20 Mei 2015

Pandikar Mahu Jawatan Menteri Parlimen Dihapuskan... Terlopong Shahidan...


Pandikar mahu dimansuh jawatan menteri Parlimen

Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengeluh isu menaiktaraf badan Parlimen Malaysia masih tidak dilaksanakan sejak beliau memegang jawatan itu tujuh tahun lalu.

"Semua perkara ini adalah tekad saya sejak saya dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat pada 2008. Jika selepas tujuh tahun, saya tidak boleh lakukan, baik saya tinggalkan jawatan ini," katanya kepada wartawan di kediaman rasminya di Kuala Lumpur hari ini.

Antara transformasi yang beliau mahukan ialah memansuhkan jawatan menteri hal ehwan Parlimen, yang kini dipegang Tan Sri Shahidan Kassim.

Menurut beliau transformasi itu akan membantu memulihkan persepsi awam terhadap kebebasan seorang Speaker Dewan Rakyat.

"Untuk menghilangkan persepsi rakyat bahawa institusi Parlimen dan Speaker bertugas atas arahan pihak kerajaan sebagai Badan Eksekutif bertentangan dengan doktrin pengasingan kuasa, makanya jawatan "Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal Parlimen ditiadakan," kata beliau.

Pandikar turut menyatakan luahan beliau kepada bekas perdana menteri Tun Mahathir Mohamad mengenai keadaan perabot pejabatnya bukanlah perkara remeh, sebaliknya berkaitan prinsip perjuangan beliau untuk memartabatkan institusi Parlimen.

Beliau menyatakan kemudahan dan pejabat Parlimen itu perlu dinaiktaraf kerana statusnya yang menjadi tempat 222 pemimpin terbaik dari kalangan rakyat yang menerajui sistem negara.

"Kalau eksekutif ada Putrajaya, dan kehakiman ada Istana Kehakiman, mengapa Parlimen tidak (sedarjat)," katanya. -mk


10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

.....kerana statusnya yang menjadi tempat 222 PEMIMPIN TERBAIK......Hahaha.....(Dr.G)

Tanpa Nama berkata...

Usah kata mansuh, yg kt kabinet dapur spesis bangang tu pun elok dikurangkan. Mengabihkan boreh je.Gaji elaun nak naik.

Tanpa Nama berkata...

Parlimen sendiri pun jadi tempat borak-borak

abuamir berkata...

Beginilah bila org yg bangang diberikan kuasa,parlimen dijadikan tempat utk menegakkan kuasa pemerintahan secara zalim. Akta2 zalim dibuat utk menzalimi rakyat & pembangkang. Sehingga lepas pukul 12 mlm pun masih nak luluskan akta zalim. Speaker parlimen jadi pupet utk pastikan umno terus berkuasa. pm & menteri pun jarang2 pergi sidang parlimen kecuali bentang bajet tahunan.

Kat dunia ni bolehlah angkuh macam iblis.Parlimen kita memang taraf sampah dgn kuasa umno/bn.

Razak Yusoff Yusoff berkata...

Apa cer shahidan? Padan muka

Tanpa Nama berkata...

.

Kalau tiga tahun lalu letak jawatan sebab hal begini patut lah, Ini dah tujuh tahun baru nak letak jawatan sebab transformasi tidak berjaya. Itu pun setelah Tun Mahathir dedahkan mengenai isu perletakan jawatan tersebut. Ini Pandikar atau Pandirkah?

Tun sengaja dedahkan sebab tahu Speaker tak jadi letak jawatan dan Tun sengaja menyatakan Speaker tak puas hati sebab tandas tak di naik tarafkan.

Mengunakan jawatan Menteri untuk jaga aircond dan syiling runtuh ada lah alsan bijak untuk mengelak perangkap Tun Mahathir.

Kita bukan penyokong Tun Mahathir tapi jangan lah buat Tun Mahathir ini macam orang tolol. Maaf meminjam kata-kata Hj Hadi.

kalau nak naik taraf kemudahan dan pejabat Parlimen ada kah sebab menjadi tempat 222 atau sebab RM28 juta untuk baik pulih hiasan dalaman jet Rosmah-Najib?

Minta PR membuat perbandingan taraf kemudahan dan pejabat Parlimen untuk status Parlimen di tempat ke 220.

Untuk menghapuskan jawatan Menteri tak perlu letak jawatan tapi cukup Speaker guna kuasa untuk mengabaikan arahan Shahidan selepas permintaan mentransformasikan Parlimen tidak di pedulikan.

Tun membalas dengan ringkas untuk kita berfikir. Hj Hadi membalas dengan ringkas jugak sebab Hj Hadi malas berfikir.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Kang shahidan kassim gi jumpa madey kata nak letak jawatan cam ne?

Tanpa Nama berkata...

Kalau buat pejabat diatas air macam dikampung air sabah tidak perlu pikiaq pasal tandas.....sebut berulangkali sampai anda perasan menyebut ayat "pundek kau"

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jangan lantik orang borneo menjawat jawatan penting.ujung2 bikin malu orang tinggal dikampung air.kalau mau senang berak dan kencing buat rumah atas air tapi jangan sesekali berak dan kencing rakyat.patutlah perjanjian 18 20 perkara tidak menjadi perkara penting untuk dibahaskan..munafik dan kuat jilat tdm dan dsn biarpun tahu tdm akan mempertikaikan siapa pm selepas dia.

Tanpa Nama berkata...

Umno BN mmg tdk hormat manusia