4 Mei 2015

Cadangan UG Dihidupkan Semula Untuk Selamatkan Najib?


Hadi buat u-turn; UG tali hayat Najib? – Abu Abdullah

Media Singapura di dalam satu wawancara dengan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melapurkan gesaan memeranjatkan beliau: untuk dihidupkan kembali gagasan Kerajaan Perpaduan (Unity Government - UG).

Lapuran yang bertarikh 1 Mei itu antara lain melapurkan Presiden PAS itu berkata masalah yang melanda sekarang ini adalah kerana kelemahan Umno. Ianya bukan sebab Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Najib Razak mahupun Tun Abdullah Ahmad Badawi menurut lapuran Today Online.

Gagasan UG yang mula diperkatakan Hadi pada 2008 mendapat reaksi negatif ketika itu sehingga mengundang kemarahan Mursyidul Am PAS, almarhum Tok Guru Nik Abdul Aziz. Ianya menjadi polemik hingga menimbulkan masalah dalaman yang hingga kini masih memberi kesan kepada PAS.

Namun setelah kematian Nik Aziz, usaha mendekati Umno semakin jelas dengan isu pindaan Rang Undang-Undang Syariah menjadi “jambatan”.

Apapun, kenyataan Hadi di Singapura ini amat mengejutkan.


Beberapa tahun lampau beliau menyatakan idea UG hanya terpakai di waktu Abdullah. Bahkan beliau pernah menyatakan Najib terlalu banyak skandal untuk UG dibincangkan bersama Najib.

Di musim “U-turn”, sekali lagi PAS melalui kenyataan Hadi ini membuat U-turn (setelah U-turn yang dibuat Pemuda PAS Penang beberapa hari lalu dalam isu sokongan calun di Pilihanraya Kecil Permatang Pauh).

Gesaan UG Hadi ini juga memberi isyarat seoalah-olah beliau memberi sokongan kepada Najib yang semakin hebat diserang Dr Mahathir. Umum mengetahui, usaha membina jambatan UMNO-PAS dibuat kem Najib, tidak dengan kem Tan Sri Mahyuddin Yassin yang dilihat bersama Dr Mahathir.

Beberapa soalan timbul dari gesaan Hadi di Singapura ini.

Kenapa Hadi membuat “U-turn” dalam menghidupkan kembali gagasan UG, tidak sampai 6 bulan kematian Tok Guru Nik Aziz - penentang kuat gagasan UG?

Apakah PAS, melalui Hadi terikat dengan “hayat" Najib menerajui Umno?

Dan yang lebih besar, apakah ada pakatan “sulit” antara kem Najib dan Hadi dalam menghadapi serangan Dr Mahathir?

Kelihatannya, Hadi memberi talian hayat kepada Najib dengan hidupnya kembali gagasan UG
. -TMI


In disarray, political parties in Malaysia should form national unity government: PAS by jasontancc@mediacorp.com.sg


SINGAPORE — With both the ruling and opposition coalitions in disarray and Malaysian politics in a state of flux, all political parties should consider forming a national unity government, said the leader of Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

In an interview with TODAY this week, PAS president Abdul Hadi Awang blamed the political uncertainties on the United Malays National Organisation (UMNO), the country’s largest party that leads the Barisan Nasional (BN) ruling coalition.

“What is happening is due to the weakness of UMNO itself. It’s not due to Mahathir, Najib, nor Abdullah Badawi,” he said, referring to Prime Minister Najib Razak and his two predecessors, Mr Badawi and Dr Mahathir Mohamad.

Mr Hadi, 67, said it was not too late for “a correction can be made” in the form of a unity government involving all major political parties and no opposition.

It was an idea he had first proposed in 2008, following the country’s 12th general election, when political wrangling in a series of by-elections led him to call on lawmakers to focus on serving the people instead.

While his proposal did not gain traction at the time, he believes that there is a greater need for national reconciliation now.

“What I feel today is that a change must be made. We are aware that in UMNO, there are still capable individuals. Just that there are trapped in the situation now. I would suggest that all the parties come together to save the country,” he said.

Mr Hadi’s call follows a recent proposal of a bipartisan Save Malaysia pact made by another opposition leader, Mr Lim Kit Siang of the Democratic Action Party (DAP).

In recent weeks, UMNO has been rocked by a public spat between Mr Najib and Dr Mahathir, who has repeatedly called for the prime minister’s resignation over issues such as the debt-laden state-owned strategic development firm 1Malaysia Development Berhad. Ties in the three-party opposition Pakatan Rakyat have also been strained over PAS’s push to implement hudud, or Islamic criminal law, in Kelantan. Both DAP and Parti Keadilan Rakyat (PKR) say the move is not part of the pact’s common policy framework, with DAP going so far as to cut off ties with Mr Hadi and saying that he had betrayed the pact.

When asked about this, Mr Hadi downplayed the spat with its coalition partner, which it said was trying to shore up support among its Chinese voter base in view of the upcoming state elections in Sarawak.

“What happened with DAP is short-term. DAP is just making PAS a punching bag” he said.

Under hudud, punishment includes cutting off hands for theft and stoning to death for extramarital sex. Mr Hadi stressed that strict conditions have to be met before punishments can be meted out, and hudud is not applicable to non-Muslims.

On why PAS is pushing to implement it in Kelantan, Mr Hadi said: “It is to enforce morality and peace for everyone. Hudud law will instil fear, but those with no intention to commit crime need not fear.”

He added that PAS’s decision to introduce hudud was done democratically. It was also not a new initiative, as the party has historically made the promulgation of an Islamic state and implementation of Islamic laws (including hudud laws) its objective.

“Islam is not just a religion. It is a way of life,” he said.

PAS-ruled Kelantan passed key amendments to its Syariah criminal code on March 19, in a move to enable the eventual of hudud in the Malay-majority state. Mr Hadi has since submitted a private member’s Bill to Parliament to amend the country’s Constitution so that hudud can be incorporated into Kelantan’s Syariah laws. The Bill will be debated during the next parliamentary sitting from May 18 to 28.

The hudud bill aside, Mr Hadi’s next goal will be to retain his PAS president post which he has held since 2002 at the party’s general assembly in June. Having garnered far more nominations than any candidate, he is in a commanding position to do so — reflecting how leadership by the ulama (religious scholars and clerics) continues to be favoured by the members of the Islamist party.

PAS has been marred by internal conflict in recent years between its two key factions — the more conservative ulama wing and the more reformist professionals. Both sides hold different views on the implementation of hudud and whether PAS should continue to work with the PR pact or to chart its own political path . Some observers have suggested that June’s annual meeting could see a huge clash between the two factions, a notion dismissed by Mr Hadi, who said that both groups have co-existed for years in the party.

“We share a common goal to uphold Islam as a way of life,” he added.

Mr Hadi was in Singapore this week to speak on hudud at a talk organised by the S Rajaratnam School of International Studies Malaysia Programme.
-TODAY ONLINE




32 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa perlunya perbincangan untuk memperkasakan hudud dibuat secara sembunyi2 dgn rakan pakatan, tetapi dibuat secara terbuka pula dgn musuh bersama itu? Jika rundingan diadakan terlebih dahulu dgn rakan pakatan untuk pencerahan bersama, kemudian baru diikuti dgn perbincangan dgn UMNO bukankah ianya lebih tersusun? Nak harapkan UMNO bersetuju untuk meminda perlembagaan berkenaan, kena tunggulah sehingga khinzir boleh terbang!!!

Tanpa Nama berkata...

Ada dapat something lah tu, lepas tu operatif2 yg dah menyusup dlm PAS sudah ada advantage

Malaysiabaru berkata...

UG adalah alernatif kepada

Kesinambungan kerajaan Umno

Tanpa UG kerajaan Umno akan jadi lemah tanpa pakar ekonomi, pakar agama dan pakar strategi

Sekarang umno bergantung hidup kepada Upco... Tetapi byk juga strategi apco tak menjadi...

PM Israel menang pilihanraya dgn konsep tidak mengiktiraf two State solution

BN mahu menang dgn konsep Malay For All.
Malaysia untuk Melayu

Pas perlu ada dalam BN untuk menjadikan konsep tersebut satu realiti...

Apakah Pas bersedia jadi tali barut umno dan kuda tunggangan umno???

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya.... Bagaimana sekarang? Apakah yg disebut2 selama ini hanya satu fitnah? Admin, terus dedahkan siapa lg di belakang ini. Biar nnt para pendokong PAS buat penilaian sendiri. Dalam keadaan UMNOBN terus bertindak zalim kpd rakyat, hadi pulak mahu berpeluk dan berkahwin dgn mereka. Sedangkan sehebat2 jihad adalah menentang kerajaan yg zalim. Di mana rasionalnya tindakan hadi? Bergabung dgn UMNO maknanya meninggalkan PAKATAN RAKYAT. Namun apabila di tanya jawapannya tetap sama. PAS MASIH DALAM PAKATAN. Maaf, kalau perkara ini benar, PAS sebenarnya amat malang berpresidenkan ulamak (?) Ini. Pengkhianatan ini akan tertulis dalam sejarah kelak.

Tanpa Nama berkata...

Saya ahli pas kecewa sikap TGHH dan juak2 UG sanggup khianat undi orang ramai dan ahli utk sekongkol dgn pihak Bn zalim .. cakap tak serupa bikin ..
ceramah dan kuliah lain cakap tentang kezaliman ..bla2..
tapi pada perbuatan lain pulak ..
apakah dgn juak UG ilmu yg tinggi tak boleh nilai hal ini ..amat malang sekali . dgn ujian yg Allah bagi sedikit ..Juak Ug dah terbernam ..
ingat neraka akan dikenakan terlebih dahulu pd orang berilmu sebelum penyembah berhala dll,
INGAT jgn bersekongkol dgn penzalim ..
utk undi akan dtg sy terpaksa pilih dan periksa dulu siapa calunnya utk bersetuju..
jika calon Juak UG sorry to say ..No vote ..

Tanpa Nama berkata...

"Oh! Takde mende lah! Media salah lapor tu. Lagi pun masa tu saya baru lepas makan ubat" sambung hadi.

Kah kah kah

Waris berkata...

Sudah semakin jelas haji hadi adalah talibarut dan barua umno. Hukum kebenaran semakin jelas.

Tanpa Nama berkata...

Dari Almarhum Dato Fadzil Noor masih hidup, saya banyak kurang setuju cara (TGHAJI HADI) bagi komen kepada wartawan, dalam ceramah jugak seolah olah tindakan nya TIDAK SELARI dengan Presiden PAS ketika itu.. LAMA sudah tidak berkenan TGHAJI HADI ni , padan lah dia tidak pernah dikenakan TINDAKAN oleh UMNO BN, rupanya beroperasi DALAM GELAP yang kelam .

Timnajib Jomfikir berkata...

Mulut sahaja berkata masih bersama Pakatan Rakyat, tapi malangnya dari segi perbuatan sudah lama tidak duduk,bermesyuarat bersama pemimpin Pakatan Rakyat.

Untuk membela nasib rakyat kebanyakan..SINGKIRKANLAH HADI AWANGLAH Oiii!!

critique berkata...

Assalammualaikum, TGHH termakan pill kuda kot? Rayan lah banyak banyak.

Zaki berkata...

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Seragam diberi semasa berguru.
Hadiah dari pembesar negara ku.

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Sering berkunjung bicara pertiwi.
Sehingga akhirnya aku simpati.

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Habis berguru perjuangan menunggu. Perjuangan keramat Islam dan melayu.

Oh baru baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Disusup masuk dengan cermat.
Tugas diberi mengaburi umat.

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Hujah dipatah dipergunakan kalimat. Tersimpan rapi niat tersirat.

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Usaha berabad berbekal cekal.
Kini digelar kumpulan bebal.

Oh baju baru ku.
Diluar hijau didalam biru.
Kejayaan dijanjikan harta dan pangkat.
Terasa masih dilimpahi rahmat.

Wan Rosli berkata...

Kami menyokong TGHH yg amat bijak nak pekena umno.. mahathir dan penentang najib pasti terkedu.. kita semua tahu najib x akan menjadi kuat malah x pernah kuat pun lantaran big mama di sisi.. saya sokong TGHH kerana x turut sama dgn mahathir utk jatuhkan najib.. bijak sungguh TGHH.. bayangkan kalau najib jatuh awal maka jadilah macam waktu paklah dijatuhkan dulu.. umno bertambah kuat..

Kali ni pas nak bg TKO kpd umno yg akan memberi kesan lebih kekal... bkn TKO kan najib seorang yg akan hanya memberi kesan sementara shj...

TABEK TGHH!!

Tanpa Nama berkata...

Wan rosli tak payah nak bersendiwara konon TGHH nak perkena Umno .. ayat ko nih penyedap alasan bagi Juak UG je.. sebenarnya berkobar2 nak kahwin dgn Baju biru pekat .. maklumlah habuan dok nanti tuh ..
samalah dgn nasha dan hasan ali tuh ..
dasar parasit ..dan munafik dlm perjuangan..
tak payah nok pusing2 woii ..
konon puak syurga lah tuh ..
nasib lebai malang dan siluncai terjun dgn labu2 ..

Tanpa Nama berkata...

Betul-betul ounya taksub wan rosli ni, kalau boleh air kencing haji hadi pun bagus utk diminum.

Soalnya skg ialah UG. Ini bererti benqrlah Haji Hadi adaoah pemusnah PR. Benarlah Haji Hadi seorg pengkhianat. Seorg ulamakmpalsu yg mencelakan ummah bila bersekongkol dgn Najib.

Ulama sebenar x campur tangan dlm hal parti musuh samada najib atau mahathir.

Tanpa Nama berkata...

Wan Rosli nih mcm pengikut ayah pin
kentut TGHH pun wangi ..
tak payahlah nak berselindunglah terserlah wajah syaitan ..
sayang sekali juak juz amma ini ada ilmu letak kat lutut ..
nak berjuang konon ..
perangai jahat mengalah umno ..

Tanpa Nama berkata...

Angkat Hadi ramai2 dan humban ke longkang!!!

Tanpa Nama berkata...

.

Hj Hadi tak pernah U Turn Dari dulu Hj Hadi berkasih pada UMNO Bertahun benih UG di tanam bukan sekarang atau semasa musim Mahathir menyerang Najib Cuma sekarang Hj Hadi mendedahkan perangai buruknya

Hj Hadi bukan tolong Najib tapi Hj Hadi tolong menfitnah Anwar Tolong menghabiskan duit rakyat Tolong mengotorkan kesucian Islam Tolong berkongsi dosa pada mangsa korban Memali Tolong membuat kita menyampah dan pandang serong dengan orang yang berserban dan berketayap tak kira dalam PAS atau dalam mesjid sekali pun

Dari satu sudut lain Hj Hadi sepatutnya menunggu sehingga muktamar untuk umumkan pendirian nya secara terbuka Kawasan Kawasan yang menyokong Hj Hadi pun sama tak pandai baca silat politik Hj Hadi dengan pro UG melainkan mereka pun sama sama ingin berkongsi api neraka dengan pemimpin pemimpin tersebut yang konon PAS mampu bersendirian

Harga kenyataan Hj Hadi semasa prk PPauh dan Rompin bukan sikit Hj Hadi se olah olah dapat baca kedudukan nya semakin lemah sehingga hilang kekuatan untuk berhadapan dengan Ahmad Awang dan Husam Musa

Politik Hj Hadi ialah mencantas orang yang berwibawa dan yang lebih baik dari dirinya Satu persamaan dengan UMNO yang membuatkan UG berjalan sehingga sekarang

Tak dapat ayam dapat taik pun jadi lah Itulah dalam benak pikiran Hj Hadi

UMNO memang lemah Untuk itu PAS mesti jadi lemah supaya UMNO nampak kuat tak kira lah UG menjadi atau tidak Kerja Hj Hadi ialah untuk melemahkan PAS Hj Hadi tak akan menjadi presiden untuk 5 - 10 tahun akan datang Penyakit nya semakin teruk apalagi kena sumpah seranah lagi cepat

Kita akan saksikan tidak ada satu pun barua UG akan menyahut kenyataan Hj Hadi tapi sikap mereka dengan UMNO jauh lebih baik dari layanan mereka kepada PR

Alhamdulillah sekurang kurang nya kita bukan di pihak yang salah !

Kepada Allah kita kembalikan

Wan Rosli berkata...

Pada aku tuduhan UG utk bergabung dgn umno selama ini hanyalah tuduhan fitnah.. kalau ada pun perjumpaan dgn umno bukan utk berUG tp utk kita lihat sejauh mana islam boleh dimartabatkn jika dpt kerjasama umno (memandangkn kita sudah pun tahu parti PR yg lain terang2 menolak hudud yg ingin dilaksanakn oleh PAS)..
Apa jadi pula dgn LKS melalui DAP yg terang2 nak bersatu dgn BN utk sama2 menentang hudud.. ada korang bantah.. tak de kan..!
Bagaimana pula dgn tawaran TPM kpd dsai serta ura2 azmin ali jumpa mahathir mewakili dsai nk jatuhkn najib kononnya.. ada korang bantah... tak de kan..!
Perbuatan DAP dan PKR ini sebenarnya adalah lebih bahaya buat kesatuan PR..!! lupakah korang parti2 mana yg telah lompat jd BEBAS yg telah menjadi punca kejatuhan kerajaan PR perak dulu!!.. sedangkan UG yg dimomokkan oleh mereka hanyalah rekaan dUMbNO utk melemahkan PAS dan sayangnya korang yg rasa diri korang bijak begitu mudah percaya mainan umno ini...
Utk pengetahuan korang juga hassan ali dan nasharuddin mat isa sudah pun menjadi sejarah dlm PAS bilamana mereka kini sudah dipinggirkn.. puak PASMA jg bakal menerima nasib yg sama jika masih percaya dgn mainan UMNO tersebut yg mengakibatkn mereka kini beralih wala' kpd LKS dan LGE..

Wassalam..

Malaysiabaru berkata...

Salam rosmah..@ rosli..

Lupakah hadi jumpa dlm gelap dgn paklah....
Untuk UG perak dan UG hassang Ali Selangor?

Adun Pkr dan Dap dah tahu Pas nak UG di perak dgn Umno...

Lompatlah mereka kerana hilang keyakinan dgn pakatan...

Esok lusa byk lagi akan lompat selagi PAS mencanang UG sana sini...

PRU 14 mai kita pakat ramai ramai tolak semua calon umno dan pas!

Start today. Better late than Never!

Tanpa Nama berkata...

Tahniah wan rosli. Kedangkalan akal saudara membaca sepakterajang poliik amat terserlah. Kalau betul pun HH nak kenakan UMNO, idea UG kat Perak dgn Selangor tu kenapa dicuba? Itu bukan UG? U stupid?

Tanpa Nama berkata...

Hadi ini tak habis habis dengan ke bodohan nya....

Rakyat Malaysia tidak mahu pemimpin bodoh tanpa vision tiada kariama dan tiada nilai ekonomi

PAS dan UMNO hanya lah parti politik mentedarah harta rakyat , GAGAL menjana ekonomi malah ber gantung buta pada ekonomi CINA

Cukup lah dengan pemimpin BAHALOL dalam PAS dan UMNO sehingga anak anak muda racing bunuh rakyat dengan Myvi di sangka jenama setanding Ferrari.

Orang orang BODOH di per tunjuk kan pada air muka mereka. Hadi dan Najib bukan lah muka Melayu bijak jauh lagi ada akal. Malah Otak Gred 3 saja.


Moga2 Hadi boleh ber fikir normal dan pencen dari terus membodoh kan diri dan PAS untuk mainan UMNO dan perasuah nya.


Bodoh lah Orang Orang Melayu. Bangla pun ada akal lebih baik dari Hadi.

Tanpa Nama berkata...

.


UG ni terang terang keluar dari mulut Hj Hadi yang selama ini di nafikan oleh pro UG Dan sekarang kata pencetus UG dah jadi sejarah Tak ada kena mengena dengan apa yang Hj Hadi katakan Kenapa Hj Hadi tak sebut kerjasama UMNO PAS dengan label lain tetapi masih terus sebut Kerajaan Perpaduan atau UG

Beza DAP ialah kerjasama BN PR Hj Hadi PAS UMNO DAP buat secara terbuka Hj Hadi but dalam kelambu dan sekarang kat Singapore pulak


Anwar sanggup masuk penjara dari terima jawatan TPM Adakah ini yang ingin di katakan oleh En Rosli

Tanpa Nama berkata...

.


What I feel today is that a change must be made. We are aware that in UMNO, there are still capable individuals.

Hj Hadi .. Hj Hadi

Yang dalam UMNO yang disibukkan Apa dalam PAS tak ada ke Betulkan lah PAS dulu Dalam PAS lebih ramai yang lebih bagus lebih baik dari yang UMNO ada

Pemimpin PAS di baraukan Pemimpin UMNO di sanjung sanjung pulak


DAP is just making PAS a punching bag

Hj Hadi .. Hj Hadi

Bukan kan Majlis Ulamak yang mengesahkan PAS masih bersama PR baru baru ini Sepatutnya perkara ini tak berbangkit lagi


Dua soalan Siapa yang lemahkan UMNO dan apa sebab UMNO semakin lemah ?

Dan balikkan soalan tersebut kepada PAS

Kepada Allah kita kembalikan

sb dehlawi berkata...

wan rosli tu baru nak belajar mentelaah politik..tu sebab hujahnyo nampak bodoh...kesian dio

Wan Rosli berkata...

Dah terdesak br nk bukak citer dlm kelambu mengenai tawaran TPM.. huhuhu..
Sbb tu aku ckp.. pas sekadar nk bincang dgn umno.. tp biasa lah puak pasma spin benda ni.. skarang apa dh jd dgn diaorg dari segi pencalonan??. Harap2 mrk x bergabung plk dgn HA dn NMI utk kuatkn pasma kembali!!

Wan Rosli berkata...

Sebab tu kita tgh berusaha tendang keluar puak pasma utk kuatkn kembali pas..

Tanpa Nama berkata...

Bro Wan Rosli


Kalau anak Anwar yg bawak cerita psl TPM sbb terdesak ayh nya di penjara ada juga kebenarannya Sebab tak mustahil UMNO yg sokong hudud tlh insaf dan seboleh mungkin utk jauh dr dosa Kan org yg sokong hudud org yg beriman So dr penjarakan Anwar lebih baik tawarkan TPM kpd Anwar

Tapi Anwar tolak sebab dosa UMNO bukan sikit dan Anwar rela di penjara kerana rakyat

Bincang bukan masalah Tp secara sulit tu yg salah Yg di bincang oleh PAS hny menguntungkan beberapa kerat orang je Jgn kan PR yg rakyat pun tak dpt apa apa Tu sbb tak berjalan lancar Kejap jadi kejap tak jadi Kejap kata mcm ini kejap ckp mcm tu Makan diri sendiri Dgn penyakit Dgn dolak dalih Dgn di cabar sbg ketua

Hudud ni apa citer Dah antar notis ke atau nak bg alasan sibuk prk ?

Fakhrulrazi Razi berkata...

Masing2 bodoh selak kain sesama sendiri..lupakh tujuan asal PR..korang semualah yg memecahkn PR suatu hari nti..selagi kita semua bergabung usah dipertikaikn diracunkn sesama kita..harap pkr hormati pas dan ketahuilh pas antara parti yg pada awal lg menentang umno..xmungkin pas akan bersama umno..dan aku harap pas hormatilh rakan2 PR sbb tanpa rakan2 PR mmg lambat atau xnampk terus tujuan utk menjatuhkn umno..arwah tok guru pun tahu dan smpi ke hujung pun arwah ttp nk bersama PR...cukuplh buat taik sesama sendiri,ramai penyokong PR dah mula muak,sbb asal penubuhan PR adalah satu,menjatuhkn umno..sekarang yg penyokong nmpk anda semua nk memecahkn PR...kelemahan umno dr kekuatan PR dan kelemahan PR berpunca taik2 anda semua.. lupakn senketa antara kita yg xtahu asal usul dan hujung pangkal tu,bersatulh kita bersama menjatuhkn rejim yg zalim..umno... salam hamba salam utk semua..ABU...

Wan Rosli berkata...

Macam biasa.. Bila anwar buat ko bila lks buat ok.. bila pas buat.. aikk tak ok.. ni mesti ada apa2 nih..

Wan Rosli berkata...

Hidup TGHH..!! Kami x akan jadi spt malaysiabaru dan yg lain2 yg lebih rela tunduk ditarik hidung oleh pkr n dap.. parti2 yg jadi punca kejatuhan negeri perak akibat persekongkolan dgn umno bn utk tentang hudud (terang2) dan jawatan TPM (sembunyi2)...

Tanpa Nama berkata...

rosli,

hadi memang tk patut tunduk pada PKR dan DAP, tp memang hai dh tunduk pada umno.

cumanya hadi takde telor yg keras kerana masih berdiam diri dan tk berani declare bersama umno.

berani kerana benar dan keluarlah PR pegi kt umno... asalkan Tuhan redha kan. apa nk segan2 malu2... nnti jadi munafik pula.

rakyat malaysia menyokong hadi dan UG utk bersama umno, tapi tinggalkan PAS kerana PAS bukan mak bapak dia yg punya.

tp hadi dan UG jgn buat kecoh dalam umno dan BN nanti kerana ada MIC dan MCA yg akan menolak hudud. malah umno pun tk skong hudud secara bertulis.

hadi bodoh kerana percaya luaran umno yg mcm nk hudud. helo... nk kawin pun kena ada akad yg bertulis la, mana boleh main2 ckp2 je. hadi tk tau hukum ke?

atau syiah telah menjadikan otak hadi jumud.



Wan Rosli berkata...

Bukti terbaru pas x akan bersama umno adalah bilamana umno x lwn pas di dun chempaka kononnya agar pas x lwn umno di rompin.. tp sebaliknya pas x langsung memberi muka pd umno.. lalu pas berjaya mengurangkan majoriti... terbaek buat pas dan TGHH...dgn erti kata lain TGHH masih popular di kalangan rakyat..
sebaliknya pula berlaku di p pauh di mana terbukti x ada undi simpati buat dsai.. aku ingatkan dsai yg x langsung dihina di alam maya siber akan dpt tarik undi lebih buat dswa.. hmmmmm...itu lah yg dikatakn kerja Allah.....Takbir!! Tak malu ke... di rompin pas dpt kurangkn majoriti tp di p pauh umno dapat kurangkan majoriti.. patutnya dgn isu gst 1mdb dan th pkr dapat tambah majoriti.. mana pegi undi simpati wat dsai... mcm x de jer.. maknanya ramai pengundi melayu pkr lebih simpati pd usaha pas utk bwk hudud oleh TGHH yg mendpt halangan dari dap n pkr sendiri.. nak wat pe simpati pd org yg kalau di luar penjara pun x mau hudud..