29 Jul 2015

[BERGAMBAR] Yang Pelik, Yang Aneh, Yang Lucu & Yang Teruk

Cerita pelik lima pengumuman serentak semalam…

Apakah kebetulan atau konspirasi?

KETIKA Perdana Menteri Malaysia Ke-6 sedang menarik perhatian dunia berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), persoalan wang dalam akaun peribadi, aset anak isterinya dan tindakan sesetengah pemimpin Umno yang mempersoal kepemimpinannya, Datuk Seri Najib Razak hari ini menampakkan ‘belang’.

Menduduki kerusi Perdana Menteri pada 2009 selepas ‘turut memberi tekanan’ kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi supaya meninggalkan Putrajaya, Najib hari ini mengumumkan ‘pemecatan’ beberapa menteri kanan, termasuk Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkuat-kuasa esok.

Namun yang pelik, menghairankan dan amat jarang berlaku sebelum ini adalah pengumuman rombakan Kabinet itu berlaku hampir serentak dengan empat berita mengejutkan lain pagi tadi yang diandaikan mempunyai kaitan antara satu sama lain.

Empat berita lain yang diumumkan hari ini serentak dengan rombakan Kabinet ialah:

1. Penamatan khidmat Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai Peguam Negara;
2. Persatuan Minda Sosial Prihatin (PMSP) lapor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia mengenai 1BestariNet di bawah Muhyiddin;
3. Pelantikan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri; dan
4. Pelantikan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman yang baru.

Tidak boleh dinafikan bahawa kelima-lima ‘peristiwa pelik’ itu telah membawa kepada persepsi rakyat bahawa kerajaan di bawah kepemimpinan Najib sekarang ini sedang berusaha ‘mematahkan’ serangan terhadap beliau.

Isu hutang oleh 1MDB berjumlah RM42 bilion yang dikawal sendiri oleh Najib, isu wang RM2.6 bilion masuk ke akaun peribadi beliau dan isu RM2 juta didakwa masuk ke akaun isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor, selain persoalan mengenai dari mana anak tirinya memperoleh jutaan ringgi bagi membiayai filem lucah, menghampiri kemuncaknya apabila kerajaan cuba menutup mulut pemimpin dan rakyat daripada bersuara.

Suara media dan menteri kini ‘digam’ oleh kerajaan Najib yang kini dianggap sebagai ‘kerajaan diktator’.

1. Rombakan Kabinet (Pemecatan Muhyiddin dan isu 1MDB)

Mula menduduki kerusi TPM pada 10 April 2009, semua orang tahu Muhyiddin yang dibesarkan dalam keluarga yang kuat berpegang kepada Islam, malah bapanya yang juga seorang ulama, tidak takut untuk mempertahankan kebenaran.

Muhyiddin yang sebelum ini pernah dilaporkan menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai TPM tetapi ditolak oleh Najib, mula menyuarakan pandangannya sebagai Timbalan Presiden yang bertanggungjawab terhadap parti Umno dan sebagai TPM yang perlu bertanggungjawab kepada negara serta rakyat.

Kita yakin sebagai TPM, bukannya Muhyiddin tidak mengetahui mengenai isu dan masalah yang menimpa 1MDB sebelum ini, namun demi menjaga Najib sebagai boss dan rakan, beliau dipercayai lebih banyak mendiamkan diri.

Sehinggalah isu 1MDB semakin panas dan kemudian dikaitkan pula dengan laporan The Wall Street Journal bahawa kira-kira RM2.6 bilion masuk ke akaun peribadi Najib, serta laporan mengatakan RM2 juta masuk ke akaun peribadi isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, Muhyiddin mula memberi nasihat kepada Perdana Menteri, namun tidak dipedulikan.

Akhirnya, Muhyiddin mula meluahkan rasa tidak puas hati terhadap 1MDB secara umum dalam perjumpaan dengan ahli Umno sama ada secara tertutup atau terbuka dan dalam Kabinet. Kita yakin beliau tidak membuat kritikan dan menyerang secara terus Perdana Menteri atau keluarganya.

Kita menganggap tidaklah berat sangat kritikan Muhyiddin terhadap 1MDB dan nasihat kepada Najib sehingga Perdana Menteri begitu kejam ‘mematikan’ karier politik orang yang selalu membelanya.

HARI INI, kerana serangan terhadap 1MDB, Muhyiddin akhirnya ‘diberhentikan’ oleh Najib.

2. Penamatan khidmat Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai Peguam Negara (Siasatan terhadap 1MDB)

Alasan yang diberi ialah kerana Gani menghadapi masalah kesihatan. Tidak dinafikan Gani mempunyai masalah kesihatan, namun rata-rata orang ramai melihat tindakan itu ada kaitan dengan siasatan Pasukan Petugas Khas ke atas 1MDB, yang dipercayai memperoleh banyak maklumat mengelirukan mengenai berbilion-bilion wang yang dipinjam daripada bank tempatan dan luar.

Apa yang memeranjatkan ialah pendedahan oleh The Wall Street Journal yang memetik laporan Pasukan Penyiasat Khas itu mendedahkan berlaku aliran wang tunai ke dalam akaun Najib berjumlah RM2.6 bilion. Najib walaupun sudah mengarahkan peguamnya mengambil tindakan, namun masih tidak menjawab sama ada betul atau tidak wang berkenaan berada di dalam akaun beliau. Ya atau tidak!

Malah, ada dakwaan bahawa Gani sudah mempunyai maklumat lengkap dan bercadang mengenakan tuduhan terhadap Najib. Pasukan Penyiasat Khas itu turut dianggotai SPRM, Gabenor Bank Negara, dan PDRM dan kerap menyiarkan kenyataan mengenai siasatan mereka.

HARI INI, khidmat Gani akhirnya ditamatkan. Adakah Pasukan Penyiasat Khas juga terpaksa menghentikan siasatan mereka atau menyerahkan semua dokumen siasatan kepada Najib?

3. PMSP lapor SPRM mengenai 1BestariNet (Pembabitan Muhyiddin sebagai Menteri Pelajaran)

Secara tiba-tiba sahaja, PMSP hari ini membuat aduan kepada SPRM supaya menyiasat kegagalan projek runding terus 1BestariNet yang bernilai RM663 juta yang diluluskan Muhyiddin selaku Menteri Pendidikan.

Dalam kenyataan kepada media selepas mengemukakan laporan itu, Penasihat Ekonomi PMSP, Suud Ridzuan dilaporkan meminta Muhyiddin mengambil cuti rehat sehingga siasatan SPRM ke atas projek itu selesai.

“Kami amat prihatin bahawa RM663 juta sudah dibelanjakan adalah wang rakyat. Ini adalah satu jumlah yang sangat besar,” kata Suud. Mungkin, Suud tidak mengetahui bahawa RM42 bilion yang dipinjam oleh 1MDB adalah wang rakyat dan jumlahnya lebih besar daripada RM663 juta.

Namun, kita hairan kenapa pertubuhan yang mempunyai minda prihatin itu tidak membuat aduan terhadap Najib selepas dakwaan mengatakan RM2.4 bilion wang 1MDB yang juga wang rakyat masuk ke akaun peribadi Najib.

Jika PMSP menggesa Muhyiddin berehat kerana kata mereka kes itu melibatkan wang rakyat yang jumlahnya sangat besar, wajar juga mereka menggesa Najib supaya berehat kerana wang yang dikawal oleh Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan dan ‘pengawal’ 1MDB adalah berkali-kali ganda besarnya – bukan juta tapi bilion.

HARI INI, apabila Muhyiddin sudah menjadi rakyat biasa (kecuali masih memegang jawatan Timbalan Presiden Umno dan Ahli Parlimen), mudahlah siasatan dijalankan ke atas beliau.

4. Pelantikan Pengerusi PAC sebagai timbalan menteri (Siasatan terhadap 1MDB)

Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed adalah Pengerusi PAC yang kini sedang menyiasat dakwaan penyalahgunaan wang oleh 1MDB yang dikawal oleh Najib.

Adakah, pelantikan beliau sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri (satu portfolio penting) adalah usaha untuk memperlahankan siasatan PAC ke atas 1MDB? Ini kerana pelantikan anggota PAC perlu dibuat di Parlimen sedangkan sidang Dewan Rakyat sesi akan datang masih lambat lagi.

Sudah diketahui ramai bahawa 1MDB membuat hutang daripada bank tempatan dan luar negara paling besar dalam sejarah Malaysia iaitu kira-kira RM42 bilion. Wang yang dipinjam itu pula kini dikatakan tidak dapat dikesan.

HARI INI, pastinya siasatan PAC terhadap 1MDB tergendala apabila Nur Jazlan berkata beliau akan meletak jawatan sebagai Pengerusi PAC selepas dilantik sebagai timbalan menteri. Siapa yang akan meneruskan siasatan apabila ‘kepala’ PAC dan Pasukan Penyiasat Khas (Gani) tiada?

4. Pelantikan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman yang baru.

Apa pula kaitan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman dalam hal siasatan terhadap 1MDB atau Najib? Memang agak sukar untuk dikaitkannya, namun perlu diingat bahawa peranan SB dalam sebarang siasatan kes tidak boleh diketepikan apa lagi dalam isu-isu yang besar dan mengancam keamanan negara.

Namun, mungkinkah hanya kebetulan Kementerian Dalam Negeri yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri baharu yang akan memulakan tugas rasminya esok, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, mengumumkan pelantikan Mohamad Fuzi Harun sebagai Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman menggantikan Datuk Seri Akhil Bulat yang bersara?

P/S: Bukan saja HARI INI, tetapi sudah lama berlaku kacang lupakan kulit!




YANG ANEH




Kisah 40 Penyamun


Kalau siapa tengok pakaian 40 penyamun ketika keluar dari gua nak ke bandar. Ada yang memakai pakaian Tok Hakim, koboi,doktor dan lain2..

P Ramlee nak beritahu bahawa penyamun di negara kita ada bermacam2. setuju jika filem2 P.Ramlee dijadikan sebagai rujukan ilmiah. Banyak filem2 beliau menyampaikan mesej2 berbentuk masa hadapan......sindiran yg penuh makna , realiti pada pentas malaysia skrg....Penyamun pun ada ustaz/ustazah utk menjustifikasi hak menyamun. Penyamun pon ada persatuan penyamun.

penyamun pon ada doktor. Penyamun doktor kata "kurang vitamin C"

Orang kaya (sarip dol dan Kemat hassan) boleh berpakat dengan penyamun

Chief penyamun: kamu Momotaro-San, gaji kamu 150 dirham. Bin sarjan bin sarjan gaji kamu 30 dirham sebab byk amik "I O U"......satu jek respek kat penyamun2.....tu walau dia dikelilingi ngan emas dalam gua tuh....tapi tak curi hasil organisasi.....tetapi masih menerima gaji.....dari ketua penyamun.....kalau tak cukup p cari rezki lain kat luar walaupun menipu....tetapi tidak menipu organisasi dan bos.......

berbeza ngan penyamun zaman sekarang.....walau dapat gaji....tapi masih lagi mencuri khazanah negara...

-Qayyum-

Sekadar utk renungan, mesej yg sangat mendalam dari karya Allahyarham P. Ramlee.


YANG LUCU









YANG TERUK











IKLAN BERBAYAR







12 ulasan:

omar daud berkata...

Salam:

Kelakau..laa kali ni, TQ GB:,JOKE OF THE DAY"Orang nak PM Baru,bukan TPM Baru.....Bongokkkkkkkk..Ahli mesyuarat tingkap.....


Go go GHB,kipidap.

Wassalam.

sade berkata...

rasa pelik skit naper kak ros yg duduk antara najib & zahid, bukan najib duduk sebelah zahid masa dinner

ramai dayang di belakang tu.....

Tanpa Nama berkata...



Berita tengahari tadi, Muhyiddin kata dia terima keputusan dan akan kekal sebagai Timb Presiden UMNO dan jawatan dalam BN.

Baik jangan tidak bersetuju dengan Najib, buang masa. Sekarang ini serupa jugak macam biarkan Najib buat suka hati.

Nak atur strategik ke? Belum sempat Najib dah jalankan strategik lebih awal. Cara Muhyiddin ini seperti memberi ruang dan masa pada Najib sedangkan ramai berpihak pada Muhyiddin sekarang ini.Sia-sia lah kalau Muhyiddin mengharap sokongan dari UMNO yang dunggu dan tak berotak.

Jika keadaan tidak kritikal dan jika hanya Muhyiddin yang kena pecat, memang patut lah dia terus jadi Timb Presiden dan menyerang Najib dari dalam. Anwar lawan walaupun hanya dia seorang yang kena pecat dan sedikit pun tidak gentar dikaitkan dengan salah guna-kuasa atau akaun nya didedah.

Sah-sah Muhyiddin tidak seberani Anwar yang sanggup di penjarakan. Jika Muhyiddin 'bersih' seperti Anwar, pasti Muhyiddin serang Najib sebaik di pecat.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Apa kata pakat pakat join pr 2.0

Tanpa Nama berkata...



Jangan melampau-lampau kata Hj Hadi boleh baca Muhyiddin akan dipecat. Nasib Hj Hadi sebagai presiden pun belum tentu.

Setiap minggu, ada orang campakkan kertas iklan yang mengatakan seorang sami boleh membantu menyelesaikan masalah kewangan dan ada testimoni individu yang mengatakan berjaya dengan bantuan sami tersebut.

Satu 'cai' untuk pemilihan.
Satu lagi 'cai' untuk nombor.

NAA ZAR berkata...

Betul..betull...betulll

Tanpa Nama berkata...

Rosmah duk seblh Zahid sbb dia yg pilih TPM bkn Najib.. Najib cuma ikut perintah. huhu

Abdul Said berkata...

Setiap kali peristiwa penting berlaku kita selalu 'terlepas pandang' akan reaksi orang sekeliling. Disitu kita boleh buat penilaian tentang orang yang memberi reaksi. Dalam kes rombakan kabinet ini kita boleh lihat siapa kaki bodek, siapa yang memberi reaksi dengan fakta-fakta, siapa bagi komen sekadar nama ada saja, siapa yang tidak konsistan dalam prinsip hidupnya dan juga siapa yang memang bodoh dan bingai sampai tak tahu apa yang dia cakap!! Memang benar kalau anda pandai menilai sudah tentu bidang politik boleh memberi hiburan mnarik dan percuma kepada kita.

Tanpa Nama berkata...




Berjenis-jenis lauk atas meja.

Bil termasuk GST mahu mencecah RM 800 - RM 1000.

Selalu nya orang-orang besar dan kaya raya ni tak makan banyak.

Yang makan banyak, hantu raya.

Saiful berkata...

Tu la 27 juta .takut ke 2 org..semua pwnyamun la jaga msia..yg kita pulak kuli penyamun bg depa makan...padan muka..kalu ada yg masih sokong umno tak tau.la nak kata..pas pula..hilang semasa mwncari kwbenaran..

Tanpa Nama berkata...



Tenguk gaya si zahid ni memang kemaruk nak jadi PM. Orang lain nak jadi PM pun tak macam dia.

Masa Anwar di pecat dia lah sebelah Anwar dan tak sampai 2 hari dia cabut.

Jika dia jadi PM akan terserlah lah betapa teruk nya dia dari Najib dan semua Perdana Menteri selepas Najib akan menyalahkan Najib seperti mana sekarang orang UMNO menyalahkan Mahathir.



Tanpa Nama berkata...

* kalau aku jadi zahid.
najib: zahid aku nak lantik kau jadi tpm ganti muhyiddin.
zahid: tak maulah. aku tak layak. aku naib presiden umno saja.
najib: layak. aku ada kuasa. aku boleh latik sesiapa saja.
zahid: tak maulah. aku tak mahu tikam kawan dari belakang.
najib: apa, kau tak mau jawatan tpm ke?
zahid: mau. tapi ini tidak kena cara. ramai yang akan kutuk aku.
najib: habis, macam mana? muhyiddin mesti disingkirkan.
zahid: kosongkan hingga perhimpunan umno yang akan datang.
najib: kosongkan? (garu kepala)
zahid: lagi pun kabinet kita ni dah terlalu ramai menteri.
* malangnya zahid bukan aku.
# sekadar seronok-seronok dan kah... kah... kah... saja.