11 Nov 2015

Pinggan Tak Retak Nasi Tak Dingin, Wahai TITM!

Tiada hubungan, Tuan Ibrahim sekali lagi tolak kerjasama PAS-Amanah

PAS sekali lagi menolak cadangan Parti Amanah Negara (Amanah) supaya kedua-dua parti itu bekerjasama dengan Pakatan Harapan di Selangor melalui satu perjanjian rasmi, Sinar Harian Online melaporkan hari ini.

Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, cadangan yang dikemukakan bekas pemimpin parti Islam itu, Khalid Samad ditolak kerana PAS sudah tiada hubungan dengan DAP mahupun Amanah.


"Kita (PAS) tiada hubungan dengan DAP. Parti itu pun tahu kita putus hubungan dan tidak mungkin akan bersama Pakatan Harapan untuk bergabung semula.

"Dan keduanya, kita tidak menerima parti Amanah. Jadi, saya fikir dia (Khalid) tidak berada pada realiti politik yang sebenar.

"Realiti sebenarnya, DAP tidak akan bersama PAS dan PAS tidak akan bersama DAP. Jadi saya fikir cadangan itu mungkin tidak akan berlaku," beliau dipetik berkata portal itu.

Tuan Ibrahim mengulas cadangan Khalid, yang selaku pengarah komunikasi Amanah membuat saranan itu bagi menangani kemelut politik yang melanda pentadbiran negeri Selangor.

Beliau dalam entri blognya berkata, persoalan status dan kedudukan kerajaan negeri Selangor boleh diselesaikan dengan dirasmikan hubungan semua pihak melalui satu perjanjian kerjasama antara Pakatan Harapan dan PAS.

"Pendekatan sebegini tidak menjejas kedudukan sama ada Pakatan Harapan Selangor atau PAS Selangor.

"Melalui perjanjian kerjasama ini, kedudukan kedua-dua entiti diiktiraf dan hubungannya menjadi rasmi.

"Melalui tindakan ini hubungan antara PAS adalah dengan Pakatan Harapan, dan bukan hanya dengan PKR,” katanya.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor Azmin Ali dilapor berkata, tidak perlu pembentukan Pakatan Harapan di Selangor seperti yang dilaksanakan di Pulau Pinang sebab senario politik di kedua-dua negeri itu berbeza. -TMI

ULASAN GB

Pinggan tak retak nasi pun tak dingin, orang tak hendak kami pun sebenarnya tak hingin!

AMANAH elah menghulurkan bunga supaya PAS boleh diterima oleh rakyat dan parti-parti pembangkang yang lain. Tetapi jika bekeras nak bersendirian, itu urusan PAS. Kalau kalah nanti jangan salahkan parti pembangkang yang lain khususnya Pakatan Harapan.

Yakinlah bahawa yang boleh mengalahkan kerajaan UMNO BN ialah Pakatan Harapan, bukan PAS dan bukan PAS+PKR.

39 ulasan:

Unknown berkata...

"Dan keduanya, kita tidak menerima parti Amanah. Jadi, saya fikir dia (Khalid) tidak berada pada realiti politik yang sebenar.

Angkuh dan sombong .. inilah serlahan sifat sebanar pemimpin parti agama. Benarlah Allah tidak membenarkan kemenangan terdahulu krn Dia amat mengetahui betapa riak dan buruknya hati pimpinan parti pascai ini. Kalau mu tak dpt terima parti amanah aku dan keluarga sudah bulat hati bersamanya.

Tanpa Nama berkata...

ya kami (yg dulunya sgt setia dgn pas) pun x hingin dok dlm pas,kami dah bersama amanah. pru14 nnti tgklah pas menang lebih byk atau kalau lebih byk. Biarkan pas hanyut dgn pemimpin yg sombong. Tak sabar tunggu pru14, kalau dulu benci meluap pd amno, kini pas termasuk sama.

Tanpa Nama berkata...

aku pening dengan kenyataan kenayakan ulamk Pas.PAS SUDAH TADA HUBUNGAN DENGAN DAP .Woi hulamk .Di Serlangor ni macamana kau bolih bersma DAP ,EEEEEEE geramnya .nak kata bodoh tetapi bodoh ,nak kata sombong tetapi memng sombong,Dah cakap tiada hubungan dengan DAP kBErambuslah dari DAP di SElangor ,mengapa Pas sanggup jadi babi tungangan DAP lagi.Di Iabaratkan ,Dalam satu mangkuk hayun ada ikan ,ada aryam dan ada babi,apa hukum pasa makan ikan aje ,kan gulai dalam mangkuk tersebut ada babi,(DAP)/ptuiiiiii oatk masuk air.

Tanpa Nama berkata...

Org berlembut, dia angkuh...Pigi jalanlah PAS!!!
Nyesal aku undi kau org dulu...Akan datang sorry lah ye...

Dr.Paridul Adras Ismail berkata...

Personaliti seseorang itu akan terserlah ketika seseorag itu marah. Marah hanya boleh ditahan kemaraannya melalui kesabaran, ilmu dan keimanan. Parti Amanah Negara (Amanah) dengan depaan tangan terbuka mengalu-alukan mana-mana parti yang ingin berunding dengannya. Amanah yang didokongi oleh profesional masih mahu berbincang dengan Pas yang didominasi oleh golongan ulama.Pas yang mengaku parti Islam dengan angkuh tidak mahu bekerjasama dengan Amanah, dengan alasan parti itu adalah parti serpihannya.

Pas terlupa bahawa partinya juga adalah serpihan parti Umno. Bukan sekadar berunding, Pas membuka pintu kerjasama dengan Umno. Pas buka tidak tahu tahu bahawa Umno bukan parti Islam, sebaliknya parti sekular. Lagi sadis, Hadi Awang telah menawarkan diri untuk menjadi penasihat kerajaan BN. Rakyat tertanya-tanya, adakah nas atau dalil yang mengharuskan presiden parti menjadi penasihat kepada parti musuh? Menjadi penasihat kepada musuh bererti akan melemahkan parti sendiri. Semakin hari semakin tidak keruan pemikiran pimpinan Pas. Benarlah kata peribahasa Inggeris, kejahilan seseorang itu akan terserlah apabila dia membuka mulut. Semakin ramai pimpinan Pas membuat kenyataan, maka semakin dilihat Pas memiliki ramai pemimpin yang celupar dan kurang matang. Kepada ahli-ahli Pas yang masih mampu berfikir, kalian ini bagaimana? Apakah kalian terus tega diperbodohkan oleh pemimpin yang kalian dewa-dewakan sebagai maksum? Kalian mesti ambil peduli bahawa Amanah dan Pas mempunyai matlamat keislaman yang sama, cuma wadah dan pendekatan yang berbeza.

Timnajib Jomfikir berkata...

Untuk long term..PAS lah yang akan rugi.buat masa ini, tanggungjawab AMANAH sesama Islam, yang tidak mahu melihat PAS dipermainkan UMNO sudah selesai.

Biarlah kesombongan dan kedegilan PAS terus berjalan...

Tanpa Nama berkata...

Bior ler dema....
apa katanyer
jika Allah nak beri kemenangan...akan menang juga dema tu..
ehhhh???
yer ker???
cakap pun bukan main lagi riak...
rasa-rasa....ader ker Allah bagi kat dema kemenangan tu???

Tanpa Nama berkata...

keangkuhan haji hadi terus diwarisi pemimpin2 kanan pas sampai ke macaipocai tukang angkat bendera...sedih sangat..

Saadun Sulaiman berkata...

Akhir akhir ini "KENYATAAN" oleh para pemimpin PAS di lihat begitu bongkak dan angkuh. Ada kah ia nya merupakan ajaran "ISLAM" yang sebenar?

Pada 7/11/2015, AMANAH telah mengadakan peneranggan kedua di Mersing, ia nya di adakan di Timotel. Saya di faham kan kehadiran melebihin dari yang pertama. Di hari yang sama PAS turut bertemu dengan para ahli PAS Mersing bertempat di Markaz PAS di Kampong Air Merah. Pertemuan itu tiada siapa yang mempertikaikan. Yang menjadi persoalan ada lah apa bila di sarankan agar PAS tidak mensolatkan jenazah selain dari para ahli PAS sahaja. Mengapa boleh jadi begini?

Walau pun saya tidak hadir di pertemuan tersebut, tetapi kenyataan yang boleh di anggap "KOLOT" itu menyentuh perasaan saya. Ia nya mengambarkan bahawa bekas para ahli PAS yang ingin kan perubahaan telah di lebal sebagai "KAFIR". Bagai mana dengan UMNO yang PAS masih mengidam untuk berUG dengan nya? Umum tahu bahawa sehingga ke hari ini UMNO masih lagi bersifat "UNISLAMIC", malah kerap bertindak di luar dari norma norma "ISLAM". Wahai para pemimpin PAS keluar lah dari kepompong yang tidak "ISLAMIC" itu, sebelum kamu di hukum pada PRU ke 14 nanti.

omar daud berkata...

salam:
Tiada apa lagi yg nak diulas,semua rakan2 diatas sudah mengulas sama seprti yg saya akan ulas.Saya nak meRECOMMENDkan AMANAH,supaya cepat-cepat mengadakan Akbar resmi parti snediri,sebab sekarang ini di dapati tempat saya sendiri setelah menyelidiki di 12 kawasan penjualan Harakah sudah merosot dgn begitu teruknya,akbar "Sinar Harian" sudah menjuarai media perdana pembangkang di sammping media keadilan.

Gunakanlah kesempatan ini,untuk orang-orang veteren/dan rakyat majority yg tak dapat acces internet yg bersama pembangkang,mereka dah letih sangat dgn media umno,utusan,BH,Metro dan terbaru harakah.

Boleh namakan akbar baru sebagai "AMANAH"ka,"Harapan baru" ka,"Harapan rakyat" ka, atau apa2 lagi yg sesuai utk rakyat,saya percaya dgn adanya akbar baru ini,ada lagi satu alternative rakyat utk mendapat media "DIRECT" dari pembangkang.

wassalam.

Tanpa Nama berkata...

Haji Adi nak jadi Mursyidul Am UMNO.... pertama dan mungkin terakhir.

Tanpa Nama berkata...

Kita kena tahu yg pas brjuang bkn kerana kemenagan..tp keredaan allah,tu yg membolehkan pas jd penasihat umno,pas kan rmi pakar hukum hakam

Tanpa Nama berkata...



Memang lah semua orang tahu realiti nya iaitu PAS sudah tidak ada hubungan dengan Amanah dan DAP. Itu sebab nak di adakan satu perjanjian resmi untuk mengadakan satu hubungan baru bukan untuk menyambung semula hubungan lama yang telah terputus.

TITM tidak sepatutnya mengulangi berkali-kali PAS tidak ada hubungan dengan Amanah dan DAP. Tetapi TITM sepatutnya memikirkan apakah perjanjian resmi tersebut dapat mengekalkan kuasa PAS-PH dan apakah Kerajaan Selangor sekarang terbentuk secara resmi dengan perjanjian tersebut. Jika tidak, kita kena terima pentadbiran Selangor bukan milik mana-mana parti termasuk PKR. Azmin telah menjadi MB yang mewakili Sultan Selangor bukan PKR dan bukan PR lagi.

Atau apa salahnya TITM pertimbangkan satu perjanjian sementara sehingga pru dan sekiranya tidak mendatangkan sebarang kebaikan perjanjian tersebut tidak perlu di perbaharui dan terbatal dengan sendirinya.

Hudud telah di tolak dan PAS Kelantan tidak berhajat untuk meneruskan membentang hudud apa lagi selepas mendapat kenaikan gaji dan elaun. Pemimpin Amanah telah membuktikan setakat ini usaha mereka telah berhasil dan mendapat sokongan yang tidak di sangka-sangkakan. Ajakan Amanah bukan kerana takut rugi kerana PAS lah yang akan rugi apabila PAS hilang kerusi.

TITM tidak berani menyatakan PAS menolak DAP kerana DAP tolak hudud menyedari UMNO telah kencing PAS. TITM pun tidak berani terus menyalahkan pemimpin Amanah kerana sampai sekarang Hj Hadi tidak menjawab persoalan Husam. Ya atau Tidak. Ini lah realiti yang perlu TITM terima, bukan terus berpegang pada sudah tidak ada hubungan.

PAS mendakwa Amanah haram kerana telah ujud parti Islam. Benarkah PAS parti Islam bila dengan sewenang-wenangnya menolak ajakan Khalid ?

Tidak kah TITM terfikir ajakan Khalid ini untuk mendapatkan jawapan memang ujud hubungan PAS dengan UMNO ?Kerana Khalid bukan bodoh dan bukan tidak tahu PAS akan tolak mentah-mentah ajakan nya.



Tanpa Nama berkata...

biarkan saja mereka terjun dgn labu labunya hanya saya minta ustaz hadi sebelum nak jadi penasihat ke atau nak UG ke tarik balik amanat yang pernah diberikan yang rata rata masih dipegang oleh ahli PAS

Tanpa Nama berkata...

biarkan mereka terjun dgn labu labunya hanya saya minta ustaz hadi tarik balik amanat yg pernah dia berikan yg masih menjadi pegangan ahli ahli PAS

Tanpa Nama berkata...

Undi aku dan keluarga hanya utk Pakatan Harapan..dasar ulamak sombong..

Tanpa Nama berkata...

Sbg rakyat malaysia,aku berasa malu nk sebut sbg ahli pas sama juga kes umno..sama sama low class.

Tanpa Nama berkata...

Kedah dah terlepas ke tangan BN pun sebab pemimpin PAS dungu dan bodoh sombong. Dah kalah, salahkan org lain. Memalukan agama ja puak2 ni.

Tanpa Nama berkata...

Baik PAS jadi ngo atau badan dakwah jer. Senang sikit. Pengundi/ penyokong sokong PAS sebab nak tumbangkan BN.

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa, pak pak lebai ni sekali sekala kena longgarkan ikat serban atau sekali sekali buka laa serban tu. Baru oksigen serap masuk dalam kepala otak diorang, baru la boleh berfikir secara rasional. Stress laa kalau oksigen tak sampai otak, cepat pemarah :p

aimanfalihin berkata...

Setuju pendapat tn omar daud..

Tanpa Nama berkata...

pak lebai ni suka mengajar tapi tak suka belajar. Itu lah masalahnya.

maklumlah dah alim.

Semoga Allah menegur mereka dengan keras. amin.

Tanpa Nama berkata...

Pelik ulamak sekarang. Dah tak boleh terima perbezaan pendapat politik. Peliknya......

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Harapan perlu berhati2 ketika mempelawa pas bekerjasama. Jangan sampai pas menikam kita untuk kali yg seterusnya. Pas menghampiri munafik.

Wan Rosli berkata...

Benar parti PAS serpihan parti UMNO.. itu berlaku kerana UMNO telah mungkar dan ini dpt dilihat sehingga sekarang dan diperakui semua pihak.

Benar parti PAN serpihan parti PAS... itu pula berlaku kerana PAN telah mungkar kerana sanggup menolak hudud sekiranya DAP menolak hudud dan ini dpt dilihat sehingga sekarang dan diperakui semua pihak..

Tanpa Nama berkata...

Hello wan rosli,

semua org nampak dan semua orang tahu siapa sebenarnya yang mungkar, PAS atau Amanah
siapa yang melabel dan memaki hamun selama ini Bukankah presiden PAS kami yang terpekik terlolong dgn perkataan-perkataan barua, tolol dan sebagainya? Bukankah segalam perkataan maki hamun itu satu bentuk kemungkaran?

AMANAH tidak menolak hudud tetapi AMANAH perjuangkan hudud seperti kenyataan Sh Yusuf Al-Qardhawi iaitu: tegakkan kehidupan Islam dahulu, bukan hudud. AMANAH tidak memutuskan tahaluf siyasi bersama DAP malah akan terus menggunakan medan dakwah untuk memahamkan bukan Islam terhadap hudud.

Sebenarnya AMANAH lebih istiqamah sehingga kemenangan. Istiqamah bersama rakan-rakan pembangkang yang lain untuk bersama ke Putrajaya. Bukan macam PAS yang uturn dan hipokrit sokmo. Dulu kata nak selesaikan dulu masalah kemiskinan sebelum laksana hudud, Sekrg soal kemiskinan tolak tepi, masalah rakyat menderita akibat banjir tolak tepi, soal korupsi pentadbiran kerajaan kelantan tolak tepi. Itu uturn paling hebat. Hipokrit pun ya. Dulu kata tak mahu kerjasama dengan PKR sebab PKR pun tolak hudud, tapi di Selangor tak mahu pula putuskan dengan PKR sebab habuan duniawi. PAS Hipokrit !!!!!!

Tanpa Nama berkata...

PAS Selangor kamu tak usah dengarlah apa yg diperkatakan oleh PAS Pusat. Kamu tidak akan menang tanpa bersama PH. Demi masa depan rakyat dan kamu sendiri tinggalkan saja PAS Pusat. Tepuk dada tengok persekitaran anda.

Tanpa Nama berkata...

Boleh jalan la PAS. Bodoh sombong

Unknown berkata...

Wan rosli jng buta hati waima celek mata. Mca mic mahupun umno sendiri mahukan hudud? . Knpa hadi tak bawa2 lg ruu di parlimen? Jng putar fakta wan rosli. Rakyat sudah cerdik di zaman teknologi pintar ni . Yg tinggal mu sore msh terkial-kial tertipu dgn kelicikan hipokrit pimpinan pascai

lelaki dicermin berkata...

Wan rosli...bila 2 adun tarik sokongan pd TSKI.. dia gelar barua.. jebon lah... bila tuang presiden nak berpakat dgn umno belakang tabir.. AJK pas lama tanya tuang presiden.. tuang presiden boleh jawab...DIA ORG BOLEH CURI ADUN KITA.. KENAPA KITA TAK BOLEH AMBIK ADUN DIA ORG...istifar aku bila baca cerita khalid samad tu.. ada kah begitu manteliti seorg naib ulamak dunia.. apakah cerita ini yusuf qardawi tahu salah seorg anak buah dia berperangai begitu...

Tanpa Nama berkata...

Pada tangan Wan Rosli ada sebungkus platik ,didalam ada bauan kentut Hadi .dia kalu tak dapat cium sehari mahu dia meroyan ,bila dah cium dah jadi lain pula,kepalanya seperti oatak tak cukup.kesian dia,dah lama aku ikut jejak Wan ni ,tak tahu dia ni jenis apa .mungkin wajah dua alam .Pas+umno.

Abdul Said berkata...

Rasanya belum ada lagi seorang yang bergelar ulamak (sama ada mengelar diri sendiri atau gelaran diberi oleh rakyat) dikutuk dan diperlekehkan oleh orang ramai dalam sejarah Malaysia kecuali Aji Adi!!. Putar belitnya, pembelotannya, bolak baliknya, kecelaruannya dan mungkin kenyanyukkannya sentiasa terpahat dalam alam maya dan akan menjadi rujukkan sampai bila-bila. Benar ia seorang pemimpin. Namun orang yang layak dipimpin oleh beliau ialah kumpulan yang sejenis perangai dengannya. Cerdik tidak boleh diikut dan bodoh tidak boleh diajar.

myDesignWorld berkata...

Terbaik!!

Tanpa Nama berkata...



Gelas basah, pinggan terabur.
PAS dah berpecah lagi nak takbur.

Ada piring tak ada cawan.
Hadi miring PAS tak tentu haluan.


Mangkok berkecai, Kuali di hentak,
Presiden PAScai bila nak jawab Tak!

Wan Rosli berkata...

Aku malu nak panggil AMANAH krn muka selamba jer langgar sumpah baiah dan harta wakaf.. panggil PAN ok ler..

Wan Rosli berkata...

Aku sokong TGHH sbg presiden utk pemilihan muktamar yg akan datang.. aku bimbang PaS akan bersekongkol dgn DAP lagi..

Tanpa Nama berkata...

Tak sedaplah komen awak ni. Takde hujah yg bernas. Kalu x setuju ngan pendapat wan rosli boleh sangah tp mesti ada nilai ilmiah sikit.

Zulkarnain Kamaludin berkata...

Baiklah hang sokong Najib aje Wan Rosli oii...

Tanpa Nama berkata...

TITM LU INGAT ORG TERINGIN BERGABUNG DENGAN U. SORRY WE DON WANT AND WILL IKUT WAT TGNA PERNAH PESAN JGN BUAT KESILAPAN KALI KEDUA (SEPATUTNYA PAS YG KENA DENGAR PESANAN TGNA). FOR AZMIN ALI, YOUR ARE ONE OF THE PROFESIONAL PEOPLE PLZ ACT PROFESIONALY SEBAB U NOT PROFESIONAL HANDLING THE CRISIS OR RESIGN N GIVE TO OTHER YG BLH BUAT KERJA SECARA PROFESIONAL DAN TEGAS PENDIRIANNYA. FOR PAS U PUNYA OPTION ONLY 2 SHJ GO JOIN WITH UMNO YG KAPAL DAH NAK TENGGALAM OR ALONE IBARAT PERAHU KECIL YG TERPAKSA MENGHARUNGI OMBAK YG BESAR END UP KARAM JUGA AKHIRNYA. U HAVE NO CHOICE PAS CAUSE U YG PILIH RACUN INSTEAD MADU.