22 Okt 2015

Letak Jawatan MB: Pak Mat Temberang Lebih...

Hudud: MB Kelantan tak akan letak jawatan

KOTA BHARU - Adun Wakaf Baharu, Datuk Ahmad Yakob tidak akan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan walaupun hukum hudud tidak dapat dilaksanakan di negeri ini tahun ini.

Ahmad, yang juga Timbalan Mursyidul Am Pas berkata, tanggungjawab beliau untuk membuat persediaan serta membawa perkara berkenaan ke peringkat tertinggi telah selesai.



"(Soal letak jawatan) itu apabila kita tidak dapat membuat persiapan. Sekarang ini kita telah siap semua. Pindaan (Kanun Jenayah Syariah II (Pindaan 2015) di Dewan Undangan Negeri) telah buat, (telah) selesai.

"Yang menghalang (pelaksanaan hudud), kerana kita tidak dapat buat pindaan terhadap Akta 355 Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965. Itu bukan tanggungjawab kita, jadi bahagian saya telah selesai," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Pelancaran Promosi Kanun Jenayah Syariah II (Pindaan 2015) dan Himpunan Belia Kelantan sempena majlis sambutan Hari Hududullah di perkarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV di sini, hari ini.

Ahmad mengulas mengenai janji yang dibuatnya pada sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) tahun lepas yang menyatakan beliau sanggup melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan jika masih gagal melaksanakan hukum hudud di Kelantan tahun ini.

Ditanya mengenai kemungkinan usul undang-undang persendirian dapat dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat ketika undi ahli parlimen Pas semakin berkurangan selepas ada segelintir daripada calon parti itu melompat ke parti lain, Ahmad berkata, perkara berkenaan tidak melibatkan masalah parti.

"Ini bukan masalah parti atau bangsa, ini masalah orang Islam yang sepatutnya menyokong undang-undang ALLAH. Asal dia Islam, dia tidak terkecuali, itu yang asas.

"Kita tidak kira apa parti, apa jenis bangsa, asalkan mereka Muslim, mereka patut beri sokongan untuk pelaksanaan hukuman ALLAH ini," katanya. - Bernama

ULASAN GB

Maaf cakap, ketara betul Ahmad Yaakob kaki temberang.

Dahulu, beriya-iya kata "sanggup hilang jawatan" jika hudud tidak dilaksanakan di Kelantan semasa bercakap di sesi penggulungan Sidang Dun Kelantan pada tahun lepas.

Hari ini orang yang sama menyatakan beliau tak akan melepaskan jawatan MB Kelantan "walaupun hukum hudud tidak dapat dilaksanakan di negeri ini tahun ini".

Berdusta dan berbohong di dalam dewan undangan negeri.

Penyakit "Uturn" nampaknya sudah berjangkit-jangkit di kalangan pemimpin PAS bermula dengan Tuan presiden sendiri yang melakukan Uturn berkali-kali. Sila rujuk SINI

Bila sampai waktu dan ketika, rupa-rupanya, "prinsip" tidak dipertahankan. Kepentingan duniawi mengatasi segala-galanya.

Marah sangat dekat ahli parlimen tak letak jawatan kerana menyertai AMANAH, sehingga dimakinya mereka oleh Tuan presiden sebagai BARUA, TOLOL & PENGKHIANAT sedangkan pemimpin PAS sendiri tak letak jawatan walaupun gagal mengkotakan janji-janjinya dan tidak istiqamah dengan pendirian mereka.

Tidak mengapa, hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Kebenaran akan tetap terserlah jua siapa sebenarnya BARUA, TOLOL dan PENGKHIANAT di dalam Islam.

34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


Islam separuh jalan.

Tanpa Nama berkata...

Apabila pemimpin tiada prinsip hidup dan pendirian, makin hilang keberkatan memerntah, makin bertambah masalah...emm

Tanpa Nama berkata...



Semua orang tahu yang di katakan 'selesai' itu ialah sampai diluluskan pindaan Akta 355 untuk dapat di laksanakan hudud.

Ahmad cakap letak jawatan ketika usul pindaan tersebut tidak di bahas dan PAS berjanji akan bentang pada sidang berikutnya.

PAS kenalah bentang kan jugak sampai betul-betul dibahaskan di Parlimen, bila keputusan telah dibuat baru lah kerja Ahmad selesai.

Rupanya Ahmad lebih menjaga hati orang UMNO yang akan jadi serba-salah dari menjaga maruah Islam. Kan selama ini orang UMNO pura-pura sokong hudud?

lelaki dicermin berkata...

TAHUN DEPAN JIKA TIDAK TERLAKSANA HUDUD DI KELANTAN... ayat tu yg aku faham TAHUN DEPAN satu maksud.. DI KELANTAN satu maksud.. jawapan kedua2 perkataan tu kalau di campurkan jawpannya..TEMBERANG.. silap rakyat kelantan.. lepas di ucapkan awal tahun dulu..patut angkat BAIAH...

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan saja temberang......entah berapa kali uturn, pi mai pi mai dok takok tu ja........islam amede!

Tanpa Nama berkata...

Standard politician Malaysia kalau bercakap - dengar boleh percaya jangan! Tambah2 lagi jika ada jawatan, tak kira berkopiah atau berserban setinggi bangunan KLCC walau dari parti yang mengaku Islam sekalipun, aku memang tak kan percaya. Bila tiba masa yang dijanjikan macam2 alasan diberikan. Belum ada dalam sejarah mana2 menteri yg letak jawatan secara sukarela dlm negara ini! Standard pemikiran pemimpin dunia ketiga...suka menipu, cakap Islam berapi-api, untuk laksanakan... hampeh!

Tanpa Nama berkata...

Kita biarkan dia dengan niatnya.Dengan siapa dia berjanji.dengan siap diaberikrar.Pada manusia ? pada Allah? dia dan Allah sahaj yang tahu .biar dia melihat wajahnay diadalm sermin ketika hendak mnegenakan Kopiahnya.(Adakah aku bercakap benar atau aku berdusta pada diri aku atau kepada mmanusia atau kepada Allah) Biarkan dia dengan jiwanya ,samada ada ketengan atau kecelaruan.

Tanpa Nama berkata...

"Saya berterima kasih, ramai juga yang kata tidak percaya berita itu, termasuk Haron Din, dia kata tak masuk akal saya lakukan perkara seperti itu," kata Najib. - www.themalaysianinsider.com

haron din lebih percayakan najib dari wsj. bila najib sendiri mengaku rm2.6bil didermakan kedlm akaun peribadi dia, knp mushitdul senyap?

kesian kat pascai. dpt murshitdul yg sokong org zalim. timbalan pula mungkir janji ckp kluk klek.

sama sj pascai diselangor. fulus punya pasal sanggup sanggah presideng. tp yg peliknya, tak pula kena label, fitnah dan tendang setandang...

kesimpulan: hudud hanya isu politik utk tendang puak2 progresif dlm pas supaya senang nak berug. pemimpin2 umno dah ajak. kenyataan2 pun menyokong pemimpin umno...

Tanpa Nama berkata...

Cakap macam dah ada ciri munafik...??

Guano kalu pakat usul MB & TMB letak jawatan???

Tanpa Nama berkata...



Kalau dia tak letak jawatan, dia makan duit haram!

Rupa-rupanya semangat MB Kelantan mengemukakan hudud tidak sekuat semangat mengemukakan cadangan tebang balak.

Masa nak bawak hudud, siap berjumpa dan bergambar dengan Najib. Punya lah nak tunjuk yang PAS beriya-iya nak buat hudud.

Ahli-ahli PAS siap pakai baju bertulis 'Kami sokong hudud' dan jadikan isu di Permatang Pauh supaya pengundi Islam tolak Wan Azizah. Sepatutnya mereka ini lah yang desak Ahmad letak jawatan MB !!

Masa isu hudud di mainkan, yang lebih Islam konon nya yang menyokong hudud.

Malu lah jadi ahli PAS ..

Abdul Said berkata...

Jangan marah sangat ke dia. Tak lama lagi diorang jadi Wakil Rakyat pencen!! Tapi sebelum pencen pulunlah dulu. Tanah ke balak ke tak kiralah janji masyuuuuukkkk.

Tanpa Nama berkata...

ADUN PASIR PEkAN

nick berkata...

Patutnya Ahmad Yaakub ni pakat2lah letak jawatan pastu kumpulkan rakyat Kelantan buat demo ramai2 kat Pejabat MB desak Ahmad Yaakub untuk tarik balik keputusan letak jawatan. Bila dah ada ratusan ribu rakyat demo mintak dia kekal jawatan maka dengan rasa megah dan "happy" dia pun boleh duduk semula kerusi MB. Dengan cara tu, dia boleh kekal gak dengan jawatan MB tanpa ada sesiapa pun boleh pertikaikan keputusan dia. TAPI! boleh ke Ahmad Yaakub kumpul ribuan rakyat Kelantan untuk sokong dia kekal jawatan? Mungkin ramai rakyat kelantan bersorak dan bergembira jika dia letak jawatan terutama rakyat Kelantan yang masih dok dalam khemah dan kurang mendapat perhatian kerajaan negeri tatkala MB dan juak2nya dok makan angin, berkereta mewah dan berhimpun bergelak ketawa semasa Fastakim.

Iyelah, sedangkan masa Fastakim pun PAS terpaksa berhempas pulas bawak penyokong2 dari luar kelantan untuk dapatkan 60 ribu peserta sahaja (bukan ratusan ribu hanya puluh ribu je macam himpunan merah yang tak senonoh tu). Setakat nak dapat peserta sebanyak 60 ribu pun kena import sedangkan ianya dibuat di Kelantan, negeri dibawah kekuasaan PAS? Melihatkan situasi tu berkemungkinan Ahmad Yaakub juga ragu2 jika dia boleh mengumpulkan ribuan penyokong2nya. Mungkin yang datang beribu2 bukanlah menyokong dia kekalkan jawatan malah mungkin bersorak gembira dengan keputusannya? Tidak mustahil jika kita merenung kembali betapa sukarnya PAS untuk mengumpulkan rakyat2 Kelantan untuk hadir ke Fastakim yang diadakan di negeri Kelantan sendiri. Jika rakyat kelantan sendiri sudah jelak dengan kerenah PAS di bawah Hj Hadi berkemungkinan juga mereka lebih muak dengan kepimpinan Ahmad Yaakub yang disorongkan ke jawatan MB oleh Hj hadi sendiri. PAS masih berangan2 hendak bertanding di kesemua kerusi dalam PRU akan datang? Jika negeri Kelantan sendiri sedang menolak PAS, apakah ada peluang untuk PAS menakluk Kedah, Perak dan Pulau Pinang? Mimpi di siang hari atau angan2 Hj hadi si Mat Jenin?

Nick
Cape Tiger.

Tanpa Nama berkata...

Taknak letak jawatan?? Takpe....nanti rakyat yang akan paksa dia letak jawatan dalam PRU akan datang.....aku salah seorang pengundi di kelantan bersama keluarga aku tak akan undi PAS lagi next PRU....adios PAS...

Harap Amanah bertanding di Kelantan next PRU...next MB bukan dari PAS...

Saiful berkata...

MB kertas kerja..kertas cadangan..cadangan buat longkang..buat sekolah...rumah.. Jamban...meee..bihun..laksa...nasi briyani...zooo..tadika..kedai juai taya..madu kebah..kurma...zautin..hway...satu hapa pun tak dak..

Tanpa Nama berkata...

Orang agama dlm PAS skrg cakap macam ni, apa lah lagi dgn orang yg tak belajo agama!!

Mr Presideng blum kluokan idea bernas lagi tu. Anjing sudah, babi sudah, kera pun sudah. Mungkin yg akab kluo lps ni, biawak pulok!

Tanpa Nama berkata...

Semudah itu mengalah...!! Masaalah lain yang wajib diambil tahu di tinggalkan, penting kan hudud dulu...!!! Lepas itu tidak berjaya langkah Hudud ini, tidak mahu bertanggungjawab..tak nak lepas jawatan..Nampak tak? Ini nak nama saja.. ada riak di situ..!!

Tanpa Nama berkata...

Maaf cakap. Mmg pemimpin2 pas ni perangai mcm syaitan. Tengok Hadi je cukup la...jgn smpai org kata pas tu Parti Ajaran Syaitan

Anti Fitnah berkata...

Nampaknya apa beza antara PAS dan DAP?
Siapa munafik?
Siapa yang mempermainkan sentimen agama?
Siapa ...
Siapa ...
Siapa ...
Jangan kerana dia dari PAS, maka BENARlah segala-galanya walaupun kentotnya, beraknya, kencingnya, ... tetap busuk baunya sama seperti yang dilepaskan oleh DAP.
Yang hairan ialah bila masanya DAP ber"tindak" menentang HUDUD selain ucapan sahaja. Dan yang lagi hairan ialah bila masanya UMNO ber"tindak" menyokong HUDUD selain ucapan sahaja.
Antara UMNO dan DAP, siapa lebih jahat, lebih keji dan lebih hina? LIM KIT SIANG bukan Islam. NAJIB orang Islam. Ada faham?
Aku selalu kata dan beryakinan bahawa kita tidak takut akan orang bukan Islam sebab ianya jelas. Yang kita paling takut ialah orang Islam itu sendiri ... berpakaian Islam tapi jiwa dan hatinya ... lebih teruk daripada orang bukan Islam.

Tanpa Nama berkata...

Begitulah...usaha setakat melepaskan kentut di tangga...tak apa...teruskanlah bersolat

Tanpa Nama berkata...

Mana ada kata nak letak jawatan? Bukan...bukan...bukan...
sebenarnya nak letak calon menentang DAP dalam PRU14 nanti ada la...
hangpa semua salah dengar nii...

Tanpa Nama berkata...




Pe NYONGLAP itu...Tabiat Pem FITNAH
Pen CURI Suka...Temberang SAKAN
Pe Nyamun Pen CURI...Pe Nyonglap RASUAH
Ber Jubah Ber SORBAN...Ber Tanduk SYAITAN


Ber Jubah Ber SORBAN...Ber Tanduk SYAITAN
Menjadi "IMAM"...Songlap dan FITNAH
Hadis dan QURAN...Di Putar LIGAN
FITNAH dan U-Turn menjadi "AKIDAH"!


FITNAH dan U-Turn di Jadikan "AKIDAH"
Tunggang TERBALIK...Murtad dan SYIRIK
"Budak HINGUSAN"...Ter "Cekik" RASUAH
Si Tua BANGKA...Hodoh dan PELIK!?

Tanpa Nama berkata...




Pe NYONGLAP itu...Tabiat Pem FITNAH
Pen CURI Suka...Temberang SAKAN
Pe Nyamun Pen CURI...Pe Nyonglap RASUAH
Ber Jubah Ber SORBAN...Ber Tanduk SYAITAN


Ber Jubah Ber SORBAN...Ber Tanduk SYAITAN
Menjadi "IMAM"...Songlap dan FITNAH
Hadis dan QURAN...Di Putar LIGAN
FITNAH dan U-Turn menjadi "AKIDAH"!


FITNAH dan U-Turn di Jadikan "AKIDAH"
Tunggang TERBALIK...Murtad dan SYIRIK
"Budak HINGUSAN"...Ter "Cekik" RASUAH
Si Tua BANGKA...Hodoh dan PELIK!?

zamani berkata...

Muka pun macam muka penipu apa nak heran.

Timnajib Jomfikir berkata...

Hebat betoi depa nak letak calon2 di tempat DAP ya..

Tadbir negeri sendiri pun terhoyong hayang..
Selesaikan masalah pembalakan, mangsa banjir dan guru2 YIK lah dulu!! Wahai MB dan TMB!

Tanpa Nama berkata...

Pas dah jadi Parti Penggadai Bini dan Islam.

Tanpa Nama berkata...

harap sahabat2 yg selalu komen dlm GB ni, jgnlah kita terikut dgn rentak mereka yg suka maki hamun dan perlekeh org. walaupun mungkin kita bukan ustaz, tak berjubah dan berserban, tapi akhlak yg baik kena jaga. contohilah Nabi Muhammad saw. walau ditohmah apa pun, masih bersabar. mereka buat salah dan kesilapan. kita tegurlah dgn hikmah. tegur dgn cara kasar takkan dapat melembutkan hati yg keras, malah menambahkan lagi perbalahan. memang kita marah sgt dgn tingkahlaku mereka yg semakin hari semakin terdesak sehingga lupa yg mana hak dan batil. tapi harap kita semua dapat berlapang dada dan bersabar. anggaplah mereka terkeliru atau terkhilaf dgn tidak sengaja. kita berhujah dgn mereka dgn hikmah dan sabar. kita kena pecahkan dulu tembok ketaksuban mereka. kita kena buka dan bedah minda2 mereka. bila ruang2 dlm minda mereka sudah terbuka. bak kata iklan susu, sel2 otak mereka sudah berhubung dgn banyaknya. mereka akan sedar dari lamunan mereka. mereka akan nampak yg mana hak dan batil. mereka mampu berfikir dgn kritikal. sebab itu kena berhujah dgn ilmu. hanya dgn ilmu yg fakih dapat menerangkan hati2 yg berada dlm kegelapan, kejahilan, kejumudan dan ketaksuban. hanya dgn ilmu yg fakih dapat kita patahkan hujah mereka.

usaha dakwah dan Islah ini memang hebat cabarannya. lihat saja ustaz2 yg melakukan kerja Islah seperti Dr maza dan Dr rozaimi. bangun pagi saja sudah dihujani dgn pelbagai tohmahan di dlm wassup, fb dll. agak2 sapalah yg serang mereka itu. org biasa bukan pandai agama sangat. jadi faham2 sajalah. oleh itu kita pun bersabarlah setakat yg kita mampu dlm nak betulkan sedara2 kita tu. jaga akhlak dan tutur kata kita.

Tanpa Nama berkata...



Anon 4 11 PTG, terima kasih atas peringatan tetapi rasanya peringatan untuk menegur cara baik macam itu lebih sesuai antara kita atau apabila orang sama kelas macam dia yang menegur kita.

Orang yang buat perangai macam kita ini bukan sebarangan orang. Dia MB dan dia jugak Timb Mursyidul Am PAS ! Ingat main-main letak ke orang sebagai Mursyidul Am ini..

Kerana orang macam dia lah, kita dah tidak yakin dengan para agamawan. Sampai nak tenguk Pencentus Ummah pun dah tak ada mood.

Lagi pun dah berapa kali kita tegur sampai Datuk Hassan Mahmud Al-Hafiz pun menegur akhirnya.

Aku benar-benar sedih dan geram sebab pemimpin PAS semakin menjadi-jadi.

Koperasi Prihatin Kedah Berhad berkata...

Apakah hukum munafik hanya jatuh pada golongan yang tidak bergelar 'ulama' sahaja? Adakah golongan bergelar 'ulama' bebas untuk memanipulasi hukum-hukum dalam Islam? Jika isu bai'ah begitu lantang golongan ini tetapi lafas janji di dalam DUN dengan mudah pula selesai dan letak.salah kepada orang lain.

Tanpa Nama berkata...

....gumbira...gumbira...

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak silap kerajaan Norway, UK banyak menjaga kebajikan utk rakyatnya. Pelbagai kemudahan dan kebajikan rakyat disediakan tapi mereka tak laksanakan hudud kerana mereka itu kapir. Malaysia yg disediakan oleh Allah swt dgn hasil bumi yg melimpah ruah ni tak bolehkah menlaksanakan perkara yg sama kpd rakyat dan lepas itu melaksanakan step by step hukum hudud.

Tanpa Nama berkata...

alahai....makan gaji dan elaun. Keluar lesen Kontrak Balak songsang. Bukan lawan BN bahkan lawan dan kritik DAP, PAN dan PH

Tanpa Nama berkata...

Mad yakob kena letak jawatan segera. Haritu senangnye dia kata dr hatta dah jatuh talak3 krn langgar baiah. Harini bila hudud tk boleh laksana. Ohh pihak lain yg salah. Ini contoh ulamak ke jebon atau barua? Patut kena letak sbb dah janji. Nnti nik ammar amik alih. Lg kacau. Tim. Mursyitul Am. Tp lulus degree je. Lawak betol pas ni. Kahkah

Tanpa Nama berkata...

Mad yakob adun Pasir Pekan. Bukan wakaf bharu. Hp maklom