10 Feb 2016

ADUN Paya Jaras Terlepas Sebab Dia Geng Ulama (?)

Ulama PAS ‘maafkan’ Adun berpakaian menyerupai dewa Cina

Dewan Ulama PAS Pusat menerima rasa kesal Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Paya Jaras, Mohd Khairuddin Othman yang berpakaian seperti dewa Cina dalam satu sambutan Tahun Baharu Cina di Sungai Buloh, semalam.

Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, insiden itu juga dikesali pihaknya namun mereka yakin Khairuddin tidak berniat mempersendakan Islam.


"Merujuk kes melibatkan Khairuddin, yang memakai pakaian keagamaan berbentuk dewa yang disembah masyarakat beragama Buddha dan kemudiannya mencetus pertikaian di kalangan awam umat Islam. Iia satu insiden yang mendukacitakan.

"Namun, Dewan Ulama PAS Pusat merasakan ia berlaku bukanlah bertujuan melanggar batasan agama jauh sekali memperkecil serta mempersendakan syariat Islam.

"Sebaliknya apa yang berlaku hanyalah kerana salah faham dan tidak mengamati kedudukan yang menyerupai bentuk amalan agama lain," katanya menerusi satu kenyataan.

Zawawi juga berharap agar ahli parti mengambil iktibar daripada kejadian itu.

"Dewan Ulama PAS mengharapkan kepada semua ahli PAS lebih berhemah dalam apa jua tingkah laku yang membabitkan keagamaan agar ia tidak menimbulkan permasalahan dan fitnah kepada semua agama yang wujud dalam negara kita tercinta ini.

"Semoga kesilapan ini tidak akan berulang lagi dan kita harap segalanya diampunkan Allah," katanya.

Khairuddin semalam dilapor Utusan Online sebagai menyerahkan nasibnya kepada kepimpinan parti selepas memakai pakaian menyerupai dewa Cai Guo Jiu dalam satu majlis.

Menurut Khairuddin, beliau dimaklumkan pihak menjemputnya yang pakaian tersebut adalah pakaian maharaja Cina. -TMI

ULASAN GB

Soal "niat" tidak sepatutnya ditimbulkan di dalam perkara yang menyentuh "aqidah".

ADUN Paya Jaras itu bertindak melewati batas aqidah dan syariat. Tetapi kerana dia berada di dalam kumpulan apa yang digelar "kepimpinan ulama" maka ulama melepaskannya.

Dah serupa UMNO juga. Kalau anda satu kem dengan Najib, kesalahan apa pun anda akan dilepaskan. Jika tidak, anda akan menghadapi hukuman seperti apa yang dikenakan ke atas Anina dan Hamidah Osman.

Perkara tidak menyentuh aqidah diberikan perhatian berat oleh PAS berbanding aqidah. Pada thaun 2010, Khalid Samad digantung dari jawatan-jawatan dalam parti selama 6 bulan. Bukan soal aqidah, tetapi soal tak wala kepada Hassan Ali sebagai Pesuruhjaya ketika itu.

Pada tahun 1972, Cikgu Hashim Gera wakil rakyat PAS bagi Parlimen Parit, Perak (1969-1974) dipecat parti PAS bukan kerana soal aqidah tetapi berjoget lambak dalam satu majlis di lobi parlimen pada 1971.

Jadi kini kita lihat tindakan PAS tidak konsisten. Berkompromi di dalam soal aqidah. Kalau kamu geng ulama, kau akan dilepaskan walaupun melakukan kesalahan aqidah. Sednagkan kalau kau bukan geng ulama, sekecil mana pun kesalahan, siap kau, kau "barua", kau "tolol", kau "broker" dan seumpamanya dan di"halau keluar" dari parti. Bila dah keluar parti, dimaki lagi mereka itu, kau "pengkhianat", kau "murtad", kau "ahli neraka" dan sebagainya.

Demikian budaya terkini sebuah parti sejarah... dan parti itu akan disejarahkan oleh rakyat Malaysia di dalam pilihanraya nanti.

p/s Sekali lagi kita mahu tanyan Nik Zawawi, itu pingat "Datuk" siapa bagi?

seorang anggota MSU, iaitu Setiausa MSU sendiri, Nik Zawawi bin Salleh menggunakan gelaran "DATUK" yang tidak diketahui dari mana diperolehi pingat itu. Ia satu penipuan malah menyalahi undang-undang negara. Sehingga kini beliau belum tampil untuk menafikan laporan berikut:

Nik Zawawi bin Salleh menggunakan gelaran pangkat Datuk yang tidak diperolehi secara rasmi didalam Negara atau mana Gabenor / Sultan atau mana-mana yang diPertuan Negeri dan mana-mana negeri dalam Malaysia. Telah secara berleluasa digunakan semasa di media cetak, media elektronik dan Dokumen Rasmi Kerajaan. Perlakuan ini menyalahi Akta Pemakaian Nama dan Gelaran 1963.

38 ulasan:

anuariun zaidin berkata...

Ulaan GB patut di renungi oleh pencinta kebenaran berteraskan ilmu bukan krn puak atau geng.

Tanpa Nama berkata...

Kan sy katakan..dewan ulamak ada alasan"katanya pakaian itu merupakan pakaian maharaja cina"jadi dewan ulamak kata maafkan saje.
Lps ni cina jgk yg dsalahkan

Omar Rahman berkata...

Awat teruk sangat ulamak PAS la ni...seteruk2 UMNO cuma juai bangsa melayu untuk kuasa dan politik. Rasanya UMNO masih takut utk juai agama. Tapi PAS sanggup juai agama kerana kuasa, politik dan kedudukan. Harapkan ulama untuk menjaga kesucian agama Islam tapi ulama mcm nik zawawi n d gang sanggup memperdagangkan agama demi kepentingan perut n bawah perut. Kalau kalimah Allah pun sanggup dipergunakan secara berwenang-wenang utk kpntingan duniawi mereka, penipuan terhadap gelaran datuk itu adalah perkara yang terlalu kecil bagi ulamak PAS ini...

kopipanas berkata...

Apabila seseorang meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Itulah yang berlaku sekarang.
Demi kepentingan politik, apa saja boleh diwajarkan hatta hal agama sekalipun.
Sebagai antara pemimpin utama parti Islam wajarnya pemahaman ilmu beliau yang memandu tindakan.
Moga jadi pengajaran untuk beliau lebih berhati2 dalam mengeluarkan kenyataan menghentam pihak2 lain tidak islamik, tetapi diri sendiri masih cetek ilmunya.

Tanpa Nama berkata...

zawawi bukan dapat datuk tp dapat latuk

hnya perlu pakai baju dewa cina dgn misai tanglung besar sikit... itu sudah kira dpt laatuk maa.

agak2 klu hadi pakai itu mcm lagi real maaa.

klu amanah keluar pas utk perjuang islam lbh progresif dn membawa rahmat.. mereka ditudh mcm2 dn hendak dihapuskn

begitu sesatnya pas sekrng ini

Tanpa Nama berkata...

Kan aku dah kata, kalau Hadi Awang terberak kat tepi jalan; Orang lain akan kata Hadi tu dah gila. Tetapi puak PAS yang kononnya pro ulamak akan kata Hadi Awang menyumbang baja dalam usaha menghijaukan alam ini.

omar daud berkata...

Salam:


Sistem PAS,yg diAmalkan kini seakan-akan sama sistem yg di pakai oleh agama Nasrani.Agama Kristian ada satu group ditugaskan untuk "MENGAMPUNkan""MEMAAFKan" ahli-ahli /penganut agama Kristian,tugas "PASTOR",Minister ini mewakili "TUHAN""TRINITY" mereka.
Siapalah manusia disisi (tuhan/ALLAH),yg amat lemah dan sungguh berhajat.Bagaimana kumpulan-kumpulan yg bertaraf "PASTOR" ini boleh "mengampunkan" dosa-dosa manusia.Sedangkan hanya ALLAH SUBHANAWATALLA sahajalah yg MAHA BERKUASA,KAYA,TIDAK BERHAJAK, MENGETAHUI segalanya KEIKLASAN MAHKLUK-MAKHLUKnya.Inilah bahananya bila yg berilmu agama memandai-mandai,mendahului Allah dalam setiap HAL.Allah dah ceritakan bagaimana orng2 yahudi meminda-mInda kitab "Taurat" yg diturunkan pada nabi musa,para-para "Rabbi" mereka ubah ikut selera mereka,dan diikuti oleh pengikut2 yg wala,begitu uga puak2 nasrani ubah kitab injil ikut selera mereka.Umat muhammmad cukup bertuah allah berikan Al-fatihan,setiap hari dibaca minima 17x sehari agar jgn menderhaka macam "YAHUDI" dan "SESAT " macam " Nasrani.
Tapi begitulah,APA YG DIIKRAR dalam sembahang,Tapi LAIN yg diBUAT ketika diLUAR sembahyang.
Begitulah keadaan umat islam hari ini,"KUTUK"YAHUDI/NASRANI" tapi amalan harian mereka kita AMALkan.BAGAIMANA ALLAH NAK BAGI "NUSRAH PADA UMAT ISLAM".

Benda yg kecil paling BASICpun UMAT ISLAM ikut mereka contohnya:
Dalam orginisasi agama Yayudi:Mereka ada Presiden..Rabbi satu. timabalan presiden Rabbi 2,Dan naib-naib presidin kumpulan2 rabbi.Begitu juga..Nasrani..Ada presidenny....POPE john paul,timbalan presiden...padri2..dan naib-naib presiden pun ada. Dalam orginisasi islampun pun "MENIRU" cara2 yahudi/nasrani..islam ada presiden ulamak,ada timbalan presiden ulamak dan ada naib2 presiden ulamak..

BERBEZAKAN Yg diajarkan oleh dalam al-quran /Hadith, sejak nabi adam,nuh,lut,Saleh,shoib,ibrahim,musa,............sehingga Muhamad......
Tiada orginisasi,class,perkumpulan....yg dicipta oleh manusia."Hanya "Khalifah"amir,segala amalan hanyalah yg ditunjukkan oleh ALLAH,tiada ubah-ubah..sejak adam hingga umat akhir zaman.
Bila ajaran yg ditujukkan oleh ALLAH,seperti yg ditunjukkan oleh pesuruhnya,barulah manusia dapat mengamalkan "KEBAIKKKAN : SEPERTI APA YG "ALLAH" NAK. BUKAN CARA ,APA YG MANUSIA MAHU.DISINILAH "NUSRAH ALLAH" AKAN DATANG, dimana 2/3 dunia agama islam disebarkan.
MANA MUNGKIN NEGARA ISLAM AKAN TERTEGAK,CARA NABI KITA TAK IKUT,ini yg berlaku bila kita ikut cara yahudi/naseran,seperti berebut2 jawatan,berkelahi sesama sendiri,ego/sombong,aku yg betul,hanya penting aku,keluarga,bangsaaku..... DENGKI,GILA JAWATAN,REBUT DUNIA....suka hiburan ...


WALLAHUALAM..

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa si bahalol pro Hadi al makihamuni ni nak cadangkan agar semua ulama PAS berpakaian macam tu gamaknya.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tanye walaon mst walaon kate ni semua salah dap.kahkahkahkah

Yaacob Mohd Yunus berkata...

Nampaknya cantik juga, harap tahun depan ulamak2 pas pakai macam tulah..

Tanpa Nama berkata...

Cuba perhatikan betul-betul kenyataan si bahalol ni;

Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, insiden itu juga dikesali pihaknya namun mereka yakin Khairuddin tidak berniat mempersendakan Islam. -
See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/ulama-pas-maafkan-adun-berpakaian-menyerupai-dewa-cina#sthash.ojkkXI9Y.dpuf

Soalan untuk si Bahalol berkenaan: Adakah orang yang berzina itu bertujuan untuk mempersendakan Islam?

Unknown berkata...

Cuba yg buat mcm tu khalid samad atau geng amanah. Berbulan2 keluar hujah dari atas sampai ke bawah keluar nas dan hadis ni kafir sbb atas alasan meniru agama lain. Yg jadi persoalannya sejak bila dewan ulamak da jadi mcm paderi bole hapuskan dosa atau da bole ambil kerja allah yg tentukan dosa dan pahala

Unknown berkata...

Cuba yg buat mcm tu khalid samad atau geng amanah. Berbulan2 keluar hujah dari atas sampai ke bawah keluar nas dan hadis ni kafir sbb atas alasan meniru agama lain. Yg jadi persoalannya sejak bila dewan ulamak da jadi mcm paderi bole hapuskan dosa atau da bole ambil kerja allah yg tentukan dosa dan pahala

Asrul Sani berkata...

Hangpa kena ingat Khairudin tu menang di Paya Jaras kerana sokongan bukan Melayu iaitu pengundi China dan India yang berjumlah lebih kurang 30%. Tuan-tuan kena ingat China-China tu pangkah PAS sebab DAP tidak bertanding di situ. Jadi apabila Hj Hadi sudah kona baring dan menghentam PAS, China Hindu di Paya Jaras dok taram Mamat khairuidin ni dengan kata-kata cukuplah kau jadi YB sepenggal atas ihsan kami.

Menyedari hakikat itu maka tidak hairanlah si Khairudin ini sanggup mengenakan bukan saja pakaian dewa, malahan pakai costume monyet sekalipun beliau sanggup demi mengambil hati pengundi China. Bab hukum hakam letak sebelah dulu bila di depan soal hilang kuasa, hilang jawatan, hilang pendapatan timbul.

Saya adalah pengundi beliau dalam PRU 12 & 13. Bagaimana pula PRU 14???....hmmmm sat no nak pikiaq sat...bye bye....

Tanpa Nama berkata...

inilah balasan,berhari2 menhina DAP akhirnya pakai baju tok pekong DAP .kemana maruah Pas ? semua kehinaan ini terus menerjah kepada Ulamak Pas ..Ha.Rasakan balasan yang tak di sangka2.hina lagi orang lain.kita tunggu tuang presideng pakai baju ni nanti tetapi warna unggu.

dinULTRAMAN berkata...

Subhanallah, Astaghfirullah!
Aku menolak semua komen yang dibuat di atas. Mungkin aku seorang yang wala', istiqamah dan fastaqim kepada parti PAS.
Guru ku TGNA juga menunjukkan hormatnya kepada pelbagaian agama dan budaya. Namun beliau tidak perlu memakai kain kuning oren tanpa dijahit untuk dihormati oleh para sami Budha. Beliau dengan bangga memakai jubah berwarna putih dihadapan para sami.
Sebenar PAS sekarang telah jauh lari dari budaya ulamak yang cuba diterap oleh TGNA.

Tanpa Nama berkata...

Walaunta sonyap ajo, tknk jawab ko?

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya sudah lama ulama PAS berperangai seperti paderi,leh main2 je ampun dosa orang yg dia nak.org yg dia tak suka senang2 je dia nerakakan dan kafirkan.kalau betul ikut hukum Allah,tak kira sapa,yg kufur tetap kufur,yg haram tetap haram,yg fitnah tetap fitnah....ingatlah hadis ada sebut sejahat jahat makhluk bawah kolongan langit adalah ulama..inilah puncanya

tanya sama itu hud hud berkata...

Bukan dewan ulamak,tapi dewa ularmak..

Tanpa Nama berkata...

Kesalahan Mat Sabu hanya bergambar dengan seorang gadis cina. Itu pun kalau salah ... macam-macam dituduh sampai konon nya dada gadis cina itu bergesel dengan Mat Sabu.

Sekarang dengan jelas kesalahan Adun Paya Jaras lagi teruk dari apa yang di tuduh keatas Mat Sabu. Mat Sabu minta maaf maaf secara terbuka.

Bila di buat program 'Touch a dog' bermacam-macam ustaz yang mengeluarkan hujah .. Anak muda tersebut sampai meminta maaf secara terbuka dan menyatakan kekesalannya.

Ada Khairuddin minta maaf secara terbuka? Tiba-tiba di di maafkan..apakah Islam itu hanya hak Dewan Ulama PAS ? Kalau salah 'orang'nya hanya bersalah pada parti sahaja !

Tanpa Nama berkata...

Patutnya, time mcm nilah pandangan Ustaz Ahmad Awang diperlukan. Mungkin UAA boleh beri dari sudut pandang seorang ahli agama yg faqih. Yg lain, yg xde ilmu ni jgn lebih2, sebab agama ni bukan nafsu dan akal shj, ia punya roh, dalil dan nas-nas utk berhujah.

Jeman berkata...

lari topik skik, saya x nmpk para blogger pro harapan & amanah mengulas genap setaun Anwar di penjara, harap GB dpt mempelopori org yg jd lilin utk kite semua di Malaysia ni.. kalau bkn hasil gerakan beliau pembangkang masih di takuk lama..

mansor berkata...

kahkahkahkah... gterkentut2 berok mat yeh ketawa bila dewan ulama pas dengan murah hati mengampunkan khairuddin...begitu baik dan mesra ahlinya dewan....kahkahkahkahkahka.....sekali lagi berok mat yeh ketawa....dgn talam lapan mukanya dewan ulama tu

otaiblues.blogspot berkata...

dah mabuk ketum kot..pakai kostum dewa cina..nk tunjuk orabg pas serba boleh ke?
hahaha jd bengobg upanya

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat double standard.. kurang-kurang bagi la surat amaran.. baru la tak nampak sangat dabel standet.. camni nak diharapkan handle hudud.. hmmmmmmmmm.....

Al-Ahmad Othman berkata...

Apa lagi Bangsa Melayu khususnya,nak harapkan pada Parti PAS dan UMNO?Kalau gelaran "kebesaran" yang tak tahu dari mana datangnya pun bangga dijaja ke sana-sini jangan haraplah masalah kehidupan Rakyat ade dalam kepala mereka.Pegang kuasa hanya untuk penuhi tembolok nafsu sahaja.Mereka yg bercakap berdegar-degar,ibarat guruh dilangit ni takkan tenang jiwa mereka,hidup penuh dengan sumpahan rakyat,golongan bawahan yg mengifakkan harta berpuluh-puluh tahun lamanya (untuk meruntuhkan UMNO) berjuang mandaulatkan PAS seperti yg ada hari ini,kelu,bisu tak terkata (melihat ape yg berlaku keatas kepimpinan Pascai) disebabkan istilah wala,istiqomah yg dimainkan "geng2 ulamak(kononnya), sampai satu tahap menghalalkan darah mereka yg keluar dari Parti.Kehilangan TGNA&pemenjaraan semula DSAI bagaikan "Pesta" yg dirai oleh(golongan Pascai hari ini),hingga semua dosa UMNO mudah sangat dilupakan/diampunkan.Kepada Kepimpinan Amanah diharapkan anda semua berjuanglah dengan penuh sabar atas dasar Islam yg membawa rahmat ke atas manusia&Alam,(khususnya di Malaysia), Allah jadikan negara kita berbilang bangsa,agama,budaya untuk kita saling mengenali,berikan penerangan yg sejelasnya kepada Bukan Islam mana yg Halal&haram,yg benar&salah,(dengan berhemah).Tunjukkan akhlak/adab Islam sebenar(Cara hidup).Perangai buruk kepimpimpinan PAS jangan dicontohi, buang jauh2,biarkan mereka meroyan, meracau,siang,malam,(kerana hati yg sakit),disebabkan mereka "mengkhianati" perjuangan Islam(yg dipelopori generasi awal).Sekarang satu persatu Allah tunjukkan pekung mereka(keaiban). Buangkan jauh-jauh Istilah/doktrin yg ditanam bahawa Pas itu adalah Agama,dan jangan anggap Umno sahaja yg boleh menjaga Bangsa Melayu (sampai Kiamat), "Ingat!!Allah berhak menggangkat/ menggantikan siapa sahaja yg dikehendakinya untuk memimpin MALAYSIA, walaupun dari bangsa Cina,India,atau lain2,asalkan mereka tunduk dan patuh pada perintahnya,dan menjaga AMANAH yg diberi.KEBENARAN PASTI AKAN MENGATASI KEBATILAN.

Tanpa Nama berkata...

Kes ni sama dgn lobai siku pale lutut yg nengok blue pilem sebab tidak melanggor syariat

Tanpa Nama berkata...

Sokong kepimpinan ulama? igtkan tahu lah tentang islam...rupanya hmm...igtkan handal sgt pasal knowledge islam...laung takbir berdegar2...cina dap pon kau kutuk..tapi kau hampiri jugak...baiklah perkasa daripada golongan mcm kau..dia marah cina...dan dia pon xmau ade kene mengena dgn cina...tp kau? Dlm parti kau marah ke cina...tp undi kau nak raih undi cina jugak..sampai sanggup lah jadi dewa kononnya mesra dgn cina n semua kaum dan kononnya pemimpin seperti itu yg harus dipilih...aku bukan ustaz...bukan ulama...aku insan biasa...aku fhm tindakan dia mgkn dia tak tahu tntg kostum itu merupaka dewa..dia tidak tahu tntg budha.mgkn dia tiada niat utk mengiktiraf agama buddha..aku tahu itu..cuma aku nak tegur seperkara pada golongan agama kini, kalau kitalah seorg islam yg mmg tidak sempurna pada diri,jgnlah kita hina atau merendahkan golongan yg bukan ustaz dlm kalangan rakan kita...barangkali mereka lebih baik ilmunya dari kita...bila kita melihat org lain, bandingkan dgn mereka dgn kekurangan kita..lihat lah mereka dgn kelebihan mereka berbanding kita...jgn kita sombong dan angkuh dgn kelebihan yg kita rasa kita lebih, tp adakah kita lebih dr org??..oleh itu,merendah lah diri dlm setiap perkara...pandanglah setiap insan itu dgn prasangka yg mereka lebih baik dr kita...dap ko pandang hina.seolah parti ko bersih..hakikat tu mmg ye...parti islam itu indah...tp yg memimpinnya belum tentu lagi terjamin ke arah syurga...dan dap walaupun die bukan parti islam, tp matlamat die menjatuhkan pemerintah zalim, sedikit sebanyak membantu perjuangan islam...memudahkan perjuangan itu...sbg islam, selagi kita hidup jgn pernah kita kata kita akan ke syurga, dia si ah seng akan keneraka...belum tentu lagi pengakhirannya...segalanya ditentukan pada pengakhiran hayat...kita yg islam, adakah kita dah berdakwah pada merwka?adakah tauldan diri kita baik utk mereka ikuti?? Kelak kita yg akn disoalkn..dakwah itu tidak sampai kpd mereka sbb kita...biar allah yg menilai..bukan kita....jangan saling membenci...jgn babitkan agama dan kaum..lahirkan keharmonian kaum..itukan tuntutan agama...

Tanpa Nama berkata...

Bila Sultan Melaka bagi Datok kepada Rani Kulop, kena siasat...

Tapi yang guna gelaran Datuk tanpa pengurniaan dari mana-mana Sultan, dilepaskan.

Macam ini tidak ada erti lah diadakan adat istiadat pengurniaan darjah kebesaran dan pingat ?

Tanpa Nama berkata...

Khairuddin tidak berniat mempersendakan Islam sebab Khairudin terdesak untuk menjadikan Islam untuk semua!

Sekarang PAS semua boleh!

Tanpa Nama berkata...

keluar dari tajuk sedikit.dimana ulamak2 pas tentang kezaliman ke atas DSAI? langsung tidak ada seorang pun yang bersimpati apa yang telah di kenakan ke atas Anwar.Apakah mereka bersengkokol denagn pemitnah? apakah mereka bersama peminpin zalim? tunggulah balasan ketas meraak yang bersama dengan peminpin Umno Zalim. tidak seorang pun yang merasa simpati kepada sahabat seperjuangan dulu,bayangkan ,beginikah ulamak Pas? chissss.

tulangkering berkata...

Dengan perpecahan yg berlaku pd pas memberi kelebihan kpd IMNO....bayangkan kalau dulu kerja berapa orang penulis hanya menentang dan menyerang umno..kini bertungkus lumus menyerang pas..
Saya bayang kan masa depan BN cerah pada PRU14 nti...dgn Pas yg mempunyai penyokong tegaryg bukan sedikit bilangan nya..
Usaha harus dijln kan sungguh2 agar hanya satu lwn satu ..kalu Pas di biarkan bertanding sendirian akan sia2 lah usaha utk menumbang kan Umno Bn....
Disini lah letak nya kekuatan Pas...bukan nya apa..kesian tengok peejuangan pembangkang akhir nya masuk angin keluar asao

Tanpa Nama berkata...

pas dalam zaman suram--pemimpin utama hadi dan haron berdiam diri biarkan ahli ahli separuh masak menjawab

warna oren warna sami--ahlinya berpandangan demikian? mazhab mana yang mengharamkan warna oren--belanda menggunakan warna oren---Tuhan menciptakan warna adakah ia mengatakan warna ini untuk sami sahaja--berfikir luas wahai si bodoh

Allah menciptakan limau berwarna oren--disebabkan ia warna sami kita tak boleh makan--hujah ke laut ahli pas---

taubatlah termasuk yang nak jadi dewa

Tanpa Nama berkata...

Biar Hadi Awang baca ni;

Fatwa Ulama: Batasan Dalam Menyerupai Orang Kafir

Sila rujuk;
https://muslim.or.id/22750-fatwa-ulama-batasan-dalam-menyerupai-orang-kafir.html

Tanpa Nama berkata...

UMNO tidak perlu di serang lagi. UMNO dah teruk seterusnya.

Dan sememangnya strategik UMNO gunakan PAS. Yang PAS bodoh sanggup mengapa? Isu TH, PAS berpuas hati taklimat dari TH... Habis Bank Negara mana letaknya ? Bukankah Bank Negara yang sepatutnya mengesahkan kedudukan TH ?

Jika PAS ramai penyokong tegar, si bahalol sekor ini tidak akan pakai baju dewa sembahan tokong.

Zailan bin omar berkata...

Kalau peminpin Amanah pakai kostum dewa cina dah tenth di asak ,hina macam x perkataan olih pihak UMNO dan PAS hingga lubang kubur akan di hina ,Admin peratikan mana ada pihak UMNO dan PAS kutuk harap mereka cepat bergabung senang nak undi

Tanpa Nama berkata...

Sehingga ke hari ini berdasarkan pemerhatian yang merujuk kepada bacaan;
Analogi yang dapat aku buat: Jika Hadi Awang merogol bini orang boleh selesai jika dengan meminta maaf sahaja. Tetapi amoi doh gesel bahu Mohamad Sabu, berbulan-bulan puak yang kononnya pro ulamak dalam PAS menghentamnya.

Kenapa aku ambil contoh ini; Cuba buat bandingan antara dosa syirik dengan dosa merogol. Yang mana tidak diampunkan oleh Allah?

Anti Fitnah berkata...

Kelemahan kita orang Islam ialah kita tak mahu dan tak pernah mengenali agama dan budaya orang lain malahan kita juga tak mahu menonjolkan agama kita dengan berdakwah kepada orang bukan Islam. Orang Islam terutama Melayu di Malaysia asyik suka menghentam sesiapa sahaja yang tidak "sebulu" atau "sehala" dengan depa. Hentam ikut dan sahaja tanpa membuat kajian dan analisis. Kita, umat Nabi Muhammad saw adalah umat contoh yang patut menjadi contoh bagi orang bukan Islam.
Dewa tu amalan agama Buddhakah? ... Kalau orang biasa cakap macam tu, aku tak kisah sangat tapi bila ini menjadi hujah Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS "Datuk" Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh dan sahabatnya, maka sedih, amat sedih aku nyatakan bahawa kita sedang mentololkan diri kita sendiri. Pi lah tanya kalau tak tahu. Tak tahu tu bukan jenayah tapi tak mahu ambil tahu ....