9 Mei 2015

Najib Sudah Rancang Untuk Rembat Wang TH Untuk Selamatkan 1MDB?


3 'pegawai TH' dikenal pasti ada kaitan dengan 1MDB

Tiga pegawai kanan Tabung Haji dikesan terlibat langsung dengan syarikat pelaburan negara 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang terpalit kontroversi berkaitan beban hutang.

Ia sekali gus membangkitkan persoalan berhubung konflik kepentingan dalam urus niaga antara dua badan itu.

Semalam, Tabung Haji mengakui mendapatkan sebidang tanah di tapak Tun Razak Exchange (TRX) daripada 1MDB dengan jumlah RM188 juta.

Perkara itu menimbulkan kontroversi kerana 1MDB mendapatkan tanah untuk projek itu daripada kerajaan persekutuan dengan harga jauh lebih murah berbanding nilai pasaran.

Susulan itu, pemimpin Umno Datuk Saifuddin Abdullah dan Pemuda Umno sendiri membangkitkan persoalan berkaitan konflik kepentingan dalam isu itu.

Tan Sri Ismee Ismail

Pengarah urusan kumpulan dan ketua pegawai eksekutif Tabung Haji ini turut berada dalam lembaga 1MDB.

Datuk Johan Abdullah

Timbalan pengarah urusan kumpulan dan ketua pegawai eksekutif Tabung Haji turut mempengerusikan anak syarikat 1MDB Edra Global Energy Sdn Bhd.

Edra memiliki aset tenaga Powertek (sebelum ini Tanjong Energy), Genting Sanyen dan Jimah.

Datuk Abdul Samad Alias

Abdul Samad terlibat dalam panel pelaburan Tabung Haji. Beliau turut berada dalam lembaga 1MDB yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.


Isu TH: Makcik, pakcik di kampung mengeluh


SHAH ALAM – Rentetan kontroversi pembelian hartanah 1MDB oleh Lembaga Tabung Haji (TH) yang didedahkan semalam didakwa memberi kesan kepada golongan pencarum TH terutamanya yang tinggal di luar bandar.

Menurut Abdul Razak Ismail, 61, yang berasal dari Gerik, Perak, beliau terkejut dengan berita tersebut, kerana risau akan duitnya di dalam Tabung Haji.

“Pak cik terkejut dan kecewa dengan berita tersebut…apa yang dikesali adalah bila didedah di media barulah TH hendak mengakuinya.

“Kenapa TH tidak maklumkan awal-awal mengenai ke mana duit pelaburan pencarum, sebab bila ada berita-berita negatif macam ini kami orang-orang kampung risau, bukan senang nak kumpul duit pergi menunaikan haji.

“Itu adalah amanah daripada orang-orang yang hendak melabur untuk pergi ke tanah suci Makkah,” katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Mengulas lanjut Abdul Razak berkata lagi satu perkara yang merunsingkannya adanya penglibatan orang politik di dalam Tabung Haji.

sangatlah, kalau boleh berilah orang lain seperti orang ekonomi ke yang tiada kepentingan dalam parti politik,” katanya.

“Tidak sesuai orang politik campur tangan dalam agensi kerajaan, ia akan wujud konflik dalaman, pak cik memang tak setuju Manakala menurut Mazidah Abd Ghani, 28, yang berasal dari negeri utara tanah air turut senada dengan Abdul Razak.

Katanya rata-rata orang kampung yang ditemuinya ketika berbual mengenai perkara itu meluahkan perasaan kecewa.

“Saya meniaga di kampung, bila ada yang datang kedai bila cakap pasal perkara ini rata-rata luahkan perasaan kecewa dan risau. Mereka kata sepatutnya tabung haji tidak patut terpalit dengan kontroversi ini.

“Mereka risaulah sebab pembelian itu katanya dilakukan bulan April lalu, kalau TH benar-benar ingin menjaga kepentingan pencarumnya dedahkanlah awal-awal mengenai perkara tersebut, biar TH dilihat telus dan amanah,” katanya.

Sementara itu menurut Miah Abd Majid, 58, yang juga berasal dari Perak berkata, dia sendiri tidak kisah sekiranya TH ingin membuat pelaburan namun biarlah pelaburan itu yang benar-benar ‘menjaga amanah pencarum’.

“Saya tidak kisah kalau TH ingin membuat pelaburan, pada saya satu pelaburan yang baiklah tetapi sekiranya pihak TH sendiri kurang pasti saya rasa sesuatu yang merugikan dan tidak baiklah.

“Sebab duit itu amanah pencarum, kami orang kampung memang kadang-kadang tak berapa faham, tetapi kami baca juga surat khabar , jadi kami harap TH jagalah amanah orang-orang kampung,” katanya yang pernah menunaikan haji sekali sebelum ini.

Manakala menurut Rohani Mad Saad pesara ,58, yang berasal dari Negeri Sembilan turut meluahkan perasaan kecewa berkenaan isu tersebut.

“Sepatunya duit itu tidak boleh disalahgunakan oleh pihak yang tertentu atas kepentingan peribadi.

“Kami takut juga, sebab bukan senang nak simpan duit untuk pergi haji,” katanya yang pernah menunaikan umrah sebelum ini.

Sementara menurut Nor Riza Mohd Yusof, 49, yang merupakan seorang penduduk kampung yang berasal dari Kelantan dia benar-benar tidak berpuas hati dengan penglibatan TH dengan pembelian tanah 1MDB.

“Dengar pasal 1MDB pun sudah menakutkan saya, harap-harap TH buat pelaburan yang betullah, jangan dok pusing pula, risau saya dibuatnya,” katanya.

Isu membabitkan Lembaga Tabung Haji menjadi kontroversi apabila dikatakan terlibat dengan pembelian meragukan dalam 1MDB , namun dinafikan oleh pihak TH dalam satu sidang media semalam.
-SH



ULASAN GB

Hukum kebenaran berjalan dan terdedah kini bahawa rupa-rupanya 3 orang "lembaga pengarah" TH adalah juga lembaga pengarah 1MDB yang Najib menjadi Pengerusinya.

Ini bererti Najib sudah merancang awal "pelan penyelamatan" untuk 1MDB dengan menggunakan wang simpanan TH apabila menghantar dan melantik mereka itu semua ke TH.

Dan perlantikan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai Pengerusi TH walaupun dipersoalkan banyak pihak tentang kkredibiliti Azeez untuk dilantik ke jawatan nombor satu TH itu. Najib sengaja memekakkan telinganya terhadap kritikan-kritikan tersebut kerana baginya Aeez penting untuk diletakkan di TH supaya akur segala keputusan yang bakal dibuat oleh Lembaga Pengarah TH.

"Kebodohan" Azeez terserlah semalam apabila beliau mengeluarkan kenyataan "flip-flop" mengenai urusan pembelian tanah 1MDB dan kemudian terpaksa meminta maaf kepada rakyat Malaysia di atas alasan "silap komunikasi".

Tidak mungkin ia faktor kebetulan "orang-orang kuat" 1MDB ini berada di dalam lembaga pengarah TH atau di sebaliknya.

Satu demi satu skandal besar Najib telah terbongkar, apakah rakyat Malaysia masih mahu beliau menjadi Perdana Menteri?


23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya tidak pelik puak Umno dan najib rembat duit rakyat dan tabung haji sebab memang dasar lanun sapu semua..
yg pelik juak UG dan TGHH nak kahwin dgn mereka ..
dan lagi pelik lagi nak laksana hudud dgn lanun/penyamum..
Inilah yg TGNA bagi amaran dari dulu lagi..
yg bijak juak UG adalah tak kira apa najib buat yg penting habuan beb yg mahu..itu memang cerdik juak nih
oh UG terkilas ikan di air sudah ku tahu jantan betina nya
so UG teruskan agendamu .. pedulikan kezaliman lanun tersebut..
redha ini kut yg mereka mahu..
pedulikan putrajaya ...

Tanpa Nama berkata...

.

Najib ada hak ke atas semua duit dalam tabung tersebut sebab itu Najib kelam kabut nak tunaikan haji

Najib telah menyempurnakan Haji Sebab itu Haji Najib beranggap Tabung tersebut adalah tabung kepunyaan nya iaitu Tabung Haji Najib Gelaran Haji itu lah yang membuatkan Najib ada hak

Orang akan lebih marah jika Najib menguna duit tersebut tapi Najib sendiri tak ada gelaran Haji


Haji Najib kena selesaikan hutang 1MDB sebelum berundur Jun ini selagi ada tabung Najib akan pecahkan Cuma tabung gajah dan ayam Rosmah satu satu nya yang selamat bila bila masa

Mungkin ini kerja Mahathir sebab Najib degil tidak mahu berundur dan Ketua Ketua UMNO yang menyokong Najib patut rasa malu se malu malu nya

Semua Tabung dan Simpanan kepunyaan rakyat sepatutnya mendapat faedah dan pulangan yang lebih sekiranya di uruskan dengan amanah selain di beri kemudahan yang selesa semasa menunaikan haji Tapi lebihan tersebut di sorok untuk menapung kerugian yang mereka lakukan di tempat lain

Adalah mustahil ini adalah kali pertama duit Tabung Haji telah di gunakan untuk menetup kesilapan pemimpin ketana Prof Ungku Aziz pernah menyatakan kekeciwaan nya bila Tabung Haji melabur dalam bisness yang bukan bukan dan merugikan

Pengurusan Tabung Haji mengambil kesempatan dari jumlah kuota yang dikenakan oleh Arab Saudi Ramai penyimpan terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan giliran Dan mereka yang membayar secara penuh tunai akan di beri keutamaan menganti mereka yang tidak dapat menunaikan haji pada tahun tersebut Bahkan ada yang meninggal telah mempunyai wang yang telah cukup tidak dapat pergi kerana faedah dan pulangan yang sepatutnya tidak di beri kepada mereka

Kalau dengan isu ini Najib tidak berundur di ikuti oleh Hj Hadi maka memang patut pengikutnya salam cium tangan kedua dua pemimpin mereka


Kepada Allah kita kembalikan

Tanpa Nama berkata...

MARILAH KITA BERAMAI RAMAI YANG MENYIMPAN DANA DITABUNG HAJI KITA MENDOAKAN PENGKHIANAT PENGKHIANAT DURJANA LAKHANATULLAH INI YANG KETUAI OLEH NAJIB,ANAK HINDU PARIA LAKHANATULLAH AZEEZ SEBAGAI PENGERUSI DAN KETIGA TIGA HAIWAN HAIWAN BELAAN DITABUNG HAJI INI.YA ALLAH TUHAN KU KAU LAKHANTLAH MAK BAPAK PENGKHIANAT PENGKHIANAT DURJANA INI MAU PUN MAK BAPAK PENGKHIANAT PENGKHIANAT INI MASIH HIDUP ATAU PUN DAH MAMPOS DISEBAB KAMU MELAHIRKAN LAHIR HAIWAN DURJAN LAKHANATULLAH INI.YA ALLAH YA TUHAN KU,KAMI RAKYAT MALAYSIA HIDUP SENGSARA DIATAS PERBUATAN PENGKHIANAT PENGKHIANAT DURJANA INI YANG MEMERINTAH NEGARA INI.LAKHANATKAN LAH PENGKHIANAT INI BERSAMA KELUARGA MEREKA,MUSNAHKAN SERTA HANCURKAN LAH PENGKHIANAT INI BERSAMA ANAK DANB BINI MEREKA,BALA BENCABAKAN LAH PENGKHIANAT INI BERSAMA ZURIAT SERTA KETURUNAN MEREKA.AMIN AMIN AMIN.TABURKAN LAH DOA KAMI YA ALLAH YA TUHAN KAMI.PERKENANNKAN LAH DOA KAMI YA ALLAH YA TUHAN KAMI.PERCEPATKAN LAH DOA KAMI YA ALLAH TUHAN KAMI.YA ALLAH YA TUHAN KAMI.PERBUATAN JENAYAH YANG DILAKUKAN TERHADAP RAKYAT DENGAN PELEWENGAN DANA TABUNG HAJI INI KAMI RAKYAT RASA AMAT KECEWA DAN TERINAYA.YA ALLAH YA TUHAN KAMI HAPUSKAN LAH PENGKHIANAT INI.MEREKA INI DIBELA OLEH PIHAK YANG BERKUASA DINEGARA INI.KAMI DOAKAN ADA PIHAK YANG MAMPU MENGHAPUSKAN PENGKHIANAT INI WALAU APA CARA SEKALI PUN. AMI AMIN AMIN

Tanpa Nama berkata...

Semua tak tahu bersyukur...kenapa nak pertikai? Nik amar dah kata,kalau dia nak tipu kita, nak buat camne...

Tak boleh ke semua jadi macam nik amar ngan hadi...cool je pasal duit TH ni...just nak ug je..m

Tanpa Nama berkata...

Azeez tu apa kelayakan akedeminya utk menjadi pengerusi TH,akauntant?awal tahun 80an beliau adalah matrempit yg berlegar2 di subang Jaya dengan moto Yamaha cup nya.

orgkampongok berkata...

Kata nya lulus spm jer betol ker...pandai jilat la tu..PhD jilat

Tanpa Nama berkata...

NAJIB ini kan ANAK RAZAK

Rakyat BODOH.

Tahun 1969 TUNKU yang buka Malaysia pun Ter Duduk di buat RAZAK

NAJIB ini kan Ketua Negara ada kuasa atas semua hak milik negara.

Tak salah nak buat apa apa pun sebab Rakyat sudah BAHALOL diri masing masing bagi kuasa pada LAHANAT enjoy salan 42 Bilion.


3 LAHANAT geng sama 1 Mat Dah Bahalol sebab nak Kaya Ber Gays macsm NAJIB jugak lah......


Dah kawan dengsn LAHANAT BELA BON BON maka jadi BON BON jugak lah.


Haji tak payah buat kalau tak kemampuan , guna duit Tabong Haji bayar hutang 1MDB tak payah lagi pergi Haji lah.....


Orang Orang Melayu memang BODOH

Padan lah.

Tanpa Nama berkata...

Sila siasat pula kekayaan menteri yg jaga TH .

Tanpa Nama berkata...

Mengambil duit cara begini ada lah 'mencuri' Bukan sikit berjuta juta semata mata untuk menyelamatkan 1MDB dan ikut kata Najib sehingga tidak ikut peraturan yang di tetapkan Dah lah setiap rakyat kena gst duit simpanan pulak kena 'curi' Kejam dan Celaka sungguh

Mereka sepatutnya di hududkan kerana berniat dan melakukan penipuan dan mencuri apabila urusan begini di jadikan urusan sulit sedangkan simpanan tersebut ada lah hak orang Islam yang sangat sangat rindu untuk meziarah makam Baginda saw dan menjalankan perintah Allah sekali dalam se umur hidup Lain lah kalau yang banyak duit macam lanun lanun UMNO

Harapan sekali untuk ke sana di lewatkan oleh mereka

Tanpa Nama berkata...

Tak payah lah marah2 kat sini. Bila ada pru undi bn juga

Tanpa Nama berkata...

Tuhan tak akan mengubah nasib kaum melayu itu sendiri..kecuali kaum melayu itu sendiri lah yg mengubah nyer...oleh sbb melayu mudah lupa..maka di takuk lama jugak lah kaum melayu itu..yg menjahanam kan tanah melayu ni bukan lah kaum lain..tetapi dajal2 laknatullah melayu sendiri lah menjahanam kan nyer..inilah dia golongan 30 dajjal yg keluar di akhir zaman..

Tanpa Nama berkata...

janganlah kata orang melayu bodoh. orang melayu sebenarnya sangat pandai. hanya di kalangan orang melayu tu adalah si bedebah malaun yang suka korek lubang kambus lubang untuk mengaut untung untuk diri sendiri.

sememangnya mereka ini sentiasa Nampak duit-duit yang ada. nak ambik secara terus tak boleh, jadi dia round about la.

rakyat tak salah memilih tetapi malaun dan penampung penampung bontot yang di bawah tu yang menjahanamkan Negara. buang saja mereka ni.

janganlah kata melayu bodoh. kena kemuka kita balik.

abuamir berkata...

Duit tabung haji itukan duit tabung simpanan rosmah sejak kecik dulu? Jadi ikut suka dialah nak belanja ikut mana pun. Tukang jaganya pun aziz kaki ampu, janji masyuk puluh2 ribu setiap bulan semua beres.

Duit tabung simpanan rakyat, duit tabungku jua - kata rosmak.

Tanpa Nama berkata...

Selepas ini kita semua janganlah lagi duk sokong & mengundi UMNO(BN) lagi. Banyak sangat MASALAH NYA. Dari segi dosa - kita semua pun berdosa juga sebab menyokong 'ORANG - ORANG' sebegini( PEMIMPIN SEBEGINI). Jadi lepas ni kita semua tukar lah PARTI serta PEMIMPIN yang lain pula, iaitu yang BERSIH, dan yang takutkan ALLAH & AZAB API NERAKA.. Ayuh !!! .. Bangkit lah semua..!!!.

Tanpa Nama berkata...

.

TH memberi perkhidmatan dan keselesaan nombor satu dan bertaraf dunia

Cara pengurusan TH menjadi contoh kepada beberapa negara

Kini TH mempunyai Pegawai Kanan yang paling terhina dalam sistem kewangan dunia

Dah kata umno ni yang baik di buat yang jahat pun di buat Tapi sebenar nya tidak sebab yang baik di buat tu pun sebenar nya jahat kerana ada niat yang tak baik Tapi Hj Hadi tak kisah

Urusan menciluk duit rakyat ni sama dengan isu NFC dan tidak menurun kan harga minyak ketika harga murah Melayu bodoh yang masih sokong umno

Bila agak nya Pemuda pro ulamak nak berdemo macam di PPauh dan Jalan Raja Laut di bangunan TH

Tanpa Nama berkata...

Ramai anak melayu yang berkelayakan mempunyai pendidikan tinggi dan amanah yang boleh menerajui tabung haji..kenapa mamak cuma kelulusan spm yang dilantik..????

Malaysiabaru berkata...

Minggu lepas pegawai glc icon offshore kena terajang dgn sprm... Ada gelaran phd lagi pu*mak tu..

Hari ni glc lagi....

Knp tan Sri ismee Ismail cabut lari dari tabung hajiii?

Anak buah ko dah perkosa agensi agama islam ...


Pegawai glc adalah pegawai gua lu curi ...

Najib and glc executives forever we curi..

Tanpa Nama berkata...

Nilainya brim d beras sekampit

Tanpa Nama berkata...

Ini semua geng penyamun tarbus incorporated.

1 utk kau 2 utk aku. Next PRU tsunami org Melayu akan mengkapankan kerajaan sarkis nih.

Asalkan Bukan Umno.

Anti Fitnah berkata...

Ayat Keramat dari puak UMNO-BN ...

Melayu rembat duit negara ... tak pa janji Melayu berkuasa
Melayu tipu Melayu ... tak pa janji Melayu berkuasa
Melayu pecah amanah ... tak pa janji Melayu berkuasa
Melayu membunuh manusia lain ... tak pa janji Melayu berkuasa
Melayu buat jahat macam mana pun ... tak pa janji Melayu berkuasa
Melayu fitnah Melayu ... tak pa janji Melayu berkuasa

Kesimpulannya: Sejahat-jahat Melayu, tak pa sebab yang penting ialah Melayu berkuasa walaupun yang berkuasa itu ialah Melayu yang paling "JAHAT".
Melayu yang baik tak boleh menjadi pemimpin sebab depa akan jual saham Melayu kepada bukan Melayu ... itu kata-kata dari Melayu UMNO.
Jadi untuk mengekalkan kuasa Melayu, Melayu jahat mesti dipertahankan. Khuatir, khuatir dan amat khuatir sebab Melayu yang baik akan dijual oleh DAP dan PKR. Jadi lebih pilih jalam mati daripada pilih jalan yang belum tahu hujung pangkalnya.
Inilah kelebihan Melayu dan yang berbeza dengan bukan Melayu terutama Cina. Fikir-fikirlah. Jangan suatu hari nanti, Melayu akan menjadi seperti PAK PANDIR ... Menang Sorak Kampong Tergadai. Lepas tu, jangan pulak menyalahkan Bukan Melayu pulak. Ingat, tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Jho Low salah atau Tok Jib yang salah? Mungkin Jho Low dapat rembat berjuta-juta tanpa lampu hijau daripada Melayu? Mungkinkah? Mungkinkag? Mungkinkah?

Tanpa Nama berkata...

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu helah, yang mana pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta.

Pengkhianat akan diberi memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap ialah golongan RUWAIBIDHAH”.

Ada sahabat bertanya: “Apakah dia RUWAIBIDHAH itu?” Nabi صلى الله عليه وسلم menjawab: “Orang bodoh yang memegang urusan orang ramai”.

(Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim, kata beliau: Sahih sanadnya)

Tanpa Nama berkata...

Cuba lihat senario di bawah:

"{kiasan}
Apa kata di cadangkan supaya TH dibubarkan.

Jadinya orang ramai boleh pergi haji melalui pakej / agensi pelancongan atau syarikat yang kendali umrah. Tak payah melalui TH lagi. Sekurang-kurangnya sesiapa yang ada cukup duit boleh pergi haji. Tak perlu tunggu ikut giliran yang di buat TH.
Kurang-kurangnya syarikat syarikat ini boleh dapat keuntungan sikit buat sara keluarga melalui perniagaan mengatur jemaah haji setiap tahun. Ini akan bagi peluang lebih ramai orang melayu Islam cebur diri dalam perniagaan membimbing jemaah haji disini.

Perkara tak cukup simpanan duit bakal jemaah haji malaysia, kena atur diri sendiri untuk kumpul sumber kewangan. Samada buat perniagaan sendiri, kumpul dari gaji sendiri mungkin lebih afdal dari simpan di TH yg kemungkinan banyak keraguan dengan skandal kewangan yang berlaku kini.

Apa kata, untuk dapatkan sumber kewangan, mungkin boleh mintak pendapat dari rakan-rakan PAS,PKR dan DAP Lim Kit Siang. Lagi pun LKS mempunyai ilmu agak luas memperjelaskan permasalahan Islam termasuk hudud. LKS nampak jujur dan ikhlas. Dia akan dapat bantu orang Islam mengerjakan haji setiap tahun dari idea bernas dikeluarkan, jadinya beliau dapat selesaikan permaslahan orang Islam di Malaysia. Ceramah LKS tentang hudud boleh di terima oleh sebilangan orang Islam di Malaysia. Samada mahu jadikan LKS salah seorang pakar Islam dan duduk bersama mufti-mufti patut di pertimbangkan oleh orang Islam di Malaysia. Wallahualam. {kiasan}"

Agak-agak boleh terima ke???


Tanpa Nama berkata...

Bagus juga tutup saja tabung haji biar masing masing urus sendiri wang dan haji mereka. Mereka boleh minta bantuan daripada puak yang mereka kata tak rembak duit