27 Feb 2015

Isu Hudud: Begini Caranya Selesaikan Masalah Sesama Rakan Dalam Pakatan....


Beginilah caranya untuk menyelesaikan masalah bila berlaku perbezaan pendirian dan pandangan sesama rakan di dalam Pakatan Rakyat.

Tindakan Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kayat mengadakan pertemuan dengan YB Gobind Singh Deo di dalam isu Hudud di Kelantan merupakan tindakan yang bijak dan profesyenal.


Kaedah ini bersesuaian dengan ajaran Islam di dalam tatacara berdakwah seperti digambarkan lemah lembutnya peribadi Rasulullah melalui firman Allah Ali-Imraan:159

“Maka dengan rahmat dari Allah kamu menjadi lembut lunak dengan mereka. Kalau kamu kasar dan berkeras hati nescaya mereka akan lari dari kamu”.

Dan tindakan Ketua Pemuda PAS tersebut bertepatan dengan resolusi Muktamar PAS bertahun-tahun iaitu "memperkukuhkan Pakatan Rakyat."

Bukan seperti kelompok mereka yang sempit pemikirannya seperti berikut:





13 ulasan:

Pejuang Pakatan Rakyat berkata...

Kepada pemimpin-pemimpin PAS yang bertaraf ustaz, jika kita nak berjuang dalam gerakan Islam menggunakan saluran politik untuk menyampaikan dakwah dan kebaikan Islam, kita mesti ada sifat-sifat terpuji Rasulullah untuk mengajak manusia mengenali Islam. Kita jangan ego dengan ilmu agama jika ilmu itu kita tak boleh memberi manfaat kepada manusia iaitu mengajak umat Islam mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenar dan mengajak orang-orang bukan Islam tertarik dengan ajaran Islam. Sebagai pemimpin parti gerakan Islam seperti PAS, sifat ego, memulau dan cepat amarah bukanlah ciri-ciri yang diajar oleh Rasulullah dalam mengembangkan dakwah Islam kepada seluruh manusia!!!

Tanpa Nama berkata...

Setuju..dgn komen di atas.

Yadzid Zaidi berkata...

yes, i do agree

Tanpa Nama berkata...

Nak menang? Senang sahaja, macam hellfire kata cina Suka Judi masiat, "dapig" tu boneka cina yang komunist , boneka singapore yang SKULAR, boneka Amerika yang Liberalism, dan beragenda yahudi.

Ini lar cara boleh di jumpa kalangan penyokong UG parti suci mulia. Mereka telah menang gol 100-0, Juara dunia.

Amuraria berkata...

setuju sangat artikal atas, golomgan sempit otak & akal minta panjangkan lagi cara berfikir jangan fikir cara bawah tempurung ! ABU & lawan geng pro 'ug' sampai mati !

rakyat susah berkata...

X reti base aku dgn awok2 mu sume.same sndri pun nk baloh..doh x reti nk bncng ke?perlu ke sume masalh kuarge kna kabo ke org ramai.gane lh kami ank2 muda nk sokng pas kalau gini caranya..

nazi kelawar berkata...

Islam itu akal dan hujah.Dalam paradigma al Quran dan hadis.

Ritchie Blackmore berkata...

Bijak..bijak...kita minum dulu!!!

Tanpa Nama berkata...


Geng Ostad2 ni mana pandai berbincang dan berkomunikasi dua hala. Yg dia pandai berceramah n baca kitab, org lain duduk diam dengar.

Cara geng ostad ni belajar dulu pun mcm tu. Duduk diam menadah kitab. Tak ada byk soal.

Bila duduk semeja dgn dap, dia nak dap diam dgr cakap dia.

Mcm mana nak memimpin semua bangsa.

Tanpa Nama berkata...

kih kih kih...

orang politik biasak la....

ada ubi ada batas...

orang menjual kita membeli...

ada sebab ada akibat...

pas tu kita pakat-pakat runding...

pastu ulang balik proses sebelumnya...

orang politik, kan?

takkan tak faham...

nyatakan pendirian dulu baru kita buleh runding...

kalau tiada beza pendirian apa yang nak dirunding?

Tanpa Nama berkata...

ustaz pas pernah berdakwah kpd bukan islam ka? ceramah kpd melayu islam bolehlah. kazim & geng pun boleh

air gunung berkata...

Kih kih kih.sakit perut aku oiiii anon 9:39 AM.
betut n betut..

DinnBaling berkata...

Nampak gaya tinggi pengetahuan agamanya tapi Bengong lebih pada Lembu ! Nak buat Hudud tengkorak apa kalau tak ada kuasa memerintah, Ingat sorang2 boleh menang kaa, memang Bengong bin Bingai. Memang la Gobind tu budak kechik banding dengan hampa yang berilmu tapi bengong...