12 Nov 2015

Ugutan Bunuh: Tak Dapat Tanduk Telinga Dipulas...

Isteri Husam didakwa terima ugutan bunuh

Ketika ketegangan Datuk Husam Musa dan PAS, anggota keluarga bekas naib presiden PAS itu didakwa menerima ugutan bunuh.

Bekas rakan seperjuangannya dalam PAS sebelum ini, Salahuddin Ayub berkata beliau dimaklumkan oleh Husam bahawa kejadian berlaku dua hari lalu.

Salahuddin, yang kini berada di Kelantan, berkata ugutan itu dibuat melalui SMS dan laporan polis sudah dibuat pada hari yang sama.



Beliau bagaimanapun enggan membuat sebarang spekulasi berhubung sebab ugutan itu dibuat selain enggan menuduh mana-mana pihak.

“Dalam keadaan tegang sebegini (antara PAS dan AMANAH) saya tidak boleh membuat sebarang kenyataan,” kata bekas naib presiden PAS itu yang kini pemimpin nombor dua Parti Amanah Negara (AMANAH).

Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi Husam berhubung perkara itu.

Sementara itu keganasan nampaknya tidak terhad kepada keluarga Husam saja kerana Salahuddin sendiri mengalami 'cabaran' yang dipercayai ada kaitan dengan gerakan AMANAH di Kelantan.

Pagi tadi, kata Salahuddin, salah satu tayar kenderaan pacuan empat rodanya ditoreh dipercayai dengan benda tajam..


Menurut bekas Naib Presiden PAS itu, beliau bersama rakan pada awalnya tidak menyedari sabotaj tersebut sehinggalah kenderaan yang mereka naikinya hilang kawalan dan hampir merempuh sebuah motosikal.

Bagaimanapun, Salahuddin berkata, beliau tidak membuat laporan polis berhubung kejadian itu dan menyifatkan ia cuma “kerja budak-budak nakal”.

Katanya, tayar ditoreh itu adalah yang berada di bahagian kiri depan kenderaannya. -mk

ULASAN GB

Tak dapat tanduk telinga dipulas, Tak dapat Husam keluarganya pula dijadikan sasaran serangan.

Semakin menjadi-jadi budaya samseng ini. Sebelum ini kereta Dr.Mohd Hatta Ramli dibakar. Selepas itu Dr.Dzulkefli Ahmad pula telah dipukul dengan kayu oleh dua orang yang memakai helmet selepas solat Subuh.

Kebetulan gejala budaya samseng ini berlaku semenjak wujudnya "fraksi-fraksi" di dalam PAS sehingga adanya satu fraksi yang bertindak melampaui batas terhadap kumpulan yang lain.

GB sudah ulas sebelum ini. Petikan:

Gejala budaya samseng semakin menjadi-jadi di dalam PAS dan lebih memalukan ia dilakukan oleh kumpulan yang mendakwa diri mereka pro-ulama dan bergelar "ustaz". Semasa di Muktamar PAS yang lalu sudah ada unsur samseng di dalam PAS, sekumpulan "50 gagak hitam" yang meninggalkan dewan semasa Timbalan presiden berucap dan ada kumpulan yang memboo semasa AJK PAS Pusat Hanipa Maidin berucap. Apakah ini akhlak Islam yang ditonjolkan oleh kumpulan yang mendabik dada menyatakan kononnya mereka pro-ulama, pro-MSU, pro Presiden?

Selepas daripada tindakan keluar muktamar dan mengeboo ucapan penangguhan seorang AJK PAS Pusat, mereka sekali lagi membuat kacau dengan sekumpulan pemuda kononnya pro-ulamak berbadan besar yang telah mengepung Safwan Anang, Pengarah Eksekutif LENSA berhampiran bangunan pejabat PAS. Safwan bukan saja dikepung malah beliau diugut akan dipukul.

Kesemua budaya berkenaan adalah budaya samseng dan budaya liar yang jauh dari akhlak Islamiah ... tetapi tiada sebarang tindakan diambil hanya semata-mata kerana mereka kononnya kumpulan pro-ulamak. ini?

Itu berlaku sewaktu golongan profesyenal masih berada di dalam PAS. Kita mengharapkan dengan tertubuhnya AMANAH oleh kumpulan profesyenal yang meninggalkan PAS akan menamatkan budaya samseng pihak berkenaan terhadap golongan progresif ini. Namun nampaknya usaha "pembersihan" masih berjalan dan kali ini ugutan bunuh pula dilakukan semata-mata kerana Husam mengritik presiden PAS.

Kita tidak menuduh ia dilakukan oleh kumpulan PAS, tetapi kelihatan terlalu obvious sehingga sukar untuk tidak mempercayainya kerana ia berlaku selang beberapa hari Husam mendedahkan isu kerajaan perpaduan UMNO-PAS.

Apatah lagi gejala samseng yang menjadi-jadi itu dibenarkan oleh kata-kata seorang pimpinan PAS yang menyatakan mereka ada siku dan lutut....menjelaskan bahawa mereka sanggup menggunakan taktik apa saja termasuk kekerasan untuk mencapai matlamat mereka.

Mungkin hari ini ugutan bunuh, mana tahu esok benar-benar mereka membunuh! Siapa mereka? Wallahu 'alam.

Semuga Allah melindungi Husam dan kelaurga serta kita semua.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Taiko hadi sudah ajar itu orang2 dia jadi samseng ma..

Tanpa Nama berkata...

Batak2 Pas kata Dato' Husam reka crita pasal ugut bunuh ni. Dato' Husam dh report polis pasal ni. kita tengok siapa yang kene tangkap nnt.

Tanpa Nama berkata...

Baru lu olang tau pas punya taiko kalah kongsi gelap ooooo.itu serban kasi tutup imej taiko saja oooo

Dr.Paridul Adras Ismail berkata...

PDRM dikatakana adalah institusi kepolisan yang terbaik di dunia. Lantaran itu, kita meminta PDRM membuat penyiasatan rapi terhadap ugutan bunuh isteri Husam Musa. Dalam senerio politik hari ini, Husam dikatakan liabiliti kepada Pas dan menjadi aset penting kepada Amanah untuk melebarkan sayap politiknya. Umum mesti membuat andaian bahawa pengugut tersebut mesti pro Pas, tetapi macam-macam andaian-andaian lain boleh dilakaukan. Boleh jadi pengugut tersebut ahli pro Umno, atau pun pro Amanah. Kebarangkalian pengugut tersebut juga tidak memihak kepada mana-mana parti politik, sekadar ingin melihat agar ketegangan berlaku. Sememangnya kenyatan-kenyataan Husam mutahir ini membebankan Pas. Hanya-hanya pembodek-pembodek Hadi Awang membuat penafian terhadap serangan Husam.

Selagi Hadi Awang tidak menjawab tuduhan-tuhan Husam, maka BN dan Amanah mendapat "milage" hasil dari sengketa dua individu Pas ini. Husam bukan pakar bahasa yang bijak bermain perkataan, tetapi beliau adalah lulusan ekonomi yang bijak bermain angka. Kalangan pencinta politik ternanti-nanti jawapan setiausaha politik Presiden Pas. Dr Ahmad Samsuri Mokhtar Setpol Hadi Awang yang sering dilabel sebagaai pengerusi "Jabatan Hal-Ehwal Penafian Pas" pula membisu seribu bahasa. Seakan-akan kebisuan mereka berdua ini membenarkan tuduhan Husam. PDRM mesti memperlihatkan kepakaran untuk menyiasat status pengugut keselamatan isteri Husam. Hadi dan Ahmad Shamsuri, kamu berdua ini bagaimana? Berkata benarlah walaupun pahit! Jawab jangan tak jawab untuk mempermudahkan tugas polis.

Unknown berkata...

Tarbiyah kepartian ini sudah menampakan hasilnya, takfiri (mengkafirkan rakan muslim dan membunuh mereka)
Satu-satunya parti didunia melakukan tarbiyah kepartian sempit mereka ini adalah PAS

Benbrahem berkata...

Kalau Pas nak releva ersa tuang presideng sekarang mska k
enalah.buat "coup.d'etate" terhadap
pemimping2 yang jumud yang sedang berkokok.dalang.Pas srkarang!

Unknown berkata...

Pas menang ďi kelantan bukan kerana ahlinya, ttp krn orng spt aku dan sekelian penjawat awam yang simpati pas ditekan dan didera. Ditambah dgn rasa benci kpd kebejatan umno . Sekarang perangai hudoh ini menular dan ditiru oleh kepimpinan pascai kelantan yg tampak semakin rakus ( sampai ugutan bunuh ) tamak dan haloba. Rata2 kawan dan saudara yg aku temui menzahirkan rasa yg teramat BENCI Spt mana rasa benci kpd umno suatu masa dulu. Sungguh .. rasa benci kpd pascai mula menelur dan membenih disini. Aku tasa tak sabar menunggu pru nanti.

Timnajib Jomfikir berkata...

Sebelum Muktamar penyokong/ahli PAS ramai yang sudah kaki samseng..pijak/bakar/pukul/ugut/booo..

Lanie, depa dah berkawan dengan Ibrahim Ali/Perkasa lagilah kesamsengan depa terserlah kemunafikannya.

Tunggu..PRU 14 pertembungan hebat antara PAS Vs AMANAH.

Tanpa Nama berkata...




BUNUH Mem Bunuh...Di Mana PUNCA Nya?
Bunuh lah MINDA...MINDA Lah Punca
MINDA "Ter BUNUH"...WALAQ pon Mem Buta
Siku Dan LUTUT...Menjadi SENJATA


MINDA Dan Akal...Menjadi TEMA
BACA dan BACA Lah...Wahyu Yg"ESA
BACA Lah ERTI...Selami Lah "MAKNA"
Bukan Meng HAFAL...Tajwid SARAF Nya


Meng HAFAL Tajwid...Nahu SARAF Nya
Umpama BURUNG...Hai Si Kakak TUA
Hakikat SYIRIK...Dan MURTAD yg Nyata
Menjadi "ILUSI"...Tak NAMPAK Di Mata!?






SYIRIK Itu..."HARTA" Di Dada
MURTAD Itu...Tunggang TERBALIK
AMANAH Yg Suci...Di "KELIRU" Di Hina
Ponteng U-TURN...FITNAH Yg Jijik









Wahai Sahabat...AMANAH Budiman
SUCI Kan Lah Jiwa...Hidupkan "MINDA" Mu
"MINDA" Yg Hidup...Men Cari KEBNARAN
"MINDA" Yg Suci...Men CINTAI Yg"SATU


"MINDA" Yg Suci...CINTA kan Yg"SATU
AMANAH Yg"SATU...Kan Ber Takhta Di DADA
HARTA dan Kuasa...Tak Dapat MENIPU
LURUS dan Kudus...Terang Ber CAHAYA


Bila LURUS...Terang Ber CAHAYA
Tiada Yg BENGKOK...U-Turn TERBALIK
Tiada SONGLAP...Fitnah Pen DUSTA
AKIDAH Yg SUCI...AKHLAK Nya Cantik









Tanpa Nama berkata...

slogan Pas menganti Umno memang menjadi..pengikut yg ada dalm parti pas kini hanyalah golongan pengtabsub..

Tanpa Nama berkata...

Hj Hadi ajar jemaah pegi sembahyang dan bljar agama

Tanpa Nama berkata...

Bg pas,pas saja yg bw islam yg sbnr,tu sbb ahli2 pas totok sgggup buat apa saja,kununnye nk prtahankn kerajaan islam pas kelantan

Unknown berkata...

Ambo suko laras bahasa gini. Cadangan ambo jgn dicampur perkataan huruf besar dan kecil.

Unknown berkata...

Kalau kita menulis nanti jng lupa tambah pas cai. Ini gelaran sesuai unt mereka

Tanpa Nama berkata...

Pas sudah jadi parti pengganas terroris antarabangsa..parti patut diharamkan kerana sudah terkeluar dari islam..pakai jubah dan serban tp bawah serban ada pistol dan dalam jubah ada machine gun....pengganas taliban

Tanpa Nama berkata...

mana akhlak Islam pascai.. tolong jgn jd fitnah utk Islam

Tanpa Nama berkata...

Mohon supaya yusof qardawi memecat hadi dari jawatan naib presiden ulamak dunia kerana ia tidak sesuai seorang pengganas terroris jadi pendakwah dan ini amat merbahaya kpd islam..

Mostachios berkata...

Kalau tak kerana proxy DSAI mana mungkin dia jadi naib presiden ulamak dunia... kalau nak kira, banyak lagi org yg lebih layak dari Hadi.. ulamak antarabangsa dan juga dari Indonesia juga ada... aku rasa dari Malaysia ini Dr Maza ataupun Hussein Yee lebih baik dari dia

Tanpa Nama berkata...

Mahfodzz nak PAS mampos.

Bukan tidak ada ahli yang dalam PAS masih setia kerana mengharapkan PAS akan berubah dan mengharapkan ada seseorang yang akan berbuat sesuatu untuk menegur pemimpin PAS terutama Hj Hadi.

Jika Husam keluar, harapan mereka untuk melihat PAS berubah tidak menjadi maka sudah tidak ada guna nya lagi mereka terus bersama PAS.

Jika Husam keluar maka tidak ada satu pun ahli PAS termasuk pemimpin peringkat pusat dan negeri yang perlu di muliakan kerana perjuangan Islam nya termasuk lah pemimpin PAS di Selangor.

Keluarga Muhyiddin yang berparti UMNO pun tidak di ugut bunuh. Sebabnya ahli UMNO mengenangkan tidak banyak sikit Muhyiddin ada juga berjasa pada UMNO.

Lagi pun perkara tersebut antara Muhyiddin dengan Najib. Begitu lah sepatutnya perkara dalam PAS ialah antara Husam dan Hj Hadi, baru lah kita akan dapat tahu antara kedua-dua nya siapakah yang bercakap benar.

Bagaimanapun mungkin juga kerana Muhyiddin tidak ada kemampuan seperti Husam yang mampu berceramah dan sentiasa mendapat sokongan bukan sahaja di Kelantan tetapi di negeri-negeri lain.

Husam jenis harumanis yang gugur sendiri dan ramai yang menunggu harumanis yang mengiurkan ini jatuh di atas jaring yang telah di pasang.

Tanpa Nama berkata...




Hidup Ber MIMPI...Bagaikan "ILUSI"
Ibarat MINDA...Yg Lesu dan MATI
IQ Si Tolol...Ber Fikir Tak RETI
WALAQ Mem Buta...Padah Pun MENANTI


BUNUH Mem Bunuh...Di Mana PUNCA Nya?
Bunuh lah MINDA...MINDA Lah Punca
MINDA "Ter BUNUH"...WALAQ pon Mem Buta
Siku Dan LUTUT pun...Ber Mahraja LELA


MINDA Dan Akal...Menjadi TEMA
BACA dan BACA Lah...Wahyu Yg"ESA
BACA Lah ERTI...Selami Lah "MAKNA"
Bukan Meng HAFAL...Tajwid SARAF Nya


Meng HAFAL Tajwid...Nahu SARAF Nya
Umpama BURUNG...Hai Si Kakak TUA
Hakikat SYIRIK...Dan MURTAD yg Nyata
Menjadi "ILUSI"...Tak NAMPAK Di Mata!?






SYIRIK Itu..."HARTA" Di Dada
MURTAD Itu...Tunggang TERBALIK
AMANAH Yg Suci...Di "KELIRU" Di Auta
Ponteng U-TURN...FITNAH Yg Jijik









Wahai Sahabat...AMANAH Budiman
SUCI Kan Lah Jiwa...Hidupkan "MINDA" Mu
"MINDA" Yg Hidup...Men Cari KEBNARAN
"MINDA" Yg Suci...Men CINTAI Yg"SATU


"MINDA" Yg Suci...CINTA kan Yg"SATU
AMANAH Yg"SATU...Kan Ber Takhta Di DADA
HARTA dan Kuasa...Tak Dapat MENIPU
LURUS dan Kudus...Terang Ber CAHAYA


Bila LURUS...Terang Ber CAHAYA
Tiada Yg BENGKOK...U-Turn TERBALIK
Tiada SONGLAP...Fitnah Pen DUSTA
AKIDAH Yg SUCI...AKHLAK pon Cantik



AKIDAH Yg"SATU....AKHLAK Yg Cantek
Menyaksikan INDAH Nya...Alam SEMESTA
Saling Mem BERI...Yg Ter Indah yg Ter BAIK
LANGIT dan Bumi...Ber Padu CINTA


LANGIT dan Bumi....Me Madu CINTA
Saling Mem BERI...Saling Me Muja
Oh! Indah Nya Pem-BERIan-MU...Yg Maha"ESA
TERUS Mem-BERI...Walau Tak Ku PINTA


Hamba Yg'ESA...Hamba yg Mem-BERI
Bukan Nya BIADAP...Men Curi Me Nyonglap
Kaseh Mem-BERI...Mengalir Tak HENTI
Mem BERI Me-NYATU..."Inklusif" Dan AKRAB

Tanpa Nama berkata...

INI BUKAN ULAMA NAMANYA. INI DIPANGGIL AHLI MAFIA @ KONGSI GELAP. TAK APA WE ALL AKN TLG BUATKAN SATU MOVIE BERJUDUL KOTA BAHRU GENSTAR, SUPAYA RAKYAT TAHU WHO ARE U SEBENARNYA.

Abdul Said berkata...

Bayangkan kalau PAS berkuasa diperingkat persekutuan. Siapa yang menentang tidak akan lepas. Kalau berjaya menang dalam mahkamah belum tentu boleh hidup lama!! Bayangkan pula PAS menjadi penasihat kepada orang lain. Bukan nasihat ekonomi sebab kerajaan ada ramai pakar-pakar ekonomi. Bukan penasihat sains kerana mana ada ulamak yang pakar sains. Bukan nasihat pertahanan sebab Mindef ada ramai pegawai tentera profesional terlatih. Nasihat yang akan diberi macam mana nak hapuskan orang yang tidak setuju dengan anda!! Kalau inilah cara PAS melayan orang yang tidak senada dengan mereka SEMOGA Allah s.w.t tidak memberi kemenangan kepada mereka. Cukuplah lebai-lebai sekadar memberi kuliah dipondok-pondok, surau dan masjid seperti zaman dahulu!!

mfi usj berkata...

Pas dah jadi apco da! Lebih teruk dr yahudi!.

Abu Yazit berkata...

Samseng kunun, BEBERAPA KALI KEJADIAN PAS DIBUAT KACAU OLEH SAMSENG AMENO SEMASA KEMPEN PRU LEPAS MANA PI BARUA2 YANG DIKATAKAN SAMSENG NI. ADA DUA TIGA TEMPAT INSIDEN PENCERAMAH PAS GANGGU YANG KITA TGK MELALUI VIDEO YANG DIRAKAM .MANA PI PUAK SAMSENG NI. PENAKUT MACAM TIKUIH.TOKSAH DOK EXSYEN LAAA PASTUT OI HAMPA DAH NAK MAMPUS SEKARANG DOK MINTAK NYAWA NGAN AMENO.