21 Mei 2015

[VIDEO & GAMBAR] 3 Hakim Ditambak Mati Selepas Jatuhkan Hukuman Ke Atas Mursi


Sekumpulan lelaki bersenjata tak dikenali menembak mati tiga hakim Mesir pada Sabtu (16/5/2015) di wilayah Semenanjung Sinai yang bergolak di mana pasukan junta Mesir memerangi pejuang Islam.

Tembakan tersebut menyebabkan tiga hakim lainnya cedera parah di ibukota wilayah El-Arish dan terjadi beberapa jam setelah penghakiman di Kaherah menjatuhkan hukuman mati terhadap presiden yang diguling Muhammad Mursi, lapor AFP.

Polis Mesir menyatakan tiga hakim berkenaan diserang ketika mereka menaiki dengan kereta dari kota Ismailiya menuju El Arish untuk menghadiri satu sidang penghakiman.

Setelah serangan, kementerian dalam negeri Mesir menempatkan polis di seluruh negeri di dalam keadaan bersiap sedia.

Tidak jelas apakah serangan tersebut berkaitan dengan kemarahan atas hukuman mati yang dijatuhkan terhadap Muhammad Mursi dan sejauh ini belum ada kelompok yang mengaku bertanggung jawab atas serangan itu.

Parti pendukung Mursi, Ikhwanul Muslimin, telah dilarang oleh pihak berkuasa tentera Mesir dan dinyatakan sebagai organisasi “pengganas”. Ratusan anggota dan para pendukungnya ditangkap dan dipenjara sejak pertengahan tahun 2013 di mana kudeta tentera dilancarkan dan menggulingkan Mursi dari kekuasaan





8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

AMIN AMIN AMIN YA ALLAH YA TUHAN KAMI LAHIR LAH PEJUANG BERANI SAPERTI INI DI MALAYSIA AGAR DAPAT MENGHAPUSKAN PENGKHIANAT PENGKHIANAT DINEGAR MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

Sebelum Morsi mati, diaorang dah MAMPUS dulu...ha..ha..ha..

Tanpa Nama berkata...

Semoga semua hakim yg zalim mati dibunuh agar mereka diringankan azab diakhirat kelak

Noriza Rahman Momma Vogue berkata...

Semoga Allah melindungi Porsi dan pengikut Ikhwanul Muslimin serta ulama terkenal duni Yusuf Al-Qardhawi...

Tanpa Nama berkata...

strategi licik yahudi untuk menghabuskan ikhanul muslimin dengan menyatakan mereka yg bertanggungjawap. padahal komonando mereka yg membunuh hakim2 bodo tersebut

Tanpa Nama berkata...

.

Itu lah jangan nak eksyen mengatakan mahkamah adalah paling mulia. Dia (mahkamah) punya lah mulia betul betul adil dan tak pernah langsung ada camurtangan pihak berkuasa atau tersilap.

Jika benar lah mahkamah dunia ini begitu mulia kes tembak hakim ini tak terjadi walaupun keputusan hakim ada kalanya salah. Sebab hakim dan mahkamah bukan seperti pengadil bolasepak yang boleh di ragui keputusannya. Beribu kata tak off side dan hanya pengadil, penjaga garisan yang kata offside. Yang lain lain tak pasti.

Ketelitian dan berhati-hati semasa menjadi hakim lah yang memuliakan seseorang hakim dan di nilaikan oleh masyarakat di Permatang Pauh.

Bodoh lah jika ada pemimpin yang memberi arahan bertulis mengarah orang bawahan bertindak ganas. Kes Memali, sampai sekarang tak ada seorang pun yang bertanggung jawab. Kes Anwar di hukum penjara kerana campurtangan kerana memberi arahan 'pergi gempak sikit'. Fakta yang dipakai ada lah apa yang di faham oleh pihak penyiasat ia lah arahan. Sebut sekali je dah kata arahan tanpa hitam putih.

Bagi hakim hakim yang lain, anda juga tidak terlepas dari hukuman kebenaran dan keadilan. Ia nya sedang berjalan ke atas anda ketika ini.

Kepada Allah kita kembalikan.

sarjanhasan berkata...

Syukuran, alamdulillah ... semoga semua Hakim
yang khianat menerima basin sama.

Tanpa Nama berkata...

Dengan peristiwa ngeri ini,
tentu ramai hakim di Malaysia
yang kecut perut dan teloq.
Hati-hati wahai hakim semua.
Beringatlah sebelum kena...