedia menunggu). TAUBAT sebelum terlambat,ambilah iktibar atas kematian yg menimpa sahabat-sahabat kamu.Saranan YB Pokok Sena haruslah di segerakan oleh semua pihak(terutama blok pembangkang & Parti Islam),jangan dok bertelagah perkara yg remeh temeh,rakyat yg naikkan kamu semua,dan rakyat jugalah yg akan menjatuhkan kamu semua.Allah sentiasa mendengar keluhan setiap hambanya yg dizalimi.

zainal abidin jamaluddin berkata...

Nama:Datuk Ahmad Zahid bin Hamidi
ID Baru:530104-08-6055
Alamat:389, Jalan Bayu Nyaman, Country Heights 43000 Kajang, Selangor

No Syarikat Nama Syarikat

098342 Kulim Enterprise Sdn Bhd
352275 Poliperkasa Realty Sdn Bhd
358454 Innovation Wood Sdn Bhd
284688 Eksekutif Kualiti Sdn Bhd
153388 YGP Holdings Sdn Bhd
118860 Yayasan Gerakbakti Kebangsaan
017892 Federal Power Sdn Bhd
272712 Kelana Impian Sdn Bhd
235313 Excellent Sempuria (M) Sdn Bhd
413100 Rainbow Bay Sdn Bhd
064775 Measurement (Malaysia) Sdn Bhd
377274 Dutaace Industries Sdn Bhd
283239 Poliperkasa Sdn Bhd
128885 Airod Sdn Bhd
395240 Esprimax Sdn Bhd
273972 BCM Electronics Corporation Sdn Bhd
159826 Page Development Sdn Bhd
159407 Sabahmas Plantations Sdn Bhd
159414 Red Logging Sdn Bhd
159408 Gepa Lumber Sdn Bhd
159413 Logmerc Sdn Bhd
319744 Permodalan BSN Berhad
312664 Yadim Equities Sdn Bhd
312661 Yadim Holdings Sdn Bhd
133400 Kod Harta Sdn Bhd
317861 KHB-Jeffa Project Management Sdn Bhd
325617 Halmont Consultancy Sdn Bhd
003707 Seng Hup Corporation Berhad
450719 Comlenia Sdn Bhd
447252 Bank Simpanan Nasional Berhad
284036 Eratime Resources Sdn Bhd
043644 Timberwood Sdn Bhd
160143 YGPH Equities Sdn Bhd
222077 Perdana Sakti Sdn Bhd
338409 Aru Bina Sdn Bhd
224204 Interfund (Malaysia) Sdn Bhd
332468 Winpalm Development Sdn Bhd
341594 Poly Sepakat Sdn Bhd
239834 Pepeco Sdn Bhd
342561 Janawajib Sdn Bhd
143630 Kobena General Agencies Sdn Bhd
191854 Ramatex Textiles Industrial Sdn Bhd
043351 Gimmill Induatrial (M) Sdn Bhd
343658 Poliperkasa Property Sdn Bhd
357967 Westman Sdn Bhd
437450 Ira Development Sdn Bhd
412499 Tekgi Mahir Sdn Bhd
423512 Yayasan Akalbudi Sdn Bhd
129234 Comintel Sdn Bhd
053057 Bintang Angkasa Sdn Bhd
068090 Syarikat Capakaya Sdn Bhd
096429 Syarikat Kretam Plantations Sdn Bhd
048937 Syarikat Kretam Ladang Sdn Bhd
372672 Ramatex Berhad
357125 Tekala Corporation Berhad
377435 Innosabah Capital Holdings Sdn Bhd
168285 Kretam Holdings Berhad
155095 Kretam Management Sdn Bhd
048881 Syarikat Kretam Mill Sdn Bhd
278196 Nilai Tamaddun Sdn Bhd
352042 Poliperkasa Corporation Sdn Bhd
281627 KHB Nanyang (Malaysia) Sdn Bhd
286028 Red Palm Oil Industries Sdn Bhd
261397 KHB Project Management Sdn Bhd
114724 Translab (M)Sdn Bhd
281431 Pantai Dalam Development Sdn Bhd
119031 N.H. Holdings Sdn Bhd
285544 Rising Resources Sdn Bhd
111606 E-Channel Sdn Bhd
282224 KHB Power Sdn Bhd
118860 Yayasan Gerakbakti Kebangsaan Sdn Bhd
258033 KHB Telecommunications Sdn Bhd
065099 Newcon Machinery Sdn Bhd
297195 KHB Nusantara Sdn Bhd
260309 KHB Construction Sdn Bhd
162659 YGPH Property Development Sdn Bhd
111795 Amaz Bina Sdn Bhd
265365 Luminous Square Sdn Bhd
122073 Jeffa Construction Sdn Bhd
323717 Wilahriang Sdn Bhd
316255 Tri-Man Corporation Sdn Bhd
304767 Yadim Development (Selangor) Sdn Bhd
315977 KHB Foodlinks Sdn Bhd
322827 Alglobe Progress Sdn Bhd
316256 DST Citra (M) Sdn Bhd
268052 KHB Foodchain Sdn Bhd
167994 KM Plantations Sdn Bhd
317863 KHB Project Management Holdings Sdn Bhd
271736 Top-Mech Cranes & Hoists (M)Sdn Bhd
261396 KHB Development Sdn Bhd
264151 KHB Realty Sdn Bhd
310479 KHB Management Sdn Bhd
343658 Poliperkasa Property Sdn Bhd
216824 White Horse Ceramic Industries Sdn Bhd

Sebarkan..
Biar rakyat buka mata

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya Hadi Awang dan The UG yang masih ada keyakinan.

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya Zahid. Jika begitu mengapa Mukhriz yang memegang jawatan MB Kedah di desak letak jawatan ?

Tanpa Nama berkata...

Memang perjanjian akan tamat tempoh 3 tahun dan Malaysia tidak perlu melaksanakannya dengan segera.

Jika ini alasan Timbalan Menteri, mengapa perjanjian tersebut di tanda-tangani dengan tergesa-gesa.?

Ini bukan masalah tempoh tetapi jumlah. Sekiranya di tangguh setahun, jumlah nya tetap 1.5 juta. Begitu juga jika tempuh perjanjian tinggal setahun, dalam setahun itu lah kerajaan BN kena ambil kesemua 1.5 juta Bangla!

Bagaimana kesan nya kepada sektor perusahaan dan sektor perladangan?

Yang paling tak masuk akal, banduan penjara menjalani latihan dan program motivasi tetapi peratus mereka yang keluar penjara berjaya mengubah diri dan kehidupan terlalu sedikit. Ramai yang kembali ke jalan yang salah. Mengapa mereka tidak di beri peluang sebagaimana UMNO memberi peluang kepada rakyat Bangladesh ?

Apa masalah kerajaan dan UMNO memberi peluang tersebut kepada mereka sebelum memberi susu kepada orang asing ?

mustapa m said berkata...

Betul ke semua syarikat tersebut TPM Zahid ada share di dalamnya?

Tanpa Nama berkata...

pas je yang percaya pada umno. wakakak...

Tanpa Nama berkata...

kalau dia suka sgt kat bangla... mari kita ramai2 doakan, suatu hari dia bbesan dgn bangla...

huhuhu...

tipu satu org pun tak tertanggung azab. inikan pula tipu juta2 org...

Tanpa Nama berkata...

Selagi Hj Hadi dan Haron Din masih membisu .meekakakan telinga dan membutakan mata .selagi itu aku ahli Pas akan mengikut dan wala' pada presideng aku.merteka mesti tahu apa yang akan berlaku pada Malysia pada masa depan.hidup hadi ,hidup Haron ,jangan peduli nasihat orang .teruskan bersama Najis.

Tanpa Nama berkata...

Berjiwa Rakyat Bangla..kahkahkah..

Suruh Zahid gi kerja Bangladesh la.. sibuk sangat nak jaga rakyat kat sana..

Tanpa Nama berkata...

Pasal tidak percayakan Malaysia lah pengambilan pekerja dari Bangladesh dipersetujui dengan memorandum persefahaman yang ditandatangani pada 18 Februari lalu. Tak pernah di buat negara lain dengan satu jumlah yang besar ?

Tanpa Nama berkata...

Ringkasan cerita:
PM berak & kencing, selepas itu dibungkuskan lalu diberikan kpd semua menteri-menteri. Pasti ada yg x tahu, akan makan dgn lahab oleh kelazatannya. Tentunya ada yg akan meminta tambahan tahi & kencing yg diberikan oleh PM.
Namun ada yg tahu akan perihal tahi & kencing yang busuk,jijik, hancing, najis & sbgnya akan melempar @ membuangnya...
Begitulah movie cerita PM Najis yg memecahkan rekod "box-office" antarabangsa dan seluruh planet di cakerawala ini.