3 Jul 2015

UMNO Berjaya Peralatkan Ulama PAS Singkirkan Profesional

PAS selepas muktamar ke-61 kembali ke belakang – Minda Jentayu

Jika kita menggunakan istilah “Leadership of the Clergy” untuk merujuk kepada amalan kepimpinan PAS, ia mungkin akan dirasakan janggal. Bunyinya seolah-olah satu konsep yang diambil dari agama lain di mana wujudnya pembahagian diantara golongan “clergy” dan golongan “lay” atau orang-orang biasa. Namun, itulah hakikat konsep kepimpinan ulama. Ia sangat asing pada Islam dan sebenarnya lebih hampir pada fahaman sekular yang membahagikan di antara urusan agama dan duniawi. Ia seolah satu langkah ke belakang atau “rollback’ yang akan memundurkan PAS.

Namun, implikasi dari perkembangan yang berlaku pada Muktamar PAS ke 61 bukan sekadar satu perubahan semantik semata-mata. Ia juga mempunyai implikasi strategik yang amat ketara. Malahan, ia merupakan kemuncak strategi membina kembali “containment” pengaruh PAS dan melemahkan Pakatan Rakyat.

Sebelum PRU 1999, pengaruh PAS dilhat sebagai terbatas. Prestasi pemimpin-pemimpin PAS di luar Kelantan amat tidak menentu. Adakalanya menang dan adakalanya kalah dalam pilihanraya. Bagi Umno, PAS diterima sebagai “necessary evil”.

Dengan adanya PAS, Umno dapat memaparkan dirinya sebagai golongan sederhana. Dalam konteks hubungan antarabangsa, PAS boleh digunakan sebagai jembalang untuk mengingatkan pengkritik, sekiranya Umno lemah Malaysia akan jatuh kepada golongan fundamentalis agama. Pendekatan strategik yang digunakan dalam menanggani PAS ialah pendekatan “containment”. Biarkan PAS bertapak di kawasan-kawasan tertentu, khususnya di negeri-negeri Pantai Timur. Biarlah PAS wujud dalam “sphere of influence” yang terbatas dan terbendong ini.

Prestasi ulama PAS pula tidaklah begitu memberansangkan. Walau pun mampu memberi ceramah dan pidato berapi-api serta mengistiharkan berbagai hukum, mereka umumnya tidak berkesan dalam Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Kebanyakan mereka tidak mampu membahaskan isu-isu dasar dengan berkesan. Kalau ada pun, sekadar membuat saranan umum memgenai perlu kembali kepada Islam, perlu ikut sistem ekonomi dan pendidikan Islam tetapi tidak melebihi dari itu.

Dalam isu-isu berkaitan dasar fiskal, mengenai strategi merubah ekonomi Malaysia dari ekonomi yang dipacu pelaburan kepada ekonomi yang dipacu inovasi dan bagaimana meningkatkan pelaburan, golongan ulama umumnya mati punca. Demikian juga, apabila muncul skandal-skandal mega golongan ini juga kelihatan ibarat rusa sesat di tengah pekan. Sama ada skandal BMF, Maminco, Perwaja atau skandal spekulasi matawang Bank Negara yang berlaku 20-30 tahun dahulu mahupun skandal-skandal yang mutakhir seperti skandal PKZ, MAS, 1MDB dan NFC, golongan ulama nyata tidak dapat menguasai isu-isu semasa ini. Mereka lebih selesa membisu dalam isu-isu sebegini.

Umno menganggap adalah memadai dengan pendekatan “containment” terhadap PAS. Ini berlarutan sehinggalah dua perkembangan yang membimbangkan Umno. Pertama ialah perkembangan politik selepas pemecatan Anwar Ibrahim dari kerajaan pada tahun 1998. Ia menyaksikan lonjakan aktivitisma politik di kalangan rakyat Malaysia.

PKR masih belum wujud, ramai di antara aktivis Melayu menyertai PAS. Ini termasuklah golongan professional. Penyertaaan mereka ini membawa beberapa perubahan penting kepada PAS. Golongan ini lebih canggih dari segi pemikiran politik dan keupayaan menanggani isu-isu semasa. Mereka dapat mengolah isu dan idea dalam bahasa dan gaya yang mempunyai daya tarikan kepada golongan kelas pertengahan Melayu. Golongan ini juga selesa menjalinkan hubungan dengan golongan bukan Islam, sama ada dengan DAP atau NGO-NGO yang turut disertai bukan Islam. Golongan ulama sebaliknya lebih bersikap “insular”. Mereka jarang sekali menyertai program-program bersama yang diwujudkan parti-parti Pakatan Rakyat.

Dari segi aktivisma, golongan ulama lebih selesa dengan program-program dalaman. Sebaliknya, golongan professional lebih aktif dalam ruang lingkup kegiatan-kegiatan yang lebih luas. Ini termasuklah dalam isu-isu seperti reformasi pilihanraya dan hak asasi manusia. Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin PAS dari golongan professional lebih ramai menghadapi dugaan ditangkap dan dipenjarakan. Golongan ulama lebih selesa berjuang di medan ceramah sedangkan golongan professional yang selalu berada di barisan hadapan dan menghadapi berbagai ujian dan ibtilak. Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya.

Perkembangan kedua ialah PRU pada 2008. Akibat dari jalinan hubungan dengan golongan bukan Islam, PAS mula diterima masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam. Semakin ramai pengundi bukan Melayu yang memberi undi kepada PAS dan membolehkan PAS menang kerusi-kerusi di luar Pantai Timur dan khususnya di kawasan-kawasan bandar.

Hasil PRU 2008 dan 2013 menunjukkan tembok “containment” yang wujud sebelum ini roboh. Perkembangan ini juga turut dirasakan DAP. Pengundi-pengundi Melayu, terutama golongan kelas pertengahan dan generasi muda, mula memberi sokongan kepada DAP. Dengan robohnya tembok “containment” ini, berlakulah tsunami yang merungkaikan penguasaan dua pertiga Parlimen BN dan menafikannya sokongan majoriti pada PRU ke 13.

Untuk menghadapi realiti baru ini, Umno memerlukan satu strategi baru untuk menggantikan strategi “containment”. Strategi ini mestilah mampu memusnahkan sumber-sumber kekuatan yang membolehkan PAS keluar dari tembok “containment” ini.

Bagi Umno, ancaman sebenar kepada pengaruhnya bukanlah ulama PAS. Golongan ulama lama wujud di dalam PAS dan dapat di “contain” dengan mudah. Sebaliknya, ancaman utama kepada Umno ialah golongan professional. Mereka inilah yang berjaya merobohkan tembok “containment”. Adalah perlu kekuatan ini dimusnahkan.

Strategi melemahkan PAS dan PR bolehlah diistilahkan sebagai strategi “rollback”. Tujuan strategi “rollback” ialah menolak kembali PAS ke ruang “containment” yang wujud sebelum 1998. Ini akan dicapai bila kepercayaan di kalangan golongan kelas pertengahan, khususnya di Pantai Barat, dan di kalangan pengundi bukan Melayu terhadap PAS dapat dilunturkan. Untuk tujuan ini, umpan hudud dan sentimen perpaduan Melayu digunakan. Pada ketika yang sama, langkah untuk melemahkan PR dan PKR turut diambil. Ini adalah dengan mewujudkan fitnah liwat terhadap Anwar Ibrahim dan memenjarakan beliau.

Di antara langkah yang diambil untuk menawan hati beberapa ulama PAS ialah program-program “taklimat” tertutup yang diberikan sebuah agensi perang saraf kerajaan.

Dua perkara utama cuba dicapai dari program-program ini. Pertama, memberi gambaran, kedudukan orang Melayu dan Islam akan terjejas jika PR memerintah. Ini kerana golongan MP bukan Islam dikatakan lebih ramai dari golongan Islam dalam sebuah kerajaan PR. Ini dikatakan boleh menjejaskan kedudukan Melayu dan Islam.

Kedua, usaha dilakukan untuk meyakinkan golongan ulama ini, Anwar Ibrahim ialah seorang peliwat dan membawa kefahaman liberal. Di antara perkara yang dilakukan dalam program-program “taklimat” tertutup ini ialah “pengakuan” dua orang bekas pemimpin ABIM dan seorang tokoh korporat yang rapat dengan PAS, mereka yakin Anwar memang seorang peliwat. Salah seorang dari ulama ini di bawa ke sebuah kilang di Thailand yang dimiliki tokoh korporat ini. Ketika di sana dia diberi sanjungan dan layanan istimewa.


Sebelum ini, pendekatan yang hampir sama turut digunakan ke atas pemimpin-pemimpin reformasi yang ditahan di bawah ISA. Mereka diberi maklumat terpilih mengenai “salahlaku” Anwar Ibrahim. Mereka dilayan seperti mereka golongan istimewa dan diberi maklumat yang tidak didedahkan kepada orang lain. Namun, muslihat ini gagal mengubah pandangan tahanan-tahanan ISA ini.

Kedua-dua bekas pemimpin ABIM ini dan tokoh korporat ini menggunakan pendekatan emosi dalam meyakinkan ulama PAS ini, Anwar adalah peliwat, satu ancaman kepada Islam dan harus dihalang dari menjadi Perdana Menteri. Namun, “taklimat-taklimat” ini tidak pula pernah menyebut mengenai bagaimana kepentingan Melayu dan Islam dikhianati elit Melayu melalui pembaziran dan amalan rasuah. Peranan J Lo serta kroni-kroni lain elit Melayu tidak pernah disebut. Demikian juga, penglibatan seorang warga Israel sebagai penasihat komunikasi juga tidak dibincangkan. Sesi-sesi taklimat ini berjaya menambat hidung ulama PAS. Muslihat yang gagal digunakan ke atas tahanan ISA mengena pada ulama PAS ini. Ini membuka jalan untuk membolehkan strategi “rollback” dilaksanakan sepenuhnya.

Pergolakan MB Selangor berjaya digunakan untuk mencetuskan ketegangan di dalam PR dan PAS sendiri. Walau pun pendirian presiden PAS bercanggahan dengan keputusan yang dibuat JK Pusat PAS, yang dipersalahkan ialah golongan professional. Maka berbagai istilah pahit seperti barua, jebon, budak suruhan DAP, perosak dan pengkhianat digunakan untuk melabel golongan ini. Ketika para sahabat Rasulullah tidak menyetujui dengan perjanjian Hudhaibiah dan pada mulanya enggan membuka pakairan ihram mereka, Rasulullah tidak pula mempersoalkan wala mereka atau menggunakan bai`ah yang mereka berikan untuk memaksa mereka akur dengan keputusan baginda. Jauh sekali melabel mereka sebagai pengkhianat atau perosak. Tetapi ulama PAS bertindak sebaliknya dan membiarkan suasana memfitnah, mencaci dan mengecam berterusan seolah-olah inilah sibghah Islam yang mereka bawa. Mungkin ulama PAS tidak mempelajari tafsir surah Al Hujurat, wallahu `alam.

Budaya taat tanpa menyoal dalam PAS turut memudahkan proses memecahbelahkan PAS dilakukan. Muhasabah bukanlah suatu yang mudah dilakukan dalam PAS, terutama apabila ia melibatkan ulama. Sebagai contoh, seorang pemimpin ulama ketika PAS memerintah Terengganu memiliki sehingga enam buah kereta rasmi. Ini kerana kedudukannya dalam Exco negeri dan beberapa jawatan dalam lembaga GLC negeri Terengganu.

Namun, amalan yang keterlaluan ini tidak pula ditegur sesiapa. Ini semata-mata kerana pemimpin ini digelar ulama. Demikian juga, pemimpin yang sama membiarkan diri dipanggil dengan gelaran doktor sejak tahun 1980han walau dia tidak melengkapkan pengajian PhDnya.

Nyata sekali semua asas-asas strategi “rollback” ditegakkan. Golongan professional dalam PAS yang merupakan ancaman utama kepada Umno dinyahkan. Inilah sebabnya pemimpin Umno dan media yang dikawal Umno begitu teruja dengan monopoli “leadership of the clergy” dalam PAS. Inilah sebabnya pemimpin-pemimpin Umno menunjukkan kegembiraan mereka dan cepat mengucapkan tahniah kepada ulama PAS. Mereka tahu strategi mereka berjaya. Kain kafan diikat, hanya tunggu untuk memasukkan PAS ke dalam liang lahad. Dengan ini berjayalah strategi “rollback” mereka dan pengaruh PAS akan kembali terbendung dalam ruang “containment” yang wujud sebelum 1998.

Pada PRU ke 14 nanti, kemerosotan sokongan kepada PAS akan menyebabkan PAS kalah dibanyak kerusi yang dipegangnya ketika ini. Tidak mungkin Umno akan membiarkan PAS mengambil kerusi-kerusi yang kini dipegangnya. Apabila ini berlaku, nilai PAS kepada Umno sudah tidak wujud lagi. Malahan, lebih baik Umno bekerjasama dengan PKR pada ketika itu. Akan jelaslah ketika itu siapa sebenarnya yang merosakkan dan mengkhianati PAS. Pada ketika itu, para ulama PAS bolehlah menggunakan lutut dan siku yang terdapat di bawah jubah mereka untuk bergocoh sesama sendiri.

ULASAN GB

GB tak kenal penulis artikel di atas, tetapi GB ingin mengucapkan terima kasih dan syabas kerana kupasan yang benar dan menarik terhadap perkembangan yang berlaku di dalam pasca muktamar ke 61.

UMNO selama ini memang takut dengan kumpulan profesional dalam PAS. Maka itu diperalatkan ulama-ulama PAS supaya singkirkan profesional. UMNO memberi ruang besar di media mereka kepada golongan ulama PAS. Dengan tersingkirnya kumpulan profesyenal maka UMNO mereasa selamat. Apa tah lagi dengan penguasaan ulama terhadap PAS, menyebabkan Pakatan Rakyat jadi berantakan. Melompat kegembiraan UMNO hasil kebodohan ulama PAS.

Semua orang tahu kemenangan 100% golongan ulamak ke atas golongan profesyenal dalam PAS. Dan semua orang tahu kemenangan golongan ulamak itu adalah dengan cara dan taktik paling keji dan hina di dalam sejarah perjuangan PAS, sama dengan taktik-taktik UMNO di dalam pemilihan mereka.

Nilai-nilai akhlak Islam dipijak-pijak. Pertama kali berlaku di daam muktamar PAS, wujudnya anasir-anasir syaitaniah di kalangan pro-ulamak yang dibiarkan memboo dan mengejek kumpulan profesyenal. Pertama kali dalam sejarah perjuangan PAS, media dan jentera parti seperti Harakah dan harakahdaily diperalatkan oleh kumpulan ulamak tanpa berlaku adil untuk memberi ruang kedua-dua belah pihak (misalnya wawancara dengan presiden PAS yang mentololkan orang yang tak sehaluan dengannya, tetapi lansung tiada wawancara dibuat dengan Ust Ahmad Awang).

Semua orang tahu juga di dalam muktamar kali ini wujud "papagomo-papagomo" PAS yang lansung tiada sekatan dari sudut akhlak dan etika, melakukan serangan dan melabelkan kumpulan profesiional dengan gelaran-gelaran binatang dan lain-lain kata kejian.

Dan dengan "kertas cai" dari Dewan Ulama sendiri menunjukkan pemilihan PAS kali ini penuh dengan unsur jijik, keji, kotor, tidak berakhlak dan tidak bermaruah dilakukan oleh ulama PAS. Apakah Allah meredhai kemenangan mereka?

Dari satu perspekktif dikatakan kononnya sekarang ini ahli-ahli PAS sedang ditapis. Sedangkan sebenarnya PAS sedang menuju kehancuran.

GB tertarik dengan satu bahagian tulisan di atas,

Golongan ulama lebih selesa berjuang di medan ceramah sedangkan golongan professional yang selalu berada di barisan hadapan dan menghadapi berbagai ujian dan ibtilak. Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya.

Itu sebab mengapa sebelum ini GB pernah mempersoalkan SIAPA SEBENARNYA ULAMA DALAM PAS? Bagi saya, ulama yang dipanggil ulama di dalam PAS itu bukan ulama yang sebenar. Mereka sekadar guru-guru ugama. Jika diamati maksud sebenar istilah "ulama" iaitu orang-orang berilmu - maka kumpulan profesyenal itulah yang lebih layak bergelar ulama dan mereka sebenarnya warasatul-aanbiya". Ia seiring dengan tulisan di atas .... iaitu "Sekiranya perjuangan para anbiya dipenuhi dengan dugaan dan ujian, tidak sukar untuk melihat siapakah yang lebih hampir pada perjuangan para anbiya"

Petikan tulisan GB yang lepas:

Pemimpin PAS kini masih diuliti mimpi. Mereka memandang bahawa hanya "ulama seperti mereka" berhak memimpin parti, mereka melupakan peranan dan jasa para profesional yang selama ini telah mengangkat darjat dan mertabat PAS di aras yang ada kini. Golongan profesional inilah sebenarnya ulama (golongan berilmu) yang dimaksudkan oleh AlQuran dan Hadis Nabi iaitu sebagai "warisatul-anbiya", dan yang dikatakan sebagai golongan yang gementar hatinya bila disebut nama Allah, bukan ulamak celupan yang sebenarnya hanyalah berstatus "guru mengajar bab ugama" yang tergila-gilakan dunia sehingga sanggup merebut jawatan dengan cara paling kotor dan hina. Paling tinggi pun ulama othodox dalam PAS hanyalah ulamak feqah yang kasar budinya sehingga boleh mengkafirkan orang lain, memaki hamun dan membinatangkan mereka yang tak mereka senangi.

Dari pemerhatian dan firasat GB, PAS akan berkubur akhirnya, ia akan digantikan dengan sebuah wadah baharu, parti Islam yang baharu, yang lebih inklusif, yang lebih profesyenal, lebih berakhlak dan mengikuti serta menepati ajaran Islam sebenar.

"Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kalian yang terkeluar dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum, satu puak, satu parti yang Allah cinta kepada mereka dan mereka pun cinta kepada Allah." (Al-Maaidah: 54).

35 ulasan:

Hamba Allah berkata...

Ulama PAS yang BODOH BANGANG kerana tak sabar hendak diperalatkan UMNO !Syabas Hj Hadi, kamulah pemusnah PAS!

Malaysiabaru berkata...

Umno tu buaya ..... dulu ayoh ping marang kata umno kapir laknatullah

hari ni jilat balik kahak dan ludah... umno abang long hadi ping

fulus fulus fukus .... dunia dunia duniaaaaa .... apco jd penasihat baru ayoh hadi ping marang

My Kakak berkata...

Tk buat tuan yg telah menulis sebegitu baik. Membuka minda dan membuatkan keazaman utk berjuang kearah malaysia yg lebih maju, makmur dan dibanggakan

Tanpa Nama berkata...

janagn salahkan umno ye.Umno tak salah yang salah adalah ulamak pas kerana tahap pemikiranya dibawah paras terendah dari guru agama kampong.otaknya dah dibasuh dengan sabun clorox.dia namapak tapi tak faham .apa yang mereka tahu adalh takbir je.makna takbir tak tahu pun.kesian .yang pandai kelentong peringkat peminpin atas.kesian.aku sekeluarga selamat tinggal pada Pas.

Tanpa Nama berkata...

Malu bila bkn islam tgk perangai ulamak mcm ni.patut ulamak lebih mulia,tetapi dh jd lebih hina dr org biasa.

Tanpa Nama berkata...

Memang dah syak. Para ulamak ini akhirnya berjaya juga dizombikan. Siapa pun yang belum pernah berhadapan dengan ujian tahap mencabar nyawa, contohnya perjuangan di jalanan sehingga dikejar, disembur air kimia atau dipukul sampai berdarah2, orang2 ini tidak akan menjadi kebal di bilik kursus agensi2 perang saraf bn ini.

Ada lebih 100 teknik kawalan minda ciptaan amurikha boleh digunakan untuk program kawalan minda. Ada juga bermacam jenis dadah dan alat2 elektromagnet yang mampu memprogramkan otak manusia. Mangsa2 program ini akhirnya menjelma menjadi zombi. Kalau setakat diprogram dengan ceramah dan tiba2 dah berubah, bolehlah dianggap mangsa ini dari golongan paling low class. Rasa ketakutan kononnya akan berlaku begitu begini kalau pr memerintah akhirnya menjadikan peserta2 itu akur atau percaya bulat2. Maka keluarlah mereka sebagai zombi bersama gembalanya. Gembala ini sentiasa memberi bermacam2 arahan begitu begini sehinggalah tercapai matlamat sebenar yakni memastikan kebinasaan pr.

Teknik ini berjaya dilaksanakan kerajaan thailand. Hingga sekarang hampir tiada ulamak perjuangan islam patani lagi. Ulamak2 sebenar mereka telah mati dibunuh. Yang lemah atau yang dikarankan otak mereka terus menjadi bangkai bernyawa walau keterampilan mengheret jubah menyapu tahi ayam. Program ini nampaknya berjaya menjadilah ulamak2 ini umpama zombi. Sampai mereka jijik nak sebut bangsa mereka melayu thai. Mereka hanya sebut muslim thai sahaja. Nauzubillah.

Hakikatnya, ilmu2 kawalan minda dan 901 macam lagi disiplin ilmu2 berasaskan teknologi terkini wajib dikuasai jika ingin memerintah dunia masa kini. Memerintah dunia yang kompleks ini memerlukan lebih dari kemahiran membaca kitab kuning. Tidak boleh sama sekali membuang golongan bijak pandai. Ilmu mereka sangat mahal. Sepatah sahaja hujah mereka anda kena bayar mahal. Contohnya, kalau anda tak pandai berhujah di mahkamah, anda masuk dalam kalau tanpa bantuan golongan ini. Sebab itu kita merasa amat2 pelik dan tergejut luar biasa melihat gelagat golongan ulamak pas ini membuang mesin kereta kebal mereka. Orang bijak pandai adalah otak atau mesin penggerak organisasi. Ulamak sepatutnya hanya perlu pandu sahaja kebal itu menuju medan perang. Memang betul2 gila cara fikir orang2 yang telah menjadi zombi ini.

Tanpa Nama berkata...

Saya sangat setuju dengan kenyataan" ulamak PAS ini tarafnya hanya ustaz2 kampung" . Mereka tidak menepati ciri2 ulamak pewaris nabi...ulamak sebenarnya orang yg berilmu, dan mereka lebih takut serta taqwa pada Allah dengan ilmu mereka, terutama golongan ilmuan dlm bidang sais seperti fizik, biology, astrnomi, perubatan, dll. Mereka inilah sebenarnya ulamak, bukan seperti ustaz2 yg mengaku ulamak tetapi ilmu mereka hanyalah pandai putar belit fakta, bercakap kosong tidak bersandar pada bukti2 saintifik, bila diajak berdebat,mereka hanya pandai menggunakan ayat2 yg kedengaran hebat,tapi kosong dengan hujjah saintifik. Berbanding dengan mereka2 yg arif dlm ilmu sains,hujjah mereka sangat tepat,jitu, valid, tidak bermain dengan perkataan. Istilah ulamak pewaris nabi itu lebih menepati kepada org2 profesional kerana mereka mempunyai ciri2 yg di gambarkan oleh nabi saw.dari ustaz2 yg perasan mereka itu ulamak. Saya berseru pada semua sahabat, ahli2 parti, marilah kita keluar dari minda totok yg ditanam oleh ustaz2 yg menyempitkan kefahaman mengenai ulamak pewaris nabi...

Tanpa Nama berkata...

PAS GAGAL akibat pemimpin gila NAFSU dan TIADA OTAK

Khalas !!!!!

Omar Daud berkata...

Salam semua:

Tq GB, tak putus-putus memberi information:
Pada rakan-rakan perjuang rakyat sekelian, walaupun kita tak pernah jumpa, tapi tujuan kita adalah sama,FOCUS untuk menumbangkan BN, dan mengembalikan pemerintahan islam yg praktikal bukan retorik.Pada peringkat permulaan ini,tentu pendapat dan cadangan kita tidak sekata, dari pengelaman group-group kami dulu, Cuba fokus,pendekatan yg sama,perbezaan pendapat kita tak dapat lari,selagi kita manusia di situ kita akan berbeza.Ramai kawan2 kami yg sejak 1998 dah meninggalkan kita disebabkkan pendekatan nak jatuhkan BN sebab "emosi" benci pada Mahathir,bila Mhathir berundur, perjuangan sudah tiada.Sebab itu BN menang besar tahun 2004, bila paklah menjadi PM,Focus nak jatuhkan BN tersekat.
Serba-sedikit Tentang kami:
Sebenarnya group-group kami dah GIVE-UP nak membantu parti2 yg menetang BN,ini disebabkan ramai pemimpin yg kami bantu ,bila dapat kuasa telah menunjukkan belang masing2,kami dapati majority ahli-ahli parti ini tidak dipedulikan, rakan-rakan kamai seramai 10 orang diberhentikan kerja disebabkan berdemo, semasa demontrasi 1998 dari mesjid negara ka dataran merdeka.Kami adalah bekas2 pegawai kerajaan dan bekas pekerja swasta, kami tidak berparti , kami cuma tak sukakan BN, sebab mereka menginiaya rakyat.Kami bertemu semasa berdemo di mesjid negara,di central market,di jalan tuanku abd rahman,di dataran merdeka dan kg.baru, masa dulu kami berdemo kalau tak silap seminggu sekali
apabila PKN ditubuhkan, kami bersepakat utk membantu parti ini,dlm pilihanraya,kami belajar dari 1999,2004,2008 hingga 2013.Memang letih dan tersangat perit, menghabiskan banyak masa dan tenaga.Bukan mudah nak melawan BN, umpamanya berlawan bolasepak,refri dia punya,linemans dia punya,manakala tiang gol dia punya terlalu kecil,habis macamana nak menang. Setelah kejayaan 2008, barulah kami dapat formula bagaimana nak tewaskannya,kebanyakkan parti yg terlibat tidak tahu penglibatan kami(Cuma orang2 tertentu dlm parti sahaja), umpamanya kemenangan AZMIN dlm 1999 di ulu klang pecah rekord pembangkang menang di selangor.

En. Faizal saya tabik tuan, Insyallah kami akan membantu anak2 muda yg ada "Idealisma".Sekarang ini saya cuba nak dapatkan balik data2 pengundi PR13 DI SELANGOR DAN WILAYAH.Hampir2 nak buang.Kalau tak silap, data2 DUN cempaka kami ada, ianya di bawah parlimen Pandan,Iskandar berada di dalam bahaya,kami tahu pergerakkan pengundi2 di DUNnya.Ia menang sebab tempias RAFIZI,tumpang tuah rafizi, kali ini sorryla kita nak bagi dia menang.


Insyallah saya akan beri data2,graph2,tentang saluran pengundi2 di samping module strategy menang pilihanraya dan beri penerangannya, kami sudah tak larat lagi nak bergerak.

P/S:Tentang recommendation saya bersama TMJ/SULTAN, bukan nak melibatkan keluarga di raja dgn politik baru,atau meminta bantuan keewagan, cuma meminta Jawatankuasa parti mencari ruang dapat menumpang publicity dgn penubuhan parti baru,sebab saya kira ini peluang keemasan mendapat publicity percuma utk rakyat johor,parti baru bukan untuk mengacau atau parti extreme, ianya sebagai pilihan alternative utk rakyat johor selain umno, demi kesejahteraan rakyat.

PAKATAN version 2.0
HARAPAN & IMPIAN BARU,RAKYAT MALAYSIA.
SALAM RAMADHAN
WASSALAM.





Saadun Sulaiman berkata...

Satu N3 yang mampu membuka pelbagai rahsia yang mungkin tertutup dari pengetahuan ramai para ahli PAS selama ini. Malang kerana ia nya tak menyeluruh, saperti, siapa kah "PEGAWAI" Abim yang suka memberi ceramah berkaitan dengan "SODOMY" kepada para ULAMAK PAS yang hanya ada siku dan lutut di dalam jubah mereka, mungkin di kepala lutu itu lah terletak otak otak mereka. Mungkin agak nya kedua dua malaun ini pernah "MENEKMATI" nya. Itu sebab beriya iya mereka menjelaskan kepada para ulamak PAS itu, mana tau kalau ada yang teringin. Sebenar nya ramai yang tidak mempercayai cerita ini. Tetapi malang mereka kurang arif berkenaan dengan "HADIAH" pembawa fitnah yang telah ALLAH sedia kan.

Yang kedua, siapa kah "ULAMAK PAS" yang telah di peruntuk kan beberapa buah kereta dengan alasan kerana "MENGEPALAI" beberapa buah GLC. Wajar kan seseorang yang bergelar "ULAMAK" begitu tamak dengan habuan dunia? Kalau lah royalti minyak terus di nekmati oleh kerajaan PAS ini, sudah pasti di agih kan sesema mereka sahaja, rakyaat jelata di biarkan sahaja, sama saperti peranggai UMNO-BARU. Mungkin dek kerana itu ALLAH mengilham kan kepada kerajaan pusat untuk menarik balik royalti tersebut.

Adakah perkataan "ULAMAK" itu khas untuk mereka yang mendalami ilmu agama aja? Bukah kah mereka yang mahir di dalam bidang lain juga boleh di gelar "ULAMAK" tak gitu. Yang berkeliaran di dalam PAS itu kebanyakan nya cuma guru agama. Itu pun kalau mereka datang kesatu satu tempat untuk memberi kuliah "HABUAN" untuk mereka "MESTI" di sedia kan. Bukan kah itu menjual agama nama nya.

Akhir kalam ingin saya mengucapkan syabas kepada para pemimpin PAS yang telah dengan mudah di perbodohkan oleh UMNO-BARU/BN dan para Siput Babi.

Anti ulama su' berkata...

Hj Hadi hanya mulia di mata penyokong PAS. Di mata masyarakat awam dan non-muslim dia lah manusia berperangai buruk. Kalah orang jahil. Dah perangai buruk, lepas tu orang benci, nak kaitkan dengan Allah.

Tanpa Nama berkata...

Ini bermakna pas ni parti kata bawah temperong, dari presideng Sampai ahli semua otak kurang credik

Tanpa Nama berkata...

Mantibai berkata..
Assalamualaikum

Terima kasih GB

saya tertarik dengan tulisan yang mengatakan bahawa Barisan Ulama PAS gagal mendepani isu yang melibatkan kepentingan negara kerana saya percaya mereka TAK FAHAM isu yang berlaku dan cara bagaimana untuk membahaskan isu tersebut.

contoh 1MDB yang lebih menonjolkan wakil dari PKR dan DAP

Mungkin seperti yang dinyatakan sebelum ini

MEREKA HANYA LAYAK MEMBACAKAN DOA MAKAN DI MAJLIS MAKAN MALAM MCA DAN MIC.

Saya menunggu wadah baru atau jika tiada, pilihan saya adalah DAP.
CAT

Tanpa Nama berkata...

Ayoh ping tak fokus perjuangkan hudud, bila tiba harinya nak bentang dia ke jepung.

Tanpa Nama berkata...

Ada sb umno yg jadi tukang hasut... dan hadi terlalu lemah sampai mudah terikut dgn hasutan.. kalaulah hadi ada pendirian yang kuat mcm presiden sebelum2 ni..

Tanpa Nama berkata...

Aku

Aku bukan lah seorg ULAMAK

DAN

Sklumit habok pon ku tak HINGIN dipanggil ULAMAK

TAKde cita2 ku sikit pon nak jd ULAMAK sprt yg heboh dah ramai sgt yg dah jd ULAMAK skrg nih

DAN...aku sgt7MELUAT dgn sgl gelaran-NOBAT-pangkat-FEUDAL yg mnTOLOLkan umat sprt budak2 hingusan

Bg aku "makna" kpd ULAMAK itu sgt7Simple..

ULAMAK = suloh kegelapan-BEJAT-kezaliman ummah

ULAMAK = CAHAYA TERANG mlihat musuh2 yg sgt7LICIK sprt Abdullah-al-Yahud...Abdullah ibnu-Ubai...bapakFITNAH-ibnu-LUTOT dll

ULAMAK = Tak perlu dr Arab & tak prlu pandai cakap Arab...TAPI gerak "rohani"nya dpt bnar7MEMBACA..."seKILAS je pandang ikan diair.."

ULAMAK = Tak perlu kpd kertas2-SAMPAH.....PhD n sgl ijazah2 utk tipu kliru kan ummah

ULAMAK = SELFLESS..n only tru selfless mortal any PROBLEM can be solved to d core = sbnr7PENYELESAI masaalah ummah!!!




Dgn izin'NYA

Semangat

Serta impian ku

Aku suka mncari MAKNA

Aku suka mencari nilai ERTI

Aku suka berkongsi melapah DEFINASI


Apb aku mlihat sbiji 'KELAPA'..yes sbiji KELAPA?

Aku tak minat kpd kulit dan SABUT kpd KELAPA itu..

Aku juga tidak brp minat kpd TEMPURUNGnya yg keras itu..

So...

yg aku berminat..

Aku sgt7brHAJAT kpd isi KELAPA itu!

DAN..

...dari ISI-kelapa itu mnjd MINYAK

...drp MINYAK-kelapa itu terlalu7BANYAK nikmat yg kita dapat!!

So

Aku seronok mncari RAHSIA

RAHSIA = disebalik RAHSIA itu trsembunyi sbnr7KBNARAN

Cth:
FITNAH = disebalik FITNAH ada rahsia-RASUAH..yg sgt7Besar hatta ratus2JUTA yg sgt7Takut klu dibongkar!? apa lg yg mmakai SORBAN?


Omputih kata: "Forgo the form..n go for the MEANING"..

Peringatan drp ALLAH pula.."DIA tak mlihat kpd paras rupa...TAPI.. hati n HATI-rohani lah yg mmiliki sbnr7MAKNA-rahsia yg hakiki.."


Begitu juga..

Apb mbaca Quran...

...aku TAK suka org2 tolol yg mNYIUL2kan bacaan TAJWID utk mnonjol2 but LOST its deep 'soul' thats very2 MEANINGFULL..

...Quran bg aku wajib dibaca SEPI-sunyi..bnar7FAHAM lg dhalusi ibarat karya NOVEL maha7AGUNG dpt mnitiskan air mata TANPA dsedari..

...TAJWID itu hanyalah ibarat "kulit" jer pd sbiji KELAPA?

adakah org mbaca novel terlolong2 kuat2 nak tunjuk kat org???? huhuhu..?


BEGITU

Begitu juga dgn kesah Firaun..

Sape Firaun tu?

Apa pula tunggul2 PIRAMID itu??

Brp ribu tahun? 4ribu?? 5ribu??? tahun kah usia PIRAMID2 yg "kekal" mnjd pngajaran dgn miraclenya laut-MERAH itu..




MARI

Mari bandingkan siFiraun itu kdlm masyarakat kita hari ini..

Firaun

Firaun tu dah sah2 kafir harbi

Firaun dah terang2 lawan nabi Musa as

Firaun TAKde pakai sorban N jubah

Firaun tak pernah pertahankan kalimah ALLAH

Firaun takde BELIT tipu PUTAR & FITNAH

Firaun tak pernah auta-KELIRU dgn hudud ALLAH

So..

Firaun memang zalim BUT his brutal straight to d point


Sebaliknya..

YANG

Yg SORBAN

Yg songkok tggi

Yg lagi jahat BEJAT & lagi sgt2 ZALIM

Yg mengaku ISLAM

Yg mengaku mnjd saksi-mnCINTAI ksucian-ALLAH

Yg mengaku CINTA n sayangkan RasuluLLAH

Yg berTOPENGkan jubah brtopengkan SORBAN

Yg brTOPENGkan "selawat" mega Ya-Ha-Na x3

DAN

Dgn TOPENG2tu buat smahu2nya khianat-RASUAH

Dgn topeng-SORBAN..auta-ONAR-makar-FITNAH

Dgn jubah-SORBAN-songlap putarBELIT ayat Quran

Dgn TOPENG2 itu samun-LANUN-rasuah-FITNAH menipu & bnar7KELIRU kan ummah


JADI

Jd sama2 saksikanlah..

Sape?

sape??

***sapekah??? yg lebih jahat serta lebih BEJAT drp siFiraun itu disisi ALLAH????!***


AWAS!!!

Nota:

KELIRU = sjahat7TIPU didisi ALLAH

KELIRU = TOPENG = sbejat7FITNAH disisi ALLAH

KELIRU = slicik7TABIAT-akidah-MURTAD-Yahudi mmrangkap-TINDAS-mngHAMBAkan umat mnusia

KELIRU = sbejat7FITNAH-songsang-MURTAD dsisi ALLAH

KELIRU = apb dah KELIRU..tiada lg yg BENAR kcuali smuanya SALAH!!!

Tanpa Nama berkata...

Ulama itu WAJIB cerdek.. x cerdek kompom bukan ulama.. walau pun mengaku diri kononnya sebagai ulama

Tanpa Nama berkata...

Untuk memerangi UMNO , pas bukan sahja memerlukan agama sebagai panduan bahan rujukan, malah pemikiran yg berteraskan ilmiah dan logik dalam berdepan dgan puak yg terkenal dgan sikap seumpama sesumpah ini

Tanpa Nama berkata...

Pada awal membaca artikel ini, terlintas di fikiran masakan pemimpin PAS begitu mudah terpengaruh dengan hasutan UMNO hanya membaca utusan dengan mendengarnya dari tv.

Walaupun UMNO mengadakan program untuk menawan hati beberapa ulamak PAS, program tersebut juga bukan lah punca utama yang menebalikkan hati mereka.

UMNO hanya memberikan sesuatu yang ulamak tersebut inginkan sebagai satu sandaran untuk mengiyakan niat mereka. Ini kerana program-program tersebut tidak ada sebelum rundingan sulit yang hampir berjaya di Selangor antara beberapa pemimpin PAS dengan Khir Toyo dan kerjaaan perpaduan dengan UMNO sehingga berlaku nya rampasan kuasa. Maksud nya dalam hati ulamak tersebut memang telah ada titik-titik hitam. Program tersebut hanya untuk menambahkan lebih banyak titik-titik hitam sehingga meliputi keseluruhan hati mereka.

Masakan begitu 'mudah' UMNO menawan hati mereka untuk menghadiri program tersebut. Masakan hanya dengan pujuk rayu dan rendah diri PM boleh menawan hati ulamak.

Perkara pertama mengenai kedudukan orang melayu dan Islam, tidak terfikir kah oleh ulamak tersebut ramai nya golongan MP bukan Islam adalah di sebabkan oleh ramai nya melayu PR yang kalah dengan UMNO. Dalam hal ini, bagaimana ulamak boleh makan kata-kata UMNO sedangkan jika PR menang semua kerusi maka PR lah yang mempunyai banyak MP Melayu. Bukan jumlah dalam PR yang penting tapi jumlah kerusi yang di peruntukan kepada melayu yang penting. UMNO memecahkan kawasan untuk kepentingan pemimpin bukan untuk kepentingan melayu. Otak jenis apakah yang mahu jadi pemimpin dan juga menjadi ulamak boleh di tipu dan di goreng begitu mudah sekali?

samb 2

Tanpa Nama berkata...

sambungan


Jika betul lah maklumat yang diberikan semasa taklimat mengenai liwat , mana pergi nya pegangan agama dan hukum hudud. Hanya mendengar pengakuan dua orang bekas pemimpin PAS secara tertutup dan seorang tokoh korporat meraka terus yakin Anwar seorang peliwat! Otak jenis apakah yang dipakai oleh ulamak sehingga langsung tak terfikir yang kedua-dua mereka tidak di panggil sebagai saksi untuk menguatkan dakwaan sialfool ?

Manusia termasuk lah ulamak memerlukan sebab-musabab untuk menerima dan berbuat sesuatu. Sangat sedih bila taraf ulamak memerlukan alasan untuk mengkhianati perjuangan Islam itu sendiri semata-mata untuk mendapat pangkat dan kedudukann di dunia.

Budaya taat dalam PAS adalah disebabkan oleh otak pengikut yang sama gred dengan pemimpin yang mereka anggap ulamak. Kita di dedahkan dengan kehidupan seorang hamba Allah yang bernama Nik Aziz untuk menjadi perbandingan dan ikutan. Semasa ulamak PAS memerintah Terengganu, ulamak tersebut memiliki sehingga enam kereta resmi, sedangkan hamba Allah tersebut sanggup mendiami rumah sendiri dan tidak tahu berapa gaji nya sebagai MB. Jika tak boleh nak ikut kesemua contoh hamba Allah tersebut, jangan lah sampai guna enam kereta resmi. Wala jenis apakah yang tidak mengunakan iman dan petunjuk-petunjuk yang ada?

Kita ada pilihan. Ulamak pun ada pilihan dan bukan mereka tak sedar semua ini seperti "rollback" dan kalah di pru akan datang. Kepentingan dan kesenangan dunia dengan jalan yang mudah jadi pilihan mereka. Itu sebab mereka tak perlu di uji dalam perjuangan tetapi ujian Allah ke atas mereka sedang berjalan siapakah antara kita ini hamba Nya.

Seperti kata penulis, dengan ada nya PAS, UMNO dapat memaparkan dirinya sebagai golongan sederhana dan hari ini ramai yang mengakui UMNO lebih baik dari PAS.

Setakat program dan taklimat tertutup tidak dapat mengubah pendirian ulamak. Ianya mesti disertai dengan perkara lain seperti diberi layanan istimewa dan di sanjung oleh orang yang lebih tinggi kedudukan nya dari ulamak tersebut. Bukan orang gaji atau macai suruhan yang tuangkan air minum atau membuka pintu kereta untuk ulamak tetapi orang yang berkedudukan tinggi itu yang melakukan nya sendiri.

Layanan istimewa ini tak sama dengan layanan yang diberi kepada pemimpin reformasi yang ditahan ISA kerana ulamak dari awal-awal PR memenangi beberapa negeri telah menunjukkan mereka boleh di goreng dan di tipu. Jenis ulamak apakah yang diberi maklumat yang sama dengan pemimpin reformasi yang begitu sulit, boleh diterima akal mereka? Apakah peranan Iman sebenarnya?

Kita tidak mahu mana-mana individu-individu menguasai sepenuhnya parti baharu. Kita mahu parti ini jadi parti rakyat seperti PKR dan DAP. Jika ada individu yang begitu berkuasa dan memberi sumbangan wang yang besar, kita takut parti ini jadi Sdn Bhd. Oleh itu, kita sama-sama lah memberi sumbangan sebanyak mana yang mampu supaya kita juga ada penglibatan dengan penubuhan parti baharu yang membawa harapan ini.

Akhir kata, Sesungguhnya Allah menguji seseorang itu mengikut kemampuannya. Tetapi mengapa kita gagal dan tersesat ?


Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Tiada siapa peralatkan pas, memang pas sendiri nak nak buat kerja bodoh.

Pas jauh teruk drpd umno!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ulamak cehkai. Sanggup dengar taklimat liwat. Sekarang Anwar dipenjarakan sedangkan Anwar boleh lari dapatkan kebebasan di Turki atau mana-mana negara.

Ulamak dalam parti PAS yang betul ulama ialah yang mengulamakan profesional dan memprofesional kan ulama.

Cepat lah tubuh parti baharu dan cepat lah PAS bergabung dengan UMNO biar PAS kena stimroll dengan UMNO.

My Kakak berkata...

Salam saudara Omar dan hero2 yg tak didendang. Teruskanlah perjuangan jgn mundur. Ingat pesan Nabi. Manusia yg terbaik ialah yg paling banyak manafaatnya kpd manusia. Jom kawan2 kita satukan hati, satukan cara kita meruntuhkan tugu BN demi kesejahteraan anak cucu kita. Saudara Omar , saya sampaikan pesan seorg alim. Utk berjaya kena ada 3. 1.niat yg teguh 2. Perancangan dan pengorbanan 3. Doa yg sungguh2. Ya Allah Kau bantulah penjuang2 "kemerdekaan" ini

Tanpa Nama berkata...

Hu...hu...hu....
Dalam situasi begini......
tersangat rindu aku kpd TGNA & UFN....
AL FATIHAH

Tanpa Nama berkata...

Renung2kanlah kesah seorang tukang mandi mayat yg memandikan jenazah seorang pelacur.......muga2 mendapat banyak iktibar......
para ulamak pasti sangat ariff dengan kesah tersebut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

XUMNO berkata...

Sebenarnya cita2 DAP hendak melemahkan dan memecahkan Pas melalui proksi2 mereka yang dilabel progressif gagal dan tak kesampaian. Ahli2 Pas telah menyedari mainan jahat Dap ini dan bersatu padu menyahkan proksi2 Dap ini dari saf kepimpinan. Jadi tak usahlah salahkan umno, kerana yang mengundi dalam mukhtamar itu bukan ahli umno tapi ahli Pas. Dan yang mencemuh ulamak2 Pas tu tolong suluh muka kamu dalam cermin dan cuba baca Alif, Ba, Ta.

Tanpa Nama berkata...

wahai xumno
semua kamu tuduh dap belaka... fitnah dari gol ulama tolol apabila mereka tidak boleh berhujah....


cemuh ulama?? ulamakah mereka itu???
ulama menang cara kotor dan jijik masa pemilihan tu apa hal?
ulama bermulut celupar membarua, mentolol dan membinatangkan ahli jemah apa hal?

Tanpa Nama berkata...

Kami tok sir geng pas ganu natang...
Kami tok sir geng pro ug natang...

HidupRakyat berkata...

Satu artikel yang 'top-class', cukup mantap yg menerangkan perkembangan politik negara ini dari penulis (Minda Jentayu). Saya rasa 'perang saraf' agensi kerajaan UMNO-BN ini juga, selain dari memburukkan DS Anwar dan PKR, juga cuba menakutkan ulama-ulama PAS dgn sentimen perkauman iaitu, menggambarkan DAP sebagai anti-Melayu, anti -Islam, dan sebagainya.

Sedihnya, ramai org-org Melayu masih terperangkap dgn propaganda dan fitnah seperi ini, kerana minda yg telah dibrainwash sejak kecil dan juga kekurangan membaca & pelajaran/ ilmunya tidak tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Yg kaki wala pd tghh & tghd..otak tahap drjah 6...untung laa tghh & tghd...ramai yg wala tpi bangang...

wan amero berkata...

Terbaek bos.

wan amero berkata...

Hahahahahahahaha terkenang semasa duluuuuu.Terbaek guuuu.

wan amero berkata...

Kesian puak2 PAScai bodoh macam teloorrrr kàhkahkahkahkah

bat8 berkata...

Satu maklumat komtemporari yang membuka minda. Terima kasih sdra. Jangan berharap ulamak UG mampu paham kecanggihan ilmu memprogram minda moden ciptaan barat ini.

bat8 berkata...

Sdra Omar....tlg buka saluran communation sdra supaya grup2 lain boleh contact dan bersama2 kita wujudkan satu network baru.

Sdra ada cadangan macamana hendak wujudkan line of communication ini? Saya jangka bila parti Islam baru ditubuhkan dan PR 2.0 ditubuhkan pasti ramai rakyat malaysia akan membaantu. Jadi melalui satu network yang kita wujudkan maka kita dapat gunakan resources baru ini dengan lebih efektif. Saya rasa dengan pengalaman grup sdra dan grup lain-lain kita boleh susun satu program bagaimana hendak menggunakan resources sokongan baru ini nanti.